Jump to content

Hjemmelaget anker - DIY


Komodo

Recommended Posts

Tegna ett bøyle anker for noen år siden, styrkeberegna og klar til bygging men det ble aldri noe av (ligg i en annen anker tråd på BP). Ser litt mørkt på å slipe skrå på den 30mm tykke platen da vannskjæremakinen på jobben ikke har vinklingsbare hoder.

Mitt originale 16kg brittany anker har jo for så vidt gjort jobben, men spesielt bra er det ikke. Har forøvrig ikke hatt tid å være på BP heller på halvannet år grunnet mye jobb (sukk) så tid til å bygge er vel strengt tatt heller dårlig.

 

Men ligg mye i uthavn så burde absolutt fått til noe. Satte meg ned i kveld og skissa på en løsning som ligg imellom spade/rocna + litt selvmiks. Har ikke sett på verken vekt eller styrke, bare en løs ide.

Hadde tenkt å skjære i 304 i en av vannskjæremakinene og sveise det ihop / slipe litt kanter. Skaftet må man nok slipe en del i forkant på buen osv. men det burde være grei skuring.

Bøylen tenker eg å designe etter at ankeret er bygget da kan man teste litt med en tynn aksling etc. for å se hvordan det oppfører seg.

Har tenkt å bly fylle fremste del av tuppen men er litt usikker på om eg skal tette dette kammeret eller bare ha det åpent, det siste frister mest.

 

Så hva tror ekspertene, er dette noe å se videre på?

Innspill til endringer??

Har ikke fått laga papp mal og sjekka på båt ennå.

 

Fra siden

bilde

 

Ovenfra

bilde

 

Forfra

bilde

 

Aktenfra

bilde

 

Og mer aktenfra

bilde

 

Og legger man skaftet på 25 kg Rocna over ser det ca. slik ut.Rød stipla linje (ikke nøyaktige mål på Rocna men ganske nær)

bilde

 

Skaftet er nå tegna i 15mm, de andre platene i kun 5mm som sikkert er noe tynt. Skaftet går langt frem for å hjelpe med styrken og kanskje nedgravingen??? Eller kanskje blir det værre?
Men som sagt ikke sett på styrken. Bladet er noen få cm kortere enn Rocna, men litt breiere.

 

Slakt i veg.

Link to post
Share on other sites

Hva med å bake inn hengsler i ankeret, kan til og med lage tannhjul så delene flytter seg basert på vinkel/drag i kjettingen. Og lysdioder.

Mindblowing! Her har vi fortsatt 100% passive ankre, en helt dum og statisk klump av metall, og det kalles av enkelte (inkludert undertegnede) et "moderne anker"? Neste generasjons ankre kommer til sikkert til å være aktive greier, spekket med elektronikk, sensorer og aktive komponenter!

Link to post
Share on other sites

Hei Volfro! Godt at du er tilbake etter en ufrivillig pause på over et år :smiley:

 

Unektelig mye Rocna i det stuket der ja. Synes imidlertid det var smart med den "lomma" for å støpe inn blyvekt. Mulig du til og med kunne droppet bøylen hvis du klarer å få tyngdepunktet lavt nok. På Ultra har de fått ned tyngdepunktet ved at stokken, eller skaftet om man vil, er hul, og det har ingen bøyle. Ellers er vel det eneste jeg stusser på at innfestningen av bøylen til bladet virker litt veik. På Rocna har de latt røret gå litt ned forbi bladet og knekt ytterste del av bladet ned i 90 grader som igjen er sveiset inn i røret. På den måten vil bøylen bli veldig stiv i forhold til bladet.

Link to post
Share on other sites

Ja, men mandag må jeg til Rørvik noen dager som ikke var planlagt så ikke så enkelt å få gjort ting.
Og det er nok svakt i hekken ja. Skal se nærmere på det når jeg får lagt på noe belastninger.

Hadde ett håp om å slippe bøyle men med massivt skaft så tror jeg det blir vanskelig. 

