Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Selv om interessen for denn tråden synes litt laber, fortsetter jeg litt til.

Jeg har snekret, reparert og modifisert mye gjennom noen år og har egentlig masse stoff på lager dersom det er interesse for det.

 

Jeg har varsling på denne tråden og gleder meg til hver eneste oppdatering.

Fyll på, her er det MYE å bli inspirert av!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

OK, da. Dette var overveldende. :blush:  Egentlig trenger jeg bare et lite pip av og til så jeg forstår at noen følger med. Ellers får jeg følelesen av å prate ut i luften.

 

Nå tar jeg meg en tur på nekkerboden før jeg svarer på innleggen deres. Jeg må ellers også ta meg av tresnekka Tora. Hun ligger på land enda og får en større kosmetisk oppgradering i år. I dag blir det kjempevær for å arbeide ute.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For all del ikke stopp her. Moro å følge.

Det er jo stor interesse for tråden din. Du har jo bare 60 tittere, mellom hvert svar.(iberegnet deg selv)

Jeg i min tråd har 137 tittere, mellom hvert svar (iberegnet meg selv) i snitt. Så der er det i forhold laber interesse  :yesnod:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..................

Så om du kunne legge ut litt mer data om de vinslene du har laget, mål, og hvordan en går frem, så ville jeg være så takknemig at jeg kanskje makter å lage mine egne. 

 

Jeg skal komme tilbake til det når jeg får sjekket og tatt noen bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

.....................

Har sett etter båten her inne i fjorden, men har skjønt hun ikke er så ofte innover. Hadde vært gøy å sett hun (båten altså ;-) ) i levende live en gang om anledningen byr seg.

 

Båten ligge normalt i Hankøsundetr, men jeg farter også inn til Oslo av og til. Vi stopper da gjerne i Drøbak for at kona skal få hilse på julenissen. I sommer blir det nok en tur innover igjen i slutten av mai, begynnelsen av juni.

 

Jeg har også ligget i boblehavn i Frognerkilen et par vintre. Det blåser lite der, men det er da usikkert hvor tidlig en kan gå ut pga. isen. Og så blir båten utolig møkkete.

 

 

På den siste strekningen mot Oslo tar vi sjarmøretappen forbi Sandvika. Det er like fascinerende hver gang. (På dette bildet er baugplattformen veldig rufsete i lakken. Det har blitt fikset nå.)

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Selv om interessen for denn tråden synes litt laber, fortsetter jeg litt til.

Jeg har snekret, reparert og modifisert mye gjennom noen år og har egentlig masse stoff på lager dersom det er interesse for det.

---------------------------

 

 

Tråden din leses med hud og hår som alle andre prosjekttråder. Har også lest bloggen din fra byggingen.

Føler at du har stål-kontroll på det du driver med og at jeg har lite å bidra med ut over generell ros!

 

Du har en "one-off" båt med detaljer og finish ut over det vanlige.

Moro å se hva du får til, både av smarte løsninger og kvalitet på arbeidet.

 

Fortsett gjerne å skriv. Om det ikke blir kommentert, så blir det lest!

 

:thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

"På den siste strekningen mot Oslo tar vi sjarmøretappen forbi Sandvika. Det er like fascinerende hver gang."

 

Veldig fint inn Hestesund og forbi Gyssestad. Hadde en 33 fot`s livbåt som lå tre sessonger ved det røde naustet under brua og da ble det mange turer rundt her.

Det var et artig prosjekt med luft avkjølt Magirus Deutz på 15 hk. og fri eksos. Her et bilde av prosjektet i startfasen.  Kunne i hvertfall ha med meg nok folk på tur. :smiley:

Mangler dog "noe" av finnishen som du har på Saowanee....

bilde

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt i mitt forige innlegg var baugplattformen noe sjuskete på bildet. Den har gjennomgått noen oppgaderinger etter hvert og er nå i bedre stand. Den var lakkert med tokomponent PU-lakk da den var ny fra verftet. Det var ingen vinner. Lakken var hard og slitesterk, men den var for sprø og krakkelerte når treverket utvidet seg. Det samme problemet hadde jeg også på dollbordet og ingangsdøra. Nå er alt erstattet med Owatrol D1+D2 som jeg har god erfaring med fra tresnekka Tora.

