Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Dette er jo helt proft, ser jo ut til å være kjøpe greier alt sammen...

 

Likte spesielt ideen med teak rundt vifta og de flotte krokene til varmedressen.

 

Imponert :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Hva bruker du for å behandle dette, det ser ut til at du har truffet meget bra på farge og glans?

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Har vært på reise i Thailand noen uker og løfter denne igjen. Nå er jeg tilbake i landet for å starte vårpussen. Håper å være på sjøen til Påske.

 

 

Som vanlig har jeg tatt med meg litt teak fra Thailand. Dette er ikke førsteklasses trevirke for utvortes bruk, men egner seg bra til diverse innvendige detaljer. Fargen er fin, men det er hurtigvokst tre med store årringer, sannsynligvis tynningstre fra teakfarm. Likevel er det vel så bra som det BT selger. Det hele kom på rundt 400 kroner. Og frakten er gratis med Thai Air. Så hvorfor ikke?

 

bilde

 

 

Her har jeg funnet et bilde som viser verktøyet jeg brukte for å lage sinkete hjørner i skuffene. Jeg må innrømme at dette er litt juks i forhold til det fine håndverket til kona til Komodo

 

bilde

 

 

Og her fra innredningen i forpiggen. Båten ble levert med to separate køyer, men har nå fått avtagbare plater i midten og god madrass. Platene kan stues vekk i rommet under den ene benken og madrassen kan foldes sammen. Madrassen har jeg skåret til av skumgummi og fruen har sydd trekk

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

...................................

 

Hva bruker du for å behandle dette, det ser ut til at du har truffet meget bra på farge og glans?

 

Fernanda

 

:flag:

Jeg bruker halvblank enkomponent PU-lakk. Sliper mellom strøkene med stadig finere sandpapir.

 

Takker ellers for god respons og hygelige kommentarer.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er noen hyller jeg lagde for skapene under kjøkkenbenken.

 

Hjørnestykker

bilde

 

Hyller i skapdør. Nederst til venstre skimtes også en holder for små suppeboller.

bilde

 

Krydderhylle

bilde

 

 

Og holdere for tallerkener under oppvaskbenken. Det gjelder å utnytte all plass ombord.

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har vært på reise i Thailand noen uker og løfter denne igjen. Nå er jeg tilbake i landet for å starte vårpussen. Håper å være på sjøen til Påske.

Bra! Elsker slike "gjør det selv tråder"! Særlig når noen legger "det lille ekstra" i jobben for å få fram en flott finish. Tydelig at du vektlegger det estetiske, noe du også har nevnt i flere tråder angående valg av materialer i beslag, gjennomføringer osv.

 

 

Her har jeg funnet et bilde som viser verktøyet jeg brukte for å lage sinkete hjørner i skuffene. Jeg må innrømme at dette er litt juks i forhold til det fine håndverket til kona til Komodo

 

bilde

 

Man skal jo bli ferdig også! En ting er å stå og håndsinke med japsesag og stemjern, men blir egentlig resultatet noe bedre...

Link to post
Share on other sites

forsenker hengslene også :thumbsup: ............jeg er 'impregnert' :clap:

 

spm ser att du ikke plugger.....skal det komme senere eller er det noen annen anledning?

 

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet vedr. plugging.

 

Skapdørene med hengsler ble levert med båten, som er designet og laget hos en italiener som også er gal på detaljer og finish. Jeg lager bare ekstra detaljer som hyller og slikt.

 

Ellers har jeg også en sønn med på laget av og til. Han forlanger blant annet at alle skruhoder skal polers før montering. Mulig han er arvelig belastet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

nei det er vel meg som mener att skruer ikke skall synes.... :giggle:

men båten er superflott......kul o se en sånn her tråd.

 

 

 

det var denne drammeglashyllen jeg tenkte på

 

bilde

 

Nå forstår jeg hva du mener.

 

Men det sitter ikke skruer dirkte i disse hullene (de ville jo eventuelt måtte skrus gjennom glassene). Hullene er der for at jeg skal komme til festeskruene som sitter innenfor glassene. Jeg har valgt å ikke plugge hullene fordi jeg da ikke vil kunne demontere hyllen (uten å bore vekk pluggen). Vanligvis plugger jeg over skruer, men syntes det egentlig ikke var nødvendig her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg kjøpte en gang et veldig praktisk grytesett til båten. Nå har også det fått sin plass i en utsvingbar holder under benken.

Jeg regner dette som en av mine "svenneprøver"

 

Det begynte med at jeg lagde en sylinder for å bruke som mal . . .

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Og her er holderen ferdig montert i skapet og med grytesettet isatt. Den er hengslet og svinges enkelt ut og inn.

Veldig praktisk. I båten er det veldig viktig med god plassutnyttelse (særlig når kona tar vare på alt).

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Veldig fin og praktisk gryteholder!!! :thumbsup: Også så greit at alt har sin plass ombord. Tror frua her hadde satt pris på om jeg hadde kopiert den. Hva slags lim bruker du til fineren?

 

Takker! Du er velkommen til å kopiere.

 

Til lamineringen av sylinderen brukte jeg vanlig vannfast Casco sløydlim (det med rød kork).

 

Ellers går det i Casco PU lim (det med grønn kork) til stort sett det meste jeg lager. Det er et fantastisk lim, lett å bruke (enkomponent), ekspanderer og gir usynlige fuger. Egner seg bra også til teak.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bare følg med på om han klipper håret før det blir for langt, hadde en uheldig (og svært vond) opplevelse med en slik maskin før i tiden da luggen var en del lengre enn den er nå :giggle:

 

Ellers må jeg henge meg på de andre her, meget fint arbeid, liker finishen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...