Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da har jeg kommet meg på plass på rehabiliteringssenteret på Bakke utenfor Halden. Blir vel her i minst fire uker, sannsynligvis litt mer. Ligger idyllisk til nesten innerst i Iddefjorden, må passere under Svinesundbrua for å komme hit (sjøveien altså!).

 

Har fått bekreftet at det går an å ligge med båt ved Bakke brygge rett ved siden av her. En ansatt her som har gjort det...Så ideen min om å hente Bergtatt og dra hit på slutten av oppholdet er faktisk gjennomførbart! I alle fall så lenge jeg selv blir i stand til å gjøre det rent fysisk!

 

Men med den farten båten min har må jeg kanskje ta en overnatting på veien ned? Kanskje i Engelsviken eller ved Strømtangen fyr? Og på tilbaketuren kan jeg jo svippe innom Strømstad og kanskje Koster... :-)

 

Skulle noen ha en båt i nærheten eller noen andre med større motorer enn min har lyst til å utforske Iddefjorden en og ta meg med en solfylt tidlig kveld eller helg en gang, så er det bare å si ifra! :-) Jeg er ikke vond å be!

 

Har ikke fått tatt meg ned til sjøen enda, men slenger på et bilde tatt fra rommet mitt, fjorden kan skimtes mellom trærne og Sverige i horisonten...

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag fikk jeg meg en liten tur rundt selve senteret, på rullestol. For langt å gå på krykker! Men fikk litt trøbbel et par ganger, da jeg måtte opp et par bakker og virkelig måtte jobbe for å komme meg opp og hindre at rullestolen begynte å gli bakover... Det ble en skikkelig workout ut av det, og jeg ble veldig skjelven i armene! Men det gikk greit.

 

Måtte dessverre konstatere at det nok er umulig for meg å komme så nær sjøen/Iddefjorden som jeg ønsket. Det vil si, jeg ville nok glatt klart å komme meg ned til sjøen, men å komme meg opp ville vært helt umulig med en vanlig rullestol...

 

Bildet under var det nærmeste jeg kom! :-)

 

I morgen starter selve opptreningen, og tirsdag skal vi visstnok grille ved fjorden, like ved Bakke brygge, så da får jeg tatt en nærmere titt på bryggeanlegget der jeg håper å kunne ta båten inn en gang...

 

Det ligger nok mange uker fram i tiden, hvis det blir gjennomførbart, og da må jeg beherske protesen såpass at jeg kan klare meg alene i båten og komm meg ut og inn av den uten hjelp. Det er jo det som er målet selvsagt, men jeg har jo innsett at det er noen begrensninger, selv om den innsikten ikke akkurat legger noen demper på målsettingen min...

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peqoud, jeg har fulgt denne og "Bergtatt", har ikke skrevet mye, men lest...

Jeg har selv på nært hold fulgt lange opptreningsopphold over hva de krever!

Takk for at du deler med oss her på forumet og fortsett med å holde oss oppdatert, lykke til på Bakke og utnytt tiden der til å gjøre deg klar for flere reisebrev til oss her på BP.

Mvh

Bodehode

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Peqoud, jeg bor på Isebakke ved Ringdalsfjorden, og bruker vel rundt 10 minutter opp Iddefjorden til Bakke om jeg kjører i plan. Jeg er selv ikke kjent med mulighetene for å kunne legge til ved Bakke. Tenker at en tur må vi få til, om du har lyst. Hvor og hva kan du bestemme. Bruker to timer til Grebbestad om Ringdalsfjorden forseres i 7 knop, Singlefjorden til Kosterfjorden i 25+(transportetappe), og derfra innaskjærs via Havstensund til Grebbestad i 8. Det blir selvsagt mye kjøring men sier litt om aksjonsradiusen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Peqoud, jeg bor på Isebakke ved Ringdalsfjorden, og bruker vel rundt 10 minutter opp Iddefjorden til Bakke om jeg kjører i plan. Jeg er selv ikke kjent med mulighetene for å kunne legge til ved Bakke. Tenker at en tur må vi få til, om du har lyst. Hvor og hva kan du bestemme. Bruker to timer til Grebbestad om Ringdalsfjorden forseres i 7 knop, Singlefjorden til Kosterfjorden i 25+(transportetappe), og derfra innaskjærs via Havstensund til Grebbestad i 8. Det blir selvsagt mye kjøring men sier litt om aksjonsradiusen.

