Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Var en stille og rolig natt i båten på Sætre. Stod tidlig opp, fikk i meg frokost og kokte kaffe, og var avgårde noen minutter etter åtte.

 

Tok en liten avstikker til Dragsund for å titte på den nye brygga der, og kjørte deretter rett hjem til Nesodden via Steilene og Kavringen.

 

Nå sitter jeg på bussen og er på vei tilbake til Halden via landjorda. Ikke helt som planlagt, men slik ble det.

 

bilde

Straks klar for avgang.

 

bilde

Sola står opp bak Bergholmen.

 

bilde

Støtte på flere av disse bøyene utenfor Spro. De var ikke her for en måned siden. Noen som vet hvorfor de er satt ut? Har det sammenheng med sprengningene lenger ut? Så det var flere fartøy i sving midt utpå fjorden.

 

bilde

På vei inn i hjemmehavna.
Link to post
Share on other sites

Nesten trist å se at du er så alene utpå. Forholdene er jo helt utrolig flott. Her på Vestlandet venter vi på høststormene.

Ja, ikke veldig mange fritidsbåter å se utpå! Men det begynner å bli litt ustabilt her også. Måtte sette igjen båten på Nesodden i dag på grunn av kulingvarsel istedenfor å ta båten tilbake. Henter den antakelig ned igjen til helga...

Link to post
Share on other sites

Tilbake på Bakke nå, og det er noe som mangler når båten ikke er her... Har allerede bestemt meg for å ta båten ned igjen når jeg har permisjon til helga! Det var i perioder veldig fint vær her innerst i Iddefjorden i dag, til og med sola dukket opp en stakket stund...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har startet returen til Bakke. Tanket på Oksenøya. Det kan godt ha vært for siste gang i år. Jeg så nemlig antydning til is både i Snarøysundet og mellom Ostøya og Borøya. Kjører nå forbi Hvitsten. Overnatting i Moss, regner jeg med.

Havnesjefen i båthavna har spylt båten for meg, og det er virkelig MERKBAR forskjell på farten i marsjfart!

 

bilde

Borøya

bilde

Mellom Håøya og Bergholmen.
Link to post
Share on other sites

Var framme i Moss litt før 17.30 - overnatter her, ser fotballkampen og drar videre i morgen tidlig!

 

En flott tur i fantastisk flott vær, men kjenner det begynner å bli kjølig.

 

Ble møtt på brygga av Bonus - som hjalp til med fortøyningene. Fikk en kort, men hyggelig prat med ham. Veldig snilt gjort! Satte veldig pris på det!

 

Praten ble litt kort fordi jeg ble hentet. Ser fotballkampen med venner og drar deretter tilbake til båten - er jeg på båttur skal jeg jaggu meg overnatte i båten!!! :-)

 

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Har tatt en litt tøff avgjørelse (for meg) nå på morgenkvisten.

 

Det er jo høst og årstiden for hyppige væromslag. Jeg har derfor sjekket værmeldingen like hyppig. Da jeg dro hjemmefra med båten i går så været lovende ut for hele strekningen. Da jeg la til i Moss på ettermiddagen hadde det snudd. Og det har ikke blitt bedre i løpet av natten. Så nå er det meldt liten eller stiv kuling på store deler av den strekningen jeg har igjen til Bakke. I et par dager!

 

Dermed kommer jeg til å returnere med båten til Nesodden i dag istedenfor å fortsette sørover. Og jeg innser at det ikke er noen vits i å prøve å ta den ned igjen neste helg. Jeg kan ikke sløse med de dagene jeg har igjen til opptrening! Men jeg nøt omtrent hver eneste dag jeg hadde Bergtatt i Iddefjorden den halvannen måneden gøya varte! Og når jeg er ferdig med oppholdet på Bakke og er hjemme igjen, så vil jeg fortsette å benytte båten ved enhver anledning!

Link to post
Share on other sites

Har startet returen til Bakke. Tanket på Oksenøya. Det kan godt ha vært for siste gang i år. Jeg så nemlig antydning til is både i Snarøysundet og mellom Ostøya og Borøya.

Takk for påminnelsen! Jeg må få fyllt diesel selv før det fryser til ... ser det er meldt stort sett plussgrader resten av uka og temperaturstigning til helga. Lønningsdag på fredag, så da høver det seg vel fint og ta dette ila neste helg :-)

Link to post
Share on other sites

Har tatt en litt tøff avgjørelse (for meg) nå på morgenkvisten.

