Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

...Sjekk med forsikringa før du anskaffer deg isoporblokker. Har sett eksempler på at det har gått galt med isopor. Leca er heller ikke å anbefale da Leca trekker vann som senere kan gi årsak til frostsprengning. Som støtte på sida går det kanskje OK, men ikke benytt Leca for å ta belastning under kjølen.

Hmm. Så også en del som kombinerte europaller med isopor. Europall med isopor under kjølen foran. Og europaller med isopor også bak. Syntes igrunnen det virket mer betryggende. Da var det pallen som tok trøkken og isoporen fungerte mer som avlastningsmateriale mellom skrog og pall. Tror ihvertfall at jeg skaffer meg en del isopor til båten kommer, så får jeg se. Husker ikke helt hvordan jernkrybba ser ut. Muligens bruker jeg den til å holde båten litt aktenfor midtskips, en pall med isopor til å holde kjølen foran, og noen blokker på sidene akter for å støtte. Eller at jeg lager meg noe mer profft etter at båten er på plass. Må uansett ha en bra løsning på dette med tanke på vinteropplag senere, så det er verdt å legge ned litt tid på dette. Takk for innspillet! Ja, meldte meg inn i Princess klubben for å finne noen artsfrender, men det later til å være relativt dødt.
Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde Hangarskibet oppe ganske nylig, ble hun nennsomt og forsiktig lagt på to stabler med paller, ca. en tredel inn fra hver ende. Pluss to slike spesialjusterbare støtter, en på hvert hjørne akterut. Funket fint det, hadde båten full av folk flere ganger, men hun sto trygt. På tross av at hun er tung, 8,5 tonn tørrvekt + bunkers og ekstrautstyr og Quindebestets dilldall av alle slag ... :rolleyes:

 

Åja, hun var like lekker under som over, ja båten altså, ikke Quindebestet, nei hun også forresten, intet galt der i gården nei. Men en renspyling, polering av propeller og nytt bunnstoff økte farten med 3-4 knop og 300 rpm ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det følger med en stålkrybbe med båten, i tillegg har selger laget seg en patent med støttebein som hviler på Leca stein.

<{POST_SNAPBACK}>

For all del: Du må ikke finne på, som flere andre også mener, å bruke Lecablokke. Jeg sett Lecablokke, som ikke var tungt belastet, bli knust til pulver.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

...Du må ikke finne på, som flere andre også mener, å bruke Lecablokke. Jeg sett Lecablokke, som ikke var tungt belastet, bli knust til pulver.

Nå ligger ikke båten rett på blokkene. Blokkene er kun for å få rett høyde til beina som støtter båten. Og så ligger tyngden fra beina fordelt på leca blokkene. Men uansett er det sikkert et poeng rundt dette med evt. frostsprengning. Selv synes jeg leca er for porøst til at jeg tør å satse på det. Det blir nok jernkrybba som følger med i kombinasjon med treverk og isopor. Ihvertfall i første omgang til jeg får laget med noen bein av trykkimpregnert.
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mye innredning du skal gjøre, men det kan være en fordel at båten er nøyaktig vatret opp sideveis, og følger vannlinjen på langs. Det gjør alt mye enklere når skott etc skal settes opp.

Jeg hadde min båt på 6200 Kg tørrvekt stående i trekrybbe oppå 4x4 stk Eurpaller i hagen da jeg innredet båten. Vatret opp på forhånd slik at alt var klart når båten kom.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mye innredning du skal gjøre, men det kan være en fordel at båten er nøyaktig vatret opp sideveis, og følger vannlinjen på langs. Det gjør alt mye enklere når skott etc skal settes opp.

Jeg hadde min båt på 6200 Kg tørrvekt stående i trekrybbe oppå 4x4 stk Eurpaller i hagen da jeg innredet båten. Vatret opp på forhånd slik at alt var klart når båten kom.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis ikke det er muligt/ikke lykkes, er et skipsbyggervater tingen. I et sånt kan glasset med luftblæren stilles etter et skjevt utgangspunkt, således at det man monterer blir like skjevt, altså i vater/lodd.

