Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Kan ikke annet enn se fram til/grue meg til å ligge bak en transport som er 4m bred. Dillerinnen er skrekkslagen med tanken på den dagen vi skal hente...

<{POST_SNAPBACK}>

Bare ett tips for å spare litt penger.

Hvis dere alikevel skal være med på transporten så burde vel dere selv fungere som følgebil (hvis Dillerinnen har lappen), så slipper du ekstra utgifter til dette. Trengs ingen ekstraordinært sertifikat til dette. Litt værre hvis dere skal kjøre med motorsykkel. :wink:

 

Du skal da ligge bak på 4 felts motorvei og forran på vanlige Norske krøtterstier av noen hovedveier (2 felts).

 

Ganske tøft å kjøre lovlig med blinklys på taket :lol:

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

...Hvis dere alikevel skal være med på transporten så burde vel dere selv fungere som følgebil (hvis Dillerinnen har lappen), så slipper du  ekstra utgifter til dette. Trengs ingen ekstraordinært sertifikat til dette. Litt værre hvis dere skal kjøre med motorsykkel.

Joda, Dillerinnen er fører alle fartøy av betydning, båt, motorsykkel, bil og gressklipper. Pr. tiden er det bare jeg som er innehaver av motorsykkel. En ganske så rå replika av de forne tiders 500GP racere. Ensits. Effekt mellom 8500 og 10500rpm. Men den slipper ingen andre enn meg selv til på. Så det blir med bil vi skal delta i hentingen. Jeg skal nevne det for Finn, så får vi høre hvordan han ser på det. Penger spart = mer penger til båten. :yesnod:

...Ganske tøft å kjøre lovlig med blinklys på taket

Ja, det må da være riktig så frakt det, som vi sier herover (Frakt = Lillehammer uttrykk.) Og så kan jeg i tillegg henge ut av vinduet og ule 'viiiiuuu-viiiiuuu-viiiiuuu' i vill begeistring over at det endelig skjer noe mht til forflytning av båten. Joda, det blir nok en begivenhet verdt å beskue dette. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Noe av det første jeg kommer til å se litt på, er trappen opp til fly. Orginalt bestod denne trappen av en stige med brede trinn i teak. Denne hevder selger gikk tapt i brannen som var i en annen båt da Princessen stod i opplagringshallen. Jeg har problemer med å se for meg hvordan en slik trapp skal gå tapt med rør og det hele, uten at resten av båten samtidig får skikkelig hard medfart. Synlige skader etter brannen, er partikler som var smeltet inn i gelcoaten øverst på overbygget, samt at det meste oppe på fly var skadet/smeltet. Men ut over dette var det kun røyklukt inne i båten. Dette er så og si borte da det meste av kledning på vegger og tak er revet ut. Ellers er det ikke spor av brannen. Da kan da ikke en slik trapp gå opp i intet? Skal kjøre selger litt mer på dette når jeg får ham i tale. Men inntil trappen mot formodning skulle dukke opp igjen, er jeg nødt til å tenke på hvordan jeg løser dette uten trapp. Og her håper jeg på innspill fra dere med erfaring fra bruk av trapper opp til fly.

 

1. Original trapp i Princess 37.

Bilde

Denne er som nevnt borte og i praksis sikkert vanskelig å finne maken til. Alternativ er å få laget en tilsvarende trapp, men det vil koste en del. Ikke er jeg så overbevist om hvor god en slik trapp er å gå i heller, hvis man er litt solid bygget, eller er litt oppe i årene.

 

2. Ombygget løsning Princess 37.

Bilde

Denne falt jeg rent umiddelbart for. Her er trappen ned på akterdekket erstattet av en trapp på siden av overbygget som går ned til dollbordene. Her kan sikkert mye av det som finnes av standard badetrapper fungere. Relativt rimelig i anskaffelse og krever ikke mye mht til montering - tror det er bare å skru den rett på i akterkant av fly. Enda en fordel er at denne løsningen ikke tar opp noe plass på akterdekk. En klar ulempe er at den er mindre brukervennlig enn løsning 1. Og selv om man enkelt får seg selv opp og ned ei slik trapp, kompliserer det seg fort når man vil ha med seg ting opp og ned fra fly.

