Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Kort oppdatering. I dag har jeg sullet med blant annet egenerklæring. Kontaktet Gjensidige fredag for å forsikre båten. Forsikring til selger opphører i det øyeblikket båten er satt på transportmiddel. Båten er sikkert dekket av transportørs forsikring under transport, men jeg foretrekker at båten er forsikret på meg før vi tar fatt på hjemveien.

 

Snakket med kundebehandler hos Gjensidige, alle detaljer ble nedtegnet og polise ble laget. Ville bare ta en sjekk av prisen før jeg sa endelig ja. Snakket deretter med selger som fortalte at vedkommende bare betalte halvparten. Ringte opp igjen og fortalte dette. Fikk da en ny kundebehandler. Vi lekte oss litt med å sette markedsverdi opp og ned, og endre andre parametere, uten å finne noen forklaring på hvorfor jeg skulle betale det dobbelte av hva selger betaler hos akkurat samme avdelingskontor. Denne kundebehandleren fortalte også at de ikke kunne utstede noen polise før takstmann hadde behandlet en egenerklæring fra meg på båten m/vedlagte bilder :headbang:. Det nevnte ikke første kundebehandler noe om. Siden vi ikke fant ut av dette med prisforskjellen, bestemte jeg meg nok en gang for å sjekke litt mer. Så jeg ba kundebehandler være standby mens jeg sjekket litt mer. Kontaktet selger igjen og fikk navnet på kundebehandleren vedkommende brukte. Ringte Gjensidige igjen og ba om å få snakke med kundebehandleren selger bruker. Denne var ikke tilgjengelig så denne gangen ble jeg satt over til en tredje kundebehandler (!). Denne kunne fortelle at årsaken til at selger hadde fått en så mye bedre pris var at kona hans er ansatt i et firma som har forbindelse til Gjensidge :rolleyes:. På dette tidspunkt var jeg lettere stresset på grunn av en rekke andre ting som måtte ordnes, så jeg kapitulerte og ba dem aktivere og sende meg polisen, uten å bekymre meg noe mer om prisen. Det gjorde vedkommende og bekreftet at nå var forsikringen i orden. Hvorpå det går et par timer før en fjerde (!) kundebehandler fra samme selskap ringer meg og forteller at de kan ikke utstede polise for båten fordi de har ikke mottatt og behandlet noen egenerklæring :headbang: .

 

Vel, fikk god hjelp av selger til å ta bilder i helgen som ble mailet til meg. I dag mottok jeg skjema for egenerklæring, som nå er fylt ut etter alle kunstens regler og returnert til Gjensidige sammen med bilder av båten. Det er visstnok et krav at selskapet må godkjenne en egen egenerklæring før de vil forsikre båter eldre enn 25 år.

Link to post
Share on other sites

Gjett om! Det var like før jeg ba Gjensidige om å ryke og reise da jeg skulle forsikre Viksund'en. Jeg holdt på en hel uke frem og tilbake, selv om selger hadde den forsikret i samme elskap og med samme verdi. Problemet var visstnok at det var kun tre mann i hele Gjensidige som hadde myndighet til å vurdere disse egenerklæringene. Og ingen av disse var tilgjengelige. Fikk ordnet det til slutt ti over tre på fredagen, dagen før båten skulle hentes. Og da under tvil... Jeg kan ikke si at jeg er veldig imponert... :sad::sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det må da være en skrivefeil her. Har alltid trodd det selskapet het Gjenstridige Forsikring. :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nåja, når det gjelder Viksund'en som Index overtok omsorgen for, kan det jo hende at de var i alvorlig frykt for å måtte atskille seg med enda mer penger ... den båten har kostet GJenstridige over 50.000...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som gjelder av minstehøyder for ledningstrekk o.l. over de forskjellige kategorier veier vi har? Mener å ha fått med meg at vi har forskjellige kategorier veier her i landet. Tenkte at det kanskje var regler for frihøyde som hang sammen med hvilken type kategori veien er. For det er vel ikke slik at man bare kan smelle opp et ledningstrekk i den høyden man finner for godt? Jeg tittet litt på ledningene på den mest utsatte strekningen - dvs veien jeg antar er lavest kategorisert, og jeg synes det virker faretruende lavt. Må innrømme at jeg er meget betenkt med tanke på den siste strekningen opp i bygda, selv med fly demontert. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som gjelder av minstehøyder for ledningstrekk o.l. over de forskjellige kategorier veier vi har? Mener å ha fått med meg at vi har forskjellige kategorier veier her i landet. Tenkte at det kanskje var regler for frihøyde som hang sammen med hvilken type kategori veien er. For det er vel ikke slik at man bare kan smelle opp et ledningstrekk i den høyden man finner for godt? Jeg tittet litt på ledningene på det mest utsatte trekket, og jeg synes det virker faretruende lavt. Må innrømme at jeg er meget betenkt med tanke på den siste trekningen opp i bygda. :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er det en stund siden jeg har drevet med strekking av luftkabel, men mener å huske at laveste mål over vei skal være min 4,5m uansett veitype. Muligens ennå litt høyere over store veier, er litt usikker her. Det går en del tømmerbiler på ganske små bygdeveier og skogsveier, og de laster på max høyde og nesten litt til har jeg inntrykk av. Og de subber gjerne oppunder kabelstrekkene. Men du skal ikke stole på at alle kabler henger like høyt, det hender at noen har fusket litt, dessverre. Men stort sett så er det i tilfelle telefonkabler som henger så lavt, og de er det ikke så kritisk om du napper litt i. :wink: I verste fall får du ta med en lang stang til å løfte strekket med, slik at du passerer under. (Helst en isolert stang kanskje, i tilfelle du må løfte litt på en uisolert blanktråd med sterkstrøm :eek: ) Men det krever selvfølgelig at du er opps på de lave strekkene. Kan kanskje lønne seg å ta en liten rekognosering i forkant?
Link to post
Share on other sites

