Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Trist å høre at du må ta beinet. 

Jeg har ikke lest hele tråden men har noen tanker om dette.

Min far måtte igjennom en amputasjon på leggen for 2-3 år siden.

Jeg vet ikke hvor langt de kommet med dette nå.. MEN:

Min søster leste seg opp i fantomsmerter på nett og fant en avhandling gjort av en overlege. Han slo fast at det var 70% mindre sjangse for å få fantomsmerter om man satt epedural 24-30 timer FØR de tar foten mener jeg å huske. 

Dette har noe med at hjernen da glemmer foten... Legene var passe avvisende til dette. De prøvde seg selvfølgelig å si at operasjon ble foretatt før dette, men min far hadde gjort det helt klart på forhånd at dette ville han nekte. Endet opp med at han fikk det som han ville.

Han har ikke hatt fantomsmerter i det hele tatt. Flere av de han går på rehabilitering med er plaget av fantomsmerter.

Det var store problemer med å få såret til å gro og de måtte inn en gang for å skarpe av betennelse på beinstumpen. De var like for de måtte ta å kappe over kneet. Grunnen leser du under.

 

En annen ting. Dette vil ta på og du er avhengig av at famile er veldig på når det gjelder hygiene på sykehuset. Min søster hadde utallige møter med overlege, leger og personalet når det gjaldt å få sårskifte i rent miljø. På tross av forsikringer om dette, prøvde de seg med med sårskifte på 4-mannsrom - rene bakteriefellen. Dette er utrolig viktig og ikke stol på at sykehuspersonalet gjør dette selv om de har fått beskjed om det. Man skal ha helse til å ligge på sykehus.. Sykehuspersonalet har det travelt..

 

Oppfølging etter med protese og opptrening har vært helt fantastisk. Min far skryter av dette. 

 

Lykke til :)

Takk for tips! Får besøk i dag av en som selv er leggamputert og vet litt om hva som skjer før, under og etter,og skal nevne dette!

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at jeg blir både målløs og svært rørt over å lese innleggene i denne tråden. God bedring-hilsener er en ting, og varmer, men all den hjelpen med båten som også tilbys kommer helt overraskende på meg!

 

Havnesjefen på Oksval, Thomas, har også sagt at han kan se etter båten, og måket uoppfordret vekk snø fra båten etter det kraftige snøfallet før påske. Han har også vært om bord og tatt en titt i kjølen. Jeg har nemlig en pakkboks skulle vært "pakket om" og derfor lekker litt mer enn den skal, samt at jeg planla utskifting av skrog- og rorgjennomføring i tillegg til den andre oppussingen.

 

Jeg har dessverre ikke noen plass på land til båten, hverken hjemme eller ved båthavna (som msfortuna allerede har påpekt ikke er mulig), men båten var oppe i juni i fjor og hang i stropper på land mens den ble spylt og stoffet.

 

Jeg har jo tenkt på dette med at motoren burde vært startet og fått gå litt med jevne mellomrom, og regner vel med at kanskje Thomas ville kunne påtatt seg dette også hvis eldstedattera mi får overlevert nøklene til ham, men har ikke spurt ennå.

 

Full service med tanke på oljeskift og slikt har ikke vært i tankene mine ennå. Opprinnelig prøvde jo legene å redde foten min, og jeg ble da forespeilet at det ville ta svært lang tid før den var bra igjen, men at jeg kunne være hjemme med hjemmesykepleie og bevege meg med rrullestol og krykker i løpet av april/mai. Da hadde jeg håp om å få meg en tur eller to ved hjelp av mannskap.

 

Når det nå er besluttet amputasjon stiller saken seg noe annerledes, ettersom jeg da vil måtte være her på sykehuset i 4-6 uker ekstra, og deretter bli sendt rett til en rehabiliteringsinstitusjon. Totalt regner de med at de vil ta mellom tre og seks måneder før jeg er klar. Da vil jeg nok ikke komme meg hjem og i båt før langt utpå høsten...

 

Og dette endrer jo situasjonen litt...

 

Så jeg får tenke litt mer på dette. Setter utrolig pris på at så mange mennesker, de fleste av dere har jeg ikke engang møtt, er klar til å stille opp for meg på denne måten. Sitter her med en klump i halsen med tanke på at det finnes så mange flotte folk de ute!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Full service med tanke på oljeskift og slikt har ikke vært i tankene mine ennå.

