Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

God bedring, Pequod! Husk historien er full av sjømenn med trefot, så jeg regner ikke med at dette vil hindre deg i å nyte båtlivet;-)

 

Noen måneder opptrening nå, så er du nok i drift igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

God bedring Pequod.

 

En kompis måtte gjøre akkurat det samme som du nå har gjort. han gjorde dette i 2013. Han kan ha en del erfaring rundt hva som skjer i etterkant osv.

Du må håpe å komme på rehab i Halden, der er de dyktige.

 

Send meg en IM hvis du vil ha tlf nummeret til kompis.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Heisan! Da er jeg tilbake og har fått tenkt litt...

 

Det jeg først og fremst ser som et behov er at motoren dras i gang og får kjørt seg litt. Det burde vel vært skiftet olje og filtre og slikt, men det kan tas etterhvert. Usikker på om konservering bør tas, for båten skal utpå en tur snart, håper jeg...

 

Var ikke klar over kranproblemet, men båten må jo opp en gang,,, I år tror jeg at jeg skal betale noen for å ta seg av stoffingen, vil ikke være i stand til det selv.

 

Eldstedattera mi har nøklene til båten og kan kontaktes for overlevering.

 

Så har jeg fått litt mer info om hva som skjer med meg utover, og tidsaspektet ser litt bedre ut enn jeg fryktet.

 

Det kan hende at jeg blir sendt hjem allerede om en ukes tid. Da skal jeg ha fysioterapi lokalt inntil jeg får plass på en rehabiliteringsinstitusjon for å lære å gå ordentlig med protese. Det kan ta et par-tre uker i verste fall.

Jeg kommer antakelig til å havne på Bakke utenfor Halden, rett ved Iddefjorden.

 

Mens jeg er hjemme må jeg bruke rullestol/krykker. Mitt håp er at jeg kan bli så trygg på krykkene at jeg kan ta drosje ned til båthavna og bruke krykkene langs bryggene ut til båten. Med litt hjelp skal jeg klare å komme meg inn og ut av båten, og da blir det en tur igjen!

 

Rehabiliteringen tar mellom 4 og 12 uker, i mitt tilfelle mye nærmere fire enn tolv, siden jeg er i fin form ellers. Så da håper jeg at det kan bli noen turer før sommeren er over.

 

Og nok en gang; Tusen, tusen takk for all støtte og tilbud om hjelp!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mens jeg er hjemme må jeg bruke rullestol/krykker. Mitt håp er at jeg kan bli så trygg på krykkene at jeg kan ta drosje ned til båthavna og bruke krykkene langs bryggene ut til båten. Med litt hjelp skal jeg klare å komme meg inn og ut av båten, og da blir det en tur igjen!

Du er ikke sann! Makan til pågangsmot skal en lete lenge etter. Og når du kommer deg i båten, kan jeg anbefale en tur til Åsbårdstrand der jeg ligger nå. heia, heia . . . .. !!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du er ikke sann! Makan til pågangsmot skal en lete lenge etter. Og når du kommer deg i båten, kan jeg anbefale en tur til Åsbårdstrand der jeg ligger nå. heia, heia . . . .. !!

Hehe, må jo ha noe å strekke meg etter! Og ingenting er mer inspirerende i så måte enn en tur med båten! Om jeg klarer det, vet jeg ikke ennå, men man kan jo prøve! Inntil jeg klarer å gå med protese vil jeg imidlertid være avhengig av å kunne legge til longside og da helst ved flytebrygge. Klatring oppover er umulig... Det begrenser antagelig de første turene til fjordturer uten landgang, skjønt, Borgen er vel en mulighet.

 

Når jeg i løpet av sommeren forhåpentligvis begynner å beherske protesebruken, så regner jeg med å kunne bevege meg ganske fritt i båten, også på utsiden.

 

Åsgårdsstrand er absolutt et sted jeg kunne tenke meg å besøke, kanskje i løpet av sensommeren?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inntil jeg klarer å gå med protese vil jeg imidlertid være avhengig av å kunne legge til longside og da helst ved flytebrygge.

 

Det er mange steder å ligge longside ved flytebrygge. Som pensjonist på snart 72 år, synes jeg det er greit, selv med 2 bein! Nå ligger jeg på Østre Bolærne, i sommerværet med +17 gr. longside. Her er det godt med longsideplasser.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

http://bakke-rehabilitering.no/?m=Mobile

Når du ser oversiktsbildet av senteret har du på venstre side en campingplass, der er det en del små båter. På høyre side, noen hundre meter opp er det utskiping av stein. Rett over på andre siden, Sverige det altså, er det også litt aktivitet med småbåter. Vet at før var det en pub der. Ligger også noen båter i opplag på svenske siden. Ta med kikkert og noter ?

Lykke til med opptreningen og veien videre. .

Link to post
Share on other sites

Heisan! Da er jeg tilbake og har fått tenkt litt...

Det jeg først og fremst ser som et behov er at motoren dras i gang og får kjørt seg litt. Det burde vel vært skiftet olje og filtre og slikt, men det kan tas etterhvert. Usikker på om konservering bør tas, for båten skal utpå en tur snart, håper jeg...

Godt å høre du er ved friskt mot Pequod :-) dette lover meget godt og har en følelse av at du er tilbake i Bergtatt før du aner :-)

 

Ang det du skrev over, så tolker jeg det som at båten skal ut og lufte seg i ny og ne? Kanskje med deg ombord før du aner også :-)

Om den skal startes jevnlig, så er det ikke mye vits i å konservere kjølesystemet. Men derimot veldig viktig om den ikke skal startes opp på flere måneder.

