Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Dette er kanskje en tråd som bør flyttes til OT, men siden mange til stadighet ønsker meg god bedring når jeg svarer i andre tråder, så tenkte jeg at jeg skulle lage en egen tråd her, slik at jeg ikke kupper andre tråder utilsiktet!

 

Som flere vel kanskje har fått med seg har jeg nå ligget fem uker på Ahus i en periode jeg hadde planlagt å pusse opp og oppgradere godeste Bergtatt ordentlig.

 

Men slik gikk det ikke.

 

Jeg ble sendt til akuttmottaket på Ahus 4. mars med en kraftig infeksjon i høyre bein, forverret av, må jeg innrømme, dårlig regulert diabetes.

 

I fem uker har legene prøvd å redde foten min, men i dag fikk jeg den tunge beskjeden om at jeg må amputere halvveis opp på leggen. Det betyr mange flere uker på sykehuset, og deretter opphold på en rehabiliteringsinstitusjon for å lære å bruke protese.

 

Ifølge legene kan dette ta alt mellom tre og seks måneder, alt avhengig av hvor fort amputasjonssåret gror, og hvor fort jeg lærer meg å bruke protesen.

 

Dermed kan det se ut til at det blir en bråstopp i båtlivet for meg denne sommersesongen. Jeg hadde lagt mange planer, men samtlige går vel antakelig i vasken nå.

 

Jeg rakk 14 fine turer i januar og februar, men nå blir det vel neppe noen turer før tidligst på sensommeren. Og oppussingen får vente til neste sesong.

 

Men jeg skal tilbake om bord i Bergtatt så fort som mulig. Regner med at de to døtrene mine vil stille opp som mannskap for å hjelpe meg med det jeg ikke får gjort selv, siden de begge har fått smaken på båtlivet.

 

Jeg er fortsatt daglig innom forumet og håper dere unnskylder meg denne lille OT-meldingen. Jeg vil også benytte anledningen til å si tusen takk til alle dere som har ønsket meg god bedring og lykke til i andre tråder. Det varmer!

 

Pequod

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var trist å høre Pequod. Takk for at du deler dette med oss. Jeg har tenkt mye på deg og bergtatt og lurt på hva som gjorde at du ble på Ahus så lenge.

 

Bergtatt går ingensteder og venter trofast på at du kommer tilbake i kapteinstolen der du hører hjemme.

 

En ide, om det er mulig er å få tatt den på land i venteperioden så den ikke gror så mye under i sommermånedene.

 

Ønsker deg riktig god bedring. Vil tro båtlivet kan fungere fint med protesen når du har blitt vant til å bruke den :-)

 

Håper å se deg igjen på vannet så snart som mulig :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Enig med Benji her. Håper det er noen som stiller opp å hjelper deg med båten. Utrolig kjedelig å høres hvordan det står til med deg. Du skulle jo vært på vannet med Bergtatt å nytt livet. Håper likavel du klarer å se lyst på det nå. Du kommer helt sikkert sterkt tilbake. Ønsker deg god bedring og rask rekonvalesens.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Dette var veldig leit å høre Pequod! Vil ønske deg riktig god bedring og håper at alt går så bra som det kan, både med sykehusopphold og rehabilitering.

 

Dersom helsa tillater det er jeg helt sikker på at mange her på BP gjerne vil ta deg med en tur på fjorden i sommer frem til du er i stand til å være kaptein på egen skute igjen.

Jeg og mange andre ser frem til å lese nye skildringer og se bilder fra dine neste turer med Bergtatt :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Trist meldin å få ja. Er selv ut og inn på A-hus om dagen uten å vite hva utfallet blir. Men, en protese skal nok ikke stoppe båtlivet ditt. Det er jeg helt sikker på:-) En nabo på jobben har protese på ene benet fra rett under kneet og ned. Han halter ikke en gang;-) men diabetesen din skal du ikke kødde for mye med men passe på.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det var tråkigt att höra.

Du skrev tidigare i vinter när jag satte in en bild på Hållö att dit skulle du förr eller senare.

Tycker att du skall sätta detta som mål när det känns som tyngst även om det kan vara svårt. Du som har viljan kommer dit än om det inte blir under försäsong.

 

Krya på dig och lycka till från Sverige

Redigert av Svensk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig triste nyheter du kommer med, Pequod! Det er med tårer i øynene jeg leser innlegget ditt, og synes veldig synd på deg.

Nei, denne tråden skal ikke flyttes noen sted, for den hører hjemme her hos båtfolket. Vi er jo dine venner må du huske på.

Kanskje dine døtre kan holde båt og motor varm til du er klar igjen?

Båtsesongen blir ikke helt den samme uten dine bilder, reisebeskrivelser, båtglede og entusiasme.

Jeg ønsker deg all mulig lykke til, både med sykehusoppholdet og opptrening!

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått av dine innlegg om båtlivet, kommer du nok ombord i Bergtatt før vi aner det Ja, såret må jo gro, men jeg tviler på at du venter til du behersker protesen 100%.

 

Lykke til fremover fra oss i Trudelutt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler og er enig med Lars, du er nok tilbake i båten lenge før du er på 100%, men motivasjonen i det å komme seg ut igjen vil nok gjøre ventetiden og rahabiliteringen kortere. Da blir nok de siste %ene letter å dra i land også! (snedig ordspill der!)

 

Med ønske om inderlig rask rehabilitering, god bedring!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det var trist nytt. Må dog si at i denne settingen får Bergtatt komme på 2. plass, så får Kapteinen innta 1. prioritering. Ønsker deg alt godt med opptrening og utfordringer fremover. Det kommer mange somrer fremover sammen med Bergtatt (om det er noen trøst). Hyggelig å se at de rundt deg stiller opp og passer på rundt båten. Godt vi kan bruke forumet slik med

Link to post
Share on other sites

Ja dette var en lei beskjed å få, men opp med hodet og du skal se du er raskere tilbake enn du aner.

Selv var jeg gjennom en større hofte operasjon ifjor, å jada... litt tøft i starten men fort glemt når de positive resultatene kom.

Til tross for at jeg har passert 60 for lengst så gikk fremgangen raskt.

 

God bedring og opp med hodet !

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...