Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Den store fordelen med 2 motorer er at roret blir overflødig under manøvrering, dermed har du bare hendlene å tenke på.

Mnja, rorene kommer nok til sin rett av og til, de også. Skal du inntil med f. eks. SB side, baugen først og hekken etterpå, er fullt babord ror og en liten burst i forover på SB maskin løsningen. Det funker betydelig bedre enn nøytralt ror og SB maskin forover.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...Det finnes mange FB-båter med syrefaste stiger til FB. Utover eldre Princess og Skilsø 33 som er nevnt, kommer jeg på NordWest 390 (og de andre NW-båtene), flere av de mindre utbredte norske FB-båtene, og om jeg ikke husker feil, Riviera 925, Nimbus FB-båter etc.. Flere av disse har en patent hvor man kan skyve stigen inn slik at den blir loddrett og tar mindre plass. Tror dette blir en bra løsning, og jeg er sikker på at du kan finne en leverandør, f.eks. ved å forhøre deg med produsenter av båter med lignende løsninger.

OK. Takk for tipsene.

...Enig i det KOB, det finnes flere moderne mindre FB båter med syrefast stige til fly. Mitt poeng er at denne kan han lage/forbearbeide selv å spare penger. Regner med at det ellers ikke er noe problem å få pengene til å fly når du går igang og skal restaurere en eldre Princess.

Viktig å spare penger. I mitt tilfelle blir det en balansegang mellom spare penger eller spare tid. Omstendighetene er slik at jeg får jobbet på båten kun i helger og ferier. Enkelte ganger da kan det være mer riktig å heller bruke noen kroner ekstra og på den måten kjøpe seg tid til andre ting som ikke kan kjøpes. Sier ikke at det blir tilfellet her, men dette blir valg jeg må ta i den del tilfeller utover. Skal jeg få endret situasjonen slik at jeg får jobbet på båten også i uka, må det til litt grøvre inngrep i egen situasjon - noe som selvsagt vil bli gjenstand for løpende vurdering utover. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Mnja, rorene kommer nok til sin rett av og til, de også.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke uenig med deg Worse, bruker selv ror etter at jeg fikk taket på det. Cluet var å tipse nybegynneren i å lære dette på enkleste måte, og da vil jeg definitivt anbefale å kutte ut roret til han er kommet i "videregående". Det er nok å holde rede på 2 skruer om ikke han skal begynne å kødde med rorene i tillegg.

Jeg har seilt som styrmann i supplyfart og ville selvfølgelig bruke roret for det det var verdt i begynnelsen men ble tipset av forrige eier å vente til jeg fikk det i fingrene, et godt tips jeg gjerne gir videre.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Har tittet mer etter trapp. I denne forbindelsen fant jeg noe som jeg bare må dele med dere. Nesten på høyde med disse skremme-snuttene som florerte for en tid siden. Det man trenger, er Quicktime installert på maskinen, samt laste ned denne (2,5Mb) snutten om flybridgen på Nord West 390. Det som skjer når man åpner denne snutten, er absolutt ingenting. Jeg lastet ned en gang til for å teste - ingenting. Helt tilfeldig kom jeg til å peke inne i bildet, holde nede venstre museknapp, samtidig som jeg beveget musen mot høyre. Gjett om jeg skvatt da det plutselig satt en fyr midt i bildet og skålte til meg :eek:! Ganske imponerende hvor mye man kan "bevege" seg ved hjelp av teknikken dette bildet er laget med. Man kan f.eks. forlate båten og zoome seg ganske langt inn mot tettstedet som er litt aktenfor babord. For å få zoome muligheter må du laste ned snutten og ikke åpne den rett i browseren. Laster du den ned først og deretter åpner den i Quicktime, ser du zoome kontroller du ikke har hvis du åpner den rett i browseren.

 

HER er grunnen til at jeg lastet ned disse snuttene. I denne snutten kan man bevege seg rundt på akterdekk og studere trappen opp til fly fra forskjellige vinkler. Synes igrunnen denne trappa ser ganske så OK ut jeg. I mine øyne ser denne langt penere ut enn den originale trappen. (Legg merke til at du i denne snutten kan til og med legge deg på ryggen på akterdekket og studere downlights'ene oppunder overbygget)

 

Her er flere interaktive bilder for de som vil tusle mer rundt i Nord West 390 og drømme litt :cool::

Salong

Midtskips

Baderom

Maskinrom :yesnod: (Legg merke til arbeidslampa som er sirlig linet opp i egen holder klar til bruk)

Link to post
Share on other sites

Dæggern steike, dette var morro, ja det er godt det er gratis å drømme seg bort !!

