Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

Får vi besök några dagar i Springet med start på fredag då ??

 

Vi får se på været, i morgen skal det blåse "hatter og høy", så da ligger vi nok over her i Hunnebo. Men vi kommer innom!

 

Hei Lars!

Ser du ligger i Hunnebostreand. Vi passerer akkurat nå, på vei til Kungshamn.

Sees vi der?

 

Som sagt ovenfor, så tror jeg vi ligger her i trivelige Hunnebo til været tilsier behagelig tur videre sydover.

 

 

Her i oinnebo er vi totalt 4 båter, men i og med at det er pinse på gang, kommer det kanskje et par båter til?

 

Noen bilder fra hvordan det ser ut her nå.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som vel nevnt tidligere, kjøpte jeg et SIM-kort fra tre.se i Strömstad. Det har gitt god hastigket, men her i Hunnebostrand er hastigheten elendig, helt nede i 4,5Mbps. Så nå kjører jeg ICE med 8,46Mbps!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På denne plassen her i Hunnebostrand pleier det litt lenger ute i sesongen være fullt av bobiler. Nå har ennå mange båtfolk ikke fått båten på vannet.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det blitt så galt at man må reservere på forhånd plass i havnene på svenske eller danskekysten ?  

 

Jeg synes det står reservert på hele bryggelengden på den ene bryggen du har bilde av? 

 

Vi skal nedover om en måneds tid til Danmark og antageligvis noe av svenskekysten også,  så det hadde vært greit å vite  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det varierer, synes at Dockspot hadde mange plasser i Fjallbacka. Dockspot finnes også i norske havner som feks. min hjemmehavn Son og i Skjærhalden på Hvaler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Moro å følge reisebrevene dine Lars. Logger meg på flere ganger om dagen for å sjekke oppdateringene. Og lærerikt for en som ikke har vært langs svenske skjærgården. Visste ikke om dockspot før nå. Smart å ta turen nå før rushet begynner. Får lyst til å gi blaffen i jobb, kjerring og unger. Og bare komme meg av gårde. God tur videre.

Redigert av Roger B. (see edit history)

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Glad nyhet Lars, når Svenskene bestemmer seg så går det unna.

Nyhet. 4G-uppkoppling för hela Sverige. 
Och då menar vi hela Sverige. 


Vi på Net1 tycker att alla i Sverige ska ha rätt till en internetuppkoppling av hög kvalitet. Därför rustar vi nu upp vårt nät så att vi täcker in 95 % av Sveriges yta med 4G. Det betyder att hela 99,8 procent av Sveriges befolkning kan få trådlöst internet med 4G-hastighet. Oavsett var du bor eller verkar. 

Med start i augusti 2015 och under åtta veckor uppgraderar vi vårt nät. Först ut är Gotland, men i oktober kommer hela Sverige att ha tillgång till en riktigt bra 4G-uppkoppling.
Under arbetet med övergången till 4G kan det förekomma störningar i tjänsten och vi beklagar redan på förhand de problem som detta kan innebära för dig som kund.

Vad behöver du göra för att få Net1-uppkoppling med 4G?
För att du ska kunna börja surfa med 4G-fart behöver du en ny 4G-router. Vi byter givetvis ut din befintliga router utan kostnad. Din gamla router slutar att fungera i samband med uppgraderingen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir spennende. I Norge starter utbyttingen av utstyr først på Østlandet og i uke 34.  Mer om dette på ice.no/4G-oppgradering

 

Her kart over når dette skjer i Norge.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chess/Netcom har ganske bra 4G dekning i Norge. Aner ikke hvor langt til sjøss den duger men det er et veldig prisgunstig alternativ. 100GB for 599 i mnd (mange andre alternativer finnes) og kan justeres opp/ned etter behov. Fungerer brukbart ned tom 1 strek på dekningsskalaen.

 

Generelt opplever jeg dog Telenor sitt 4G som betydelig raskere med iPhone 5S enn med Chess 4G av en eller annen grunn.

