Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Jeg er blitt alvorlig lei av vinterpresenninger som løsner og flagre i vinden. Spesielt utsatt var Saowanee da hun lå på vannet i vinterstormene som herjet for et par år siden. Når båten ligger på vannet er det ikke alltid så lett å få festet presenningen langs båtsidene. Kanner er da også en dårlig løsning fordi de subber langs skrogsiden og lager matte flekker i gelcoaten. Derfor besluttet jeg å skreddersy presenning med festepunkter til bl. a. rekkerørene.

 

Saowanee er en 31.5 fots motorbåt. Utfordringen er mindre for en motorbåt sammenlignet med seilbåter med master og barduner. Jeg kjøpte to stk. 6 x 8 m O.B. Wiik presenninger, 450 g/mm2, som jeg dekket til båten med sist vinter da den lå på land. Før jeg tok presenningen av i våres merket jeg med tusjpenn hvordan den burde utformes. Et par av de fine sommerdagene vi hadde i det siste benyttet junior og jeg til å brette dukene ut i hagen, klippe til og sveise forsterkninger og festepunkter.

 

Sveisemetoden var strykejern med matpapir under og bakepair over. Dette gikk veldig greit. Vi lagde forsterkning med brett langs kantene og sveiste fast lapper innvendig for å feste langs nedre rekkerør. Og så slo vi inn store messingmaljer fra CO. Vi valgte de største maljene, Ø18mm. De var ikke billige, rundt kr 12/stk.

 

Redigert: fikk problemer med bildene. De kommer i neste post. Beklager!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er bildene som skulle vært med i forige post. Nå er det bare å håpe at presenningen passer. Det blir avjort først i november når Saowanee går i boblehavn i Hankø marina. Noen modifikasjone må kansje påregnes.

 

Frontdelen klippet til og forsterket med sveiste bretter langs kantene.

bilde

 

 

Strykejernsmetoden. Det er viktig at underlaget er helt plant og jernet akkurat riktig varmt. Her bruker vi en laminatplate som underlag.

bilde

 

 

Ferdige kantbretter

bilde

 

bilde

 

 

Ferdige bretter med maljer

bilde

 

 

Tre lags forsterkning der enden av presenningen går over stativet

bilde

 

 

Strykejernsmetoden egner seg veldig godt til å reparere skader. Her lappes et lite hull fra i fjor.

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det gikk greit så lenge underlaget var helt plant og jernet hadde riktig temperatur. Du finner mer om dette i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/85460-sveise-pvc-presenning-med-varmluftspistol-har-noen-erfaring/#entry1752920

 

Dersom du vil teste metoden har jeg masse avklipp som du kan få å prøve deg på. Du kan også få låne strykejernet mitt.

Du vet hvor jeg bor(?).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for det JRK, men dette synes jeg egentlig var en ganske lett øvelse, ikke minst på grunn av det gode været og god plass i hagen. Det var også flere som koste seg i sommervarmen. Nå gjeleder det bare at preseningen passer, men det blir ikke noen tildekking av båten før i november.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

takk for tilbud Nils :-). Jeg prøvde både varmluftspistol/rulle og jern sist jeg gjorde dette, og syntes førstnevnte fungerte veldig bra. Håper å få litt tid til å få startet i oktober, men mulig jeg bare legger på hele presenninger nå i høst, og så merker opp for sveising til neste sommer.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

takk for tilbud Nils :-). Jeg prøvde både varmluftspistol/rulle og jern sist jeg gjorde dette, og syntes førstnevnte fungerte veldig bra. Håper å få litt tid til å få startet i oktober, men mulig jeg bare legger på hele presenninger nå i høst, og så merker opp for sveising til neste sommer.

 

Det  var sånn jeg gjorde det også. La på presenningene i fjor høst og merket opp før jeg tok dem av i våres. Det var lett fordi båten da lå på land. Da er det mye lettere å feste presenningen. Til vinteren skal den ligge på vannet og da er det ikke så lett.