 

3. Yacht løsningen. Eksempel fra Princess 34.

Bilde

Det første man kan si om denne løsningen er at dette er den desidert mest arbeidskrevende løsningen. I dette tilfellet må man sikkert bygge hele trappen fra scratch, med alt dette medfører av arbeid. Den vil ikke bli spesielt billig - formen og støpet vil krevet sitt. Til gjengjeld ser jeg for meg at dette er den mest brukvennlige trappen. Og en trapp man kan forvente når man begynner å nærme seg de 40 fot, om jeg selv tør si det... ( :puke:).

 

Jeg er virkelig i tvil om hva jeg bør gjøre. Skulle jeg prioritert å bli raskest mulig ferdig for en billigst mulig penge, hadde jeg valgt alternativ 2. Men jeg er ikke sikker på om jeg har det fullt så travelt. Og skal jeg først legge ned tid på å lage tegninger og få laget en trapp spesielt for formålet, heller jeg til at alternativ 3 er best i det lange løp, selv om dette vil kreve en god del mer enn alternativ 1. Hadde jeg bare kommet over ei trapp som alternativ 3 fra en skrotet båt, eller noe som er til overs fra et eller annet prosjekt så...

 

Hva mener dere? Noe jeg har oversett som kan gjøre det enklere å ta riktig beslutning? :confused:

Link to post
Share on other sites

Syens det er viktig å ha en trapp som er forserbar ved mye sjø. Alrternativ 2 tror jeg kan skremme vannet av både den ene og andre hvis man ikke er den fødte sjøulk. Sikkert grei nok ved flatt vann, men lite hyggelig når uværet setter inn med krappe høye bølger, og mannskapet velger å evakuere flybridgen.

 

Hvordan alternativ 3 virker kommer litt dårlig fram på bildet, men jeg synes heller ikke den ser så veldig "sjøvennelig" ut. Jeg ville hatt en solid stige med brede trinn og med rekkverk på begge sider, men som sto litt på skrå, der man slipper å være bavian for å komme opp og ned.

 

Husk på at det blir mye bæring av brett med champisglass o.l når man har en slik båt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ett par komentarer til trappeprojectet.

Det å ha utvendig trapp opp til Fly syns jeg høres ut som en dårlig ide sånn sikkerhetsmessig.

 

Det å klatre på "utsiden" av båten hvis det har blåst opp og blitt noe sjø kan jo være en spennende opplevelse. :nono:

 

Tror det er Skilsø som på sin 33 fly har en trappeløsning som jeg fant veldig bra.

 

En syrefast trapp med teaktrinn som når den ikke er i bruk står plassert rett opp langs akterskottet. Når man skal opp så drar man trappa ut i nedkant og man får en god og behaglig trapp å gå i.

 

Var inne på siden til Skilsø men fant dessverre ikke noe bilde av trappen.

Skal søke litt videre når jeg for tid.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt å lage noe tilnærmet det som var originalt, om nødvendig noe mer brukervennlig som andre også har vært inne på.

 

Den utvendige løsningen så ikke bra ut.

 

Og den fancy "yacht-løsningen" passer vel best på de hypermoderne nye skutene. Ikke på en ærverdig "gammel" dame med stil.

Link to post
Share on other sites

Den utvendige løsningen har fått mye pepper, pga sikkerhet.

 

Vanskelig å si på bildet, men ser ut for at det er rimelig greit å plassere 'håndtak' i fob med denne, og dollbordet virker også bredt og godt. Og jeg vil anta at faren for de største sjøene på Mjøsa kanskje i fremtiden vil være de Dilla genererer selv ? :wink:

 

En slik løsning vill være enkel å installere, og spare plass både på Fly og på dekk.

 

Og etter alt det arbeidet Dilla kommer til å legge ned i prosjektet er det vel lite sannsynlig at skuta blir solgt til saltere farvann heller på en stund ?? :lol:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jo, men synes nok det ser litt "stusselig" ut å måtte plassere en leider på utsiden i en såpass stor båt. Føler ikke det står i stil, hvis det måtte bety noe da  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Du må huske på at oppå der skal du stå iført hvitt tøy og blå blazer, med silkeskjerf i halsen, mens du underholder blondiner med sløret blikk, korte skjørt og skjeve strømpesømmer. Mens de nipper til en velavkjølt Bollinger. De lar seg ikke by hva som helst i stigeveien... :cheers:

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet ville jeg nok satset på originalløsningen. Jeg har den utvendige løsningen som en del av båtens design og synes den fungerer helt greit. De minusene som er nevnt med utvendig leider er helt riktige men der er også enkelte fordeler som bedre plass under kalesjen og kjappere tilgang til dekk ved fortøyning.

