Jump to content

OpenCPN - utvikles nå også for installasjon på Android enheter


Seastar

Recommended Posts

horg...

Det jeg har orientert om i mitt forrige innlegg over her, - er at Dave Register som er lederen av utviklingen av appen for OpenCPN for Android, nettopp har utgitt på PlayStore en ny versjon 1.0.13, som er klargjort for bruk av oeSENC kart fra o-charts.org

Likedan har han lagt ut den helt nye tilhørende plugin, oeSENCPI, - for bruk sammen med OpenCPN for Android - appen versjon 1.0.13 og nyere som måtte komme fremover....!:thumbsup:

 

Dette fungerer meget bra på de tilgjengelige kart-testfiler som vi "testerne" har hatt tilgang til, og ellers alle de kartpakkene som allerede er offentliggjort og kommet på markedet for mange land i Europa gjennom web-shop til o-charts.org

 

 

Som svar på det du etterspør...., så er det vel ikke noen hemmelighet at det i lengere tid har vært jobbet med en eventuell avtale om førsteklasses vektorkart for hele norskekysten, der grunndata blir levert av Kartverket til bruk i dette oeSENC- kartformatet, som er beregnet og lisensieres for OpenCPN programvaren.

 

Jeg er optimist........., og vil når det "eventuelt" går i orden, - opplyse om det her i denne tråden!:sailing::thumbsup::smiley:

Vi håper det beste, - lykke til alle sammen!

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Alle som allerede har skaffet seg OpenCPN for Android-appen fra Dave Register via PlayStore, får jo automatisk alle forbedringer når en ny versjon blir utgitt.

 

Generell info:

Idag ble en ny versjon,1.0.14 av OpenCPN for Android offentliggjort og er tilgjengelig på PlayStore

 

Her er Changelog og kommentarer ellers fra Dave:

 

Hello OpenCPN Friends...

OpenCPN for Android Version 1.0.14 has been released for Staged Rollout at the Google PlayStore.
Over the next few days all current users will be able to update to this Release by the normal Google upgrade process.

Version 1.0.14 is an unscheduled maintenance release.
Several significant bugs are identified and fixed.


Changelog:

1.  Correct possible startup fault on ultra high resolution display devices.
2.  Correct possible fault on some internal GPS devices at signal loss and reacquisition.
3.  Several Language translation terms updated.

Thanks for your continued support and feedback.

Dave

 

Da er programvaren veldig godt testet, spesielt også med den tilhørende plugin, som også er offentliggjort på PlayStore, oeSENC plugin for OpenCPN Android av Dave Register, slik at alt nå ligger til rette for nye gode, oppdaterte og detaljerte vektor-kart for hele Norskekysten i det nye oeSENC-formatet fra o-charts.org.....!

 

August må vel bli en fin måned for gode overraskelser, - eller?

Det hjelper ofte å være positiv og la "håpet være levende"

 

Lykke til alle sammen:thumbsup:

Seastar:sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars H.

Den gjeldende offisielle versjonen for laptop er versjon 4.6.1, www.opencpn.org

I forbindelse med videreutviklingen og klargjøringen av alle OS-versjoner av OpenCPN de siste måneder, så har det vært fokus på tilpassninger i programvaren og samtidig utviklingen av den nye plugin, både for PC og for Android, beregnet for oeSENC- kartformatet fra o-charts.org

 

Dette har vært klart lenge nå for pc/ laptop, men følg med i tråden for pc-programvaren https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/?do=findComment&comment=1935002 der nye versjoner blir kunngjort.

 

Jeg anbefaler deg å vente med din oppdatering til neste versjon , OpenCPN 4.6.2 blir offentliggjort og utgitt om ikke lenge.

Dette på grunn av noen viktige korrigeringer i spesielle program-konfigurasjoner, som i noen tilfeller har forårsaket noen problemer med stabiliteten

 

Lykke til, Lars

 

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

GRATULERER til alle gamle og nye brukere av OpenCPN!

 

Da kan vi gå offentlig ut med nyheten om at o-charts.org har inngått avtale med Kartverket om distribusjon av deres gode, detaljerte og til enhver tid helt oppdaterte Vektorkart for hele kysten av Norge.

 

Disse digitale kartene (oeSENC-formatet) lisensieres for bruk i OpenCPN, både for de som benytter PC (Windows/Mac/Linux) og Android-app.