 

Jeg har ikke prøvd varmluftmetoden men vil teste den ved anledning. Jeg regner med at det kan bli behov for noen modifikasjone til neste år. Kanskje det er avhengig av hva slags vulkanisering en vil lage. Dersom du skal lage innbrett for å forsterke kantene og til lapping av hull er strykjernsmetoden veldig grei. Da er du heller ikke så avhengig av styrke i vulkaniseringen. Men dersom jeg for eksempel skulle skjøte to presenningdeler er jeg kanskje litt i tvil.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Saowanee har ankervinsj både foran og bak. De kan betjenes med brytere fra cockpit, fotbrytere på dekk og fjernkontroll. Fjernkontrollen, som er ganske ny, virker dårlig (jeg tror Anchorlift har et roblem her). Det får vi komme tilbake til ved en senere anledning. Denne gangen dreier det seg om fotbryterne som også har sviktet en etter en.

 

 

Bildet viser fotbryterne på akterdekket etter at jeg har skrudd av overdelen. De har mikrobryter som har sviktet og neppe lar seg fikse. Den ene sittr fast i anker-ned stilling og den andre virker overhodet ikke. Her har båtbyggeren også gjort en liten tabbe. Bryterne sitter nedsenketi teakdekket. Det ser i utgangspunktet fikst ut men gjør at bryterne blir mer utsatt for vannsøl, spesielt da dette er laveste punkt på dekket. Her er det rom for forbedringer!

bilde

 

 

Bryterne må skiftes og det finnes noen typer å velge mellom. Jeg valgte disse (Anchorlift) som har en veldig robust bryterfunksjon. Kontaktflatene er sikkert utsatt for irring, men kan lett demonteres pusses og fikses. Disse har også en syrefast holdering i motsetning til plastring hos konkurreneten med mikrobryter.

bilde

 

 

Men den syrefaste ringen var langt fra blank nok og ble ikke godtatt av polermesteren.Her måtte det polering til og resultatet ble veldig bra med relativt liten innsats. (Anchorlift, skjerp dere!)

bilde

bilde

 

 

Hullene ble fyllt opp med fugemasse og dekket til med en teakplate slik at bryterne kommer litt over dekket. Selvfølgelig ble ledningen koblet til solide klemlister under dekk. Vi kobler alt utstyr til klemlister. Alltid! Det letter både feilsøking og mulige utskiftinger. Og klemlistene må være av god kvalitet med skrudde koblingspunkter. Koblinger av type sukkerbiter godkjenner ikke.

bilde

 

 

Tilsvarende operasjon ble også foretatt på fordekket.

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har et slik problem med fotbryter på min ankervinsj foran. Bra tips dette her til endelig utbedre dette! Fotbryterne er vel universale..

 

Det finnes flere typer slike fotbrytere som jeg tror kan brukes om hverandre. Den ene typen er med en innebygget mikrobryter som jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med når den svikter. Den andre typen (Anchorlift), som jeg valgte, har en veldig enkel bryterfunksjon med en plate som trykkes ned mot kontaktpunkter. Jeg vil ikke påstå at den er mer pålitelig, men den er enkel å demontere, inspisere og rengjøre.

 

Dersom det er den siste typen du har kan det hende at du bare kan skru av overdelen og pusse kontaktflatene. Jeg ville nok sjekket det før jeg skiftet bryter. Ellers er det veldig viktig at bryterhuset tetter 100% mot underlaget (dekket) slik at det ikke trenger vann inn under bryteren og ned langs ledningene til eventuelle ledningsskjøter. Her bør en montere med tetningsmasse. Før hadde jeg en lekkasje under dekk som jeg ikke fant ut av før jeg skiftet brytere. Det viste seg å være vann som rant under en bryter og inn gjennom hullet til ledningen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det har gått litt tid siden jeg la inn noe i denne tråden. Men jeg har litt mer på lager etter hvert, ogå av snekkerarbeider. Men nå starter jeg med et litt annet tema, som imidlertid er uhyre viktig. Nemlig drivstoffhygiene og noen enkle forbyggende tiltak.

 

Som jeg har vært inne på i en annen tråd, hadde jeg for noen år siden problem med vann i dieselen og fikk ødelagte injektorer. Saowanee har en moderne commonrail dieselmotor, og slike liker ikke vann. Jeg hadde vært så dum å tilsette Hammerdown (emulgator) i dieselen. Det resulterte i at vann passerte både vannutskiller og filtere og skilte seg ut i systemet mens båten sto i vinteropplag. Men heldigvis har båtbyggeren installert to dieseltanker i armert epoxy (null korrosjon..!) med skikkelige mannlokk som er lett tilgjengelige. Tankene kan også relativt enkelt taes ut hvis behov.

