Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Deler dagens blogginnlegg med dere her, for de av dere som er interessert i statistikk og sånt...

 

En god oktober

 

Turvirksomheten med båten har, naturlig nok, blitt endel begrenset i år. Men i oktober passerte jeg 200 turer totalt, og fikk samtidig den beste oktobermåneden jeg har hatt hittil.

 

Totalt fikk jeg hele 14 turer med båten i oktober i år. Det skyldes selvsagt den genistreken jeg gjorde ved å ta båten med meg hit til Bakke når jeg startet oppholdet her.

 

Jeg var ærlig talt litt skeptisk selv, men det har som sagt vist seg å være en genistrek. Det er både en god avspredning å komme seg bort fra treningssaler, sykestuer og det enkle hotellrom-lignende rommet på Bakke, og ikke minst nyttig for å lære meg å bevege meg i dagliglivet.

 

Båten fungerer derfor både som en kilde for mental avspredning og lading og som et treningsapparat!

 

Faktisk er 14 turer i løpet av en kalendermåned noe av det meste jeg har vært oppe i når det gjelder båtturer, og den beste oktober noensinne. I 2013 rakk jeg 12 turer i oktober måned, og i fjor bare ni turer.

 

Min «bestenotering» hittil er 24 turer i løpet av en måned, det var i mai i fjor. I august i fjor rakk jeg 15 turer med båten.

 

I år begynte jeg bra med sju turer både i januar og februar, men så var det full stopp i mars og april. I mai fikk jeg én tur, den første etter amputasjonen og fortsatt uten protese, mens i juni ble det fem turer, hvorav den første med protese. I juli fikk jeg tatt ut båten fem ganger og derav også den første turen helt alene.

 

I august ble det bare én tur fordi jeg lå på Ahus hele måneden, og i september seks turer.

 

Med de to turene jeg i skrivende stunmd har fått med meg i november, er jeg oppe i 48 båtturer totalt i år, så jeg runder straks 50 turer med båten i 2015, til tross for den situasjonen jeg har kommet opp i.

 

Det synes jeg faktisk er en liten prestasjon, fior å være ærlig! Og det er også et godt bevis at å ha som målsetting å kunne fortsette båtlivet med uforminsket styrke selv etter en amputasjon, er fullt ut mulig!

Link to post
Share on other sites

......Det synes jeg faktisk er en liten prestasjon, fior å være ærlig! Og det er også et godt bevis at å ha som målsetting å kunne fortsette båtlivet med uforminsket styrke selv etter en amputasjon, er fullt ut mulig!

 

Er fast leser av tråden din Pequod. Det er ikke bare en liten, men en stor prestasjon det båtlivet du bedriver med de fysiske  begrensninger en amputasjon medfører. Er imponert over måten du takler problemene på. :clap:

Link to post
Share on other sites

Diesel og bensin til båt skulle vært på blå resept, sier og skriver enkelte! Jeg har alltid vært uenig i det, og har faktisk ikke forstått hvorfor ikke drivstoff til båt ikke er mye dyrere, og at vi skal kunne svi av drivstoff nær sagt bare for moro skyld.

Men det var før det. Du har fått meg til å skjønne det, Pequod, klart vi må få diesel og bensin på blå resept. Det finnes jo ikke bedre og mer effektiv medisin, og mot alle slags plager.

- KOR E LOBBYISTENE HEN??? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, alle sammen!

 

Er nå på vei til Sætre i Hurum der jeg skal på konsert søndag før retur.

 

Litt yr, men ellers flott vær!

 

bilde

Passerer Hälle hamn der det ligger sju skip og ruster bort i opplag...Det var her MS Hamen lå i flere år før den ble reddet. Ligger vel nå på Tofte og blir pusset opp av entusiaster.

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På grunn av tåke fant jeg det best å ta en stopp på Strømtangen før jeg fortsetter seilasen i morgen. Uansett var det vel bare en times tid igjen før det begynte å bli mørkt.

 

Har alltid hatt lyst til å sjekke ut dette stedet. Akkurat nå er det ganske så pent vær, bortsett fra litt regn, men det skal blåse opp til liten kuling i løpet av natta før det roer seg på morgenen. Såvidt jeg kan bedømme skal jeg ligge ganske godt i ly her jeg ligger nå, så det skal nok gå greit!

 

I morgen er målet å komme seg til Drøbak eller Oscarsborg, mens sjarmøretappen til Sætre tas søndag morgen.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hold deg midt i sundet når du går ut for å runde Strømtangen, der er ganske grunt i rennen. Men egentlig helt greit, har gått der selv for mange år siden. God tur videre imorgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heisan! Du var tydeligvis fotan PCen til riktig tidspunkt, Dykker! :-) Ligger i Som nå og blir her til i morgen tidlig. Skal rekke en konsert i Sætre kl. 13 (og 16).Gratis konsert med The Windmill i kommunens kultursal - det er bare å troppe opp!