du finner høyder i veilistene som de fleste som driver med spesialtransport har i bilene og du de får du hos biltilsynet for alle landets veistrekninger en tlf til nærmeste veisstasjon i distriktet så får du svar :seeya:

Hvis du vet høyde/ bredde transporten skal ha så får du og rede på om du må ha dispensasjon for å utføre transporten :wink:

 

LINK TIL Vegvesenet HERBilde

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei Dilla...

Når du har funnet en transportør til å ta seg av oppdraget med å få båten dit du vil, tar jeg som en selvfølge at dette er en person/firma som vet hvilken høyde han max kan ha på de forskjellige strekninger. Slike folk er normalt sett vant til "store laster" så dette tror jeg du trykt kan ovelate til transportselskapet uten at du skal behøve å bekymmre deg over dett. Omkjøringsruter i forbindelse med tuneller o.l. har de også kunskaper om. Vet jo at det finnes båter på Mjøsa i tilsvarende størrelse og de har jo også blitt fraktet hit...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

...så blir vel hovedproblemet det siste stykket på bygdeveg eller bygate.

Yepp - det er nettopp denne strekningen jeg bekymrer meg over, og hvor kanskje en transportør fra Oslo kanten kanskje ikke er godt nok kjent. Tross alt skal vi bevege oss fra Mjøsnivå opp til 550 meter over havet før båten er hjemme hvor den skal bo det neste året, eller så...
Link to post
Share on other sites

...og så tauer du den dit den skal med dertil egnet båt.

Går ikke - båten skal opp i høyden - 550 meter over havet.

...Kan kanskje lønne seg å ta en liten rekognosering i forkant?

Det er dette jeg funderer litt på. Får se når jeg har forhørt meg hos transportør. Kanskje jeg lager meg en kontrollpinne og måler høyden langs den mest utsatte strekningen.

du finner høyder i veilistene som de fleste som driver med spesialtransport har i bilene og du de får du hos biltilsynet for alle landets veistrekninger en tlf til nærmeste veisstasjon i distriktet så får du svar

Nyttig info. Takker.
Link to post
Share on other sites

Vanlige lavspentledninger, altså 230 Volt, skal det være minimum 5 meter over enhver vei, minimum 4 meter over mark. Om det er det alle plasser er en helt annen sak.

 

Ofte har jo dessuten everkene fellesføring på sine master med televerket, hvilke krav der er til høyde over vei for telefonledninger vet jeg ikke, men skulle jo tro at de heller ikke bør henge lavere enn 5 meter over vei.

 

For høyere spenninger er det minimum 7 meter over vei, og 6 meter over mark.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nytt skip Batdilla. Lekker sak som nok vil ruve på de indre vann.

 

Jeg har sett diskusjonen om bredde på transport. Kom på diskusjonen på vei hjem fra Sverige i går. Lå bak denne kortesjen. Her ser man i hvertfall at ved stor bredde trenger man både gullys og blålys

Bilde

Bilde

Bilde

Beklager litt uklare bilder - ble tatt med mobilen.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet. Artige bilder. Så langt, har jeg identifisert to transportører som har nødvendige hardware for å gjøre denne transporten - Finn Eriksen og T. O. Bull. Hos Finn Eriksen mente de det ikke ble nødvendig med Politi eskorte, men følgebiler med orange lys slipper vi nok ikke unna.

Link to post
Share on other sites

Kommer det bilder av skipet snart? Venter spent.

Hei!

 

Jobber med saken, men framdriften er utenfor min kontroll. Det har seg nemlig slik at:

 

Selger har mottatt min egenandel på lånebeløpet, men venter på lånet som skal dekke resten av kjøpesummen.

 

Dette gjør selger fordi:

 

Banken venter på bekreftelse fra forsikringsselskapet på at båten er kaskoforsikret før de frigir lånet.