 

 

Først la jeg på en krysslimt teakplate som beskyttelse mot ankerkjettingen.

 

bilde

 

bilde

 

 

Og så monterte jeg en form for halegatter. Disse er håndlaget i hos båtbyggeren i Thailand etter en skisse fra meg. Gud vet hva sånt ville ha kostet i Norge? Jeg fikke det gratis fordi vi er gode venner og jeg ikke reklamerer og maser om småtteri som jeg kan fikse selv. Det er jo naturlig med litt sånt på en "one off".

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

..............

 

Dersom jolla skal bli bli bedre egnet for motor, så kan du forsøke å montere trimflaps. Smarttabs eller lignende. 

Ser ut som om den har for avrundet bunn til å ville plane. 

 

SailorBoy

 

Det kan jeg bekefte! Sønnen og jeg prøvde den med en 3.5 hester. Junior var litt rask på gassen i starten og den vrengte hekken ned så vi vi gikk rett under før vi kom en meter. Synd ingen filmet. Det hadde blitt en vinner. Vi reddet motoren og fikk bekreftet at jolla hadde nok oppdrift. Ellers kostet det oss to kullsyrepatroner og to utløsere til redningsvestene.

 

Her er et bilde hvor jeg prøver med motor med forsiktig gasspådrag. Jeg tok ikke risken på automatisk redningsvest denne gangen. Det gikk tålelig bra, men jeg har konkludert med at den jolla er en robåt.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Saowanee har ekkolod med gjennomgående svinger og visning på skjermen over styreposisjonen inne i cockpiten. Det er litt upraktisk ved fiske. Derfor anskaffet jeg et ekstra ekkolodd til til akterdekket. Det har utvendig svinger for montering på hekken. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg ikke kan bruke begge lodden samtidig. Her er en kort beskrivelse av hvordan jeg festet svingeren uten å bore i skroget:

 

Jeg lagde først disse platene av GRP. Skruene er syrefaste maskinskruer med senkhode fra baksiden av platene med hettemuttere. Tilsvarende skruer ble også montert i den lange stripa for feste av klammere for kabelen.

 

bilde

 

 

Delen ble så limt til skroget med epoxysparkel. Skruehodene ligger nå inn mot skroget og er forsenket i platene. Ingen boring i skroget.

 

bilde

 

 

Og her er svinger med kabel montert ferdig og det hele er dekket med primer og bunnstoff. Kabelen er ført inn i skroget gjennom hull over vannlinjen. Gjennomføringen er  beskyttet med et beslag og tettet med fugemasse.

 

bilde

 

 

Her er monitoren på plass. Dette bildet viser en midlertidig føring av kabelen. Den er nå lagt skjult. Med dette loddet har jeg full dybdekontroll når jeg setter teiner og jeg kan til og med se pilkens bevegelser når jeg fisker.

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det ble mye mas med klargjøring og utsetting av to båter, så jeg har latt denne tråden ligge en stund. Nå skal jeg ta meg sammen og fortsette med liit nytt fra snekkerloftet.

 

Tideligere lagde jeg en holder for å holde styr på båtkartene. Den ble litt liten og den sitter slik til at det ble vanskelig å betjene den. (første bilde). Defor ble den tatt hjem på hobbyloftet igjen og ble gjenstand for en grundig modifikasjon.

 

Først lagde jeg den dypere for å få plass til flere kart. Og så ble den lagd hengslet så det ble lett å komme til kartene. Beslaget som begrenser utsvinget lagde jeg av en bit syrefast flattstål som ble behørlig polert. I lukket stilling holdes den på plass av to magnetlåser.

 

Nå har jeg plass til flere kart og kan øke aksjonsradien til Saowanee btraktelig, selv om sjøkartene ikke lenger brukes til finnavigering. Det er GPS med backup som gjelder nå!

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du er flink til å utnytte plassen og alle "custom-løsninger" smarte løsninger!

 

Likte også måten du festet ekkoloddsvinger og kabel uten å bore i skroget, smart og elegant løsning :yesnod:  Ikke for å skryte, men jeg har også benyttet den samme løsningen for å skru fast VV-berederen i skroget. Jeg brukte da vannfaste finerplater som jeg tredde rustfrie skruer i fra baksiden slik som du gjorde. Men for å unngå at skruene skulle rotere sveiset jeg dem i små platebiter som ble skrudd i finerplata. Kan se om jeg finner et bilde av prosessen hvis du ikke skjønte hva jeg mente.