 

Jeg er godt fornøyd med utvendig leider og de ulempene den har må en bare lære seg til å leve med.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig i dem som sier du bør gå for originalløsning. Dette skyldes at når du blir angrepet av 20 fotsyken igjen og skal selge denne, vil du oppnå mest interesse for båten dersom den fremstår mest mulig i original stand.

 

Å støpe trapper synes jeg blir veldig feil i forhold til tidsaspektere for produksjon av båten. Utvendige leidere er ikke nødvendigvis "farlig i uvær", for hva i huleste har man da å gjøre på takterassen?

 

Min begrunnelse er som anført at båten bør være så original som mulig.

Link to post
Share on other sites

Tror det er Skilsø som på sin 33 fly har en trappeløsning som jeg fant veldig bra.

 

En syrefast trapp med teaktrinn  som når den ikke er i bruk står plassert rett opp langs akterskottet. Når man skal opp så drar man trappa ut  i nedkant og  man får en god og behaglig trapp.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg tror at jeg hadde sett litt nermere på dette alternativ. Praktisk, bedre enn orginalen, ikke så mye arbeid som alt. 3 og frigir plass når den ikke er i bruk.

Alt 2. er ikke ikke brukbar i mine øyne, pga. sikkerheten som flere er inne på.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Noe av det første jeg kommer til å se litt på, er trappen opp til fly.

Hva mener dere? Noe jeg har oversett som kan gjøre det enklere å ta riktig beslutning? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Alt 3 finner du på alle moderne flybridge båter (såpestykker) Dette vil være skikkelig stilbrudd på din båt som stammer fra den klassiske stilrene Princess perioden.

 

Ikke ødelegg den med noe slikt hjemmelagd makkverk. Plasskrevende er den også.

 

Var jeg deg ville jeg gjennskapt den originale trappa. Grei å bruke sjøl for meg på 1,85/95. Så kan du jo supplere med stige på utsiden. Veldig kjekt når du skal raskt ned fra fly ved fortøyning ol. Jeg ville ikke valgt en standard badestige. Gudene forby. Monter diskrete trinn (to til tre på hver side holder) i syrefast eller i hvit plast.

Det blir bærre lækkert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

...Synes det er viktig å ha en trapp som er forserbar ved mye sjø. Alrternativ 2 tror jeg kan skremme vannet av både den ene og andre hvis man ikke er den fødte sjøulk. Sikkert grei nok ved flatt vann, men lite hyggelig når uværet setter inn med krappe høye bølger, og mannskapet velger å evakuere flybridgen.

Hvordan alternativ 3 virker kommer litt dårlig fram på bildet, men jeg synes heller ikke den ser så veldig "sjøvennelig" ut. Jeg ville hatt en solid stige med brede trinn og med rekkverk på begge sider, men som sto litt på skrå, der man slipper å være bavian for å komme opp og ned.

Husk på at det blir mye bæring av brett med champisglass o.l når man har en slik båt.

Dette med farbarhet i mye sjø er jeg ikke altfor redd for på elven Mjøsa. Men det kan jo hende vi flytter oss til saltvann etter hvert og da er det høyst relevant. Eller hvis 15-fot syken skulle slå til igjen kan farbarhet være aktuelt for den som kjøper og kanskje ikke skal ha båten på elven Mjøsa. Angående champagnen, så tror jeg ikke det umiddelbart blir noe problem. Har ikke for vane å skvalpe i meg slik saft. Da foretrekker jeg heller ei god kald :cheers: fra kjøleskapet som for anledningen skal bli installert på fly. Takk til deg som donerte et passende skap i sin tid - husker dessverre ikke medlemsnavnet ditt.

....Tror det er Skilsø som på sin 33 fly har en trappeløsning som jeg fant veldig bra. En syrefast trapp med teaktrinn  som når den ikke er i bruk står plassert rett opp langs akterskottet. Når man skal opp så drar man trappa ut  i nedkant og  man får en god og behaglig trapp å gå i.