Det høres jo fantastisk ut! Elsker jo å være i båt, så mye kjøring har jeg ikke noe imot! :-) Når det kan bli er nok avhengig av hvordan treningen går her på bruket. Det er ganske bratt ned til Bakke brygge herfrta, jeg kommer meg sikkert ned i rullestol, men oppover blir nok verre! Så jeg må har ting litt mer på stell først! Kanskje kan jeg bli kjørt ned og opp av personalet også. Sier ifra når jeg er klar, så finner vi sikkert en dag som passer! Tusen takk for tilbudet!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ganske bratt ned til Bakke brygge herfrta, jeg kommer meg sikkert ned i rullestol, men oppover blir nok verre! Så jeg må har ting litt mer på stell først!

Hvor ille er det egentlig? Min tanke er at dersom noen først kommer for å ta deg med på båttur, så gir de deg sikkert en dytt opp bakken også etter endt tur ...? :-)

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i innleggene dine siden du kjøpte Bergtatt og mener din iver i båtlivet er beundringsverdig. Her var det en som dro på tur så fort muligheten bød seg.

At du skulle være så uheldig som du nå har vært er veldig synd, men om det er en som vil overkomme disse utfordringene, så er jeg sikker på at det er deg !

 

Føler med deg og ønsker deg masse lykke i opptreningen !

Flott at dere som har tid og anledning til å engasjere dere dere gjør det, båtliv er og blir rekonvalesens i seg selv....balsam for sjelen :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvor ille er det egentlig? Min tanke er at dersom noen først kommer for å ta deg med på båttur, så gir de deg sikkert en dytt opp bakken også etter endt tur ...? :-)

Har ikke kommet ned dit ennå, så det vet jeg ikke, men det er ned bakken på bildet. Den ser forsåvidt ganske slak ut, men den blir brattere lenger ned. Nå har senteret to "scootere". Aner ikke hvordan de ser ut, men det er vel en slik på tre hjul. Skal prøve en slik i morgen sammen med en annen, og da skal vi kjøre ned til brygga slik at jeg får sett nærmere! Skal ta flere bilder da! Dee har bare to, så det er rift om disse, men det er kanskje ikke umulig at jeg kunne ha kjørt ned dit selv med en slik scooter, så kunne de sendt ned en ansatt for å hente den, og kanskje kjøre den ned igjen når jeg var tilbake?

 

Dette er med tanke på hvordan jeg er nå, med halvannet ben, ustø på krykker og usikker i rullestol...

 

Jeg ser vel ikke det som veldig sannsynlig at jeg kommer ut på båttur de første ukene. Det spørs jo litt på båten også, om den er lett å komme seg om bord i. Må jeg klatre mye kan det by på utfordringer...

 

I dag tok de stingene på amputasjonssåret, og var såre fornøyd () med slik det så ut. Neste onsdag er planen å ta mål til min første protese , som jeg da får onsdagen deretter, altså om to uker. Så begynner vel det mest utfordrende, å lære å gå med den. I begynnelsen vil jeg bare ha den på i minutter av gangen, så utvider man bruken etterhvert som jeg blir vant til den, og ikke minst, avhengig av hvordan sårstumpen min reagerer. Den må jo også herdes for å tåle bruk, så den kan både heve seg og bli øm og vond.

 

I dag hadde jeg opprinnelig planlagt å ta båten til Moss for å gå på konsert der med to av mine norske favorittband, for deretter å gå tilbake til båten, sove over og dra hjem i morgen. Nå blir det dessverre hverken båttur eller konsert...