Jeg tenker at dette vil forlenge levetiden på motoren, samt fjerne behovet for å kjøre den varm med jevne mellomrom:

  • Evt, motorvask
  • Ferskvannskjøring
  • Fylle kjølesystemet med en glykol-ferskvannsmiks
  • Oljeskift
  • Kjøre motoren på en blanding av diesel og motorolje
  • For vinteropplag er det også anbefalt å ta ut impelleren, men jeg vet ikke hvor relevant dette er for "sommeropplag"
  • Man burde evt ta en "hygienesjekk" av dieselen, særlig sjekke at det ikke er noe vann i bunnen av tanken.
Dette er vel kanskje to-tre timers arbeid, dersom det ikke dukker opp problemer underveis. Jeg har svært lite erfaring med motorvedlikehold, jeg har absolutt ikke lyst til å gjøre dette alene, men dersom vi er to eller tre om jobben og havnesjefen ordner kaffe stiller jeg gjerne opp - da blir det jo et sosialt minitreff (aka dugnad) og ikke bare rent arbeid :-)
Link to post
Share on other sites

Motoren har ikke vondt av å ikke bli startet på et halvår eller to. Den tar heller ikke merkbar skade av å stå med gammel olje. Så lenge noen kan ha tilsyn med båten mens den ligger på sjøen, og lense om det blir litt mye vann i kjølen samt sjekke fortøyninger etc burde den ha det veldig greit der den er.

 

Lykke til Pequod, detta går bra vet du!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

kjølevæska har vel antikorroderende effekt, den har vel ikke bare antifrost?

 

Jeg har i allefall hørt at dersom bilradiatoren har begynt å lekke og man bare fyller på med ferskvann vil man aksellerere problemet. Men, det er kanskje ikke helt sammenlignbart.

 

Nå, en times innsats for å få kjørt ferskvann på kjølekretsen, det er jo peanuts. Alt jeg "krever" er nøkler, kaffe og en medhjelper :)

Link to post
Share on other sites

Nå, en times innsats for å få kjørt ferskvann på kjølekretsen, det er jo peanuts. Alt jeg "krever" er nøkler, kaffe og en medhjelper :)

Ferskvann er mange ganger bedre enn salt og glykol best.

 

Jeg stiller gjerne når det passer for begge.

Tror jeg har en 4-liter eller to med glykol liggende også.

Drikker ikke kaffe, men brus kan ordnes :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ønsker deg riktig god bedring, og synes du bør ta i mot hjelpen disse flotte menneskene tilbyr. Er helt sikker på at du hadde meldt deg til tjeneste hvis noen andre hadde vært i samme situasjon. 

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller gjerne når det passer for begge.

Tror jeg har en 4-liter eller to med glykol liggende også.

Faktisk tror jeg at jeg også har en dunk med glykol i båten ...

 

Drikker ikke kaffe, men brus kan ordnes :-)

Jeg er ikke så fanatisk på kaffen. Te kan jeg lage ombord. "Vi" har kaffeautomat som lager god kaffe på kontoret/klubbhuset, men jeg har ikke nøkkel dit ;-)

 

Da trenger vi bare nøkler, samt å bli enige om en dag.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut Tobixen :-)

 

Men først får kapteinen vurdere hva han vil og gi arbeidsordren. Han skrev i innlegg #52 at han skulle tenke over det.

Vi vet jo ikke hva han tenker, om han vil låne bort Bergtatt til venner eller døtre etc :-)

 

Bare si fra når det passer hva du ønsker Pequod :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så spørs det hva som skal gjøres :-) Publikum mener at nytteverdien av oljeskift er marginal, og rederen har kanskje ikke bestemt seg for om han ønsker å få fyllt kjølesystemet med ferskvann eller ikke.

 

Akkurat det siste er strengt tatt en enmannsjobb, men jeg tenker det er langt mer hyggelig å være to når man gjør en slik jobb i en fremmed båt. Dersom vi skal være ti personer bør vi ha en litt mer omfattende gjøreliste enn bare ferskvannskjøring ;-)

Link to post
Share on other sites

God bedring fra meg og, det må være litt av et sjokk med en slik operasjon. Hadde selv et lite opphold på Ahus i vinter grunnet blindtarmen, det blir jo for en bagatell å regne. Pass på deg sjøl mens du er der, de har mye rart å surre med på disse sykehusene!

 

Jeg bor bare få minutter unna båthavna på Oksval og nå har du også kontaktinfo på PM, bare å si ifra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...