Jump to content

Mørebas 8400 dl renovering.


boble65

Recommended Posts

bilde

det skal nevnes at jeg har brukt atskillige timer på og gjøre motor helt ren for rust (mest bak dynamo som seg hør og bør på disse motorene :-) smurt med owatrol olje mot rust, grunnet og lakket. Brukte original Volvo penta grønn lakk, gikk 6 bokser med.. Prøvde en boks billig lakk,det var bare drit. Skal lakke ett siste finish strøk før den skal i båten. Alle følere er nye. Skal bytte simmering i front på veivaksel også.
Link to post
Share on other sites

Jepp,gleder meg :-) den starter kjempelett og går som en klokke :-) bunnpanne har vært av for rengjøring innvendig og pussing utvendig. 8 strøk lakk på den siden jeg ikke kommer til der i motorrommet , så på igjen med ny pakning. Har lurt på og kjøre på klarlakk til slutt på hele motoren men usikker på om den tåler det. Så vist noen har ett tips om det så er jeg takknemlig :-)

Link to post
Share on other sites

Litt lite oppdateringer her men har fått gjort litt i byssa og bygd om litt på det elektriske. Kommer bilder. Har også klart og sporet opp en teakdør til gratis,jippi :-) skal dra ut og se om jeg finner meg en meter med grå benkeplate idag,er jo vinterferie i barnehagen så ungen blir med:-)

Link to post
Share on other sites

Ble resultatet bra med rull og fordriver på skroget? Har fundert litt på samme måte på min båt.

syns det ble blankt og fint, går en nært så ser en litt penselstriper. Men godt nok for meg :-) båten var lakket fra før. En runde med eksentersliper med 240 papir

papir. Så en runde med våtsliping 180 papir (for hånd :-)) grunnet to strøk med vinylprimer, lett våtsliping mellom strøka. Sparklet sår i skroget etter første strøk med grunning.Så to strøk jotun topgloss. Våtsliping mellom strøka der og. Greit og være to, en ruller og en fordriver. Topglossen er fin og jobbe med og tørket ikke for fort. Gjør samme jobben inne i båt der det skal være hvitt. :-) veldig glad i den sorte gummi pusseklossen som man fester papiret i. Våtsliping er jeg og blitt veldig glad i og gjør det når jeg oljer treverk også :-)

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fantastisk fin ut den motoren der da, du har gjort en kjempejobb :thumbsup: grattis med "ny" motor

takk :-) ja det var endel jobb. Hadde mest lyst på yanmar men ble tamd30a da det satt en slik i båten fra før og drivlinje er tilpasset den. Totalt har innkjøp av motor og fiksing av girkasse og motor kostet ca 40000,-
Link to post
Share on other sites

Jo har tenkt opp og i mente på det med girkasse.. Den overhalte er en ms3b med 1,93 :1 utveksling og den jeg har fra før er ms3c med 2,73:1 i utveksling. Er vel litt dyrt for ny propell og usikker på hvordan det blir med bare 1,93 i utveksling. Så er ikke blitt helt klok på det (ennå:-). Men maks er 15/16 knop. Da begynner båten og bli litt hærslig og kjøre. Ble bedre med hydrauliske flaps og så får vi se om det hjelper med at den nå er helt tverr i hekken og har en ganske skarp slippkant for at vannet skal slippe lettere i hekken. (leste det her på forumet en plass) håper det er forståelig det jeg skriver :-D

Link to post
Share on other sites

Prøvde og legge inn bilder igår men det stoppet opp idet jeg ikke fikk til og rotere bilder. Når datan ikke vil samarbeide så kribler det i hodet og det beste er og slå av og gå i båten en tur og filosofere.. :-) har fått gjort litt siden sist,skulle bare flikke på det elektriske men likte ikke bakgrunnen så rev ned det meste og lagde litt spaghettiwestern i helga B-) lager det slik at det blir lett og komme til med nytt sikringsskap i bysse. Flyttet en forsterker for og få vekt lenger ned i båten. Fra før har jeg flyttet alle batterier fra rom bak førerplassen til under førerplassen for og få vekt lenger fram. (båten er litt baktung) monterte dieselvarmer der batterier var før. 90mm slangene tar plass får en si..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

fant noen bilder fra sommer 2014 når hekken ble laget om. Tørr nærmest kvistfri gran limt sammen lag på lag med vannfast ekspanderende lim, tilpasset skrog og smurt godt inn med polyester som fikk tørke før støping med 300 og 600 duk. Festet med tre syrefaste bolter i tillegg til remsing fast i skrog. En god del sparkel og masse pussing så noen lag med topcoat så ble det bra og ordentlig feste for flaps :yesnod:

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...