Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Lykke til med rehabilitering!

 

De skrog-gjennomføringene ville jeg ventet med hvis det ikke er kritisk.

Viktigste er å hold det tørt om bord, motor start-klar og fritt for groe under vannlinja.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Pequod. Godt å høre fra deg igjen :-)

Om du kommer deg utpå i dag, så for Guds skyld husk kameraet :-)

 

17. Mai helgen er vanskelig for min del dessverre. Ukedagene er best for meg, men kan sikkert få til noe en helg om det passer best for de andre.

 

Ser for meg om vi blir et par-tre stykker eller mer så kan vi sikkert få sjekket over og gjort litt mer også. Den trenger sikkert en god vask også :-) uansett hyggelig å samles flere BP medlemmer :-)

 

Om du eller noen andre som leser har oversikt over motorbetegnelse, filtertype (nummer), oljekapasitet (regner med vanlig mineral 15w40 er innafor) osv så kan vi planlegge litt. Jeg kjører ofte forbi LaSa, så kan plukke det opp.

 

Jeg har hvertfall en 4-liter med Penzoil 15w40 stående. Tobixen nevnte han hadde oljesuger ute på oksvall?

 

Godt mulig jeg tar karma over om det er mulig. Selv med treg båt går det kjappere til Nesodden enn med bil. Og så mye hyggeligere tur a gitt :-)

Fortuna nevnte noe om gjesteplasser der når jeg traff han i helgen. Jeg trenger i så fall 4,60 meter eller mer i lysåpning, evt om longside er mulig et sted for noen timer.

 

Godt å se deg online igjen :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Pequod,

 

Vi kjenner ikke hverandre, men jeg føler likevel for å uttrykke min beundring for dine holdninger og ditt pågangsmot. Du har vært gjennom et par traumatiske måneder som kunne tatt motet fra noen og enhver. Samtidig har du holdt drømmer og planer vedlike på tross av motgang.

Jeg ønsker det alt godt for rehabiliteringen. Med ditt pågangsmot er jeg sikker på at du kommer raskt tilbake til hverdagen og båtlivet. Det er ingen tvil om at det blir en ny hverdag med enkelte utfordringer, men med ditt pågangsmot har du de beste forutsetninger for å lykkes.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tilbake fra båthavna nå, og må dessverre melde om mitt første tilbakeslag. Det gikk ikke akkurat som planlagt....

 

Jeg hadde nok feilberegnet min egen styrke etter åtte uker på sykehus og knappe to og en halv uke etter operasjonen. Jeg kom meg såvidt ut langs bryggene til båtplasen min, men idet jeg kom fram Var jeg så sliten at jeg mistet balansen og falt. Og slo meg, på sårstumpen...

 

Ble liggende noen minutter for å slappe av, og kom meg opp i sittende stilling. Ingen alvorlig skade, bare innmari vondt.... Siden jeg nå var så sliten og så skjelven i bena fant jeg ut at det ikke var noen vits for vaklende meg å prøve å bevege meg ut på utliggeren, som jo er smal og ustabil nok fra før, så jeg måtte gi opp forsøket.

 

Men hjelperne mine kom seg om bord og fikk startet motoren uten problemer. Den fikk gå seg varm noen minutter, så er i alle fall det gjort!

 

Snakket så vidt med havnesjefen på vei ut til båten, og han nevnte at de kunne flytte båten min lengre inn, kanskje få lagt den longside, og jeg tror jeg skal ta kontakt med ham om det. Med et par hundre meter mindre å hinke seg gjennom og båten liggende longside, så kan jeg nok klare det uten store problemer.

 

Men denne gangen forlenget jeg meg nok, dessverre.

 

Så langt, men ikke lenger...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uffda, du må jamen være forsiktig! Godt at det gikk bra, og håper det ikke blir noen ettervirkninger av uhellet ditt.

Kanskje du skal prøve å skynde deg litt saktere. Husk at båten ligger der å venter på deg til du er helt klar.

Fortsatt god bedring!

Link to post
Share on other sites

Neida, tror det gikk bra. Men gjorde veldig vondt der og da. Jeg feilberegnet formen og avstanden, så jeg var så sliten i venstrefoten når jeg kom fram at jeg mistet balansen. Satt og hvilte meg i 10-15 minutter mens motoren gikk, og når jeg så reiste meg kjente jeg at jeg fremdeles var ganske så ustø, så med tanke på det ustø og smale underlaget fram mot båten, fant jeg det best å stoppe der.

 

Men hvis båten flyttes til en av de innerste bryggene, og den i tillegg kan få ligge longside langs brygga, så vil det være en smal sak for meg å komme meg ombord ved å sette meg på rekka og så svinge meg innover.

 

Så jeg håper fortsatt på en tur før avreise til Halden, men skal ta det veldig, veldig forsiktig!

Link to post
Share on other sites

idet jeg kom fram Var jeg så sliten at jeg mistet balansen og falt. Og slo meg, på sårstumpen...