Dermed kommer jeg til å returnere med båten til Nesodden i dag istedenfor å fortsette sørover..... Og når jeg er ferdig med oppholdet på Bakke og er hjemme igjen, så vil jeg fortsette å benytte båten ved enhver anledning!

 

Smart avgjørelse Pequod! Og, det kommer mange fine båtdager utover. Så deg da du kastet tampen og passerte. God tur nordover :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snart to uker her på Bakke uten å ha båten i nærheten... Tøffe tak, gitt! Og det verste er jo at været, tross litt tåke og regn, har vært mer enn godt nok til at jeg kunne kost meg ute på Iddefjorden mange ganger...

 

Men skulle jeg ha tenkt på å ta båten ned hit igjen så må jeg gjøre det i en helg med start hjemmefra lørdag morgen for å klare å være her til søndag kveld, og fram til jul er det noe som skjer hver eneste helg! Så det er rett og slett umulig i praksis. Jeg får bare innfinne meg med det...

 

Men sist helg klarte jeg å få meg et par timer på sjøen søndag formiddag før jeg satte meg på toget til Halden. Det var balsam for sjela! Flott vær, blikkstille og blå himmel var det også.

 

Denne helgen er jeg mer i tvil om jeg rekker noen tur. Jeg drar hjemover i morgen og må innom Biltema når jeg kommer til Oslo. jeg må nemlig kjøpe ny landstrømkabel fordi den jeg kjøpte i vinter er sporløst forsvunnet. Jeg lå jo på sykehus i mars/april, og båten ble i mai flyttet nærmere inngangen, og en eller annen gang i løpet av denne perioden har den nyinmnkjøpte landstrømkabelen forsvunnet! Jeg hadde jo problemer med at noen nappet ut den første, men etter at jeg fant ut at det antakelig var fordi den ikke var den korrekte typen og derfor kjøpte en ny og godkjent kabel, så fikk den jo ligge i fred. Før den forsvant.

 

Så jeg må kjøpe en ny nå som det begynner å bli kjølig, for å sette på plass varmerøret under motoren og frostvakten på toalettet. Nå som jeg fram til jul ikke får brukt båten så ofte som jeg vil, så er det greit at alt er på plass i tilfelle det skulle komme en periode med kuldegrader.

 

Regner med å få kommet ned i båten enten fredag kveld eller tidlig lørdag morgen, men siden jeg må til byen igjen med 11-båten fra Nesodden, så er det ikke noe tid til båttur ettersom jeg ikke kommer tilbake denne helgen. Kan selvsagt stå opp klokka sju og være i båthavna litt over åtte for å ta en liten morgentur, men er i tvil om jeg orker det....Da må det virkelig være flott vær i så fall! :-)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en litt meningsløs debatt for oss Pequod, da havna allerede på sist årsmøte vedtok å

kjøpe inn låsbare lokk/uttak til alle landstrømuttak i havna. Men de har vel bare ikke kommet enda....

Men selve kabelen den får man ikke sikret da, annet enn å strips den fast i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk meg en liten båttur fredag ettermiddag, det trengte jeg! Lørdag spilte jeg trommer med jobbandet på jobbens julebord, og denne dagen har jeg tilbragt hos kjæresten som vekte meg med frokost, kake og gaver på senga! Jepp, har bursdag i dag og har hatt en fantastisk dag!

 

Dessverre blir det ingen retur til Bakke etter helgepermen. Tåa til venstre for den amputerte stortåa på venstrefoten har dessverre blitt dårlig igjen, så nå ryker nok den også...

 

Drar derfor til Ahus igjen mandag morgen... Håper at de kan kutte den raskest mulig slik at jeg kan komme meg ut derfra og fortsette opptreningen!

 

Og båtlivet - sesongen er fortsatt ikke over.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det! Gikk litt raskere her på Ahus denne gangen, og jeg er straks på vei tilbake til Bakke.

 

Halve tåa er fjernet, ikke hele, så får vi håpe det er siste gang de skal kutte noe av meg!

 

Håper på en ny liten tur på søndag, vi får se an vær og form. Nærmer meg 60 turer snart i år, og slik som dette året har utviklet seg må jeg vel si meg fornøyd med det.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...