Men det bedste er selvsagt om båten står 100% rett.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

...Vet ikke hvor mye innredning du skal gjøre, men det kan være en fordel at båten er nøyaktig vatret opp sideveis, og følger vannlinjen på langs. Det gjør alt mye enklere når skott etc skal settes opp.

Jeg var for noen dager siden fryktelig opptatt av å få laget et underlag som var helt i vater. Mente dette var best. Men det virket som selger anså dette for å være unødig pes, så det var ikke rare målene jeg fikk ut av dem for å kunne forberede underlaget. Uten noen som helst mål, er det ikke lett å gjøre klart så mye på forhånd. Diskuterte dette litt med selger, og vi kom til at det hadde ikke så mye hensikt at båten var i vater på langs. Eventuelt måtte man gått ut fra vannlinjen, som det antydes her. Sideveis er det greit at det er i vater - det skal gå greit å forberede. Resten får vi forsøke å få så bra som mulig på den tiden som står til rådighet når transporten ankommer. Tenkte egentlig å bruke dørken o.l. som referanse ved innvendige byggearbeider. Men uansett er det ikke snakk om så "grove" inngrep som skott o.l. Det vil bli å kle opp igjen eksisterende vegger og tak, samt "mindre" ting som kanskje et skap o.l. her og der.

...Har sett mange rare overbygg hvor man sikkert bare har hatt kjølen i Water

Heldigvis skal ikke jeg til med nytt overbygg. Ihvertfall ikke med det første.

...er et skipsbyggervater tingen. I et sånt kan glasset med luftblæren stilles etter et skjevt utgangspunkt, således at det man monterer blir like skjevt, altså i vater/lodd.

Hmm. Høres interessant ut. Hvor får man tak i et slik skipsbyggervater, montro? Høres ikke helt billig ut, men kunne vært kjekt og hatt uansett.
Link to post
Share on other sites

Batdilla proudly presents - DILLEBUA - DEL 1!

 

Jeg har nå kommet såpass langt med bua at det er litt å vise fram i påvente av at jeg kan vise bilder av Princessen. So here goes:

 

Bilde 1. Fundamentering. Grunnen er for anledningen håndspadd... Plutselig var det like før bua skulle ankomme og Dilla hadde ikke ordnet med maskin - men med rette innstillingen og en spade kommer man langt. Men tungt var det, nesten bare stein. Dette bildet viser forøvrig hvordan opplagsplassen til Princessen så ut for noen helger siden før arbeidene startet opp der. Opplagsplassen er til styrbord for fundamentet slik vi ser det her. Rimelig mye skau vi fjernet!

Bilde

 

Bilde 2. Bua ankommer! Moelven brakke 2,5x7,5m - selvfølgelig innkjøpt i Moelven, ankom og ble heist på plass smertefritt. Imponerende kraner på disse bilene.

Bilde

 

Bilde 3. Utgangspunktet - utvendig. Katten Oskar Gaupen sees nederst i venstre billedkant. Forøvrig kameraten til katten Sigmund Brenderup. Et par kjente båthengerfabrikat bidro med navn da kattene måtte ha navn ifbm vaksinering :yesnod:.

Bilde

 

Bilde 4. Nytt tak. Mente at et mønetak ville gjøre seg rent estetisk, samt at det var mer praktisk med tanke på snø om vinteren, så bygging av nytt tak ble iverksatt ganske umiddelbart. Forøvrig første gangen jeg tok i en hammer siden jeg som liten drev og bygde meg lekehytter. :rolleyes:

Bilde

 

Bilde 5. Taket på plass. Dette er slik bua fremstår i dag. Nytt tak, 3 strøk med beis og isatt dør. Gjenstår å bygge ferdig rundt døra, beise vinduene og døra.

Bilde

 

Bilde 6. Endeveggen. Opprinnelig var det endevegg.

Bilde

 

Bilde 7. Ingen endevegg. Endeveggen er revet for å kunne kjøre inn hengeren med Selco'en på. Den står inne i rotet sammen med en masse andre "skatter". Har fått port av svigers, men har ikke fått satt den inn ennå.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Batdilla proudly presents - DILLEBUA - DEL 2!