 

Ang Oljeskift, så er det greit å få gjort om det er lenge/ mange gangtimer siden sist. Jeg har en oljesuger liggende, og olje/ filter er lett å få tak i. Stiller gjerne opp for oljeskift når båten min er kommet seg på vannet (abstinensene er på høyt nivå nå ;-) ).

 

Ellers får du skrike ut om du har lyst til å være med på en sightseeing rundt mellom øyene etterhvert :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Heisan! Da er jeg tilbake og har fått tenkt litt...

 

Det jeg først og fremst ser som et behov er at motoren dras i gang og får kjørt seg litt. Det burde vel vært skiftet olje og filtre og slikt, men det kan tas etterhvert. Usikker på om konservering bør tas, for båten skal utpå en tur snart, håper jeg...

 

Var ikke klar over kranproblemet, men båten må jo opp en gang,,, I år tror jeg at jeg skal betale noen for å ta seg av stoffingen, vil ikke være i stand til det selv.

 

 

Konservering tror jeg ikke har så mye for seg nå, hvis motoren skal startes uansett. Men det er jo sjelden feil med et oljeskift. Ikke alle har båten opp for stoffing hvert år, men når båten blir liggende stille lenge av gangen får groa muligheten til å sette seg. Dessverre har jeg inntrykk av at det har vært ekstra mye groe å fjerne i vår, men hvorfor ta sorgene på forskudd, kanskje det er tilstrekkelig at båten får røre litt på seg innimellom? Og såvidt jeg har skjønt har den jo ikke ligget stille hverken i høst eller vinter, så utgangspunktet skulle vel være bra? Det går også an å få skrubba av det værste når det blir badetemp, inkl. rur på propellen, og en del kan man vel få vekk med kost fra brygga allerede nå også. Det gror heldigvis mest der det er lys og lett å komme til med kost. 

Link to post
Share on other sites

Ang Oljeskift, så er det greit å få gjort om det er lenge/ mange gangtimer siden sist. Jeg har en oljesuger liggende, og olje/ filter er lett å få tak i. Stiller gjerne opp for oljeskift når båten min er kommet seg på vannet (abstinensene er på høyt nivå nå ;-) ).

 

 

Jepp, jeg bor 5 små minutter unna båthavna så dette må da gå an å få til. Bare å si ifra.

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller gjerne opp - men kveldstid denne uka er fullbooket. Dagtid er det fortsatt mange åpninger. Jeg har 12v oljesugspumpe og diverse utstyr ombord i min båt.

 

Så var det nøkkelen da, hvilken bydel/kommune befinner den seg i, evt. er det mulig å arrangere overlevering på Oslo S eller Nesoddtangen annet sentralt sted? :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er en stund siden jeg skrev her, og ting har egentlig gått litt i ball for meg. Det var aldri meningen å ikke ta imot hjelp, men ting har glidd litt ut, og jeg har ikke kommet tilbake til det eller fått gjort avtaler.

 

Det første som skjedde er at jeg måtte opereres en gang til, da det gikk infeksjon i såret og det i tillegg var sydd sammen så stramt at jeg hadde veldig store smerter. Fikk ganske så kraftige morfindoser for å døyve smertene.

 

Etter at de åpnet såret, fikk rensket opp og sydd sammen på nytt, så har det gått bedre. Det viser seg også at jeg har misforstått litt når det gjelder tidsperspektivet.

 

Den gode nyheten er at jeg ble sendt hjem fra sykehuset på torsdag. Jeg skal være hjemme til fredag 8.mai, da drar jeg til rehabilitering på Bakke utenfor Halden, tre uker tidligere enn jeg først ble forespeilet. Der skal jeg være i cirka en måned, og vil få protesen etter rundt to uker. Så er det vel først og fremst avhengig av meg hvor fort jeg takler dette med å bruke protesen.

 

I morgen søndag har jeg fått en venn av meg til å kjøre meg ned i båthavna. Da er målet mitt å komme meg om bord i båten. De to døtrene mine skal være med som mannskap. Jeg har tenkt ut litt på hvordan jeg skal komme meg ombord i båten, så blir det spennende å se om jeg kommer meg om bord slik som planlagt...

 

Ettersom jeg etter den andre operasjonen har vært litt fraværende her på forumet, så har jeg aldri fått ordnet med overlevering av nøkler og fått noen til å starte opp motoren, så jeg er spent på hvordan det vil gå. Men det finner jeg ut i morgen.

 

Når jeg drar til Halden vil jeg kunne få permisjon i helgene, såvidt jeg har forstått, så jeg vil være tilbake 16 og 17. mai. Det er jo en spesiell helg og jeg regner med at det da er mange som har andre planer, men hvis det var mulig hadde jeg tenkt å foreta oljeskit, filterskift etc. på motoren da. Da vil jeg trenge litt hjelp i så fall.

 

Jeg ønsker også å få tatt båten opp for vask og stoffing, og kanskje får bytte av skrog- og rorgjennomføringer i løpet av mai/juni. Er det noen som kan anbefale meg et sted jeg kan få tatt opp båten, samt noen som kan gjøre dette for meg? Altså vask og stofing? Hvor mye må jeg regne med å betale for noe slikt?

 

Jeg vil prøve å få byttet gjennomføringene selv, men tar gjerne imot hjelp av noen som har gjort dette før. Jeg er også litt usikker på hvor mye jeg klarer å gjøre selv med halvannen fot...

 

Vel, det får være alt for denne gangen. Jeg er veldig spent på morgendagen! Er mest redd for å tryne på krykkene ned landgangen til flytebryggen i båthavna :-) , men regner med at det går bra! Og om bord i båten skal jeg, om jeg så må krype om bord. Bare jeg får plassert meg i førerstolen kan jentene mine åpne sjøvannskra, slå på strømmen og løsne fortøyningene...så kan jeg leke skipper og gi kommandoer... :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...