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har de ikke noen vannscootere også da??;)

 

Fra spøk til revolver, jeg kjører drosje, og har plassert folk med både en og ingen føtter i bilen så du skal nok komme deg oppi en båt. Ta på vest først;) og bruk god tid.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kom meg endelig ned til sjøen i går, ved hjelp av en slik firehjuls scooter. Følte meg som en 80-åring der jeg cruset avgårde... :-)

 

Et par bilder fra Iddefjorden:

 

bilde

 

bilde

 

I dag har jeg kommet meg hjem før helgen. Skal se russejenta mi i 17.mai-toget og delta på bandøving i morgen. Samtidig ser det ut som om båten min nå blir flyttet til innerste brygge i morgen, så kanskje rekker jeg en tur i løpet av helga? Kan leve i håpet! :-)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jaja, det skjer alltid et eller annet uforutsett med meg, selv om jeg prøver å være så forsiktig som mulig.

 

I helgen hadde jeg permisjon fra Bakke for å kunne feire 17. mai med russedatteren min. Det ble dessverre ingen båttur denne helgen fordi havnesjefen ikke rakk å flytte båten, og i tillegg var jo været ikke optimalt heller.

 

Lørdag var jeg i Drøbak og hadde første øving med bandet mitt siden februar! Det var en tre timers vitamininnsprøytning og vannvittig gøy! Brukte dobbeltpedal, og det gikk overraskende bra å bruke venstrefoten på basstromma!

 

Nedturen besto i at jeg klarte å miste balansen på badet hjemme, og slo opp litt av amputasjonssåret på høyre side. Dermed skriver jeg disse linjene fra Ahus, ikke Bakke. Jeg ble operert i går, der de renset såret og la inn et par sting. En ny operasjon gjenstår torsdag, da skal de sy resten.

 

Dette betyr, i tillegg til denne uka på Ahus, en forsinkelse i rehabiliteringen på 2-3 uker.....Skulle jo tatt mål til protese onsdag denne uka, men nå blir jo det utsatt!

 

Så nå sitter jeg her ganske så oppgitt. Skal uflaksen min aldri ta slutt? 2015 blir neppe et år jeg kommer til å huske med glede, for å si det slik...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg føler virkelig med deg Pequod. Jeg som ikke er i din situasjon ser litt anderledes på det kanskje, de to ukene du får ekstra nå er fordi du vil stå på og komme igang igjen tror jeg. Er nok sikker på at det hadde tatt mye lenger tid om man hadde mistet lysten og motet er på bånn. Jeg syns du er skikkelig flink jeg! Uheldig eller ikke.

 

Fortsatt god bedring :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med Maruma. Intenting å bli oppgitt for, dette er bare et tegn på at du står på for å komme deg videre. At ting skjer da er nesten ikke til å unngå. Men med ditt pågangsmot er det bare en liten utsettelse, jeg er overbevist om at du kommer til å beherske protesen raskt og at du er på sjøen igjen før du vet ordet av det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Undertegnede var på seiltur (med uerfarent mannskap) 1 uke etter en relativt stor operasjon i ankelen. Kan ikke sammenlignes med å ikke ha noen ankel/legg, men jeg kunne ikke belaste benet overhode. Det gikk da bra det også. 

 

Du tar med deg noen som kan håndtere fortøyninger, forøvrig klarer du vel utmerket å svinge på rattet og gire/gasse.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

 Du tar med deg noen som kan håndtere fortøyninger, forøvrig klarer du vel utmerket å svinge på rattet og gire/gasse.

Jepp, det er slik jeg har tenkt også! Utfotdringen ligger i å komme meg om bord uten at jeg tryner og slår sårstumpen igjen, men jeg skal nok klare det også. Jeg har jo tenkt gjennom endel hvordan jeg skal gjøre det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...