Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Jeg tror nok den klarer å ta til seg føde. Det er jo et ådselsdyr og spiser alt mulig av havets "avfall". Neste gang den skfter skall vil den få et sett med mindre klør, deretter større. Jeg tror det største poenget med klørne er å hevde revir.

Link to post
Share on other sites

Fjordgrynt, jeg har tenkt å fryse den rå i år. Jeg kokte først i fjor, men har hørt og lest flere steder at det er bedre å fryse den rå og så koke den når man skal spise den. Det skal gjøre at den smaker mye mer som fersk. Problemet er vel bare å hindre at den forsyner seg av vaniljeisen! :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi får bare rognhummere. 4 stk siste trekk. Kun en uten rogn i sanketeina. Bra for bestanden kjedelig for oss. Enten er det hummer i teina eller så er de fulle av krabber. Nå er det trekkestopp pga været. Vi får se til torsdag eller Fredag.

 

Har fått 50% rognhummere i år, 5 + 5 på to drag. :headbang:

 

Neste teinetrekk blir fredag og lørdag hvis vinden tillater.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vind, ja... Jeg er vindflyktning etter teinetrekket i går, der jeg måtte gi opp etter to teiner! Så i helgen skal jeg se på noe større saker enn hummer! Og det eneste som smaker bedre enn det, nemlig russerkrabber. Jeg skal besøke sønnen min i "forcen" og fruens familie oppe i Kirkenes i noen dager, og jeg er blitt lovet en tur til et sted der jeg kan se russerkrabbene vandre rundt på bunnen. Får prøve å hindre meg selv i å stupe uti og gnage på beina direkte!

Link to post
Share on other sites

Hva er best, fryse hummeren rå, eller koke den og så fryse ?

Skal ikke påberope meg å være ekspert, men jeg koker og fryser så "i blokk". I praksis betyr det da at jeg legger hummeren i en melkekartong el.l. etter koking, og fyller med vann og tetter igjen, for så å legge i frysen.

 

(Er ellers rimelig godt fornøyd i år, 13 hummer på tre trekk på åtte teiner - i tillegg kommer noen med rogn.)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også drevet litt "produktutvikling" med tanke på teinetau. Har ikke prøvd det ut selv, men ser at det kan ha sine ulemper.

 

Det festes et tau i teinen på x antall meter, kanskje forholdsvis kort også for å gjøre det hele mer teinehalervennlig. I enden av dette tauet spleises det inn en kause. Så tres et tau gjennom kausen. I hver ende av dette tauet skal det være en blåse, en liten og en større. En eller annen plass på hver sin halvdel av dette tauet må det også være en stopper som ikke går gjennom kausen.

 

Dette vil fungere slik at den største blåsen vil ligge i overflaten. Den minste blåsen vil alt etter dybde befinne seg mellom teine og overflate, og sørge for at tauet holdes stramt. Som en bonus vil den minste blåsen flyte opp i overflaten hvis den største skulle forsvinne.

 

Ulempene med dette kan være at tauet vil konstant ligge å gnukke i kausen som følge av bølger og tidevann. En annen ulempe kan være at de to endene med blåse vil snurre seg rundt hverandre. Sistnevnte kan løses med en kause i hver ende av teine.

 

En annen ide jeg har er et reservetau hvis blåsen skulle forsvinne. Da kan tau med forholsvis liten diameter benyttes, for eksempel linetau. Dette festes i teinen og en kork i enden. Så kveiles det fint sammen og hele kveilen knyttes fast i teine med den tråden som går i oppløsning etter noe tid(samme som benyttes på krokene).

Link to post
Share on other sites

Var en tur ute i går. To teiner var borte .... tre teiner helt tomme - den ene var åpen.... Man kan  undres :smiley: Men vi fortsetter med godt mot. Morsomt å prøve og lære dette.

De to teinene som er borte ble satt på et annet sted enn de tre som var tomme - men i samme område.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker

 

Flere av oss er utsatt for tyveri av teiner.å og tømming av teiner. Tre av mine teiner borte, og de som var igjen var helt tomme. Prata med andre utpå med samme erfaring.

 

Flytta teinene mine til et sted vi har dykka og sett hummer. Men tyvene er vanskelig å stoppe

 

Men det er herlig å være utpå uansett.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er hva som får voksne folk til å holde på på den måten der. Hvis det er folk som har fisket hummer selv som vet hvor mye jobb det er med teiner, tauverk og agn, for ikke å snakke om hva det koster, så burde de ha litt mer respekt for andres eiendom. Folk som holder på med det greiene der har sunket lavere enn en kakkerlakk :thumbsdown:

 

Vi hadde egentlig tenkt oss ut i dag og trekke teinene til kona, men det ble litt sent på jobben så det ble ikke tid. Men det ble båthandel isteden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

He he :giggle:  Ikke noe å gjøre så stort nummer av akkurat. Det er en gammel haug av en daycruiser. Ser ut som om den har vært under vann. Har tenkt å gjøre den om til fiskejolle. Ikke umulig at det blir en renoveringstråd her inne også :smiley:  Venter med bilder og mer info til jeg har betalt den og fått den hjem.

Link to post
Share on other sites

For meg hadde derimot Nimbusen vært perfekt. En drømmebåt. Hvis jeg hadde pengene... Det eneste jeg ikke liker med dem, er at de kaster bort så mye plass på sengeplasser, kjøkken og sånt tull! Overnatte og lage mat gjør jeg på hytta. Det mest primitive friluftslivet jeg kan gå med på, er et tostjerners hotell som ikke ligger innen gangavstand fra nærmeste bysentrum! :giggle:

Link to post
Share on other sites

He he :giggle:  Ikke noe å gjøre så stort nummer av akkurat. Det er en gammel haug av en daycruiser. Ser ut som om den har vært under vann. Har tenkt å gjøre den om til fiskejolle. Ikke umulig at det blir en renoveringstråd her inne også :smiley:  Venter med bilder og mer info til jeg har betalt den og fått den hjem.

 

Nå blir jeg misunnelig igjen! Jeg skulle bare vært noen år yngre . . .

 

Er du også en av dem som tar seg vann over hodet ved stadig å starte nye prosjekter før de andre aravsluttet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...