Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Noen som vet om kravet om besiktigelse av alle båter eldre enn 25 år gjelder i alle forsikringsselskaper? Noen som positivt vet at dette kravet ikke gjelder i et bestemt selskap? I så fall bytter jeg selskap tvert. Maken til byråkrati! Båten er tross alt registrert i Gjensidige fra før - det er bare snakk om at den har fått en ny eier som fremdeles ønsker å ha båten forsikret i samme selskap.

 

Ville byttet selskap tvert. At du nå må ta opp mellomfinansiering for å innfri handelen pga byråktrati hos Gjensidige ville jeg ikke akseptert, og spesielt ikke når du har et etablert kundeforhold der fra før.

 

Vet ikke om spesifike selskaper men hva med å prøve et av de utenlandske

 

Alandia eller Pantareus ??

 

Hva med å ringe If, og si at dersom de kan ordne dette fort så flytter du alle dine forsikringer til dem?

Link to post
Share on other sites

Har du klart å få lån med sikkerhet i båten? Trodde dette var umulig, men den er kanskje reg. i skipsregiseret.

Hvis de ikke skal ha pant i båten har de da ikke noe med hva slags forsikkring du har. Hadde selv et helv.... trøbbel med samme selkap da jeg kjøpte båten min. Lån og alt var i orden, men de satt å ruget på pengene i over 3 uker, med diverse unskyldninger.....Selger var selvfølgelig ganske oppgitt og jeg følte meg ikke så veldig smart jeg heller.

Link to post
Share on other sites

Nordic Insurance har jeg fått kjempeservice. Der må vist båten være 30 år før besiktigelsesmann må kontaktes. De var også desidert billigst.

Stakk innom sidene deres. Testet prisberegningskalkulatoren. Gjett! Endte ut på en årlig forsikringssum som er nesten 6000 lavere enn Gjensidige (Sekstusenkroner!). Gjett om jeg skal ta kontakt med de i morgen. TUSEN TAKK! P.S. Er dette så gunstig som det ser ut som, kan Gjensidige se langt etter meg som totalkunde - da tar jeg rasket mitt og bytter selskap umiddelbart.
Link to post
Share on other sites

Faktisk Noen som vet om kravet om besiktigelse av alle båter eldre enn 25 år gjelder i alle forsikringsselskaper? Noen som positivt vet at dette kravet ikke gjelder i et bestemt selskap? I så fall bytter jeg selskap tvert. Maken til byråkrati! Båten er tross alt registrert i Gjensidige fra før - det er bare snakk om at den har fått en ny eier som fremdeles ønsker å ha båten forsikret i samme selskap.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Virker veldig tungrodd fra Gjensidiges side. Friendship'en min er 1978 modell, ifjor byttet jeg fra Vesta til Pantaenius. Ikke noe krav om besiktigelse av en 26 år gammel båt. De nevnte at det hadde vært hyggelig å få tilsendt noen bilder av båten men dette var ikke noe krav. Pantaenius er vel på samme prisnivå som de norske (kaskje litt rimeligere) men såvidt jeg vet har de gunstigere betingelser mht aldersfradrag, noe som kan være viktig for oss med gamle båter.

Link to post
Share on other sites

Et annet poeng:

 

Kjenner ikke tilstand på båten, men har forstått det slik at det trengs en del utbedring før den er sjødyktig. En takstmanns primære oppgave vil være å kontrollere at båten er sjødyktig. Batdilla skal jo ikke ha båten på sjøen med det første så hvordan vil det da gå med en taktstmann? Her kan man risikere at han stiller krav til både det ene og det andre før båten kan kasko - godkjennes.

Link to post
Share on other sites

...Har du klart å få lån med sikkerhet i båten? Trodde dette var umulig, men den er kanskje reg. i skipsregiseret.

Hvis de ikke skal ha pant i båten har de da ikke noe med hva slags forsikkring du har. Hadde selv et helv.... trøbbel med samme selkap da jeg kjøpte båten min. Lån og alt var i orden, men de satt å ruget på pengene i over 3 uker, med diverse unskyldninger.....Selger var selvfølgelig ganske oppgitt og jeg følte meg ikke så veldig smart jeg heller.

