Jump to content

Hummersesongen 2015

Komodo

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg ble litt i villrede over den første meldingen din, Elon. Selve meldingen minnet meg mistenkelig om en form for fiske som egentlig er mer vanlig i USA enn Norge:

Trolling_drawing.jpg

Tok dere den? :giggle:  Jeg er også fristet til å si "pics, or it didn't happen". Men hvis det skulle være sant, ser jeg ikke det store poenget. Jeg har aldri hørt om eller vært borti en god hummerplass der det ikke er plass til mer enn én teine. Vanligvis er det snakk om ei ur som er stor nok til at flere kan sette. Hva vil folket forresten anse som høflig avstand til teiner som står en plass fra før? Jeg pleier å holde meg til rundt 10-15 meter, og kanskje 20 på steder med sterk strøm eller når det er fare for sterk vind. Langt nok til at jeg er sikker på at tauene ikke vil filtre seg inn i hverandre.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Har sikret meg de 10 beste plassene med mine blåser med kjetting i enden av teinetauene,

Det gjør ikke stor skade, men det er faktisk ikke lov. Greier ikke referere til noe relevant regelverk, men du risikerer i verste fall at kjetting og tauverk blir inndratt.

Da er du litt over middels ivrig. Har hørt at noen av gubbene her ute bruker det samme trikset, men jeg har vel egentlig ikke trodd helt på det før nå...

Her bruker noen trikset tjuvstart, gjerne med et halvt år.

Hva vil folket forresten anse som høflig avstand til teiner som står en plass fra før? Jeg pleier å holde meg til rundt 10-15 meter, og kanskje 20 på steder med sterk strøm eller når det er fare for sterk vind. Langt nok til at jeg er sikker på at tauene ikke vil filtre seg inn i hverandre.

Jeg bryr meg ikke om at det settes tett hvis det er en kjent hummerplass som er lett tilgjengelig for folk flest. Jeg bruker imidlertid mye tid på å finne egne plasser, og blir da mildt sagt irritert hvis det umiddelbart dukker opp andre blåser 10 meter unna. 

Noen som har tips til at folk ikke stjeler teinene? Vi har blitt fra stjålet 5+ teiner er ganske kjedelig over de siste årene. Tenkte å ligge i telt med camo nett. Så når noen nærmer seg våre teiner så kjøre ut med paintball gevær å bare skyte ned båten med maling forså ringe polti vist de gidder å komme. Eller piggtrå de første meterne?hehe blir drøyt men folk må jo stjele alt

I forbindelse med å fiske agn fikk jeg tips om denne i går:

https://www.youtube.com/watch?v=pwEv3yyk7kY

https://www.youtube.com/watch?v=EtLx_eTt-jI

https://www.youtube.com/watch?v=6uvXZssKj-M

Noen som har testet noe lignende? Eller enda bedre, noen som har laget seg en og har erfaring med det?

Eg laget meg en sånn i fjor! ganske genialt! :D

O Erland

med båtførerbevis

Noen som har tips til at folk ikke stjeler teinene? Vi har blitt fra stjålet 5+ teiner er ganske kjedelig over de siste årene. Tenkte å ligge i telt med camo nett. Så når noen nærmer seg våre teiner så kjøre ut med paintball gevær å bare skyte ned båten med maling forså ringe polti vist de gidder å komme. Eller piggtrå de første meterne?hehe blir drøyt men folk må jo stjele alt

Forsikre teinene dine dersom de er dyre. Blir ikke stort mer enn noen få hundrelapper iløpet av ett år :)

Prøvde meg med denne tråden i fjor... https://baatplassen.no/i/topic/113642-fiskeredskap-i-sjø-er-tyveri-allment-akseptert/

Så er vel bare å regne med at lokale helter, overivrige hummerfiskere og annet pakk tømmer og stjeler det de tror de kan slippe unna med.

Jeg tror nok at en stor andel av "tyveri" har en helt annen naturlig forklaring. For eksempel flytetau i overflate havnet i propell, for kort tau, lett teine med for stor blåse, dårlige knuter, inndratt av kystvakta osv.

Ja kan gått hende det. Men vi har sett mye folk som lusker rundt. Og snakka med flere folk som har samme probleme. Alle teinene våre var åpna når vi sjekka de dagen etter vi nokk dem ut.

Jeg tror nok at en stor andel av "tyveri" har en helt annen naturlig forklaring. For eksempel flytetau i overflate havnet i propell, for kort tau, lett teine med for stor blåse, dårlige knuter, inndratt av kystvakta osv.

Det er ingen tvil om at det er tyver på ferde. I forfjor fant jeg fire av teinene mine som var flyttet inntil land og lagt i lenke klar for avhenting. Å trkke åpne teiner er heller ikke sjelden. I år skal jeg ha hemmelig merking som viser om noen har vært der. Tyveri av og fra hummeteiner er utvilsomt et STORT problem. :headbang:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er ingen tvil om at det er tyver på ferde. I forfjor fant jeg fire av teinene mine som var flyttet inntil land og lagt i lenke klar for avhenting. Å trkke åpne teiner er heller ikke sjelden. I år skal jeg ha hemmelig merking som viser om noen har vært der. Tyveri av og fra hummeteiner er utvilsomt et STORT problem. :headbang:

Har som nevnt lenger oppe forsikra teinene mine ettersom det er snakk om en del tusenlapper for teiner, tau, blåser osv. Betaler noen få hundrelapper i året.. billig forsikring dersom noen andre skulle ha lyst på teinene mine mtp. hvor mye det koster å kjøpe nye.

Jeg er overbevist om at minst 50% av "teine-tyveri" skyldes enten; for lett teine, for stor blåse, for kort tau, beslagleggelse av myndigheter eller idiotisk plassering (type midt i leia). Det siste resulterer ofte i at tauverk kuttes i propellen eller som jeg har gjort selv, at noen flytter teinen ut av det leia før det går liv til spille.

Selv får jeg ikke tid til å ha ute noen teiner i år, men satser på noen trekk sammen med min far, bare for å kjenne litt på magien i hummerfiske.

Oppfordrer alle til å ha godt synlige blåser på teinene sine. Er ikke alltid lett for oss andre å se spylerveskekanner eller solbleika gule dobber i skumringen eller med lav sol i ansiktet.

....................... Bruk strips til der man åpner opp teinene. Da kan man lett sjekke om noen har åpna de ;)

Teiner bør ha en bommullstråd som går i oppløsning slik at teiner som er blitt borte åpner seg automatisk. Da er de ikke lurt at teina er lukket med strips. Men det finnes andre metoder for å sjekke om noen uvedkommende har vært der . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Teiner bør ha en bommullstråd som går i oppløsning slik at teiner som er blitt borte åpner seg automatisk. Da er de ikke lurt at teina er lukket med strips. Men det finnes andre metoder for å sjekke om noen uvedkommende har vært der . . . .

Om fks tauet ryker til teina og den blir liggene under vann noen dager så vil hummern klare å klype seg ut. Var en gang vi glemte teina også fant vi den etter en stund så var det høl i den. Bommulls trå blir for oppløst syntes noe jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...