Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Her er litt nytt fra snekkerloftet igjen. Vi mangler et lite bord til bruk på akterdekket i godvær. Nå er bordplata ferdig, men bena mangler foreløpig. Det skal bli til å klappe sammen og henge under luka på akterdekket.

 

Det ble en fin øvelse i fresing. Jeg er klar over at jeg med fordel kunne ha frest spilene av et bord før jeg splittet dem, men det passet ikke med de materialene jeg hadde til rådighet.

 

Jeg har et greit lite fresebord i aluminium. Det er stabilt og fint, men det som fulgte med av føringer var noe skit og gikk i søpla. Det er relativt enkelt å lage bedre selv.

 

Bena kommer på når jeg får tid etter å ha sjekket makrellen i Hvalerområdet . . .

 

IMG_4605.JPG.4ea5c74c4199dcac0b03f2bbf816affd.JPG

 

IMG_4706.JPG.43092f7b2b5052303a5c4ce8473aaf73.JPGIMG_4709.JPG.d2696a4e320b49a1ddbe93d2e12a87e8.JPGIMG_5870.JPG.47e100d68cf106a24a0cb07eef3d4cd2.JPG

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

On 6/1/2018 at 12:59 AM, Komodo said:

Ai ai ai, det blir et forseggjort og flott bord :thumbsup: Ps: Du får komme med fangstrapport om du får prøvd deg noe på makrellen :yesnod:

 

Det ble desverre ingen dorging. Været var så fint at familien prioriterte bading og landligge. Vi hadde 20 grader i vannet i Hankøsundet. Nå blir det et par uker til neste anledning, og da må jo makrellen iallfall være der . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
7 hours ago, Knude said:

Det blir så fint når man velger den typen bord men det er mye arbeid på frese bordet. Nesten synd du bare trengte et  når du var i gang med å stille fres og bytte stål. :thumbsup:

 

 Du har helt rett i det. Stille fres og bytte stål tar mye tid. Derfor legger jeg i fremtiden opp til små serier med ting jeg mener andre også kan være interessert i. Da kan en også ha fordel av å lage fresemaler. Vurderer også å investere i en ekstra håndoverfres.

 

Planlegger å få til en ny hjemmeside med presentasjoner i løpet av sommeren. Planlegger også å tilbringe mange vintermåneder i Chiangmai fremover. Til vinteren innreder jeg snekkerverksted der også. Jeg har masse teakrester liggende fra gamle hus som jeg kan ta meg av. Men det blir nok foreløpig med det ene bordet. Det gikk med masse dyr teak kjøpt i Norge der . . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Når vi er vel i havn eller har ankret opp unner vi oss gjerne en ankerdram og et glass hjemmebrygget øl. Nå er det kommet til en spender til ankerdrammen fra snekkerloftet. Og så har vi fått en ny moviestar i familien . . .

 

 

IMG_4693.JPG.f893d57a19750b3135ef22e134093d97.JPG

 

IMG_4695.JPG.01c9aab5591b5f122dde8052dc8a34e9.JPG

 

IMG_4608.JPG.c3e378814cc682888407a95d51a004ff.JPG

 

36603202_10155288352100216_4508101466061275136_n.jpg.0ba36d7949172dcd4812d401399377ba.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for hyggelige kommentarer.

 

Jeg har faktisk også fått min første bestilling. Finn, naboen min i marinaen har en 34 fots Princess. Han kom til meg med et problem: Han hadde lett "over alt i verden" for å finne noe system for oppbevaring av kartmappene uten resultat. Jeg kunne da fortelle at han ikke behøvde lete over alt, bare gå ca 4 meter ombord til meg. Da jeg viste han løsningen min, som jeg har vist her på forumet tideligere, ble han i fyr og flamme og måtte ha maken. Den er nå installert og passet perfekt under førerstolen. Så nå har Finn orden på kartmappene . . .