 

Det jeg kanskje likte best hittil er dette halegattet. Er det sveist opp i syrefast, eller støpt i messing og forkrommet?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Halegattet er sveiset i syrefast, slipt og polert. Men det kan se ut som støpt. Men dette er ikke min produksjon, desverre. Det er designet av bårbygger Luigi etter en skisse fra meg og laget av en thailender. Og kosten null kroner!.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fikk med meg det i det første innlegget Nils. Men for alt jeg visste kunne de jo hatt fasiliteter for å støpe messing/bronse på båtbyggeriet. Det skal jo egentlig ikke så veldig mye til. Men at du hadde stått hjemme i kjelleren og gjort det ville vel overrasket meg mer. Oppsveist i syrefast med påfølgende sliping og polering blir jo fort litt jobb, men er jo unektelig det sterkeste og mest holdbare alternativet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Saowanee har en badestige av kassettypen som skyves inn under akterplattformen. Den er egentlig noe skrammel og har en tendens til å slå seg ut under fart og bli hengende som en hale etter båten. Dessuten er boltene for lite robuste og bøyer seg når kapteinen entrer båten. Det skjer gjerne etter at han har falt i vannet, hvilket har skjedd titt og ofte.

 

Nå har badestigen vært en tur på snekkerloftet for oppgradering. Boltene er blitt erstattet og de nye har blitt forsterket med syrfaste rør som også gjør at boltene kan forspennes skikkelig. Samtidig har de stygge sorte plasttrinnene blitt erstattet med trinn i teak og stigen blir nå holdt sikkert på plass med en solid gummistrikk.

 

 

Her ser en den gamle deformerte bolten sammen med de nye delene. Alt er selvfølgelig høyglanspolert. Dersom bolltene svikter igjen etter dette må kapteinen vurdere å slanke seg.

 

bilde

 

 

Her er nye profiler for stigetrinnene ferdig frest i egenimportert massiv teak

 

bilde

 

 

Trinnene blir limt med Tech7. Før limingen er den blanke, syrefaste overflaten blitt ruet opp og avfettet grundig

 

bilde

 

 

Her er stigen ferdig montert, sett fra undersiden. Den blir holdt på plass med en gummistrikk festet i et fenderholderbeslag. Dette er en detalj jeg har kopiert fra en Viknes der det ble brukt en kalesjestrikk. Jeg trengte en litt lengere strikk. så dette er en tetningsring av typen som brukes på avløpsrør i plast. De er solide og finnes i mange størrelser.

 

bilde

 

 

Og slik ser det ut ovenifra. Nå kan kapteiene trygt falle over bord igjen som han pleier, til stor fornøyelse for den øvrige familie.

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Thailandsk håndverk. :thumbsup:

 

Jeg ser ellers av bildet at det er på tide å skure undersiden ren for grønske. Jeg hadde planlgt å ta opp Saowanee nå for polering og rep. av en del skader i skroget. Men været var så dårlig i mai at det gikk for mye tid med til klargjøring av tresnekka Tora. Hadde planlagt å shine henne opp litt til Østfoldtreffet, men nå blir det utsatt. Men Tora ble fryktelig fin i år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Barna vet hva fattern trenger. I fjor fikk jeg vanntett walkie-talkie til bursdagen. Men den kom med en vaklevoren og for båt upraktisk holder med lading for 220v DC. Da ble det også et prosjekt. Nå har den fått ny holder i teak med hjemmelaget kretskort for 12V DC. Nå kan vi holde kontakten med moderskipet fra lettbåten eller når mor er en tur på land for å finne sopp og urter.

 

Gammel og ny hjemmelaget holder. Det var en liten utfordring å få til kontaktene mot telefonene. De ble bøyd til av syrefast sveisetråd og gir fin fjæring som holdet telefonene sikkert på plass. Det kreves god presisjon her.

bilde

 

Forberedels for innfelling i panel.

bilde

 

Holder ferdig prøvemontert

bilde

 

Baksiden før montering av kretskort

bilde

 

Kretskort ferdig montert. Kortet er hjemmelaget av junior for 12V lading og med LED ladelamper.

bilde

 

Holder ferdig montert i båten

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...