Det kunne vært noe. Når du sier det, så erhindrer jeg at jeg kanskje kan ha lest en test av Skilsø 33 hvor dette med trappen var nevnt. Får snoke igjennom arkivene mine og se hva jeg finner av tester av Skilsø 33. Hvis ikke noen kan tipse om hvilke blad og nummer dette evt. var da... Hvis jeg kunne fått tak i en ferdig trapp med en slik patent, er alle mine betenkeligheter med det originale alternativet borte. Burde da kunne gå ann å kjøpe ei slik trapp direkte fra Skilsø, hvis de ikke forlanger ågerpris.

...Og den fancy "yacht-løsningen" passer vel best på de hypermoderne nye skutene. Ikke på en ærverdig "gammel" dame med stil.

Du har sikkert rett. Dette er en feil jeg ofte gjør når jeg begynner på nye prosjekter. Titter for mye på det som er dagens standard og blander gammelt og nytt. Men stilen på trappen måtte i tilfelle tilpasses linjene forøvrig og ikke se ut akkurat som såpeskålene man finner i nyere båter. Men jeg har respekt for arbeidet det vil bli å lage en slik konstruksjon.

....Den utvendige løsningen har fått mye pepper, pga sikkerhet. Vanskelig å si på bildet, men ser ut for at det er rimelig greit å plassere 'håndtak' i fob med denne, og dollbordet virker også bredt og godt.  Og jeg vil anta at faren for de største sjøene på Mjøsa kanskje i fremtiden vil være de Dilla genererer selv?

Håndtak å holde i tror jeg ikke skal være noe problem å montere. Dollbordene er også ganske så bra med tanke på bredde. Hekksjø, sier du? Ut fra bilder, ser det ut som man kan rote opp ganske så imponerende mengder med egne sjøer, hvis man går inn for det. Kommenterte faktisk dette for Dillerinnen sist helg da vi satt og varmet opp med diverse bilder av Princess 37 som Skipper_Worse har sendt meg fra samlingen sin.

...En slik løsning vill være enkel å installere, og spare plass både på Fly og på dekk. Og etter alt det arbeidet Dilla kommer til å legge ned i prosjektet er det vel lite sannsynlig at skuta blir solgt til saltere farvann heller på en stund ??

Ja, det er mulighet for å slippe trapp på akterdekk som frister litt. La oss håpe du har rett mht salg av båten. Men det kan jo hende vi flytter oss til saltvann etter hvert, og da kan poenget med sikkerhet bli litt mer relevant.

...Jo, men synes nok det ser litt "stusselig" ut å måtte plassere en leider på utsiden i en såpass stor båt. Føler ikke det står i stil, hvis det måtte bety noe da

Jo, virker kanskje litt billig. Men jeg kan ikke fri meg fra å synes at original løsningen med en trapp av stålrør også ser litt billig ut. Men det er vel funksjonen man bør prioritere, så fremt den ikke lar seg kombinere med form.
Link to post
Share on other sites

...Du må huske på at oppå der skal du stå iført hvitt tøy og blå blazer, med silkeskjerf i halsen, mens du underholder blondiner med sløret blikk, korte skjørt og skjeve strømpesømmer.  Mens de nipper til en velavkjølt Bollinger.  De lar seg ikke by hva som helst i stigeveien.

He, he... Høres fint ut det. Men jeg tror ikke det er helt min greie. Ikke har jeg noe særlig hvitt tøy, ut over t-shorter som var hvite en gang i tiden. Ikke har jeg for vane å iføre meg blazere. Ikke har jeg silkeskjerf. Dillerinnen er langtfra blond. Bollinger vet jeg knapt nok hva er. Nei, det blir vel å kjøre videre med den velprøvde stilen jeg har hatt i alle år. Ikke gjøre mer ut av seg selv enn man er. Drikke noen kalde, rape litt når anledningen byr seg, rocka musikk på anlegget og i enkeltes øyne rølpe på innøvd vis og dermed vise at også eiere av slike båter ofte er vanlige folk.

...De minusene som er nevnt med utvendig leider er helt riktige men der er også enkelte fordeler som bedre plass under kalesjen og kjappere tilgang til dekk ved fortøyning.

Notert.

Jeg er veldig enig i dem som sier du bør gå for originalløsning. Dette skyldes at når du blir angrepet av 20 fotsyken igjen og skal selge denne, vil du oppnå mest interesse for båten dersom den fremstår mest mulig i original stand.