 

Den løsning og utseende på trappen, falt jeg også for, får du til dette blir det optimalt slik at du får beskyttet stigen i det vanlige for vær og vind (med det trekket etc.)

 

Prøv!!!!

Link to post
Share on other sites

Har tittet mer etter trapp. I denne forbindelsen fant jeg noe som jeg bare må dele med dere. Nesten på høyde med disse skremme-snuttene som florerte for en tid siden. Det man trenger, er Quicktime installert på maskinen, samt laste ned denne (2,5Mb) snutten om flybridgen på Nord West 390. Det som skjer når man åpner denne snutten, er absolutt ingenting. Jeg lastet ned en gang til for å teste - ingenting. Helt tilfeldig kom jeg til å peke inne i bildet, holde nede venstre museknapp, samtidig som jeg beveget musen mot høyre. Gjett om jeg skvatt da det plutselig satt en fyr midt i bildet og skålte til meg  :eek:! Ganske imponerende hvor mye man kan "bevege" seg ved hjelp av teknikken dette bildet er laget med. Man kan f.eks. forlate båten og zoome seg ganske langt inn mot tettstedet som er litt aktenfor babord. For å få zoome muligheter må du laste ned snutten og ikke åpne den rett i browseren. Laster du den ned først og deretter åpner den i Quicktime, ser du zoome kontroller du ikke har hvis du åpner den rett i browseren.

 

HER er grunnen til at jeg lastet ned disse snuttene. I denne snutten kan man bevege seg rundt på akterdekk og studere trappen opp til fly fra forskjellige vinkler. Synes igrunnen denne trappa ser ganske så OK ut jeg. I mine øyne ser denne langt penere ut enn den originale trappen. (Legg merke til at du i denne snutten kan til og med legge deg på ryggen på akterdekket og studere downlights'ene oppunder overbygget)

 

Her er flere interaktive bilder for de som vil tusle mer rundt i Nord West 390 og drømme litt :cool::

Salong

Midtskips

Baderom

Maskinrom  :yesnod: (Legg merke til arbeidslampa som er sirlig linet opp i egen holder klar til bruk)

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Naboen i båthavna kjøpte en slik i år ny.

"Vil du se på TV hos meg"

"Ja, gjerne", gikk ombord og så ingen TV, men hørte noe during.

Så kom flatscreenen opp av kjøkkenbenken. :crazy:

Her er det MYE flott håndtverkerarbeid på innredning og kvalitet hele veien.

Koster penger i innkjøp, javel.

Men om det er dyrt vet man ikke før man har kvittet seg med det, først da har man svaret på det. :smash:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hadde selger på tråden. Nevnte dette med mysteriet med den forsvunne trappen. Det viser seg at trappen ikke er forsvunnet likevel. Han hadde vangene - det er bare trinnene som gikk tapt. Så da finnes det backup løsning i å bygge opp igjen den originale trappen. Vennligst ikke oppfordre meg til å gjøre nettopp dette - jeg synes den er stygg. F.eks. trappen i Nord West'en er mye penere, og bygger mindre i sammenslått tilstand. Her er Dilla fast, men bestemt.

 

Forsikring er nå i orden! Jippii! Redningen ble Nordic Insurance. Kjapp og OK service. Riktignok ble det en forsinkelse på en del dager, men det må jeg ta skylden for selv. De sa ikke utrykkelig at alle dokumenter ble sendt via epost. Så da han spurte om min email adresse da han fortalte at jeg måtte fylle ut en oppsigelsesbekreftelse på mine forsikringer i Gjens(tr)idige, oppga jeg den uten å tenke noe mer over det. I farten tenkte jeg derfor ikke på å legge inn Nordic som "friendly" i spam filteret... Resultatet var at jeg ventet og ventet uten at det kom noe formular jeg skulle fylle ut. Purret dem derfor på tirsdag og da kom det fram at dette var sendt, men via email. Så dette var fanget opp av spam filteret på en av serverene jeg leier og var slettet for lenge siden... Ga dem en annen email adresse og da var det framme på under 5 minutter. Fylte ut skjema og fakset tilbake. I løpet av et par timer kom polisene seilende via email. Et lite OBS for de som har, eller tenker på å forsikre hos Nordic Insurance: Selgeren kunne fortelle at de hadde oppdaget at båtforsikringene lå langt under tariff og at de derfor kom til å sette opp prisene om ikke lenge.

