Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Saowanee har et stort akterdekk for fiske og fritid. Men det ble for mye rot med oppbevaring av alle fiskestengene. Derfor gikk jeg til innkjøp av syrefast rør og lagde ett batteri med stangholdere. Det må være i stil med resten, så det ble teak og polert bling. Jeg kjøpte 6 meter syrefast rør fra Astrup.

 

Fant ikke noe ferdigpolert i passende dimensjon, så det ble en del polering. For formålet lagde jeg en provisorisk dreiebenk og satte sønnen i sving (han som forlanger polering av alle skruehoder).

 

bilde

 

 

 

Jeg er dårlig til å sveise, men noen nest greier jeg. Skruen er tredd inn fra innsiden og festes med sveisenest.

 

bilde

 

 

Og i bunnen nester jeg fast en bit flattstål

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Holderen blir festet på en teakplate.

 

bilde

bilde

 

 

Og så blir det hele festet på davitene. Selvfølgelig er det alt av syrefast høyglanspolert, inklusive skiver og hettemuttere.

 

bilde

 

bilde

 

 

Og her poserer fruen med det ferdige resultatet. Nå er det blitt orden i fiskestengene!

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takker for all posiv omtale. Vi som driver med slikt liker sånt!

 

 

............................ :thumbsup: Ser ut som om du fikk bruk for nesten hele 6-meters lengden også :giggle:

 

Jeg brukt bare halvparten. Men det lønte seg likevel å kjøpe hel lengde. Nå må jeg finne på et prosjekt for å få brukt opp resten. Tror jeg må trene litt på å sveise først.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Får du en kg fisk på hver av de stangholderne, så har du jo en relativt god fangst...............

Det skulle da helst være laks!

 

Disse stangholderene bruker jeg bare til oppbevaring under veis. Ellers har jeg flere stangholdere på siden av båten til bruk når jeg fisker, men det blir desvere mest makrell og sei. Jeg skulle gjerne vite hvor laksen står . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skal du ha laks tror jeg du bør få deg båtplass et helt annet sted, men ørret bør det være bra muligheter for langs onsøylandet. Men du skriver at du får sei, det er det mange år siden jeg har fått her ute. Hvor tar du den? Her på Hvaler merker vi at bestanden av små og mellomstor torsk er på vei opp, der har det jo vært svart hav noen år.

 

 

Fant ikke noe ferdigpolert i passende dimensjon, så det ble en del polering.

Det er noe som kalles for høyglanspolerte rustfrie dekorrør. Jeg kjøpte det når jeg lagde meg badeplattform for noen år siden. Det er et firma ikke så langt unna der du har båten som skaffer slike :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal du ha laks tror jeg du bør få deg båtplass et helt annet sted, men ørret bør det være bra muligheter for langs onsøylandet. Men du skriver at du får sei, det er det mange år siden jeg har fått her ute. Hvor tar du den? Her på Hvaler merker vi at bestanden av små og mellomstor torsk er på vei opp, der har det jo vært svart hav noen år.

 

 

Det er noe som kalles for høyglanspolerte rustfrie dekorrør. Jeg kjøpte det når jeg lagde meg badeplattform for noen år siden. Det er et firma ikke så langt unna der du har båten som skaffer slike :wink:

 

Fikk en noe ørret langs Onsøylandet i fjor. Men båten er litt stor for dorging langs land, så det blir med kastesluk. Den største i fjor var på 1.2 kg. Jeg har tenkt å prøve med sild på kroken i år, men har problemer med å få tak i sild.

 

Når det gjelder rustfritt stål, så kjøper jeg via kundekonto hos Astrup i Oslo. De har det meste, men jeg må ta hele lengder. Jeg syntes ikke de høyglanspolerte rørene passet i dimensjon til stangholderne. Derfor ble det en poleringsjobb. Men nå har jeg lært hos båtbyggeren min i Thailand. Gutta hans lager selv poleringsskiver til vinkelsliperen av tykk papp og fint slipepepapir. Skal se om jeg får tatt bilder neste gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Får du ikke agnsild i butikken på Vikane eller borte hos Johs? De pleier i hvertfall å ha agnsild i butikken her på Asmaløy og på Stokken.

 

Det var ikke noe å få i Vikane på mandag. Nå blir det ingen fisking på over en uke :nonod: , så jeg prøver å få med meg noe fra Oslo neste gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mens vi snakker om fisking. Saowanee er laget for fritid og fiske. Her er det stort akterdekk uten fine sofaer som ikke tåler sprellende torsk. Likevel er det greit å kunne ta seg av fisken og sløye uten unødvendig søl. Derfor har jeg laget sløyebrett til å feste på relingen.

 

Jeg har også egen pumpe med saltvannsspyling. Fiskeslo går rett over bord og akterdekket spyles rent.

 

Og så har jeg dypfryser ombord. Det er en 50 liters Isotherm kompressordypfryser. Den går på både 12V og 220V og holder -20 grader. Perfekt når en får fisk på langtur og også når en harryhandler i Strømstad.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette var egentlig førsteutgaven av sløyebrettet. Det ble laget av en gammel Ikea hylleplate med forsterkninger under. Den ble ganske pukkelrygget når den ble gjennomvåt på den ene siden. Nå har jeg laget en kopi basert på en forskalingsplate. Reger med at den holder seg mer stabil.