 

...Å støpe trapper synes jeg blir veldig feil i forhold til tidsaspektere for produksjon av båten. Utvendige leidere er ikke nødvendigvis "farlig i uvær", for hva i huleste har man da å gjøre på takterassen?

Når? Så vi snakker allerede om når, og ikke hvis? Dette skulle Dillerinnen lest... :rolleyes: Jeg er litt usikker på hvor mye vekt jeg kommer til å legge på at mest mulig skal være originalt. For meg er det viktigere at det er mest mulig funksjonelt, så sant det ikke er totalt stilbrudd da. Og det bør da være verdt noe ved et evt. salg det også, hvis det innebærer forbedringer i forhold til original løsning.

 

Hva de har å gjøre på fly hvis de ikke greier å ta seg ned igjen? Det kan du si... Normalt skulle man tro at man peller seg ned igjen før det blir så ille at det innebærer fare å ta seg ned. Men hva vet jeg som stort sett har erfaring fra elven Mjøsa? Det kan vel trekke seg til litt raskere enn tenkt var, når det først legger opp til litt vær.

....Jeg tror at jeg hadde sett litt nermere på dette alternativ. Praktisk, bedre enn orginalen, ikke så mye arbeid som alt. 3 og frigir plass når den ikke er i bruk.

Alt 2. er ikke ikke brukbar i mine øyne, pga. sikkerheten som flere er inne på.

Tror jeg kommer til å gjøre nettopp dette.

I en såpass stor båt burde du vel satse på heis.  :lol:

:lol:

...Alt 3 finner du på alle moderne flybridge båter (såpestykker) Dette vil være skikkelig stilbrudd på din båt som stammer fra den klassiske stilrene Princess perioden.

Ikke ødelegg den med noe slikt hjemmelagd makkverk. Plasskrevende er den også.

 

Var jeg deg ville jeg gjennskapt den originale trappa. Grei å bruke sjøl for meg på 1,85/95. Så kan du jo supplere med stige på utsiden. Veldig kjekt når du skal raskt ned fra fly ved fortøyning ol. Jeg ville ikke valgt en standard badestige. Gudene forby. Monter diskrete trinn (to til tre på hver side holder) i syrefast eller i hvit plast.

Det er ikke til å komme bort fra at såpestykkeløsningen vil kreve en god del mer plass en ei akterdekk trapp som kan klappes inn når den ikke er i bruk. Supplere med sidetrapp ned fra fly i tillegg til akterdekk trapp kan være en lur ide.

 

Takker for innspillene så langt. Jeg tror jeg gjør følgende: Sikter meg inn på akterdekk trapp i klassisk stil, men primært en som kan legges inntil akterdekkskottet når den ikke er i bruk. Skyvepatenten kan jeg muligens lage selv. Men jeg kommer til å forfølge tipset om Skilsø for å se om jeg evt. kan kjøpe en tilsvarende trapp og bruke den. Ellers kan det vel hende også andre båtfabrikanter har slike trapper liggende som jeg evt. kunne kjøpe og bygge glideløsning til. Noen som konkret vet om nyere båter hvor det er trapp i enkel utførelse (Dvs ikke såpestykke løsning alá alternativ 3)? For det er vel ingen tilbehørsleverandører som har slike trapper i sitt utvalg? Kan ikke komme på at jeg har sett noe slik noe sted, men så har jeg heller ikke hatt bruk for det tidligere.

Link to post
Share on other sites

En ting lurer jeg meg på: Hvordan er slagskipet å manøvrere? Kan ikke huske å ha lagt merke til noen baugpropell, men jeg har 2 x Mermaid 210HK pluss ror til disposisjon. Planen er å se det ann til jeg får prøvd båten på vannet. Uansett vil det være en del arbeide å sette inn baugpropell(er?). Spesielt hvis man skal forsøke å få til en installasjon som ikke bråker mer enn nødvendig i tillegg. Det står en interessant artikkel om nettopp hvordan man kan senke støyen fra baugpropell i nyeste Båtmagasinet. Med alt annet arbeide som ligger foran meg, føles det ikke riktig å prioritere installasjon av baugpropell(er?) før det meste annet er operativt igjen. Men jeg kan ikke fri meg fra å uansett lure litt på hvordan det blir å manøvrere slik det er. Drivkraften til propellene overføres via strake akslinger. Jeg tenker slik: Siden det ikke har vært installert baugpropell de første 28 årene av båtens levetid, kan det ikke være altfor ille. Noen med erfaring fra lignende båter som kan si litt om hvordan en slik båt er å manøvrere? :confused: Kan ikke fri meg for annet enn at jeg gruer meg litt til å manøvrere inn og ut av liggeplassen ved brygga. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke fri meg for annet enn at jeg gruer meg litt til å manøvrere inn og ut av liggeplassen ved brygga. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