Nei, nei, nei, nei ... argh. Trist å høre. :-(

 

17. mai er det full rulle på skolen, jeg har fått tildelt arbeidsoppgaver der. 16. mai ... foreløbig åpent, har muligens muligheter til å komme meg utover med båten kl 10:32 hvis fruen tillater. Jeg skal føre det opp i kalenderen, skal prøve så godt jeg kan å holde av datoen. Pappapermen min er over om et par dager, det kommer til å bli svært hektisk fremover ...

Link to post
Share on other sites

Jeg har hvertfall en 4-liter med Penzoil 15w40 stående. Tobixen nevnte han hadde oljesuger ute på oksvall?

Jepp - riktignok bare en Jula-sak. Brukt én gang (på gamlebåten - sannelig på tide med oljeskift på nybåten og, tenker jeg), med godt resultat.

 

Fortuna nevnte noe om gjesteplasser der når jeg traff han i helgen. Jeg trenger i så fall 4,60 meter eller mer i lysåpning, evt om longside er mulig et sted for noen timer.

Jepp, det er ekstra plasser, men de er ofte opptatt. Her må vi få til noe, antar alt som skal til er en prat med havnesjefen. Eventuelt, når det bare er for noen timer, kan man om så legge seg ved septiksuget - ikke idéelt, men fungerer som nødløsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt i mt tilbudet om longsidplass Pequod. Høres enklere ut for deg. Og, venstre benet ditt blir nok råsterkt på sikt:-) Lurer på om jeg ikke så deg på Ahus. Var selv og opererte der den 20 april. Da jeg var ute og gikk meg en tur med "prekestolen", så var det en kar som satti rullestol ved siden av Narvesen og spiste yogurt eller no og tittet ut av vinduet. Hadde jeg vært i bedre form hadde jeg spurt:-)

Link to post
Share on other sites

 

 

Jepp, det er ekstra plasser, men de er ofte opptatt. Her må vi få til noe, antar alt som skal til er en prat med havnesjefen. Eventuelt, når det bare er for noen timer, kan man om så legge seg ved septiksuget - ikke idéelt, men fungerer som nødløsning.

 

Nå har vannet kommet ute på alle bryggene, så da er ikke lenger behovet der for å ligge ved porten å vaske. Er ihvertfall nesten tomt der nå.

Men uansett, plass skal man da alltids ordne...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt i mt tilbudet om longsidplass Pequod. Høres enklere ut for deg. Og, venstre benet ditt blir nok råsterkt på sikt:-) Lurer på om jeg ikke så deg på Ahus. Var selv og opererte der den 20 april. Da jeg var ute og gikk meg en tur med "prekestolen", så var det en kar som satti rullestol ved siden av Narvesen og spiste yogurt eller no og tittet ut av vinduet. Hadde jeg vært i bedre form hadde jeg spurt:-)

Jepp, ingen tvil om at jeg sier ja til den plassen. Håper det ordner seg! Jeg har jo vært inne på att jeg nok vil være avhengig av longsidefortøyning en stund framover når jeg skal avgårde med båten, og det gjelder jo selvsagt også i hjemmehavna, et faktum jeg vel glemte litt bort i min iver etter å komme ut i båten igjen.

 

Dette vil uansett bare være et midlertidig behov, om enn i en god stund framover. Når jeg har fått protese og den er blitt godt tilpasset og jeg har klart å mestre bruken av den, så kan jeg bevege meg om bord og ut av og opp i båten uten problemer, også ved båsfortøyning.

 

Og ja, det høres sannsynlig ut av det var jeg som satt der og spiste lettis fra kiosken... :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjelden lest om toeffere kar enn dette, og at han i det hele tatt tok seg ut til baaten uten aa gi opp vitner om en sjelden viljestyrke.  Haaper at det blir plass naermere eller alongside for deg.  Slike folk, det vil det norske baatfolket ha.  Lykke til Pequiod, foelger ogsaa bloggen din 

 

MVH

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for all støtte, oppmuntring og tilbud om hjelp!

 

Etter søndagens eskapader har jeg forstått at det kanskje er best å skynde meg langsomt, så de som har meldt seg til å prøve å hjelpe meg i løpet av 17. Mai-helga har herved fått fri! Jeg fikk i det minste testet at motoren fungerte utmerket! I tillegg har vær og vind og det faktum at jeg har innsett mine begrensninger gjort at det ikke har vært aktuelt å prøve meg på nytt denne uka.

 

Et oljeskift skal jeg nok klare alene, så får jeg skifte filtre og slikt senere.

 

I morgen drar jeg avgårde til Halden, og jeg er spent på hvordan det vil bli. Håper i det minste å bli litt sterkere i arm og bein, slik at jeg kanskje klarer å få tatt en tur utpå i 17. mai-helga med døtrene mine som mannskap. Skulle noen av dere være i nærheten av Oksval med båt, er det ikke umulig at jeg takker ja til en båttur hvis jeg ikke skulle klare å komme meg utpå selv...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lykke til med rehabilitering!