 

Det ble relativt liten fortjeneste, for man er helst litt hyggelig med sine venner, men jeg fikk i det minste for materialene. Må nok legge på prisen for neste mann. . .

 

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, crazymm said:

Fantastisk flott arbeid på deg :) å den dispenseren til underberger så nyttig ut :)

 

Takk.

Den dispenseren er VELDIG nyttig. Alltid ankerdram lett tilgjengelig. Smaker fortreffelig sammen med hjemmebrygget øl . . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I år lagde jeg dørkeplater i motorrommet og reimdeksel på motoren.

 

Det er alltids litt søl i bunnen av båten og da er det greit å ha dørkeplate når en skal ned. Den lagde jeg av 15 mm furu kryssfiner kantet med furulister.

 

_SAM1858.JPG.cd8443e8dbb2eb6abdea832b0fbf911d.JPG

 

Og  så var det på tide å få deksel foran viftereima på motoren. Ellers lever en farlig der nede når motoren går. Ikke bra med slengbukser . . .

 

Dekselet lagde jeg av 4mm plexiglass fra Biltema. Det lot seg lett bøye over en mal med varme fra varmepistolen.

 

_SAM1823.JPG.dc9e6c5334d5ba250b33edd260b9bd68.JPG

_SAM1825.JPG.87e151fbdcf24a0c641ad17feb55ff0f.JPG

 

Jeg prøvde å lime med epoxy, men det løsnet lett. Heldigvis testet jeg først. Det beste limet viste seg å være plexiglass oppløst i aceton. Det går også med bare aceton på store flater.

_SAM1832.JPG.f49186f37069c2b734fc40b3e915bc05.JPG

 

For feste på motoren lagde jeg en ramme av rustfritt flattstål og brukte tre boltforbindelser på motoren som ble modifisert litt for formålet.

_SAM1837.JPG.cf3270c435831e02521abc9b259e9d5d.JPG_SAM1853.JPG.11a8b94fa8f2b3beb09c957cab1a74eb.JPG_SAM1864.JPG.c586b7e4b479b6736858f46f57b2401b.JPG

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Komodo said:

Snobbete! 

 

Men at du ikke fikk noe smell på å lime plexi med epoxy synes jeg var merkelig  ?

 

Jeg avfettet med rødsprit og limte kant mot flate med hurtigepoxy på tube. Det var lett å rive fra hverandre og epoxyen lot seg også lett fjerne.

 

Jeg ble forbauset selv også . . .  :confused:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@NilsPils Plexiglass er basert på termoplaster og epoxy på herdeplast. 

 

Skal du lime godt, så bruk et lim basert på akryl/MMA:

 

Akrylplastlim Acrifix 116

Har ikke så mye å bidra med i denne tråden, men leser med store øyne om arbeidene dine. Synes du er særs kreativ og nevenyttig. 

mvh

 

Tor Arild

 

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode kommentarer.

 

4 hours ago, Hulda said:

Du er flink! Rødsprit legger vel igjen et fettlag, og er kanskje ikke helt optimalt til slik liming. Har brukt rødsprit til andre liminger der det har fungert.

 

Problemet er at andre løsningsmidler som for eksempel aceton løser opp plexiglasset. Har aldri hatt problemer med rødsprit til andre liminger.

 

3 hours ago, Tor Arild said:

@NilsPils Plexiglass er basert på termoplaster og epoxy på herdeplast. 

 

Skal du lime godt, så bruk et lim basert på akryl/MMA:

 

Akrylplastlim Acrifix 116

Har ikke så mye å bidra med i denne tråden, men leser med store øyne om arbeidene dine. Synes du er særs kreativ og nevenyttig. 

mvh

 

Tor Arild

 

 

Som for eksemple plexiglass oppløst i aceton? Virket veldig bra som lim, men det blir lett søl i kantene som det ikke lar seg gjøre å fjerne da aceton løser opp plexiglasset.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...