In ut ut fra liggeplassen ja. Inn er værst for da må du backe inn ellers vil det være svært vanskelig å ta seg ned til brygga fra baug eller side. Du var inne på det selv; båten har gått på vannet i mange år uten baugprop. Du vil ikke trenge det heller når du har gjort deg kjent med hvordan de to propellene virker og får litt trening med det. Prinsippet er enkelt. En maskin i forover og en i back og båten turner rundt på en 5-øring (5-krone heter det idag kanskje) Fordelen med baugprop er at da kan du gå sideveis. Dette trenger du ikke i første omgang. Jeg ville ikke prioritert baugprop.

Ellers er jeg glad for å se at du droppet alt3 og går for stige, fast eller skyvbar. Stigeløsningen er rimelig like på alle eldre princesser men er vanskelig å finne til salgs er jeg redd. Bare si fra så skal jeg ta de mål og bilder du trenger av stigen i min båt hvis du trenger det. Den burde ikke være allverden å lage selv hvis du er litt nevenyttig, og det må du jo være når du går på et slikt prosjekt. Jeg ville kjøpt syrefast i 25mm og kappet til alt selv og sendt det til en som er god til å sveise.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En ting lurer jeg meg på: Hvordan er slagskipet å manøvrere?

Mnja. Det spørsmålet finnes det bare ett svar på. Og det svaret får du når herligheten kommer på sjøen/elven.

 

Selv gikk jeg fra Viksund 27 til Fairline 36 og det var litt av et sprang. Blodtrykket første gang jeg skulle fra og til brygga var ekstremt. Men både jeg og båten overlevde. Og etter hvert har jeg funnet ut hvordan hun reagerer på forskjellig input med gir, gass og ror. Tro bare ikke at det er så enkelt som en maskin i akterover og en i forover ... det er nærmest en uendelighet av mulige kombinasjoner og det gjelder å holde tunga rett i munnen.

 

Men fortvil ikke. Detg er kun et spørsmål om øvelse, øvelse og atter øvelse. Og det tar ikke lange tiden før du har det hele under full kontroll.

 

Sidepropeller?? Neida, helt unødvendig når du har to maskiner og ferdighetene til å manøvrere med dem. I alle fall er det lurt å lære seg å manøvrere skibet uten sidepropeller. Da kan du fortsatt håndtere det den dagen sidepropellen streiker.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjøpt syrefast i 25mm og kappet til alt selv og sendt det til en som er god til å sveise.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor ikke helved teak, da? Da kan du hengsle den hvor du vil og henge den opp eller stue den vekk eller bruke den som badeleider om du vil.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg igjen i Skipper Worses beskrivelse av ekstremt blodtrykknivå i startfasen men dette er noe som går fort over. Den store fordelen med 2 motorer er at roret blir overflødig under manøvrering, dermed har du bare hendlene å tenke på. På vår forrige båt med 2 x 255 VP kan jeg bare huske en gang at jeg hadde behov for å gi mer turtall enn tomgang, det gir nok moment bare å koble inn propellene. Lav hastighet og kontrollerte bevegelser er det som er tingen, unngå å rase på med maskinkraft. Regner med at du har både regulator og gear på en hendel, skulle du da i en situasjon ha bruk for mer maskinkraft under manøvrering er det bare å gi på.

Når det gjelder å gå sidelengs med 2 motorer uten sidepropell så er det meg bekjent bare Storebro som greier det, både Fairline og Princess har altfor små ror. På 40 foteren vår var roret på størrelse med et A4-ark! Så sidepropell har noe for seg men er definitivt ikke nødvendig.

Må ellers si meg uenig med Rem ang. bakking inn i båsen. Jeg har mye bedre kontroll under bakking og foretrekker å gå med "ræven" først inntil. De fleste jeg har snakket med deler den oppfatningen men det har nok litt å gjøre med vanen også da.