 

Vi har holdt på en stund med testing av publiserings-/nedlastingskanalen samt interne prosedyrer i den sammenhengen.

 

Dette fungerer nå slik det skal og senest igår kveld lastet jeg ned igjen etter vårt TEST-program og installerte både på PC, smarttelefon og nettbrett, - og jeg må si at jeg er meget imponert over de detaljrike Vektorkartene fra Kartverket.

 

Det er lagt opp til at kartene for hele norskekysten kjøpes som en pakke, men på grunn av den totale størrelsen på nedlastingen, så er pakken delt opp i 5 subsets slik at man kan laste ned kun det området man har mest bruk for........, og lignende hensyn!

 

Prisen?

Vi kjører fortsatt en lukket test-gruppe, men det er sagt at dette vil bli offentlig tilgjengelig i løpet av august....., og jeg tror de fleste vil sperre øynene opp når det gjelder prisen for den totale kartpakken for Norge!

 

Jeg kommer tilbake med flere opplysninger i neste uke....!

 

Skip o'hoi

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

GRATULERER til alle som bruker Android smarttelefon eller nettbrett, dere får nå tilgang til kart for hele norskekysten fra Kartverket, ved bruk av OpenCPN-appen levert av David Register!

 

Se denne presentasjonen fra Kartverket:

 

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/?do=findComment&comment=1961029

 

OBS!

For å kunne bruke disse oeSENC-format kartene fra Kartverket, så kreves Androidversjon 4.4 eller større/nyere for å kunne kjøre den nødvendige oeSENC Plugin!

 

Lykke til alle sammen:clap:

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

For å unngå unødvendige "overraskelser" vedrørende installasjon av appen fra PlayStore, for dere som også ønsker å bruke de nye norske kartene fra Kartverket, -  så vil jeg bare minne om at selve OpenCPN for Android kjører på det meste også av "eldre" android versjoner, men det er oeSENC plugin for de nye Norske kartene fra Kartverket som krever at Android versjonen må være versjon 4.4 eller høyere/nyere!

 

Det er et eget support-forum for appen OpenCPN for Android (fra Dave Register), som da er kjøpt på PlayStore.

 

Her kan det stilles spørsmål, alle kan komme med tips om forbedringer og eventuelle nye ønskede funksjoner o.l.

 

NB!

Man må registrere seg som bruker av den kjøpte versjonen (levert av Dave Register) for å få support her på dette forumet:

 

http://bigdumboat.com/aocpn/forum/forumdisplay.php?fid=4

 

Det jobbes med å få norsk språkdrakt også på denne Android versjonen av OpenCPN, så kanskje det blir ok i nærmeste fremtid.......!

 

Lykke til:sailing::thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke helt fortrolig med kartvisningen av de nye kartene fra kartverket på min Galaxy tab s3. Ved Langgrunnen vest av Jeløya er det ved den sydligste grønne staken et loddskudd på 4.5 meter som jeg ikke klarer å få til å synes (ser de to mellom stakene på Neskrakk lengre nord ). Jeg har krysset av for at loddskudd skal vises, detaljnivå er satt til maks, og jeg har resatt til standard visning. Loddskuddet vises på pc verson 4.8.1 med samme kart.

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Framtia...

Som du kanskje har lagt merke til så er jeg en ivrig tilhenger av å anbefale brukere av programmet om å lese bruksanvisningen og ikke minst selv gjøre seg godt kjent med mulighetene OpenCPN gir når det gjelder tilpasninger og innstillinger som passer eget bruk!

 

Derfor er det kjekt å se at du meddeler dine erfaringer og det du lurer på, for det er jo noe andre også kan lære av og dermed få en flying start som "nybegynnere" med OpenCPN:thumbsup:

 

Det er jo meget viktig ut ifra sikkerhet at man kjenner til bruken og finner sin egen tilpassede konfigurasjon!

 

Når det gjelder innstillingen av de 3 sikkerhets-dybde visningene i vektorkart innstillingene, så har jeg bestandig brukt 2 meter, 5 meter og 10 meter.

Sammen med visningskategori "All" så får jeg dybdekoter og et fargevalg av dybde-sonene som jeg har vendt meg til å få et klart bilde av hvordan forholdene er og det blir lett å lese kartet i.f.m. trygt valg av led.......!

 

Hva er dine erfaringer, Framtia?

 

Andre med synspunkter og hva dere foretrekker ut ifra uttesting med egne preferanser?