Kan få lån med sikkerhet i båten uten at den er i skibsregisteret. Men det skyldes ene og alene den heldige omstendigheten at kona til båtselger jobber i en låneinstitusjon... Lånet er med sikkerhet i båten og derav må jeg ha kasko med tredjeparts interesse til låneinstitusjonen. Men er Nordic Insurance like lovende som det ser ut, bytter jeg forsikringsselskap tvert og så er den saken forhåpentligvis ute av verden om noen dager.
Link to post
Share on other sites

...såvidt jeg vet har de gunstigere betingelser mht aldersfradrag, noe som kan være viktig for oss med gamle båter.

Nyttig opplysning. Kontakter også dem i morgen. Takk!

...En takstmanns primære oppgave vil være å kontrollere at båten er sjødyktig. Batdilla skal jo ikke ha båten på sjøen med det første så hvordan vil det da gå med en taktstmann? Her kan man risikere at han stiller krav til både det ene og det andre før båten kan kasko - godkjennes.

Slik jeg har forstått det ut fra kontakten med selskapet, er det forsikringsverdi og lignende som selskapet er opptatt av. Blir egentlig litt overrasket hvis jeg skulle støte borti en takstmann som begynner å stille krav om teknisk utrustning. Skjønt, man vet aldri med disse maktmisbrukerene. Forhåpentligvis går det i orden med et annet selskap i morgen, så da skal det bli en skjønn fornøyelse å meddele Gjensidige at de kan se langt etter alle forsikringene jeg har hos dem. Skadefri som jeg har vært igjennom alle år hos dem.
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båter i Vesta, Gjensidige og If. Vesta klarte å gi meg beskjed om at forsikringen var i kraft (ansikt til ansikt med agent), mens jeg oppdaget 14 dager etterpå at det kun var lagt inn som et tilbud... Hadde da seilt båten fra Kristiansand til Oslo i den tro at jeg var forsikret...

 

Gjensidige er forsåvidt ok (har faktisk jobba der 6 mnd selv...), men det samme kravet om haugevis av dokumentasjon gjelder.

 

Jeg har nå endt opp med If av den enkle årsak at jeg kunne få forsikret den nye båten min (og den forrige) på veldig kort varsel, uten noen begrensninger på alder og besiktigelse. Ringte halv seks på fredagskvelden og fikk god hjelp.

 

Nå vet jeg ikke hvordan premie og eventuelt oppgjør blir - men jeg synes ikke 3600 i året er så ille for 50 fot som topper 20 knop... Verdien er på 175.000,-

 

Det som betyr mest for meg er uansett at jeg kan få forsikret den båten jeg kjøper på timen, så får jeg heller få en besiktigelse på egen hånd i etterkant. Det er direkte skummelt å ha ansvaret for et lite skip som ligger til noens utleiebrygge uten å være forsikret eller måtte vente på besiktigelse!

 

Lykke til med papirjungelen - håper du ender opp med noe som både er enkelt og ikke for dyrt!

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaterer dere i morgen etter at jeg har snakket med Nordic Insurance. Tenkte å sjekke pris på mine andre forsikringer samtidig. Princess'en, Sjømann'en, båthenger, Ford Courier og Suzuki RG500. Dette for å få et bilde av hvordan de ligger ann generelt. Men magefølelsen er god. Så får morgendagen vise om den er riktig (Noe den ofte er... :yesnod:).

Link to post
Share on other sites

Har du klart å få lån med sikkerhet i båten? Trodde dette var umulig, men den er kanskje reg. i skipsregiseret.

Hvis de ikke skal ha pant i båten har de da ikke noe med hva slags forsikkring du har. Hadde selv et helv.... trøbbel med samme selkap da jeg kjøpte båten min. Lån og alt var i orden, men de satt å ruget på pengene i over 3 uker, med diverse unskyldninger.....Selger var selvfølgelig ganske oppgitt og jeg følte meg ikke så veldig smart jeg heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er fullt mulig å gi lån med salgspant i en båt som ikke er registrert i skipsregisteret, men ulempen for långiver er at man da ikke får rettsvern for pantet (altså overfor godtroende tredjepart). I slike tilfeller er det en betingelse for lånet å kreve kaskoforsikring. Hvis ikke kasko tegnes eller sies opp, er dette brudd på lånebetingelsene og lånes kan sies opp.