 

Bilde 8. Utgangspunktet - innvendig. Slik så det ut innvendig.

Bilde

 

Bilde 9. Hobbyrommet - utvendig. Den innerste delen på forrige bilde er skilt av med skillevegg.

Bilde

 

Bilde 10. Hobbyrommet - babord sikt når man kommer inn.

Bilde

 

Bilde 11. Hobbyrommet - arbeidsbenken. Lagde meg arbeidsbenk. Spesielt overdelen la jeg ned mye arbeide i for å øve snekkerferdighetene til det kommende prosjektet ankom. Visste på dette tidspunkt ikke hva det kommende prosjektet skulle bli og når det ankom - jeg visste bare at det var en ny båt i komminga... Under benken til venstre skimtes en snus-kjøleskap jeg fikk gratis på en bensinstasjon som drev og fornyet innredningen. Helt suverent til å oppbevare kalde :drink: i. Til høyre under benken skimtes en subwoofer - for enhanced experience when working!

Bilde

 

Bilde 12. Hylleplass. Masse, deilig hylleplass som er min - bare min!

Bilde

 

Bilde 13. Mer hylleplass. Plastkassetter hvor mindre duppedingser skal være sirlig sortert. 3,5x12mm i den kassetten, 3,5x15mm i den kassetten, osv. :cool:

Bilde

 

Bilde 14. Inngangspartiet. Bildene på veggen er utklipp av gamle båter på Mjøsa hentet fra Oppland Arbeiderblad. En serie de kjørte i fjor med bilder fra 1900-tallet hvor det var en rekke båter. Disse ble tatt vare på, limt opp på papp, kledd med kontaktpapir og rammet inn i egenproduserte rammer. Lokalhistorie av beste sort!

Bilde

Link to post
Share on other sites

Batdilla proudly presents - OPPLAGSPLASSEN!

 

Bilde 15. Opplagsplassen. En sammenligning med bilde 1 to innlegg lengre opp gir et inntrykk av hvor mye skog som ble fjernet. En god del masse måtte til også. Så snart Princessen er på plass må vi til å sette opp igjen gjerde - det gamle var pil råttent og modent for utskifting uansett.

Bilde

 

Bilde 16. Opplagsplassen. Her ses Dilla's domene under ett. Dillebua med Selco'n inne i. Huset med gummibåten og Dillerinnen i, Sjømannen som pent har måttet vente på at opplagsplassen ble ferdig, opplagsplassen, og bak Dillebua - uthuset hvor vi snart skal hussere 12 stk rasehøns + en illsint hane, som noen skal kvitte seg med (:eek:).

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hvor får man tak i et slik skipsbyggervater, montro? Høres ikke helt billig ut, men kunne vært kjekt og hatt uansett.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke at det er så veldig kostbart, det er jo en vanlig vater, med en ring som kan justeres ( i ringen sitter blæren ). Jeg vil tro at de fleste jernvareforetninger har, eller kan skaffe det. Jeg skal sjekke litt i morgen.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med dillebua! Misunner deg den litt....

 

Jeg har Water med justerbar ring på. Jeg kjøpte meg et slikt laser Water på Europris en gang. BILLIG

Og der kan man justere den ene , ja nå har jeg glemt hva det heter men du skjønner hva jeg mener.

 

Legg Wateret på dørken F.eks og vri huset? til boblen er mellom strekene.

Problemet er at du må tenke litt når du setter opp et skott, man må huske og bruke Wateret riktig vei ellers setter du opp skottet skeivt. Snakker av erfaring :rolleyes:

 

Jeg rettet heller opp båten etter vannlinja, alt blir så mye enklere da.

Men husk og sjekk innimellom at båten fortsatt er i water.

Link to post
Share on other sites

Om skott ol. skal stå vinkelrett på dørken kan du jo også bruke en stoooor vinkel for å få til dette, uten å tenke på vater og hvor mange grader båten heller i den ene eller andre retningen.

 

Men det enkleste er nok trolig å ha alt i vater om du har mulighet for det.

