Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

MajorAndy: Er også Danmark med i de DK 250? Hvis så, vil jeg ikke si at det er spesielt dyrt. Kunne tenkt meg å gå for den løsningen selv da vi skal både til Sverige og Danmark.

Tillater meg å svare.

Ja, DK er også inkludert i dataabonnementene fra 3. Jeg brukte dette når jeg hentet båten i Tyskland før påske. OK 4G-dekning opp Storebælt og rundt Sjælland. Oppover Svenskekysten lå vi ganske langt ut fra land, men det skiftet mellom 3G og 4G hele veien.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Som Kjeros siger: Ja, jeg købte på 3's hjemmeside et "til hele hytten" abonnement på 100 GB/måned gældende i en række lande i Europa til 250 kr / md og fik en router med. Har lige sat det til og det funker fint. Glæder mig til at teste det i båden i helgen!

 

/end afsporing

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå ligger vi ikke lenger alene i Hunnebostrand. Det er kommet folk i Storebroen til venstre i bildet, og så ligger det en seilbåt utenfor bildet til høyre langs torgbryggen. V ligger plangs bryggen til høyre rett utenfor billedkanten. Og så venter vi "Svensk" inn om en times tid. Nå bøtter regnet ned og vindmåleren på Trudelutt slår stadig opp i 12m/s.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi hatt en hyggelig tid ombord på Nora hos Svensk, og det er tid for nattinatti. Vi får avslutte med et bilde like før de kom da regnet ga seg. Men vinden uler fremdeles opp i 12m/s.
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært en nydelig dag her i Hunnebo. Vinden ga seg i løpet av formiddagen, solen skinner og temperaturen var oppe i 14 grader. For noen timer siden var vi om bord hos "Svensk" til krepsemåltid med alt tilbehør av både mat og drikke. Å trøkke i seg 10 - 15 sjøkreps med tilbehør er virkelig luksus! Nå har Trude lagt seg god til rette fremme i salongen og ser på TV, - melodi grand priks fra SVT 1. Selv gløtter jeg innom via PC'n og streamingen av NRK sin sending via utmerket nettforbindelse fra ICE.

 

I morgen tidlig etter frokost setter vi kursen mot Fiskebäckskil. Videre sydover aner jeg lite om, kanskje en tur innom Kjärirngön?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på avstemningen på GP, tok jeg dette bildet av båten til "Svensk" her liggende i Hunnebostrand.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Meget hyggelig lesning mellom økter med bryggebygging, båtvedlikehold mm.

I år SKAL jeg ha 4 ferieuker på sjøen, og midt inni der er det Tall Ship her i Ålesund. Takk for at du setter igang tankevirksomheten omkring ferie. -og ikke minst introduserer oss i vest for den svenske kyst.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine rapporter, Lars!

Hvordan er havneprisene nå? Syns jeg så et sted at prisene i de kommunale havnene hadde økt med ca 100kr/døgn i år...

 

Havneprisene er foreløpig moderate. For vår Saga27 betalte vi SEK220 med strøm i Strömstad. I Fjälbacka SEK220 pluss SEK40 for strøm. I hunnebostrand SEK130 ploss strøm SEK60(!). Her vi ligger nå i Fiskebäckskil SEK 120 med strøm. I Strömstad betalte vi via nett, Fjälbacka og Hunnebo på automat. Her betalte vi i kiosken.

 

 

Dagen i dag startet med nesten vindstille og lettskyet i Hunnebo. I Sotekanalen møtte vi kun en båt! Men vinden økte etter hvert, så vi valgte å gå inn nord om Lumpan ved Bohus Malmön, gjennom sundet vet Saltö og videre nedover bak Lysekil. Men ved Stånge Huvud og den grønne staken ved lysekil, var det rufset. Grov sjø som slo mange meter opp i luften ved fjellet, og så møtte vi selvfølgelig en annen båt akkurat der slik at vi kom skummelt nær brenningene. Videre over fjorden til Fiskebäckskil surfet vi greit over.