Link to post
Share on other sites

Endte ut på en årlig forsikringssum som er nesten 6000 lavere enn Gjensidige (Sekstusenkroner!).

 

Å du hellige jul, deet forsikringsselskapet skulle jeg hatt, da hadde de måttet BETALE meg for å ha båten forsikret!! Jeg betaler 5.700 til Gjensidige for å ha Hangarskibet meget godt forsikret ... kan ikke forstå at en Princess 37 skal koste noe særlig mer. Ville trodd mindre, egentlig. Jeg tror du har litt å gå på her, Dilla. Kjør dem hardt og få ned prisen.

Link to post
Share on other sites

...Jeg betaler 5.700 til Gjensidige for å ha Hangarskibet meget godt forsikret ... kan ikke forstå at en Princess 37 skal koste noe særlig mer.  Ville trodd mindre, egentlig.  Jeg tror du har litt å gå på her, Dilla.  Kjør dem hardt og få ned prisen.

Prøvde så godt jeg kunne, men det var ikke snakk om. Endte uansett ut på over 8000,- OG DET VAR MED EN SÅ LAV FORSIKRINGSVERDI SOM 300 000,-! Slå den da! (Beklager at jeg skriker, men jeg synes ikke Gjensidige har vært annet enn urimelige hele veien i denne saken) Tanken var å justere opp forsikringssummen etter hvert som tilstanden ombord bedrer seg. Tør ikke engang tenke på hva de ville forlangt hvis båten skulle forsikres ut fra markedsverdi. Nei - er nok på tide å finne seg et annet selskap uansett.
Link to post
Share on other sites

Prøvde så godt jeg kunne, men det var ikke snakk om. Endte uansett ut på over 8000,- OG DET VAR MED EN SÅ LAV FORSIKRINGSVERDI SOM 300 000,-! Slå den da! (Beklager at jeg skriker, men jeg synes ikke Gjensidige har vært annet enn urimelige hele veien i denne saken) Tanken var å justere opp forsikringssummen etter hvert som tilstanden ombord bedrer seg. Tør ikke engang tenke på hva de ville forlangt hvis båten skulle forsikres ut fra markedsverdi. Nei - er nok på tide å finne seg et annet selskap uansett.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

innhent noen andre tilbud først, deretter har du noe å presse gjensidige med.

Det er merkelig hvor samarbeidsvillige enkelte selskaper blir når man har noen andre tilbud i bakhånd :yesnod:

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Å du hellige jul, deet forsikringsselskapet skulle jeg hatt, da hadde de måttet BETALE meg for å ha båten forsikret!!  Jeg betaler 5.700 til Gjensidige for å ha Hangarskibet meget godt forsikret ... kan ikke forstå at en Princess 37 skal koste noe særlig mer.  Ville trodd mindre, egentlig.  Jeg tror du har litt å gå på her, Dilla.  Kjør dem hardt og få ned prisen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg også føler at jeg kommer godt ut med Gjensidige, Har sjekket med Panteaneus, med flere sk. broakere, med If (meeeeget dyre) og nå nettopp med Nordic insurance. Ingen har klart å matche Gjensidige så langt. Med båtverdi på 1400 000,- betaler jeg hos Gjensidige Kr 8200,- for full kasko + 50 000 i løsøredekning. Nordic Insurance skulle ha kr 10319 for tilsvarende dekning, omtrent det samme som broakerne skulle ha så vidt jeg husker. Hadde innbrudd i båten i høst, og skadene ble dekket meget raskt uten spørsmål og ubehageligheter av noe slag. Anbefales
Link to post
Share on other sites

Yepp - da har Gjensidige mistet en kunde :cool:. Gjensidige skulle ha over 8000,- for å kaskoforsikre Princess'en med en forsikringsverdi på 300'. Nordic Insurance skulle ha 4500,- for å forsikre Princess'en med en forsikringsverdi på 400'. Og ikke noe surr med egenerklæring og besiktigelse av takstmann. Det eneste kravet var at jeg måtte ha bilforsikring hos Nordic også før de aksepterte å forsikre båter. Piece of cake. På forsikring av Sjømannen lå Nordic 450,- under det Gjensidige forlanger. Gjensidiges pris på bilen har jeg ikke i hodet, men her kan det se ut som Nordic ligger omtrent på det samme som Gjensidige. Trenger jeg nevne at det var med en viss fryd jeg nettopp meddelte Gjensidige at de kunne kansellere all aktivitetet rundt forsikring av Princessen grunnet mye bedre tilbud fra annet selskap? :lol:

Link to post
Share on other sites

Trenger jeg nevne at det var med en viss fryd jeg nettopp meddelte Gjensidige at de kunne kansellere all aktivitetet rundt forsikring av Princessen grunnet mye bedre tilbud fra annet selskap? :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det undrer meg ikke i det hele tatt, og det er til pass for dem !

