Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Det kan jeg bekefte! Sønnen og jeg prøvde den med en 3.5 hester. Junior var litt rask på gassen i starten og den vrengte hekken ned så vi vi gikk rett under før vi kom en meter. Synd ingen filmet. Det hadde blitt en vinner. Vi reddet motoren og fikk bekreftet at jolla hadde nok oppdrift. Ellers kostet det oss to kullsyrepatroner og to utløsere til redningsvestene.

 

Her er et bilde hvor jeg prøver med motor med forsiktig gasspådrag. Jeg tok ikke risken på automatisk redningsvest denne gangen. Det gikk tålelig bra, men jeg har konkludert med at den jolla er en robåt.

 

bilde

Mye kjekt lesestoff til inspirasjon og beundring i denne tråden, men siterte post var virkelig highpoint of the month! :-)
Link to post
Share on other sites

Flott løsning for lading og oppbevaring!

 

Jeg sier det igjen, moro å se at det er flere som liker å fikle med unødvendige detaljer til båten :giggle:  Har stor sans for at du legger den siste lille finishen som skal til for å få prikken over i-en :thumbsup:

 

Takker for hyggelige ommentarer. Heldigvis er det også flere enn meg som fikler med "unødvendige detaljer" til båten. Som delvis pensjonist er båtene og båtlivet bra beskjeftigelse. Og som kontormann er det for meg viktig å kunne bedrive praktisk håndverk ved siden av.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da ble det straks ikke like morsomt da jeg antar den klarte seg langt dårligere.

 

Egentlig fin måte å få seg ny mobil på. Har nettop greid en til etter dette. Vil sterkt fraråde badeshorts med store lommer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er en ny unødvendig, men likevel nyttig sak. Da jeg etter hvert ble grundig lei av avfallspose hengende på dørhåndtaket lagde jeg denne avfallsbeholderen. Plassen i benkeskapene er allerdede utnyttet, så den fikk plass ved siden av sittegruppen. På bildet kan det se ut som om den står på gulvet, men den henger på veggen og er godt sikret ved brå bevegelser. Den rommer akkurat en rimipose.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du verden, for et unikum du er. Dette er og blir en fryd fore øyet, for en som ikke vet foran og bak på en sag!!

 

Du skulle vel ikke oppgradere min båt vel? :lol: :lol: :confused::pray::diving::blush: :blush: :blush: :blush:

 

Takker og bukker. Sånne kommentarer gjør at en gjerne poster mer fra snekkerbua. :smiley:

 

Det hender av og til at jeg også hjelper andre, men da helst fordi de har fått et problem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjekt med fres :-)

Den får kjørt seg gitt og må nok være min beste investering

 

Stemmer det. Men det er også kjekt med plan- og tykkelseshøvel, båndsag og pusseskive. Borsøyle er også kjekt å ha i tillegg til alt det elektriske håndverktøyet. I dag kan jeg kjøpe alt det jeg drømte om som guttunge, den gang en liten elektrisk drill kostet rundt 10.000 kroner omregnet til dagens pengeverdi.

 

Jeg ser du har gjort bra arbeid med plattgatteren din også. Fint at noen fremdeles steller med trebåter. Selv har jeg tresnekka Tora som hobby.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

..................................

 

Jeg har lest gjennom Tora, men du overgår i detaljarbeid med nybåten :-)

 

Tora fikk en "extreme makeover" i våres. Skal se å få lagt ut noen bilder etter hvert.

Takker ellers for alle hyggelige kommentarer. Har litt mer på lager etter hvert.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Utrolig fine ting du lager i snekkerbua di. ⚓ Lett å bli imponert her.

Takk. All ros mottas med stor takk :blush:

 

Skulle ellers gjerne høre mer fra andre som driver med lignende unødvendigheter. Kanskje få noen nye ideer også?

Jeg går med tanker om et lite klaffebord til bruk på akterdekket. Det må kunne pakkes sammen så det tar minimalt med plass når det stues bort. Tar gjerne imot forslag her.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er en liten unødvendig, men ganske nyttig ting igjen.

 

Det er en kunst å holde det litt ryddig i båten, og særlig i pentryavdelingen. Mellom stolen til styrmannen og oppvaskbenken er det en liten stripe på benken som har fått en "prylboks". Den er veldig praktisk til å sette fra seg ting i som ellers flyter rundt og er i veien for klaffen over oppvaskkummen. Den står fast og sklisikkert på en gecko-pad og beveger seg ikke under sterk sjøgang. Den løftes lett vekk for rengjøring og når jeg skal komme til rommet under stolen, bak kjøleskapet, hvor jeg har computeren.

 

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Nils :thumbsup:  

 

 

Her er en liten unødvendig, men ganske nyttig ting igjen.

 

Det som imponerer meg mest er i grunn ikke oppfinnelsene i seg selv, men at du legger lista like høyt uansett hvor unødvendige tingene er :giggle:   Men denne siste dingsen var jo ikke så unødvendig da  :wink:

Link to post
Share on other sites

...............................

Det som imponerer meg mest er i grunn ikke oppfinnelsene i seg selv, men at du legger lista like høyt uansett hvor unødvendige tingene er :giggle:   ......................

 

Det er ikke bare jeg som legger lista høyt her hjemme. Elstesønnen, han som er polermester og polerer alle skruehodene, ser meg stadig over skulderen og kommer med kritiske bemerkninger. Da nytter det ikke å slurve.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...