 

Har hatt en fin tur i dag også. Overnattingen på Strømtangen gikk flott. Det blåste opp til kuling i løpet av natta, men jeg har lært litt siden tabben jeg gjorde på Vettnet i fjor, og hadde derfor sjekket retningen og fant på forhånd ut at det ville bli lunt og fint å ligge der. Og det hadde jeg rett i! :-)

 

Ved avgang i dag var vindstyrken nede i 6,5 m/s og skulle gå nedover utover dagen. Det stemte foirsåvidt, men fra Strømtangen og til jeg kom i le av Rauerøya så kom det veldig store dønninger sørvestfra. Men samtidig tittet sola fram og det ble nesten bare blå himmel, så litt før Rauer kneppet jeg opp kalesjen ved førerplassen og koste meg i vanlig genser og vest. Slik fortsatte det til rett før jeg kom til Moss, da forsvant sola og det ble litt kjølig, så da kom både kalesjen og varmeapparatet på.

 

Da jeg nærmet meg Mossekanalen brukte jeg webkameraet til Moss havn for å sjekke hvordan det lå an med innlastingen av biler og så at jeg hadde bra med tid, så da var det bare å kjøre på!

 

Ved innseilingen til Son, i Saueholmsundet, kastet jeg tilfeldigvis et blikk til babord, og der ble jeg vitne til en nise som foretok et hopp, bare tre-fire meter fra båten! Jeg regner med at det var en nise, for det er vel det som er mest vanlig. Den var ikke veldig stor, men jeg så tydelig den svarte finnen da den dykket ned. Stoppet båten og tok opp kameraet i tilfelle den skulle dukke opp igjen, men det gjorde den selvsagt ikke... En fin opplevelse var det uansett!

 

bilde

Passerer Larkollen.

bilde

 

 

 

bilde

Inn i kanalen i Moss. Den blå båten selger visst reker.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Pequod!

Ja, jeg var foran PC'en til riktig tid. Begynte å tenke på en ting. Har passert brua på Mossekanalen mange ganger med Naledi (som nå er solgt, derfor er jeg båtløs et par uker).

Men med nybåten (ankommer høyst sannsynlig Oslo om et par uker) som har brutto høyde over vannlinjen på 4,55 meter, kan man da passere broen i Mossesundet? Og, noen som har passert Ormsund Bru ved Ormøya med en båt med samme brutto høyde? Er det mulig å passere under disse broene med 4,55 i høyde over vannlinjen?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Pequod!

Ja, jeg var foran PC'en til riktig tid. Begynte å tenke på en ting. Har passert brua på Mossekanalen mange ganger med Naledi (som nå er solgt, derfor er jeg båtløs et par uker).

Men med nybåten (ankommer høyst sannsynlig Oslo om et par uker) som har brutto høyde over vannlinjen på 4,55 meter, kan man da passere broen i Mossesundet? Og, noen som har passert Ormsund Bru ved Ormøya med en båt med samme brutto høyde? Er det mulig å passere under disse broene med 4,55 i høyde over vannlinjen?

Ifølge Moss havn er høyden i kanalbrua 4,5 meter...

http://moss-havn.no/Om-Moss-Havn/Gjeste-og-bobilhavn

 

Ormsund har jeg også passert under noen ganger, men Nidelven er jo under 2 meter fra vannlinja, så med meg har det gåttt greit, jeg mener at Ormsund er omtrent det samme som Moss, men jeg vet ikke...

Link to post
Share on other sites

Åssen hadde du stilt deg til selskap på tur nedover svenskekysten Pequod? Hadde vært gøy å følge deg og sett alle stedene og lært av deg!!

 

Lære og lære fru Blom... Jeg har jo bare vært såvidt nedovber én gang... men jeg liker å oppsøke nye steder!

Høres jo morsomt ut det, men jeg har en liten motor, så det er ikke store farten jeg kommer opp i!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er jeg i ferd med å revurdere returen til Bakke. Omtrent hele mandag er det meldt kuling over Strømtangen, opptil 16 m/s, og det frister ikke. Så det er ikke umulig at jeg tar båten tilbake til Oksval etter konsertene i morgen, og tar toget tilbake til Bakke...

 

Så får jeg vurdere å hente båten ned igjen ved første anledning!

Link to post
Share on other sites

Hadde en flott sjarmøretappe fra Son til Sætre i dag. Inne i Sætre 12.30 og første konsert rett over veien begynte 13.00, så det gikk som fot i hose!

 

Har bestemt meg for å sove i båten i natt her i Sætre, og dra til Nesodden med en gang det blir lyst. Satser på å ta båten ned igjen til Bakke neste helg. Kulingvarsel ved Strømtangen og sørover omtrent hele mandag gjør at jeg dropper returen med båt denne gangen.

 

bilde

Ut fra Son søndag morgen.

 

bilde

Vannet i Son havn var brunt og møkkete, men etter at jeg kom ut av Sonsbukta forsvant det.

 

bilde

Inn til Sætre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...