 

I morgen er det ny dag med nye sjanser. Først på agenda er å ringe Finn Eriksen. Grunnen til at han ikke kontaktet meg tirsdag var at situasjonen var litt uoversiktlig mht til om han har bil ledig den foreslåtte datoen 3. juni. Det vet han først i morgen. Så det blir spennende i morgen når jeg ringer ham. Håper virkelig at den 3. passer.

 

Ellers skal jeg pusle ferdig opplagsplassen i løpet av helgen. Få lagt ned noe grovt trykkimpregnert som underlag. Legge ut glassfiberduken som skal kvele vekst, samt fortøye denne så den ligger rolig. Rake og sulle litt i området rundt. Kanskje kaste på noen frø her og der for å få litt fart i etterveksten i områdene rundt båten. Og så gjenstår bare noen ekstra hyller og boning i Dillebua før jeg kan flytte inn der. Får ta meg selv litt i nakken og se om jeg får gjort dette nå. Gleder meg egentlig litt til å vise fram noen bilder fra Dillebua - synes den ble ganske så standsmessig.

Link to post
Share on other sites

Eriksen kunne ikke fredag 3. pga at bilen var i utlandet :headbang:. Avtale er derfor gjort i dag at vi henter fredag 10. juni. Så da er det bare å vente...

<{POST_SNAPBACK}>

Du er en tålmodig sjel....

 

Husker selv når jeg ventet på båt fra Nordland fraktet med NorCargo. Jeg måtte bare vente 3 uker, men det var fryktelige uker....... :nonod:

Link to post
Share on other sites

...Men da har du jo god tid til å få Sjømannen klar til båttreff

God og god. Husk at det er bare i helgene jeg får jobbet på båtene. En helg fra eller til betyr bare et par arbeidsdager, minus alt det andre vanlige styret som vanligvis alle må igjennom ifbm helger. Handling, besøk, osv... :rolleyes: Sjømannen er forsåvidt operativ den. Bare å hive på vannet. Så snart Mjøsa blir operativ... Sist gang jeg så brygga var det akkurat så mye vann at det nesten dekket bunnen ved utliggeren. Med andre ord mangler det en del... Appropos - hvordan blir det med tidspunkt for Mjøstreffet? (Fortsett i den linkede tråden... :yesnod: )
Link to post
Share on other sites

Hei Dilla

 

Ser det er mye snakk om løsning på trapp. På M/Y Ellen Marie som er en Sun 33 er det ei syrefast trapp som er festet oppunder FB-taket akterut med hengsler i et glidespor. Trappa kan trekkes frem, og "lander" da på babord maskinromsluke, eller skyves inntil glassveggen mot salongen og er da ute av veien.

Sikkert flere med liknende løsning som fungerer greit. Ikke bekymre deg for bruk i voldsom sjø, da blir neppe FB'en benyttet så mye.

 

Har også utvendige trinn, som er spesielt kjekke ved tillegging aleine. Bruker da "utvendig" nedgang for å komme meg litt kjapt ned på brygga.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Eriksen kunne ikke fredag 3. pga at bilen var i utlandet :headbang:. Avtale er derfor gjort i dag at vi henter fredag 10. juni. Så da er det bare å vente...

<{POST_SNAPBACK}>

Nå Båtdilla, når får vi se bilder av nyervervelsen, eller er det jeg som har oversett en av dine mange linker?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å gå sidelengs med 2 motorer uten sidepropell så er det meg bekjent bare Storebro som greier det, både Fairline og Princess har altfor små ror.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan bekrefte at med Storebroen, kan jeg gå sidelengs uten baugprop (invalidepropell).

MEN det var ikke første dagen bak spakene.

 

Faxen :sailing:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at med Storebroen, kan jeg gå sidelengs uten baugprop (invalidepropell).

MEN det var ikke første dagen bak spakene.

 

Faxen :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Interessant. Hvordan får du det til? Kunne godt tenkt meg å prøve ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...Ser det er mye snakk om løsning på trapp.  På M/Y Ellen Marie som er en Sun 33 er det ei syrefast trapp som er festet oppunder FB-taket akterut med hengsler i et glidespor.  Trappa kan trekkes frem, og "lander" da på babord maskinromsluke, eller skyves inntil glassveggen mot salongen og er da ute av veien.