 

DSC000031.JPG.86f9cdc0885796711f314b17d4af6f59.JPG

Dieseltankene til Saowanee under produksjon.

De har skrånende bunn mot midten av båten, der eventuelt vann samler seg.

 

Etter problemet med vann i dieselen monterte jeg avsug fra laveste punkt i hver av tankene, slik at jeg kan suge ut vann og grums. Jeg bruker en liten håndpumpe og pumper litt i en tom brusflaske for kontroll. Og nå sjekker jeg etter hver tanking. Og ganske riktig, i fjor høst fikk jeg vann i den ene tanken igjen hvilket ble effektivt fjernet.:thumbsup:

 

SAM_3339.JPG.3fba736f80326c15bc900dc1f8547bb9.JPG

Mannlokk med tilkoblinger. Oppe til høyre ser en tilkoblingen (den med trepropp) der jeg suger ut eventuelt vann og grums.

 

SAM_3328.JPG.c6c79bc88feb64470ba14faacfaf1ce5.JPG

Rør for avsug, loddet i en skroggjennomføring og med gumminippel for justering av klaring mot tankbunn.

 

Og nå trodde jeg at alt var i orden helt til vi fikk motorstopp under veis i fjor. Det var tydelig et dieselproblem igjen. Heldigvis var været bra og vi drev ikke mot land, så vi skiftet filter og sjekket alle tenkelige muligheter. Til sist måtte vi gi opp og ringe Redninsselskapet. Ved nærmere feilsøking fant vi senere ut at Racorfilteret, det med vannutskiller, var potte tett selv med ny filterinnsats. Feilen ble først funnet etter komplett demontering av Racorfiltert: der dieselen kommer inn er det en liten tilbakeslagsventil med en kule mot en tetningsring. Der satt det en bit plastfolie . . ! Ingen vet hvor den kommer fra. Muligens har den vært der fra da tanken ble laget.

 

SAM_2877.JPG.8b56c9eb0789d51489a444fe06639ed5.JPG

Racorfilter med vann og diesel.

 

IMG_2054.JPG.12cceb874d2195e47aa656d08af5ac18.JPG

Tilbakeslagsventilen

 

IMG_2058.JPG.39ef1a921d8c4600515fd2a0538f01c5.JPG

Plastfolien og diverse rusk fra tilbakeslagsventilen

 

Forebyggende løsning ble da å montere et Y-filter like etter uttaket fra hver tank, slik at eventuelt rusk blir tatt ut før det kommer inn i Racorfilteret. Og dersom det ene Y-filterte skulle tette seg, er det bare å sjalte om til den andre tanken (som da ikke må være helt tom).

 

IMG_4060.JPG.6b8332931011f8510ebca7c11ef2f115.JPG

Y-filtere på dieselslangene fra tank.

 

Og nå kan selvfølgelig ingenting gå galt . . ? Jo det kan det . . ..!

Ved etterfølgende starforsøk sviktet matepumpen. Men jeg hadde reservepumpe, og med den var vi på sjøen igjen. :cheers:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Drivstoffhygiene ble kanskje litt for trivielt i denne tråden. Derfor følger jeg opp med litt fra snekkerloftet igjen.

 

Saowanee trengte radio og musikk på akterdekket. Jeg gikk til innkjøp av en DAB-radio og to BOSS høytalere.

 

IMG_2170.JPG.c6149a2cc701ccc310dae293d73a10be.JPG

Høytaler og radio

 

Men her var det mye "feil" som måtte fikses . . .

Høytaleren hadde et simpelt plastdeksel og også den forkrommete ringen på radioen var av plast. Feil, feil ...

Her måtte noe gjøres.

 

Jeg lagde nye pynteringer til både radio og høytalere, og høytalerene ble trukket med sort stoff.