 

Redigert inn:

De har slik laservater på OBS bygg til 199,-

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Jeg har Water med justerbar ring på. Jeg kjøpte meg et slikt laser Water på Europris en gang.

...Redigert inn:

De har slik laservater på OBS bygg til 199,-

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for det - da vet jeg hvor jeg skal få tak i water. Jeg må se litt på dette med water. Jeg er ikke så overbevist om opplagsanordningene som følger båten. Sannsynligvis kommer jeg til å lage nye, skikkelig dimmensjonerte i trykkimpregnert som hviler på murstein. For å få til noe som er bra, får jeg ikke begynt på dette før båten er på plass så jeg får tatt mål o.l.. Så planen nå er å sette båten på opplagsanordningene (For bukker kan det knapt kalles... :rolleyes:) som følger med, deretter konstruere skikkelige bukker som også kan brukes ved normalt vinteropplag, få tak mobilkrana igjen og bytte ut rallemikket med bukkene jeg lager meg selv. Da kjøper jeg meg såpass tid at jeg også kan tenke på å få alt i water underveis i prosessen med å lage nye bukker.

 

Nå begynner det å krible skikkelig i magen. Det har det forsåvidt allerede gjort noen dager nå. - I skrivende stund er det under 86 timer til vi skal hente båten :yesnod::cool:. Trenger vel ikke nevne at det er ikke mange minuttene om dagen hvor tankene dreier seg om annet enn båten :crazy:. Var i konfirmasjon i går, men det var nok dessverre bare rent fysisk - mentalt var jeg ikke tilstede i det hele tatt. Om en halvtime er det under 85 timer.

Link to post
Share on other sites

Da har du jo god tid til Sjømannen :wink: Eller, det er vel ikke så lett og gjøre andre ting mens man venter.

Slik er nå jeg ihvertfall.

Jeg sliter med dårlig samvittighet ovenfor Bastarden om dagen :sad:

Der står den mens jeg pusler med Fia :nonod: og taket til naboen tar for lang tid..uff

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å krible skikkelig i magen. Det har det forsåvidt allerede gjort noen dager nå. -

<{POST_SNAPBACK}>

Dette Batdilla, ser jeg som en sterkt underdrivelse. Krible i magan har det garantert gjort fra første stund du så prospektet :wink:

 

Nok om det, klart det blir spennende ! Jeg på min side gleder meg utvilsomt til bildene, rapporteringen, samt dillerinnens uttrykk når skuta ligger på "hjemmehavn for ei stund". Det neste blir vel at du finner ut at du må bygge på huset, da huset vil bli "merkverdig lite" når du har noe slikt liggende i opplag :wink:

Link to post
Share on other sites

...Da har du jo god tid til Sjømannen.  Eller, det er vel ikke så lett og gjøre andre ting mens man venter.

 

...Jeg sliter med dårlig samvittighet ovenfor Bastarden om dagen.

Der står den mens jeg pusler med Fia og taket til naboen tar for lang tid..uff

Dessverre er det fremdeles slik at jeg kun får jobbet i helgene på båtene. Så uken benyttes til innhenting av informasjon, titte på bilder og få inspirasjon, jage deler og duppeditter, osv. Tar mye tid det også. Glem nå Bastarden til treffet er over. Du har lagt ned så mye timer på denne at et treff og en liten pause vil bare gjøre bra.

...Dette Batdilla, ser jeg som en sterkt underdrivelse. Krible i magan har det garantert gjort fra første stund du så prospektet

 

...Det neste blir vel at du finner ut at du må bygge på huset, da huset vil bli "merkverdig lite" når du har noe slikt liggende i opplag

Ja, var nok underdrevet litt dette med kribling. Er nok mer riktig å beskrive det som voldsomt rastløs og vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Bygge på huset, he, he... Nei, nå er det forbud mot ethvert nytt prosjekt, uansett i hvilke form og farge det måtte ankomme. Er nok i underskudd på tid som det er.
Link to post
Share on other sites

Den store anskaffelsen av dupperditter har herved startet. :yesnod::cool:

 

Litt vanskelig å vite hvor man skal begynne med et slik stort prosjekt, men magefølelsen sier meg at det er greit å begynne utvendig. Innvendig kan jeg alltids drive til vinteren. Utvendig vil grovt sett si å bygge opp igjen alt på fly - kun skallet rundt overlevde brannen, samt pusse ned hele båten og lakkere den. Øverst på ønskelista på fly er en annen targa. Synes ikke det er noe porno med rør-targaen som er originalt. Ønsker meg en slik glassfibersak som er mer vanlig.