Man kan jo også legge ett rør fra bøylen til skaftet men det vil jo ikke stive opp sidene.

Selve støttene på sidene tror eg at eg tar etter litt testing så sveiser eg på det som ser mest fornuftig ut.

Kan jo bare punkte ihop alt og så gjøre noen tester på grunt vann før man hel sveiser/bygger om.

 

Har jamna ut litt rista/buen her som det heter på fot språket så det kan jo kanskje være en mulighet.

Kan jo kanskje også prøve å legge på en spiss som går litt framom og ned om ankeret a.la spissen på ultra så kan man kanskje

ha en bedre løsning på sjø gress og hard bunn.

 

bilde

 

Noen som har tallene i hodet for anker belastning på 41 fots seilbåt i orkan/storm?

Link to post
Share on other sites

Beklager kupping av tråden Komodo.

 

Titta litt på vektene i full fart.

Skaftet i 15mm plate V.1  ca.13.8kg, og her er sikker mulig å fjerne litt i bakkant ved hullet for å få ned litt tyngdepunktet.

Resten av platene i bunn blir ca. 6.9kg, og litt tykkere plate her er nok fornuftig.

Dvs. tot stålvekt på 20.7kg.

Så er der plass til ca. 9kg bly, og en fornuftig fylling her kan vel være en 5-7kg?

Så skulle vel få til dette med en vekt på litt over 25 kg. og det burde jo være grei skuring.

 

Har skrevet ut malene i 1-1 og ble litt skremt når jeg såg størrelsen, må nok kjøpe større båt. :yesnod:

Så var det bare å finne saksen og noe papp og kose seg i morgen, kanskje???

 

Var jo merkelig lite meninger på BP i dag?? Ankring og strøm bruker jo å engasjere.....

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ikke noe å beklage det Volfro, det er jo dette tråden handler om :thumbsup:

 

Med det staget du har satt på fra bøylen til skaftet tror jeg det blir stivt nok i bøtter og spann, men uten tror jeg innfestningen i bladet blir litt vek. Hvis du trekker ankeret et stykke sideveis og det henger seg opp i noe blir det et voldsomt moment ved sveisen. Det knekker nok ikke, men en 5mm plate vil kunne bøye seg der.

 

Du nevner spiss ala Ultra. Hvis du ser på bildene jeg har lagt inn av Ultra lenger opp ser du at det ikke bøyer seg ned i spissen, det er sideflatene som er krommet. Jeg har også lurt litt på hvordan spissen bør være, og som jeg nevner lengre opp har jeg vel kanskje litt tro på hvordan Mantus er slipt i spissen kontra Rocna. Har også lurt litt på om det kan være en ide å sveise på en ekstra bit i spissen som peker litt ned, men det er jo i tilfelle noe man kan smi litt på etter hvert dersom det ikke setter seg tilfredsstillende fort.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, da har eg laga papp malen men med 25-30 knop vind var det vanskelig å få til så mye på baugen men har gjort noen små endringer.

 

Fjerna en del gods nær spissen for bedre nedgraving.

Vinkla topp platen mer fra 6 til 10 grader for å få bedre tak når det ligg på siden, skulle gjerne vært mer men da blir det sikkert for klumpete med tanke på å få tak?

Vinkla bøylen mer akterover.

Laga en mer markant kant med mindre radius mot baugrullen så det ikke slår så mye opp og ned i grønn sjø.

Laga mer kant med mer vinkel mellom bøylene for litt bedre styrke og kanskje bedre nedgraving. 

Forsterkninger på de aktre platene venter eg med til eg får testa litt.

Har ikke regna på arealet ennå men vil tru det ligg i området Rocna 25, men det vart ikke så stort på baugen som eg trudde.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så titta litt på styrken på selve skaftet. Det er nok en del overdimensjonert i akterkant av skaft, men tror det er greit da det er her det oftest blir vridd når men setter fast etc.