Lykke til med øvelseskjøringen når den tid kommer!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

...Bare si fra så skal jeg ta de mål og bilder du trenger av stigen i min båt hvis du trenger det. Den burde ikke være allverden å lage selv hvis du er litt nevenyttig, og det må du jo være når du går på et slikt prosjekt.  Jeg ville kjøpt syrefast i 25mm og kappet til alt selv og sendt det til en som er god til å sveise.

Takk for det. I tilfelle vil det nok bli andre som må sveise for meg. Ambisjoner om å bli en habil sveiser er ikke en del av prosjektet.

...Selv gikk jeg fra Viksund 27 til Fairline 36 og det var litt av et sprang.  Blodtrykket første gang jeg skulle fra og til brygga var ekstremt.

Det tror jeg så gjerne. I følge Dillerinnen vil bryggeanlegget være tettpakket av skadefro mennesker som ikke ønsker noe annet enn å se den digre båten smelle inn i et eller annet som kommer til å koste mye penger... :blush:

...Hvorfor ikke helved teak, da?  Da kan du hengsle den hvor du vil og henge den opp eller stue den vekk eller bruke den som badeleider om du vil.

Hmm. Kanskje ei lekker trapp i teak hadde vært noe? Den burde jeg i det minste kunne snekre sammen selv. Verdt å tenke litt på.

...Regner med at du har både regulator og gear på en hendel, skulle du da i en situasjon ha bruk for mer maskinkraft under manøvrering er det bare å gi på.

Pr. nå har jeg ingen av delene. Eieren før forrige eier har revet ut både kontrollene og styringen. Planen var visstnok å bygge om til hydraulisk styring. Muligens gjaldt noe lignende kontrollene også. Så her står jeg egentlig fritt til å velge når den tid kommer. Tar gjerne imot tips om hva jeg bør gå for. Kravene er: Må ikke koste skjorta (Vanskelig krav dette, all den tid det er snakk om båt), må være OK å håndtere, og må være kurrant å koble sammen med et ekstra sett som skal være på fly. Noen som har tips om hva jeg bør begynne å se på?

 

Takker ellers for interessante betrakninger rundt manøvrering!

 

!@x"! - Finn Eriksen tok ikke kontakt i dag. Ei heller svarte han når jeg forsøkte å purre. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange FB-båter med syrefaste stiger til FB. Utover eldre Princess og Skilsø 33 som er nevnt, kommer jeg på NordWest 390 (og de andre NW-båtene), flere av de mindre utbredte norske FB-båtene, og om jeg ikke husker feil, Riviera 925, Nimbus FB-båter etc.. Flere av disse har en patent hvor man kan skyve stigen inn slik at den blir loddrett og tar mindre plass. Tror dette blir en bra løsning, og jeg er sikker på at du kan finne en leverandør, f.eks. ved å forhøre deg med produsenter av båter med lignende løsninger.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange FB-båter med syrefaste stiger til FB. Utover eldre Princess og Skilsø 33 som er nevnt, kommer jeg på NordWest 390 (og de andre NW-båtene), flere av de mindre utbredte norske FB-båtene, og om jeg ikke husker feil, Riviera 925, Nimbus FB-båter etc.. Flere av disse har en patent hvor man kan skyve stigen inn slik at den blir loddrett og tar mindre plass. Tror dette blir en bra løsning, og jeg er sikker på at du kan finne en leverandør, f.eks. ved å forhøre deg med produsenter av båter med lignende løsninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i det KOB, det finnes flere moderne mindre FB båter med syrefast stige til fly. Mitt poeng er at denne kan han lage/forbearbeide selv å spare penger. Regner med at det ellers ikke er noe problem å få pengene til å fly når du går igang og skal restaurere en eldre Princess.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Må ellers si meg uenig med Rem ang. bakking inn i båsen. Jeg har mye bedre kontroll under bakking og foretrekker å gå med "ræven" først inntil. De fleste jeg har snakket med deler den oppfatningen men det har nok litt å gjøre med vanen også da.

Lykke til med øvelseskjøringen når den tid kommer!

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, jeg også bakker inn og har etterhvert fått bra tak på det. På den annen side, slik havna vår ligger til skal man holde tunga rett i munnen når man skal bakke inn i nordavind. Flybridge stikker over moloen og er et bra vindfang.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...