 

Er det ikke noe som heter "La oss gjøre hverandre gode".......:sailing::thumbsup:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei...

Det er veldig mange som har smarttelefon og nettbrett med begrenset intern lagringsplass!

 

Detaljerte kart slik som de nye norske kartene fra Kartverket (oeSENC-format) blir forståelig nok veldig plasskrevende hvis man laster ned hele pakken.

 

Det var derfor den måtte deles opp i 5 subsets......, fordi det er ca. 1100 stk. oversikt og detaljkart tilsammen i totalpakken!

 

Som utgangspunkt er det da en stor fordel at android appen OpenCPN og oeSENC plugin installeres på et micro sdkort og/eller at man etter installasjonen flytter appene fra internminnet og over til sd-kortet! (Move app-funksjonen)

 

NB!

oeSENC-kartene som i neste omgang skal lastes ned vil da installeres i en undermappe på samme lagringsmedium som selve oeSENC-plugin er plassert/installert, som f.eks på et sdkort på 32/64 GB eller lignende,  - ja, da burde dette kjøre veldig raskt og fint!

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
guddal skrev for 1 time siden:

Er det mulig å overføre ruter og track fra Navionics app til openCPN?

 

Har gjort det for noen år siden, men er usikker nå og har ikke Navionics padda her (ligger i båten). 

 

Se om du får eksportert ruter og track fra Navionics først, og i hvilket format. 

Link to post
Share on other sites

de siste dagene har jeg brukt en del tid med å sammenligne de fire kartappene jeg har på min galaxy tab s3. mitt hovedbruksområde er å planlegge ruter mens jeg er underveis, samt å unngå grunnstøtinger. Rask respons, zoom og tydelig visning av dybder osv blir da hovedkriteriene, mens all mulig funksjonalitet som er kjekt å ha, har liten verdi for meg. min konklusjon så langt er at favoritten er gulesider som er svært rask og enkel i bruk. har ikke opplevd noen stopp av appen, og den gir god oversikt på alle skalaer. Jeg liker kartvisningen til Embarge veldig godt, spesielt at man kan skjule alt av dype loddskudd. Her har jeg hatt noen få stabilitetsproblemer. Opencpn har mange fikse muligheter, men fremstår som tregt. Jeg sliter med å se dybdeangivelser, og det er en del trøbbel med stabilitet. Navionics er raskt og stabilt, men det er dessveree ikke lett å skille grunner fra dype loddskudd. 

Link to post
Share on other sites

Fryktelig vanskelig det skulle være å lage en rute i opencpn på Android da? 

 

Klarte til og med å avslutte en rute halvveis og ikke svarte om eg finner ut hvordan eg fortsetter.... 

 

Locus overgår opencpn tifold her! 

Edit:fant ut hvordan man fortsetter.... 

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Har gjort det for noen år siden, men er usikker nå og har ikke Navionics padda her (ligger i båten). 

 

Se om du får eksportert ruter og track fra Navionics først, og i hvilket format. 

 

Eksporteres som .kmz filer. Er visstnok mulig å legge rett inn i google earth, men vet ikke hvordan jeg evt kan konvertere dem.

Er misfornøyd med presentasjonen i Navionics, alle grunner som tegnes opp.

Har prøvd å importere til gulesider på sjøen, uten hell.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når jeg forsøker å installere oeSENC-plugin skjer ikke annet enn at teksten "Awaiting confirmation..." dukker opp. Får lastet ned fra Play Store installert plugin på telefonen, men prosessen med å aktivere / installere den i OpenCPN funker altså ikke. 

 

Galaxy s7 edge, Android 7.

 

Anyone?

Link to post
Share on other sites

Ludde30 skrev for 2 timer siden:

Når jeg forsøker å installere oeSENC-plugin skjer ikke annet enn at teksten "Awaiting confirmation..." dukker opp. Får lastet ned fra Play Store installert plugin på telefonen, men prosessen med å aktivere / installere den i OpenCPN funker altså ikke. 

 

Galaxy s7 edge, Android 7.

 

Anyone?

 

:blush: Brukerfeil. Jeg hadde lastet ned denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn_free&hl=no

Dette er den korrekte: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn_free&hl=no

 

Rart at det er to apper med samme navn. Ser jo at den ene er gratis, men det står også en annen utgiver på den. Uansett fungerte det utmerket medd betalingsappen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...