 

Her har jeg to muligheter. Enten å lage det selv. Dette tror jeg vil bli veldig mye arbeide, hvis det skal fremstå som pent i linjer og overflate. Alternativt å kjøpe en ferdig et sted. Det er vel heller tvilsomt om en brukt enkelt lar seg oppdrive noe sted. Derfor: Dusør: 200 båtpenger til den første som tipser om en brukt glassfiber targa som er slik jeg ønsker den og som er overkommelig i pris. (Redigert 20.09.05: Dusør utgår - har bestemt meg for å beholde en originale targaen inntil videre.) Uansett må jeg regne med "mindre" tilpassinger i form av å tilpasse bredde o.l., men regner uansett med å spare arbeid i forhold til å begynne selv helt fra scratch. Eller vet noen konkret om et firma som har laget en slik targa for ettermontering før?

 

Siste løsning er å forsøke å få ut en ny targa fra en av båtprodusentene. Jeg har i dag pløyet meg igjennom det som finnes av norske båtprodusenter som har targa i modellprogrammet. Felles for mange av dem er at de er for lave til at det vil bli pent på Princessen, eller så er de en integrert del av støpet forøvrig og derav lite sannsynlig at man kan få kjøpt bare targaen.

 

Modellene under synes jeg kan passe rent linjemessig. Kontakter de i morgen for å høre om det finnes muligheter til å kjøpe bare targa og hvor mye av skjorta det eventuelt vil koste.

 

Laguna 1180 FB

Bilde

 

Sun 33 Fly

Bilde

 

Viksund 360

Bilde

Link to post
Share on other sites

Øverst på ønskelista på fly er en annen targa. Synes ikke det er noe porno med rør-targaen som er originalt. Ønsker meg en slik glassfibersak som er mer vanlig.

:nonod::nonod::nonod:

 

Kjetterske tanker. :discuss:

 

Det er jo nettopp den originale radarmasten/bøylen som gjør båten til det den er. Med en glassfibergreie i stedet berøver du båten for dens originalitet og sjel. Fysj!! :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Øverst på ønskelista på fly er en annen targa. Synes ikke det er noe porno med rør-targaen som er originalt. Ønsker meg en slik glassfibersak som er mer vanlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor vil du ikke ha rør-targa?

Synest ikke du skal bryte med de klassisk linjene en slik båt har

men beholde det som er tidsmessig riktig for båten.

Min smak. :yesnod:

 

Var inne på å sette targa på Quantum og det eneste riktige ville vært rørtarga.

Gikk fra det igjen men kanskje det blir en annen gang.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

...Kjetterske tanker.

Det er jo nettopp den originale radarmasten/bøylen som gjør båten til det den er.  Med en glassfibergreie i stedet berøver du båten for dens originalitet og sjel.  Fysj!!

...Hvorfor vil du ikke ha rør-targa?

Synest ikke du skal bryte med de klassisk linjene en slik båt har

men beholde det som er tidsmessig riktig for båten.

Min smak.

Er jo ikke noe moro å leke sammen med dere, for dere er aldri enige :headbang:. :lol:

 

Original boreplattform:

Bilde

 

Glassfiber targa - synes nå denne er litt fin og jeg.

Bilde

 

Mulig dere har rett :crazy:. Har bare vært så innstilt fra første øyeblikk på at targaen måtte byttes. Må stille om kverna på muligheten for å beholde den originale og tenke litt på det. Dere hadde jo rett mht til innspillene om trappa fra akterdekket til fly. En ting er ihvertfall sikkert: Å beholde den originale targaen vil spare et ikke lite antall arbeidstimer som ellers ville gått med til å lage/tilpasse noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...