Det blir nok ei trapp med denne løsningen jeg ender opp på. Forhåpentligvis ankommer båten om ikke altfor lenge og da begynner planlegging av detaljer. Litt enklere når man har båten foran seg.

...Nå Båtdilla, når får vi se bilder av nyervervelsen, eller er det jeg som har oversett en av dine mange linker?

Bilder kommer så snart båten er hjemme. Hvilket ligger ann til å bli 10. juni.

 

Poster forøvrig noen bilder av Dillebua senere i dag, som tidtrøyte inntil Princess'en er hjemme. Var forøvrig på sightseeing i går. Dillerinnen ønsket at vi brukte en dag til noe annet enn kun båtprosjekter. Så hva gjør man da? - Jo, drar og ser på båter... :cool: Så vi tok en runde og kjørte Hedemarksida til Hamar, en ordentlig gjennomgang av båtparken der, middag, og så videre til Rambekkvika på Gjøvik hvor det var dessert og kaffe. Dillerinnen var litt opptatt av å se båter på samme størrelse som Princess'en for å vite litt mer om hva hun går til. I farten fant vi bare to båter som var større. En Gobbi 38 på Hamar og en motor katamaran i Rambekkvika på 48 fot. Og så ryktes det en noen-og-femti-foter på Gjøvik, men vi rakk ikke til den havna. Uansett, så var reaksjonen til Dillerinnen ganske prompte da vi stod ved siden av Gobbi skroget - HERRRE-GUUUD :eek:! Tanken med turen var å få roet henne litt ned mht til størrelsen på Princess'en, men jeg vet ikke helt om det gikk etter hensikten...

Link to post
Share on other sites

Uansett, så var reaksjonen til Dillerinnen ganske prompte da vi stod ved siden av Gobbi skroget - HERRRE-GUUUD :eek:! Tanken med turen var å få roet henne litt ned mht til størrelsen på Princess'en, men jeg vet ikke helt om det gikk etter hensikten...

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol:

 

Det er akkurat samme reaksjon som Quindebestet hadde da hun så Hangarskibet for første gang. Trøst deg med at etter hvert som hun venner seg til størrelsen, så blir det akkurat som hjemme. Ommøbleringer og vidløftige planer om nye gardiner, tepper, etc. Venn deg til utsagn som "hadde det ikkevært fint om ...." :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...Trøst deg med at etter hvert som hun venner seg til størrelsen, så blir det akkurat som hjemme.  Ommøbleringer og vidløftige planer om nye gardiner, tepper, etc.  Venn deg til  utsagn som "hadde det ikkevært fint om ...."

Har på følelsen at utbruddet hennes var like mye for å drive litt gjøn med meg. Når hun snakker om båten med andre så hører jeg stadig vekk "kjekt med så mye stueplass" og lignende :rolleyes:. Derimot er jeg ikke så sikker på om jeg liker "hva er all den plassen foran ruta i cockpit til da - der skal jeg ha masse nips og noen fine planter"... Greit nok at man skal involvere hele familien i utformingen av båten for å oppnå eierskap og interesse, men neimen om cockpit skal se ut som en blanding mellom Ting og Tøy (Eller hva det nå heter) og et middels stort drivhus heller da. Dette får hun holde seg nede i kabinene med :discuss:!

 

BTW Skipper_Worse - I Rambekkhavna på Gjøvik observerte jeg forøvrig 1 stk Fairline Turbo 36 :yesnod:.

Link to post
Share on other sites

I farten fant vi bare to båter som var større. En Gobbi 38 på Hamar og en motor katamaran i Rambekkvika på 48 fot.  Uansett, så var reaksjonen til Dillerinnen ganske prompte da vi stod ved siden av Gobbi skroget - HERRRE-GUUUD :eek:! Tanken med turen var å få roet henne litt ned mht til størrelsen på Princess'en, men jeg vet ikke helt om det gikk etter hensikten...

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje du ikke bør nevne det for Dillerinnen, men en moderne 38' Gobbi framstår som liten og puslete i forhold til en klasisk full size 37 Princess.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

...men en moderne 38' Gobbi framstår som liten og puslete i forhold til en klasisk full size 37 Princess.