 

De skrog-gjennomføringene ville jeg ventet med hvis det ikke er kritisk.

Viktigste er å hold det tørt om bord, motor start-klar og fritt for groe under vannlinja.

Jeg har ikke fått sjekket hvordan gjennomføringene under toalettet ser ut, det er vanskelig å komme til der, og det bekymrer meg litt ettersom de er veldig gamle. Sjøvannskrana til motoren ser helt fin ut, både på innsiden og utsiden, og selve ventilen må nok være skiftet i løpet av de siste årene. Rorgjennomføringen synes jeg ikke ser bra ut, men den holder sikkert denne sesongen...

 

Det er sikkerhetsperspektivet som gjør at jeg har lyst å få gjort dette. Ifølge forrige eier er det ikke skiftet gjennomføringer i det hele tatt, og båten er fra 1974... Men han hadde bare hatt båten i et halvt år da han solgte den, og visste mindre om båten og båter generelt enn jeg gjør, så jeg vet ikke helt om jeg kan stole 100% på den informasjonen. Han ville kjøpe seg en kajakk istedenfor... Telefonnummer til båtens andre eier står skrevet med tusj på drivstofftanken (!) og jeg har flere ganger tenkt å ringe ham for å få vite litt mer om båten, men det har blitt med tanken...

 

Motoren fungerer helt topp, såvidt jeg kan bedømme. Vi måtte riktignok ha to forsøk på å få startet den sist søndag, etter at den ikke var startet på over to måneder, men en av grunnene var at han som satt og skulle starte den aldri hadde gjort det før, og fulgte mine instruksjoner fra kaikanten... Hadde jeg sittet der tror jeg nok den hadde startet på første forsøk...

 

Pakkboksen lekker litt, men ikke veldig mye. Den må nok pakkes om med nye simringer eller hva det nå er den skal ha, men ellers er det ikke så mye å si på båtens tilstand, jeg har jo fått tettet lekkasjen ved vinduet i kabinen, så båten er tett og fin ellers.

 

Når det gjelder groe så har jo båten ligget stille siden 27. Februar. Jeg rakk 14 turer med den fram til da. Har lurt litt på å kjøpe disse kostene med knekk som gjør at man kan fjerne groe mens man står på utriggeren. I alle fall til jeg eventuelt får tatt ppp båten og stoffet om.

 

Det er forøvrig ingen som har kommet med noen forslag/anbefalinger på steder som kan gjøre dette for meg, og hva jeg må forvente å betale for den jobben?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kavringen ordner dette for deg, bare ta en tlf eller send en mail og spør om pris post@kavringen.no - 66916300.

Så ordner vi transport av båten bort dit og tilbake, og evt transport av deg hvis det trengs.

Har brukt de selv de siste årene etter at vi gikk opp i båt størrelse og er godt fornøyd med det de gjør.

17 Mai helgen er litt i det blå enda, både med planer og vær - men er vi i nærheten, så legger jeg ut en melding her...

God tur til Halden

 

K

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Pequod. Er mektig imponert over stå på viljen din :-)

 

Ang oljeskiftet så tenkte jeg at vi i det minste kunne ha filter etc klart.

Har du typebetegnelse og årsmodell på yanmaren?

Jeg kan godt kjøre innom LaSa en dag og plukke opp filteret en dag.

 

Ang båttur så det vært hyggelig. Jeg tar jo som deg noen ettermiddagsturer av og til så det må vi få til :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Pequod. Er mektig imponert over stå på viljen din :-)

Ang oljeskiftet så tenkte jeg at vi i det minste kunne ha filter etc klart.

Har du typebetegnelse og årsmodell på yanmaren?

Jeg kan godt kjøre innom LaSa en dag og plukke opp filteret en dag.

Ang båttur så det vært hyggelig. Jeg tar jo som deg noen ettermiddagsturer av og til så det må vi få til :-)

Takk for det Sap! I fjor bestilte jeg en ferdig pakke med alt fra yanmardeler.no, så jeg kan gjøre det i år også slik at det er klart. Da fikk jeg både olje- og dieselfilter. Byttet også sinkanoder og impeller.

Har ern Yanmar 3GMD fra 1984.

Trenger forøvrig en latmannsarm for å komme til for å bytte den siste sinkanoden - måtte gi opp i fjor husker jeg, og fikk aldri rotet meg til å kjøpe en. Er skikkelig trangt å komme til på den ene siden av motoren uten å demontere halve båten... så skal vi ha full gjennomgang trenger jeg nok hjelp ja! :-)

 

Slet også veldig med å få demontert sjøvannspumpa og rense den samt skifte impeller i fjor, men jeg fikk det jo til etter mye om og men...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...