 

Jaja, den magefølelsen din som du skrev om i går, skal man ikke kimse av heretter :lol:

 

Da antar jeg at der snart vil skje spennende saker i forbindelse med endelig overtagelse, transport, plassering etc, + bilder :wink:

Link to post
Share on other sites

...Da antar jeg at der snart vil skje spennende saker i forbindelse med endelig overtagelse, transport, plassering etc, + bilder

Transportør er identifisert. Det er så og si også mobilkran i begge ender. Anleggsarbeidene på opplagsplassen pågår for fullt. Tar meg fri fra jobben hele neste uke for å prøve å få ferdig opplagsplassen da. Dillebua er nå klar til innflytting så minst en av dagene vil bli egnet til å komme i orden med alt verktøy, skruer og alt som ligger i de 30-40 bæreposene rundt omkring på bruket. Deretter er vi klare til å ta imot slagskipet. Det som alt henger på nå, er at det er relativt voldsomme telehiv i veien ennå på den siste biten opp til oss. Med tanke på hvor lav semi'n er, må vi nok vente et par uker før vi prøver oss. Antar at jeg tar kontakt med de respektive i neste uke og forsøker å avklare en dato et par uker fram i tid som alle må være berette. Og så er det bare å vente....

 

Forresten - en ting lurer jeg på: Hvordan er det med oppstøtting av båten når den står på bilen og fraktes? Er det vanlig at transportør har passende støtter som passer båten? Stropper de så båten til støttene og underlaget med jekkestropper al'a gampedigre? Litt bekymret for dette. Det skal sikkert en del til for at en båt på denne størrelsen skal stå godt under transport. Jeg har ikke fått tatt opp dette med transportør ennå, så det er interessant hvis noen har erfaringer å dele rundt dette. Sannsynligvis blir det enten Finn Eriksen eller T. O. Bull som får oppdraget.

 

Forresten - noen som har noen erfaringer/anbefalinger om hvem av disse to jeg burde velge? Prismessig kommer de ut på akkurat det samme. 17-18 000,- (:cryin: - og det er pluss mobilkran i begge ender av transportstrekningen).

 

Og hva med transportørs forsikring av lasten? I utgangspunktet må man vel gå ut fra at alle som er seriøse har forsikring som dekker lasten. Hvor sikker kan man være på at transportør har forsikring? Virker litt flaut å stille krav om at denne fremlegger bevis på lastestedet også, før denne får klarsignal til å påbegynne transporten.

Link to post
Share on other sites

Hei Dilla.

Av transportører kjenner jeg bare Finn Eriksen fra Drøbak.

Ha har spesialtrailer for båter, og har hydrauliske støttearmer han støtter båten med. Han frakter båter for Husvikholmen Marina og Heitman Marina. Jeg har sett han hente 40 fots seilbåter, og han kom med en Sea-Ray 375.

 

Hvor mye veier båten din? Han har en kraftig kran på bilen.

 

Faxen :flag:

Link to post
Share on other sites

For å si det slik, jeg har aldri hørt om transportør "som ikke har utstyret i orden", det skal du slippe å tenke på.

 

Imidlertid er det ikke alltid transportøren er forsikret for båter "i lufta", kun når de står på bilen. Der kommer i såfall din forsikring inn. (for de av dere som ev. protesterer nå, så kan jeg legge til at jeg alltid har vært av den oppfatning at transportør sin forsikring er gjeldende uansett, helt til jeg så det motsatte bevist.....)

 

Når det gjelder telehiven, så er vel ikke de større enn normale fartsdumper ? I såfall bør det gå greit med svanehenger under transport nå ?

 

18 lapper +++++ må du nok regne med, og det er vel estimert i flere av innleggene ovenfor, husk, det koster å være kar :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...