 

Ølboksholderen kom på etter hvert som jeg erfarte at noe manglet. :cheers:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og mens vi fremdeles er inne på fisking. Kona ønsket seg flyndresnøre og junior og jeg fant da ut at det også kunne bli et prosjekt. :wink:

 

Det du får kjøpt av billige fiskehvinsler er noe dritt som går i stykker med en gang. Vi satte derfor i gang produksjon av hvinsler og pilkestikker i henholdsvis furu og teak som utfyllingsarbeid på vinteren.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er mye snakk om toilettsystemer for tiden etter at svenskene har innført totalforbud mot utslipp fra fritidsbåt. Saowanee har tank med sugestuss og alt som skal til for å kunne tilfredsstille svenskene.

 

Men vi har hatt trøbbel med tankmåleren som var av type med flottører i tanken. Den viste etter en stund alltid tom tank helt til det rant over. Jeg gruet meg til å demontere i tanken og søkte etter råd på nettet. Da fant jeg ut at jeg var blitt ufrivillig medlem av en stor klubb av folk med tilsvarende problem og at det sannsynligvis kom til å gjenta seg.

 

Nå har jeg forkastet det gamle systemet og satset på nytt som registrer fra utsiden av tanken. Det er beskrevet her : http://www.newprovidencemarine.com/ .

 

Man limer ganske enkelt to striper aluminiumsfolie på tanken og fører ledninger til visningspanelet. Jeg slapp også å trekke nye ledninger da de eksisterende passet. Foreløpig ser det ut til å virke utmerket.

 

 

Her er gammelt og nytt visningspanel. Det nye har fått en teakramme så det skal passe i åpningen for det gamle.

 

bilde

 

bilde

 

 

Her er utsiden av tanken med pålimte striper av aluminiumsfolie. De kommer ferdig selvklebende og klippes til passende lengde. For sikkert feste av det medfølgende koblingsstykket har jeg limt en trekloss på tanken med Tech7.

 

bilde

 

 

Og slik ser det nye panelet ut. Man må trykke på "Read"-knappen for å lese av, men får automatisk rød lampe når tanken nærmer seg full.

 

bilde

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Selv om interessen for denn tråden synes litt laber, fortsetter jeg litt til.

Jeg har snekret, reparert og modifisert mye gjennom noen år og har egentlig masse stoff på lager dersom det er interesse for det.

---------------------------

 

Da jeg bestilt båten var det avtalt en 160 hk Volvo D3 som motorinstallasjon. Under veis fikk jeg tilbud om en italiensk 225 FNM motor i stedet med avslag i prisen, blant annet fordi VP ikke var særlig godt representert og veldig dyr i Thailand. Prisavslaget ble gjort i form av gratis daviter med jolle.

 

Davitene er i syrefast stål og tjener flere formål når vi er underveis. Jolla er et lite smykke som står i stil med båten. Men den hadde fått litt lakkskader under transporten til Norge og ble gitt en oppussing hjemme på verandaen. Samtidig bygde jeg vanntette skott under fremre og bakre tofter for gi den nødvendig oppdrift. Det er ikke praktisk med en slepejolle som synker. Jeg lagde også forsterkninger på akterspeilet for å kunne bruke en liten påhenger. Det viste seg imidlertid senere at den egner seg dårlig for bruk med motor.

Dette ble gjort for et par-tre år siden.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver bare for å be deg fortsette med denne tråden. For det første synes jeg over 4000 treff er OK, og for det andre så synes jeg ikke du skal legge vekt på det: Du snekrer for å tilfredsstille deg selv, og du har fått masse tilbakemeldinger på at du gir mange glede ved å vise oss det. Og jeg er altså en av dem. Jeg pleier vanligvis bare å lese, men jeg ble lei meg da jeg leste at du kunne tenke deg å avslutte pga få lesere. Så derfor griper jeg ordet og sier: Ikke gjør det! 

Du er hinsides mitt kompetansenivå, men jeg har nettopp sittet og skiftet sen og kroksett på 4 harper, og er dritlei de gummiremsene som du skal feste kroksettet i og som forsvinner. 

Så om du kunne legge ut litt mer data om de vinslene du har laget, mål, og hvordan en går frem, så ville jeg være så takknemig at jeg kanskje makter å lage mine egne. 

Link to post
Share on other sites

Jeg og følger med :-) men er ikke så flink til å gi tilbakemeldinger. Men er mektig imponert over trearbeidet. Blir inspirert til å prøve litt selv, men tiden strekker ikke til for øyeblikket pga småbarn og jobb dessverre, men hyggelig å se andre får det til :-)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Flott tråd Nils Pils :-)

Har fulgt med på Saowanee fra byggestarten og nå oppgraderingen.

Spesiell båt med sjel og flotte linjer :-)

 

Har sett etter båten her inne i fjorden, men har skjønt hun ikke er så ofte innover. Hadde vært gøy å sett hun (båten altså ;-) ) i levende live en gang om anledningen byr seg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Leser tråden din ofte og nøye. Her er det bokstavelig "hel ved" i arbeidet som blir utført.

 

Dersom jolla skal bli bli bedre egnet for motor, så kan du forsøke å montere trimflaps. Smarttabs eller lignende. 

Ser ut som om den har for avrundet bunn til å ville plane. 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...