Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Då blir  det Sverigetur i år i alla fall ? :thumbsup:

 

Kommande måndag 21/9 startar Hummerfisket kl. 07,00 och du kommer att se massor av båtar och aktiviteter på sjön runt Strömstad o Koster. Detta är inget som skall hindra din tur men då det kommer att vara en hel del hummertinor måndag efter 07,00 på Svenska sidan gränsen rekommenderar jag dig att bara färdas under dagsljus. Är du på Koster söndag så ör det massor av aktivitet på hummerfiskarna.

Stämmer sjö rapporten får du bra väder från lördag och fram i veckan.

 

God tur

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, Svensk! Er jo kjent med hummerteiner også på denne siden av grensen, men her starter vi vel litt senere? Er ikke helt sikker.

 

Men skal uansett være forsiktig og holde god utkikk! I kjent farvann, som i indre Oslofjord, farer jeg gjerne avgårde når det mørkner, men i litt mer ukjent farvann vil jeg helst unngå det, så planen er å ankre opp eller finne en brygge i god tid før det blir mørkt.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja, fortsatt noen skjær i sjøen for den enbente skipper! Jeg har riktignok fått tommelen opp av legen til en "forsiktig" båttur - noe som vil si at jeg faktisk hviler foten så mye som jeg har sagt at jeg skal gjøre, men slik det ser ut nå må jeg ta en pause midtveis... Jeg må nemlig dra tilbake mandag for å være på Nesodden til kl. 16... 

 

Så jeg tenker litt på å ta båten for eksempel til Halden, ta toget derfra og gjennomføre den viktige og ikke-flyttbare avtalen, for deretter å dra tilbake til Halden, overnatte i båten og komme over til Sverige på tirsdagen, før jeg returnerer. Må være tilbake til kontroll på Ahus torsdag klokken 14.30...

 

Alternativet er å ta to kortere turer, men jeg synes plan A er den beste, selv om det blir litt stress med t/r Halden-Nesodden... Det er nemlig et poeng for meg å faktisk få gjennomført Sverige-turen, om det betyr Strömstad eller Koster er egentlig ikke så nøye...

 

Men ut på tur kommer jeg på lørdag, det er det ingen tvil om!!!  :smiley:  :smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare et tips: Tror ikke det er noen som legger ut hummerteiner på 100 meters dyp. Hvis du følger fergeleiene, så er de store båtene veldig bra på å rydde leden. Følger man disse to grunnreglene, er man nokså sikker på ikke å få snører i snurra.

 

Med så mye pluder for å komme utpå, du er en skikkelig båtentusiast!

Link to post
Share on other sites

Bare et tips: Tror ikke det er noen som legger ut hummerteiner på 100 meters dyp. Hvis du følger fergeleiene, så er de store båtene veldig bra på å rydde leden. Følger man disse to grunnreglene, er man nokså sikker på ikke å få snører i snurra.

Jepp, etter to hummersesonger bak meg har jeg lært å kjøre lengre fra land enn vanlig nå på høsten, og gjerne følge hovedleiene der jeg kan det!

Link to post
Share on other sites

Det kan vel hende at dette spørsmålet forsvinner litt ettersom ikke alle leser denne tråden, men jeg slenger det uansett ut her:

 

Jeg føler at det ville vært greit å fått spylt vekk groe under båten da jeg merker at jeg må opp i høyere turtall nå for å nå samme marsjfart som tidligere. Båten har jo vært minimalt brukt i år, og dermed har det vel blitt gode forhold for groe.

 

Men krana i båthavna på Oksval er kaputt, og en sjekk hos Kavringen viste at et kranopptak der med påfølgende spyling vil komme på minst 3000 kroner. Det synes jeg var litt i overkant, ettersom jeg bare raskt vil fjerne litt groe og så få båten ned igjen -nytt bunnstoff og slikt venter jeg med til våren.

 

Er det noen som vet om andre steder jeg kan få gjort dette noe rimeligere, eller må jeg forvente at det koster det samme? I så fall lar jeg groe være groe og betaler heller til våren samtidig som jeg da legger på nytt bunnstoff og vasker og polerer.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En lørdag hvor alt går en viss vei dette her... Kommer meg ikke utpå i dag, og usikkert om det blir noe i morgen. Dette skyldes en akutt situasjon som har oppstått i familien og har ikke noe med meg eller båten å gjøre, men mine planer går nå i alle fall dukken.


 


I aller heldigste tilfelle kan jeg kanskje få en tur fra mandag ettermiddag til torsdag morgen...men tviler...


 


Sukk... :nonod:  :nonod:  :nonod:


Link to post
Share on other sites

Da ble det en liten tur med båten i dag likevel! Riktignok ikke noen langtur, men et lite cruise mellom Osloøyene. Får håpe på et par turer i løpet av godværsdagene til uka også.

 

Har fortsatt ikke gitt opp planene om en svensketur - leker med tanken å ta båten ned til Bakke når jeg skal dit fra 1. oktober, da kan jeg jo ta en tur innom Koster og Strömstad på veien. Og ha båten liggende der og suse rundt i Iddefjorden ved behov...

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Om et par timer ankommer rederinnen Nesodden, og da skal vi to ut på vår første båttur sammen!

 

Har planlagt en tur over i Bærumsskjærgården som første tur, med mulig innlagt tanking på Oksenøya, så inn til Sandvika og ut gjennom Hestesundet, Middagsbukta og Vassholmene (eller over fjorden for å dra via Kavringen tilbake til Oksval).

 

Tror det skal bli en fin første tur!

Link to post
Share on other sites

Var på vei fra sommerhavn til vinterhavn (hvor jeg kan bruke båten hele vinteren), sjekket AIS, der så jeg Bergtatt rett fremfor meg. Satte kurs, og sakket fart. Endelig fikk jeg pratet med Pequod.

Ble bare noen raske hilser og spørsmål om tur til gode gamle Borgen, som jeg kaller det. Pequod svarte kanskje det.

Utrolig artig å treffe ham. Han er en ambassadør for båtfolket!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Var på vei fra sommerhavn til vinterhavn (hvor jeg kan bruke båten hele vinteren), sjekket AIS, der så jeg Bergtatt rett fremfor meg. Satte kurs, og sakket fart. Endelig fikk jeg pratet med Pequod.

Ble bare noen raske hilser og spørsmål om tur til gode gamle Borgen, som jeg kaller det. Pequod svarte kanskje det.

Utrolig artig å treffe ham. Han er en ambassadør for båtfolket!

Takk for koselige ord! Hyggelig å treffe på deg også! Planene for helga er noe usikre, det kan hende det ender med at jeg drar til Bakke utenfor Halden til ny opptreningsperiode, og da leker jeg med tanken på å ta båten ned dit. Da er det mulig jeg stopper noen timer på Borgen. Blir det ikke noe av at jeg drar, så kan det hende det blir en tur nedover til Borgen likevel.

 

Tok turen i dag med yngstejenta og ei venninne om bord. Fylte opp tanken på Oksenøya til 8,99 literen, og deretter dro vi ut Store Ostsundet og inn Middagsbukta og ut for å deretter snu og sette kursen mot Nesodden og hjemmehavna igjen.

 

Hekken på Dykkers båt skimtes etter en kort hilsestopp ved Vassholmene - flott båt!

bilde

 

Ikke mange båter i Middagsbukta en onsdag ettermiddag...

bilde

 

Nydelig himmel på vei hjemover

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...