 

Heller ikke her er det mange båter. Og vi ligger faktisk kailangs her også. Tidligere i dag hadde vi besøk fra Regina II som også hadde valgt dette stedet. De haddde gått fra Kungshamn. Slik værmeldingen er, ligger vi nok over en dag eller to.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag våknet vi opp til sol etter en regntung kveld i går. Temperaturen ligger på 13 - 14gr. Som sagt tidligere, så er ikke sesongen noe særlig i gang her nede, det er mye båter på land fremdeles.

 

bilde

 

 

 

 

Og her er det bord og stoler utenfor kiosken i sesongen.

 

bilde

 

 

 

 

Karen fra Lyckans Slipp som stoffet båten, hadde en smart liten stol med hjul og "armlene" til bokser og koster.

 

bilde

 

 

 

 

 

På opplagsplassen fant jeg den merkeligste oppstøttingen av en båt jeg noen gang har sett. Kroker mot dollboardet, kjetting rett ned og oppstrammet med strekkfisker i bjelkene under båten. og det var ingen sidestøtte for kjølen.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Lars H.

pt. Fiskebäckskil

mitt webcam

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her i Fiskebäckskil er det freden og roden. Jeg sitter men PC'n og en øl, og Trude ligger henslengt inne i salongen og ser på "Ernst i Toscana" på svensk TV4. Vi ligger kailangs på rad og rekke sammen med en svensk, en engelsk og en tysk båt, - pluss en svensk seilbåt som av prinsipp ligger inn ut selv om det fremdeles er godt med plasser.

 

Den lille tyske seilbåten har et problem. Han smalt nedpå og kjølen bikker bakover. Det observerte han etter en badetur i +13gr. vann. De tar inn litt vann, og skal på land i morgen. Stakkars folk!

 

I morgen drar vi videre sydover til Gullholmen. Men det er så blåset og mye sjø rundt Islandsberg at vi går nord og rundt Skaftölandet og ut Ellösefjorden til Gullholmen.

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så har vi forflyttet oss. Og turen gikk som antydet i idyllisk skjermet farvann på innsiden av Skaftölandet. Men vi fant ut at vi ville gå litt lenger, så vi satte kursen for Möllosund. Der la vi til som båt nummer to i hele havnen. Men egentlig har ikke Möllosund noen sjarm, så etter en luftetur med skipshunden satte vi kursen for en av våre aller ypperste favoritthavner, Skärhamn.
 
Men hva så vi i innløpet? Kirken har sluttet å smile! De som har vært her tidligere forstår hva jeg mener.
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har læst et sted at smilet på kirken kun kommer op i sommersæsonen. Om vinteren er den helt almindelig protestantisk kedelig.

 

I øvrigt kan jeg ikke forstå, at I ikke trives i Mollösund. Jeg foretrækker helt klart Mollösund frem for Skärhamn, der er lidt for stor og industriel efter min smag, Men sådan er smagen jo forskellig. :-)

 

Dog er indkøb bedre i Skärhamn og så er der Systembolag. Nyd det! Fire uger til jeg kan tage afsted, men hjernen er allerede taget afsted...

Link to post
Share on other sites

Har du vært innom og testet septikpumpestasjoner enda?

 

Nix, har ikke hatt behov for tømming i nærheten av slike stasjoer hvor de i all verden måtte være.

 

For å være helt ærlig, driter jeg (bokstavelig talt) i de nye reglene. Jeg går aldri inn i en havn med dritt på tanken. Den tømmer jeg i åpent farvann før jeg går inn til havn. Om den er full eller om det kun skvalper en liten "drolt" (Stavangersk for bæsjeklump) i tanken.

 

Lars H

(drittunge)

my webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I øvrigt kan jeg ikke forstå, at I ikke trives i Mollösund.

 

Der var det helt dødt, til,og med dusjene var avstengt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde tenkt å ligge litt lenger i Skärhamn, men så fikk kapteinen en ide om forflytting utpå dagen. Dermed kastet vi fortøyningenne og tok en tre kvarters tur sydover til Klädesholmen der vi nå ligger som eneste båt i en av båsene her i gjestehavnen. En hyggelig kar fra båtforeningen kom og tok havneavgift, 160 + 40 for strøm. Bilder fra stedet kommer etter hvert.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her et oversiktsbilde av havnen nordover jeg tok sammen med skipshunden på kveldsturen.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...