 

Dette gjør banken fordi:

 

Forsikringsselskapet ikke uten videre forsikrer båter eldre enn 25 år. Hvert enkelt tilfelle må behandles av deres egen takstmann før de forsikrer båten.

 

Og jeg forsøker å purre takstmannen uten kontakt så langt...

 

What can I say? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kanskje en idè å spørre forsikringsselskapet om en liste for deres godkjente takstmenn. Der pleier å være flere på hvert sted. Ta da en tlf-runde og spør om hvem som først har anledning.

 

Sendrektighet, eller for treg behandling skaper mer frustrasjon enn nødvendig, ikke minst overfor selger som sikkert har nye planer for de midler som kommer inn på konto......

Link to post
Share on other sites

...Kanskje en idè å spørre forsikringsselskapet om en liste for deres godkjente takstmenn. Der pleier å være flere på hvert sted. Ta da en tlf-runde og spør om hvem som først har anledning.

Mener å ha lest at noen postet at mitt selskap har 5 takstmenn fordelt over hele landet. "Min" holder til 7 mil unna, så det er vel tvilsomt om det finnes andre som er nærmere her på Østlandet. Papirmølle og bilder er alt oversendt til denne, så jeg har mest lyst til å få denne i tale før jeg vurderer annet. Prøver igjen i morgen! Er det noe vi selvbyggere har mye av, så er det tålmodighet og mangel på tid. Selger er inneforstått med situasjonen - det er endatil kona hans som har innvilget lånet (Via arbeidsplassen sin), så jeg håper det går bra i forhold til selger.
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med bra båt ja!

 

Det er ille å måtte vente på å gå igang - særlig hvis det er en skitten jobb du har foran deg...

 

Har et tips når det gjelder lukt etter brann. Dersom det sitter i selve plasten så finnes det ting som profesjonelle rengjøringsfirmaer bruker. Fikk noen greier en gang jeg hadde en fryser som hadde stått i 14 dager uten strøm og full med kjøtt... Gikk fra å være likstank i store mengder til å være akseptabelt - det var utrolig hva de greiene klarte å dra ut av plasten. Vanlig sprayflaske - men husker ikke hva det het da det var i 88...

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

...Har et tips når det gjelder lukt etter brann. Dersom det sitter i selve plasten så finnes det ting som profesjonelle rengjøringsfirmaer bruker. Fikk noen greier en gang jeg hadde en fryser som hadde stått i 14 dager uten strøm og full med kjøtt... Gikk fra å være likstank i store mengder til å være akseptabelt - det var utrolig hva de greiene klarte å dra ut av plasten. Vanlig sprayflaske - men husker ikke hva det het da det var i 88...

Faktisk så er båten helt luktfri slik den fremstår nå. Men så er mye av kledningen på vegger/tak + innredning ute og da. Takker for tips. :smiley:

 

Dagens kapittel i soga: Ble oppringt av takstmannen fra Gjensidige. Vedkommende kunne berette at selskapet selv hadde gjort en tabbe da de sendte egenerklæringen til ham. Han kunne opplyse om at det er ikke nok med egenerklæring og bilder - de må også se båten ved selvsyn! Dette har ingen nevnt før i dag. :headbang: Siden båten fremdeles ligger hos selger, var ikke han den rette å adressere det til. Ergo må han returnere egenerklæringen til saksbehandler som så sender dette til korrekt takstmann. Kunne selvsagt ikke sende det direkte til korrekt takstmann. :headbang: Og saksbehandler er selvsagt bortreist til den 18., så da må nok en person ta over saken, med de muligheter til rot og tull det medfører. Bannade greier altså. For å kunne gjøre opp med selger innen rimelig tid må jeg nå se meg om etter andre måter å finansiere resten av kjøpesummen enn via banken som krever kasko Gjensidige ikke greier å fremskaffe innen rimelig tid. Det ser ut som jeg kan få lånt en del via jobben. Resten får jeg ta av surt oppsparte pensjonsmidler. Så får Gjensidige bare drive der og rote.

 

Noen som vet om kravet om besiktigelse av alle båter eldre enn 25 år gjelder i alle forsikringsselskaper? Noen som positivt vet at dette kravet ikke gjelder i et bestemt selskap? I så fall bytter jeg selskap tvert. Maken til byråkrati! Båten er tross alt registrert i Gjensidige fra før - det er bare snakk om at den har fått en ny eier som fremdeles ønsker å ha båten forsikret i samme selskap.

 

Dagens lyspunkt er at naboen har vært i full sving med å forberede opplagsplassen i hagen. Vedkommende er motorsagkyndig, så jeg nevnte for ham om han kunne hjelpe til en dag med å få ned en del trær. Joda - kastet seg rundt han og har allerede tatt ned det meste av trærne helt på egen hånd. Fantastisk fyr. :smiley: Og i dag ser det jammen ut som jeg er klar til å levere skatten også, så da får jeg konsentrert tiden min 100% om båten igjen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...