Jeg tok'n like godt helt ut ifbm utbruddet og nevnte noe lignende. Verandaen kommer jo i tillegg på båten vår. Og framskipet er helt klart mye større enn på Gobbi'n. Det skal jo være så slankt og smekkert nå til dags. Et eller annet sted (Tidlig i denne tråden? :blush:) leste jeg at man må opp på rundt 40 fot i nyere båter for å få samme innvendige plassen som i båten vår. Det tror jeg så gjerne når jeg sammenligner nyere skrog med Princess'en.

 

Fikk forøvrig en bra ide til enkel opplagskrybbe da vi var på sightseeing i går. Det følger med en stålkrybbe med båten, i tillegg har selger laget seg en patent med støttebein som hviler på Leca stein. Sikkert greit dette, men det jeg så på Hamar ser like greit ut. F.eks. Gobbi'n stod på kun 3 isoporblokker. That's all. Ei blokk foran, ei på hver side akter. Denne løsningen så jeg på mange av båtene over 30 fot. Så enkelt da gitt. Selvjusterende også. Vi fikk veldig lyst til å satse på denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

Et eller annet sted (Tidlig i denne tråden? :blush:) leste jeg at man må opp på rundt 40 fot i nyere båter for å få samme innvendige plassen som i båten vår. Det tror jeg så gjerne når jeg sammenligner nyere skrog med Princess'en.

 

Fikk forøvrig en bra ide til enkel opplagskrybbe da vi var på sightseeing i går. Det følger med en stålkrybbe med båten, i tillegg har selger laget seg en patent med støttebein som hviler på Leca stein. Sikkert greit dette, men det jeg så på Hamar ser like greit ut. F.eks. Gobbi'n stod på kun 3 isoporblokker. That's all. Ei blokk foran, ei på hver side akter. Denne løsningen så jeg på mange av båtene over 30 fot. Så enkelt da gitt. Selvjusterende også. Vi fikk veldig lyst til å satse på denne løsningen.

<{POST_SNAPBACK}>

En relativt ny 380 la seg bak oss på Sætrebrygga for 3 uker siden. Vår båt virket klart større.

Sjekk med forsikringa før du anskaffer deg isoporblokker. Har sett eksempler på at det har gått galt med isopor. Leca er heller ikke å anbefale da Leca trekker vann som senere kan gi årsak til frostsprengning. Som støtte på sida går det kanskje OK, men ikke benytt Leca for å ta belastning under kjølen.

Selv har jeg laget meg bukker på 60x60 cm. av 4"x4". Jeg bygger opp bukkene i 6 høyder i alt, som jeg har forbundet med M6 gjengestenger (Biltema) En bukk foran, en bak og en i midten for å ta vekta. For å forhindre velt benytter jeg justerbare bukker fra Gressvik Marina i Østfold. En på hver side bak som jeg forbinder med låsbar kjetting. Så kan du velge selv om du trenger 2"x4" støtteben på hver side foran. Du trenger det egentlig ikke men du unngår at forskipet gynger når du går på dollborda framme under opplag. Virker litt stødigere.

 

Så deg forresten på "Princess ovners club" Jeg har postet en del forsepørsler der og har egentlig ikke fått den helt store responsen. Spesiellt skuffende synes jeg det er at de ikke har noen oversikt over underleverandører i UK som leverer og har levert til Princess. Kallesjer. pushpits, interiørdetaljer osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

BTW Skipper_Worse - I Rambekkhavna på Gjøvik observerte jeg forøvrig 1 stk Fairline Turbo 36 :yesnod:.

<{POST_SNAPBACK}>

Jøss!! Så er det visst ekte, ordentlige båtfolk på Mjøsa også!! :lol::eek::rolleyes:

 

Et eller annet sted (Tidlig i denne tråden? :blush:) leste jeg at man må opp på rundt 40 fot i nyere båter for å få samme innvendige plassen som i båten vår. Det tror jeg så gjerne når jeg sammenligner nyere skrog med Princess'en.

<{POST_SNAPBACK}>

Ganske riktig, Dilla. :yesnod: Det er i alle fall ikke mange andre båter på under 40 fot som har to lugarer med opp til fem faste køyer, kanskje med unntak av enkelte med akterkabin. Et annet positivt plus er flatt gulv i salongen .. ingen oppbygde greier å klatre/snuble i.

 

Som sagt før, hadde ikke Hangarskibet dukket opp og til og med i den rette prisklassen, så hadde det blitt P37 på meg også ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...