 

IMG_2172.JPG.e423e863b4e04c9f4f543bbe2a27b7d0.JPG

 

IMG_2174.JPG.6889f54e8313e7cf1745434996813cc7.JPG

 

IMG_2343.JPG.0b4a1f368f5876a6cc24c8fdc1bf807f.JPG

 

Samtidig med montering av høytalere på akterdekket monterte jeg to LED-lamper med en bryter. Alt koblet til rekkeklemmer under takutspringet. Jeg har to kraftige lyskastere fra før. Men de tar for mye strøm når vi ligger i uthavn og er vel sterke for koselys under kalesjen.

 

IMG_2356.JPG.b3e44f009bf3a9a463f036c31f49f965.JPG

 

IMG_2354.JPG.bf9e901682e1dbc2b3df81956f092296.JPG

 

IMG_2361.JPG.75b948b8441c28c4c9066e2208c6a87d.JPG

 

IMG_2383.JPG.b8c042aa9b7a9c6ff9f0da63c7259e91.JPG

 

IMG_2384.JPG.148e9e8ee17e0bcd386bfc296f6d498c.JPG

Radio med ny pyntering i teak. USB-kontakten har også blitt gjort stilmessig riktig . . .

 

I kabinen hadde jeg to høytalere fra før, så er det lyd både ute og inne . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Glimrende arbeid som vanlig Nils :thumbsup:

 

NilsPils skrev for 11 timer siden:

DSC000031.JPG.86f9cdc0885796711f314b17d4af6f59.JPG

Dieseltankene til Saowanee under produksjon.

De har skrånende bunn mot midten av båten, der eventuelt vann samler seg.

Ikke vanskelig å forstå at det er en gammel ingeniør som har spesifisert tanker og utsyr på denne båten! Særlig imponert over vernetøflene til lakkereren. Men han bruker ihverftall skikkelig maske ...

 

Sitat

Og nå kan selvfølgelig ingenting gå galt . . ? Jo det kan det . . ..!

Ved etterfølgende starforsøk sviktet matepumpen. Men jeg hadde reservepumpe, og med den var vi på sjøen igjen. :cheers:

 

Så da har du vel hatt din del av uflaks med motor og dieseltilførsel.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo: "Så da har du vel hatt din del av uflaks med motor og dieseltilførsel."

 

Det var i fjor, det. Akkurat nå venter jeg på ny turbo . . . .

Men bruker tiden til diverse båtrelaterte oppgraderinger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Den radioen jeg bygget inn viste seg å fungere dårlig. Se iinnlegget ovenfor. Den blir av og til hengende på samme kanal. Nå ser det ut til at det løser seg ved at jeg får ny radio på garantien (som heldigvis passer i samme festet).

 

Spørsmål: er det noen andre her som har erfaring med denne radioen?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Javi said:

Har ikke sett denne tråden før nå.  Jeg er målløs av finishen i arbeidet ditt!

 

Takk for hyggelig melding . Det er sånt man gjerne vil høre.

Det kommer mer etter hvert dersom dere vil ha . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 13 timer siden:

Den radioen jeg bygget inn viste seg å fungere dårlig.

Jeg stod med en slik i hånden hos Maritim i forrige uke, men etter å ha spurt en av dem som jobber der om kvaliteten på radioen la jeg den tilbake i hyllen. Kan ikke med sikkerhet si at det var nøyaktig samme modell og fabrikat, men modellen jeg vurderte hadde det visstnok vært en del reklamasjoner på i fjor. 

Årets modell er i følge ham jeg snakket med forbedret, men jeg valgte å stå over intill videre. 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, kdtran said:

Jeg stod med en slik i hånden hos Maritim i forrige uke, men etter å ha spurt en av dem som jobber der om kvaliteten på radioen la jeg den tilbake i hyllen. Kan ikke med sikkerhet si at det var nøyaktig samme modell og fabrikat, men modellen jeg vurderte hadde det visstnok vært en del reklamasjoner på i fjor. 

Årets modell er i følge ham jeg snakket med forbedret, men jeg valgte å stå over intill videre. 

 

Snakket med en leverandør på Sjøen for Alle i år. Han bekreftet også at det hadde vært problemer. Som sagt, jeg har levert inn min og får en ny i retur. Skal melde fra når jeg har testet den.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...