Jump to content

Så var det sommerferie for Trudelutt, tidlig i år.


Lars H.

Recommended Posts

Jeg synes det er herlig å sitte inne i en god og varm båt mens regnet pisker på rutene utenfor. En god bok og et glass rødt, så senker roen seg helt av seg selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi klager ikke, og nå har temperaturen steget fra 9 til 12gr.. Og så lysner det. Men en blir litt sliten av ulingen fra vinden. Ellers er det jo ikke så mye å ta seg til her uansett. Vi gikk glipp av bønnemøtet i Betel i går, og i dag er det ingenting der. Jeg får ta meg en boks øl til.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lysner her i Son også. Null vind. Jeg har en masse greier jeg har høvlet til som skal ut i bilen sammen med verktøy. Regnet faller tett og jevnt. Vurderer sterkt en pils, jeg også. Og så utsette verktøytransporten til i morgen tidlig. Selv om det ikke er mer enn 20 meter mellom bil og kjellerdør vil alt bli søkk vått. Pils.

Link to post
Share on other sites

Etter to netter på Klädesholmen fant vi en glippe i været og tok den lange turen på 30 minutter til Dyrön N. Det sjøet litt med 1,5m bølger ut fra Rönnang og over til Dyrön, men helt uproblematisk. Her ligger vi alene kailangs og koser oss. Det veksler mellom dønn stille og sol og regnbyger med vindråser i forkant og bakkant av regnet.

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så lå vi da her fremdeles på Dyrön, inneblåst for hvor lenge?

 

bilde

 

Lars H.

pt. Dyrön N

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har det ikke travelt, bare vi er i båten er det jo greit. Men nå har jeg studert norskje, svenske og danske værmeldinger, og i eftermiddag skal det være en periode med litt mindre vind. Så  nå avventende med "leskedrikker", og kanskje vi stikker ut herfra, rundt øyen på nordsiden og over mot baksiden av Marstrand. Videre sydover får vi holde oss langt inn mot land med le av de øyene som finnes. Så kanskje det blir Källö Knippla i kveld.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og jo da, det ble Knippla for oss. Vi fant glippen i det dårlige været og fikk en fin tur ned hit. Her er det godt med plasser, bare å velge og vrake.
 
bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det håper vi også. Og for våre svenske venner, så skrev GP at det skulle bli 20 - 25 grader 6 juni på deres nasjonaldag. Nå klokken halv ti, regner det og jeg hører at det blåser ute i skjærene. Her i båsen på  Knippla ligger vi som i en andedam. Trude har lagt seg nedpå og strekker ryggen, jeg er nydusjet og sitter med et lite glass rødt. Her er forresten havneavgiften for oss SEK 240 inkludert strøm og dusj.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har ikke sjekket, men kiosken nord ved bouleaben var åpen. Den store endringen her er at fiskebbåtene er borte fra sin faste plass. Så den lange kaien tvers over moloen med byene, er nå gjesteplasser.

 

Ellers kommer havnekapteinen på sykkel og ønsker alle båter velkommen. Jeg nevnte at jeg skulle bestille litt rødvin fra Systembolaget for utlevering her i ICA butikken, men da sa han at han kunne skysse meg til polet litt lenger syd! Service kaller jeg det.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nix, har ikke ordnet med  rabiesvaksine for skipshunden. Vi har mer enn nok med å komme fra havn til havn i det ustabile, stabile været vi har her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Ellers kommer havnekapteinen på sykkel og ønsker alle båter velkommen. Jeg nevnte at jeg skulle bestille litt rødvin fra Systembolaget for utlevering her i ICA butikken, men da sa han at han kunne skysse meg til polet litt lenger syd! Service kaller jeg det.

Synes jeg ser deg for meg på bagasjebrettet med en kartong rødt i hver hånd.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En kartong i hver hånd? Vi skal ikke hjem før fellesferien, så det blir minst to dunker i hver hånd. Nå har vinden dratt på litt, men lunt inne i havnen mens  regnet bøtter ned. Trude har lagt seg, så nå koyer jeg og skipshunden også. Natti, natti.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også pensjonist og har fått samme forholdet til båtlivet som deg. Det skal være behagelig, komfortabelt, varm og tørt og uten stress. Jeg sier at jeg kun seiler med vinden aktom tvers. Er det motvind går vi for motor, er det sterk motvind ligger vi i ro og venter til den dreier, eller spakner. Å krysse i mot været i stor sjø og bli badet av sjøsprøyt overlater jeg til de unge. Jeg har fått nok av det, etter å hatt seilbåt siden 1977.

God seilas!

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til drevne svensketuristar:

 

Når er det trengselen blir plagsom / ditto avtar, i Havnene på svenskekysten?

Er det same tendensen som "norsk" fellesferie, eller hur?

 

Har lenge tenkt på ein tur I det området som "trudelutt" fantar rundt i no, men orkar ikkje tanken på kø i havn og uthavn...

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg den største erfaringen, men jeg tror de fleste her vil svare ja på det første spørsmålet, altså at det er ganske trangt når man drar i den norske fellesferien.

 

Jeg var på min første Sverigetur siste uka i august i fjor, og da var det nesten for stille. Ingen kø noe sted, men også til gjengjeld ganske øde opg flere butikker og sesongåpne steder som allerede var stengt. Så jeg tror vi tar turen kanskje andre uka i august i år...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...