Bruker også Chess sitt Huawai 4G modem med 100GB limit for "heavy" surfing.

 

bilde

 

Forøvrig god tur der nede i "Sveariket".

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

299 se i sverige. en får håpe at Danskene også hiver seg Rundt.

Ellers blir det elende der.

 

Ser ut som danskene også skal oppgradere.... Sitat fra ice.no

 

 

 

HVA SKAL JEG GJØRE MED MIN 3G ROUTER?

Gjennom oppgraderingsperioden vil kunder som beveger seg mellom områder som har blitt oppgradert til 4G, og områder som fremdeles benytter vårt gamle 3G-nett, ha behov for begge routerne. (Dette gjelder også ved bruk i Sverige og Danmark som oppgraderer parallelt). Vi vil komme med nærmere informasjon om håndtering av gamle 3G-routere når nettverksbyttet er ferdigstilt. Inntil derehører fra oss ber vi derfor om dere ikke kaster eksisterende 3G-router.

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare som en opplysning, Chess sin Huawei ruter kan skifte automatisk  mellom 4, 3 og 2G(E) avhengig av hva som er tilgjengelig). Man kan og låse den til en av nevnte modusene om man ønsker.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I tillegg til ICE har jeg en Huawei minirouter som jeg kjøpte SIM-kort til fra tre.se på mandag i Strömstad. Da skulle det være en ukes fri bruk inkludert. men allerede i dag stoppet det opp, med beskjed om å fylle opp. Der lurte de meg for noen dager. Men greit nok, jeg kjøpte også et månedsabonnement med 5GB samtidig. Så nå er det bare å finne ut hvordan jeg aktiverer den kvoten. jeg drøyer noen dager da ICE fungerer utmerket på denne tiden av sesongen. Og jeg har ca. 6GB igjen av kvoten hos ICE denne måneden og må se å få brukt opp dette.

 

Ellers er det grått og blåsete her i Hunnebostrand, men temperaturen ligger på 14 grader. Med værmelding på opp til 15m/s i dag og i morgen, ligger vi i ro her, trygt og godt fortøyd kailangs sammen med kun en annen båt.

 

PS. Og så gikk seilbåten fremfor oss. Så nå er vi den eneste gjestebåten i havnen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til ICE har jeg en Huawei minirouter som jeg kjøpte SIM-kort til fra tre.se på mandag i Strömstad. Da skulle det være en ukes fri bruk innkludert. men allerede i dag stoppet det opp, med beskjed om å fylle opp. Der lurte de meg for noen dager. Men greit nok, jeg kjøpte også et månedsabonnement med 5GB samtidig. Så nå er det bare å finne ut hvordan jeg aktiverer den kvoten. jeg drøyer noen dager da ICE fungerer utmerket på denne tiden av sesongen. Og jeg har ca. 6GB igjen av kvoten hos ICE denne måneden og må se å få brukt opp dette.

 

Ellers er det grått og blåset her i Hunnebostrand, men temperaturen ligger på 14 grader. Med værmeldig på opp til 15m/s i dag og i morgen, ligger vi i ro her, trygt og godt fortøyd kailangs sammen med kun en annen båt.

 

Vi ankommer Hunnebostrand ca 22,00 i kväll och det lär finnas "plats" även till oss.

Link to post
Share on other sites

Så dejligt med beretninger og billeder. Keep them coming!

 

Angående internet, så jeg jeg valgt en god men lidt luksus-løsning. Et abonnement hos 3 med 100 GB om måneden og fri data i både Norge, Sverige og en række andre landet i Euopa. Det koster 250 DKK om måneden (incl en Huawei Cube 4g modem og trådløs router)

 

Det er altså en dyr løsning, men vi har også et sommerhus hvor den kan bruges og Fruen har egen lille virksomhed hvor hun er 100 procent afhængig af internet og et par gange har vi oplevet at forbindelsen svigter, så den er også god som backup på den faste netforbindelse herhjemme.

 

I øvrigt tror jeg også at vores ICE abonnement som vi sagde op for et halvt år siden også kostede 250 hver måned.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...