Så vil jo platene på resten forsterke det videre så tror dette skal være greit nok men unntak av stjerten men der er jo oftest minst belastning?

Tror ikke eg øker 5mm platene da det blir mindre plass til bly, og blyet støtter jo også opp under platene. Med 5 mm plater så blir det også enklere å 

slipe de skarpe slik at de skjærer seg bedre ned i bunnen. Ser jo at Mantusen er effektiv der men lurer på hvor sterk tuppen på Mantusen er, ser jo svak ut med tanke på berg/stein bunn?

Tenker å bygge i 304 som er rundt 210 mpa ut ifra hodet og 4000kg er vel omtrent bruddlasten på 10mm kjetting.

 

bilde

 

Lurer på om eg skal hive meg rundt og få det i skjæring før eg reiser nordover i morgen? Da er det klart til sveising når eg er tilbake.

 

Galskap?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Se der ja, der har du kommet et godt stykke videre :thumbsup:

 

Tror ikke det blir noe problem med styrken selv om du bruker 5mm plater. Når du sveiser sammen på det viset der blir det en stiv konstruksjon. Men hvilke krefter det blir utsatt for i virkeligheten er nok tilnærmet umulig å si. Særlig dersom det huker seg fast i en stein eller ei klove. Men om du har kjetting eller blytau hele veien (og det har du sikkert), og i tillegg henger på en dødmann om det drar opp til sterk kuling eller mer tar du vekk de kraftigste rykkene i ankeret. 

 

Har forøvrig tro på det med blyfylling for å få tyngdepunktet ned. Kanskje du til og med kunne klart deg uten bøylen? Det er jo ikke annet enn å gjøre et forsøk? Det skal forundre meg om du ikke får det der til å grave seg ned i bunnen :smiley:

 

Er forresten imponert over hvor grundig du går til verks med modellering og styrkeberegning :yesnod:  Det blir ikke så avansert for min del. Har ikke noe pc med modelleringsprogram på lengre :sad:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De Rocna ankere som ble laget i Kina rett etter at Prod ble flyttet ditt, ble laget av formykt stål,  derfor ble noe bøyet.

Har lest på Crusing forumet, at stål kvaliteten skal være minst 800 eller bedre,  har ikke peiling på stål,  så vet ikke hva dette betyr.

Men det var visst sånt stål Spade og Rocna skulle ha,  mist.

 

jeg har hatt et 20 kg,  som funka bra,  så gikk opp til 33kg,  som er maks av hva jeg har plass til,  liker tunge ankere.  

Når det er satt,  så er nattesøvnen selv i en liten kuling upåklagelig.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Testa litt meir med papp ankeret i dag og det passer brukbart men ser at det er fare for nærkontakt med gelcoat før sjakkel treffer ankerrullen, dvs. tuppen er nærgående. Mulig det vil henge litt annerledes med bly i tuppen?

 

Du heldiggrisen Steinsvik har du noe av dette problemet, eller har du modifisert noe på baugrullen?

Og er du fornøyd med Rocnaen?

 

Er det Rocna du har Careka?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det hender at ankeret banker litt inn i baugen når det heises opp, men det skyldes som oftes at det kommer opp "opp-ned", og jeg derfor vinsjer det litt opp og ned for å få snudd det rette veien inn på rullen. Problemet hadde sikkert vært løst med en svivel, men det gidder jeg ikke montere :-) Ellers er det grei klaring til baugen, fortrinnsvis fordi B411, som du også har, har en baug som skråer litt innover nedenfor ankerrullen. På enkelte nye båter med 90 graders baug, vil det kanskje bli et problem om ikke ankerrullen er tilstrekkelig langt ute.

 

Til nå har rocnaen fungert upåklagelig. Den lengste distanse det har brukt på å sette seg, er to meter fra der det landet. Som regel setter det seg på under en meter. Jeg snorkler ned daglig for å sjekke hvordan det ligger, særlig når det blåser. Vi har, bank i bordet, ikke dregget en halvmeter til nå.

