Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Har ikke fått dratt teinene på ei stund nå, har stort sett hvert søvest, litt urolig der jeg står da. Og så kommer det selfølgelig noe annet gjøremål når været er der... Men men

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Stille som graven her inne nå.

 

Dette ble slutt resultatet idag, ikke kvantum men men...

 

3,6 kg

bilde

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Fint eksemplar det der. Hva slags teiner har du brukt? Hummer over 2,5 kg har problem med å komme seg inn skotteteiner med 13 cm inngang etter hva jeg har erfart.

 

Ble en på 1,3 kg og en rognhummer i dag. Har forøvrig fått hummer hver gang jeg har trekt teinene siden slutten av november, noe jeg ikke har opplevd før så sent i sesongen.

Link to post
Share on other sites

Bruker stort sett polarteiner. Ja blir litt begrensinger hvor stor hummer som kommer seg inn i de skotteteinene.

 

Fikk også rognhummer i den samme teina i dag, den har jeg fått sikkert 4 ganger nå, om ikke 5. lurer på om den kommer etter meg... :giggle:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Hei Gammarus, og velkommen til forumet og hummerdebatten :flag_bp:  Hvor i landet er det du fisker?

 

Hei og takk for velkomsten :smiley:

Er nok ikke lang unna deg Kombo og fisker langs Vestfoldkysten noen få km lenger nord.

 

Selv om kvaliteten ikke er mye å skryte av er det riktig stas med fangster av dimensjonen ags88 viser til og skulle gjerne sett at det var flere av disse i mine farvann. Men syntes generelt at størrelsen her syd har vært bra hvor mange av årets hummer også var fangbare i fjor dersom det beregnes en årlig vekst på 2-3 cm.

 

Ellers tips til hummerkokkene:

Frys hummeren levende -> ta opp når grillsesongen starter (eller før) -> tin -> del i to -> påfør urtesmør bestående av estragon, hvitløk og sitron -> grill med skallet ned og ta av akkurat i det den er hvit på overflaten. Serveres med mangosalat og/ eller jordskokk pure`. Bon appetitt!

Link to post
Share on other sites

Bare husk å blokkfryse den (i ferskvann, sier de som har greie på det, så det har jeg gjort), ellers blir de lett tørre. Hvis jeg får innbrudd på hytta nå mens jeg er der ute, vil jeg sannsynligvis løpe bort til fryseren. Jeg ser for meg overskriften: "Innbruddstyv slått i hjel med hummer, bevisene spist opp." :giggle: :giggle: En 30 cm hummer i en solid blokk er ikke akkurat lett!

Link to post
Share on other sites

Det spørsmålet har vært stilt minst fire ganger før i denne tråden! :tongue: :tongue: Svaret er enkelt: Det er den avlivningsmetoden som er anbefalt av dyrervernorganisasjoner. I praksis blir det som om hummeren går i dvale, og ni av ti hummere skal ifølge dyretolkene NOAH bruker ha uttalt at det var mye mer behagelig enn å bli stappet levende i kokende vann! :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg fryste mine ferdig kokt i ordentlige vakuumposer med vakuumpakkeren jeg bruker til sous viden, og det gikk helt greit. Jeg har bare hørt at blokkfrysing gjør at de blir enda nærmere å smake som fersk hummer med blokkfrysingsmetoden. Og at man er nødt ti lå blokkfryse hvis de ikke er kokt på forhånd, det skal visstnok være mye verre enn å fryse dem uten vann når de er ferdig kokt. Aner ikke hvorfor.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt om den versjonen, ja. Jeg hadde god plass i fryseren, og jeg har brukt en bakke som passer akkurat til å fryse dem i (bilde tidligere i tråden), så det var ikke så veldig mye plass det tok. Men du må absolutt fortelle hva du finner ut fra forsøket ditt! Jeg skal si fra selv, men det blir nok ikke før i mars, jeg skal bruke årets fangst på 50-årsdagen min. Sammen med egenfanget russerkrabbe og noen reker!

Link to post
Share on other sites

Tilbake til saken... I går var jeg nede i sanketeinene og matet svartinger. De var i fin form, og ble glade for noen fileter med saltsei av fin årgang (2004). To ble med hjem og skiftet farge. En hanne hadde fått løs en klo, men ingen massakre heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Ja, ser du har fått lagt inn et fint bilde av deg selv, er det kona som har tatt det :giggle:

 

Tenkte jeg skulle fore dem opp litt nå og ta dem opp i romjula. Skal på fjellet neste uke, så jeg rekker ikke gjøre så mye før det.

Link to post
Share on other sites

Da er det sesong slutt, bruket er dratt opp til jul.

Ble 2 små idag, han på 1,3 og hunn på 1,2

 

bilde

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...