Vi legger alltid ut minst fem ganger dybden, helst syv om det lar seg gjøre.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volfro,  ja  hadde 20 kg Rocna på før, og det holdt bra,  men 33 kg holder enda bedre.

Har også et 15 Spade nedpakka,  som bruket til helkk anker, når det er behov.  Det er også et godt anker.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Til nå har rocnaen fungert upåklagelig. Den lengste distanse det har brukt på å sette seg, er to meter fra der det landet. Som regel setter det seg på under en meter.

 

Det der kan umuuulig stemme! I følge skrytevideoene til Mantus skal det aldri sette seg få fort, og heller ikke sitte så bra :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fikk dessverre ikke laget en tilfredsstillende festeanordning til kameraet. Skal forske mer på det til neste gang. I dag hadde det vært perfekt å filmet det. Ankret på sandbunn i 3,5 m dybde. 20 m kjetting ute.

Her er resultatet etter et minutts bakking i 1500-2000 rpm:

 

bilde

 

Litt over en meter fra landingsplass til dønn fast.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått kappet til noen biter til anketet :smiley:

 

Som tidligere nevnt blir dette bare et prosjekt hvor jeg kapper til biter jeg har funnet i toben? så det blir litt "man tager hvad man haver" :smiley:

 

Et par bilder:

 

bilde

 Her er noen av platebitene som skal bli et anker.

 

 

bilde

De trekandede bitene er en 20mm plate jeg allerede har kappet opp i to trekanter. Disse platebitene skal danne tuppen. Her har jeg fuget dem slik at jeg ikke må sveise alt for mye ved sammenstillingen. Styrken på sveisen blir ikke noe tema.

 

Bakerste del av bladet skal lages av to 12mm plater som er sveist sammen i en sveiseprøve. Her blir de tilpasset den vinkelen de skal ha.

bilde

 

 

bilde

Overbøyer litt på øyemål. ved oppfylling av sveisefuga kommer det til å dra seg så det holder :giggle:

 

 

 

bilde

Det neste blir å sveise delene sammen, så stokken :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jøye!
Artig å se prosjektet ta form. Følger med på dette!

 

Her er forøvrig videoen jeg lovet. Ganske dårlig filming fra blåsa. Neste gang må jeg nok hoppe uti og filme selv fra bunnen.

 

Det man ser er at ankeret ligger på bunnen. Ankerkjettingen ligger i en 90 graders vinkel. Man hører at motoren blir satt i bakk og ankeret flytter seg. Knasingen kommer fra røttene i sjøgresset. Når kjettingen strammer seg for andre gang, setter det seg ytterligere noen centimeter. Så er det bom stopp.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en Mantus lignende design du tenker Komodo?

 

Hvilket turtall bakker du med Steinsvik? Det satte seg jo prompte og dette gresset er vel ikke det enkleste å få feste på.

 

Jeg har ikke fått tid å gjøre noe ennå. Har ligget til ankers i helga og polert over dekk mellom regnbygene. 8-10 grader temp så

ikke akkurat sommer. Men en ting er jo positivt at kjøleboksen funker under 12 volt etter å ha nesten dobla kvadrat og halvert kabel lengden

ifra orginal montasjen + kobla det fra det originale panelet til diy. panelet. Gikk fra vel 1 volt i spenning tap til knapt 0,3 volt. Men får ikke så gode tall

som kalkulatoren på BP sier, noen som har erfaringer fra sammenlikninger?

 

Nei, får hive opp Brittanyen nå, den holdt denne gangen også.

Link to post
Share on other sites

Er det en Mantus lignende design du tenker Komodo?

Nei, det blir nok nærmere et Rocna.

 

 

Sikkert dumt spørsmål.... men hvordan får dere ankeret løs igjen? Hva er vanlig prosedyre her?

Når du ligger rett over ankeret og strammer opp brekker det seg løs fra festet i sanden eller leira.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...