Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Ja de var små gitt :worry:

 

Var like før jeg bare åpnet teina i sjøen og ristet de ut, disse hummerlarvene skulle bare ha leved videre igrunn :lol:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Da var man i sessongens to siste uker her i nord. Vært tregt fiske de siste ukene, med ca 7 i snitt per uke. Ble to keepers idag. Artig å se at det fortsatt er aktivitet selv med en overflatetemperatur på 1grad. Ellers har oteren revet sund en av samleteinene og hatt et herremåltid, så nå skal man snekre kasser...

bilde

Link to post
Share on other sites

Ellers har oteren revet sund en av samleteinene og hatt et herremåltid, så nå skal man snekre kasser...

 

Det var en kjedelig nyhet MikkelFlom :sad:  Husker jeg rett at det var du som hadde samleteinene i overflata? I tilfelle er vel mitt første råd å legge dem på bunn istedet. Et annet tips er som jeg har gjort; lag sanketeiner av gamle fiskekasser, det typen av krafig plast med knaster på toppen, du vet... Legg enten to og to mot hverandre, eller lag et lokk av aluminium eller x-finer. Perforer lokket og sidene med drill og hullsag. Bruk en hullsag som er så liten at hummeren ikke får klørne ut, da kan den sette fast kloa og miste den.

 

ASG88: Fin hummer du har fått :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På lørdag gikk de siste hummerne fra samleteina til middagsbordet. Til min overraskelse oppdaget jeg at den ene hadde rogn. Det ble først oppdaget da den lå i gryta. så det var det.

 

Vi har vært veldig omhyggelige med å sette ut rognhummer (14 stk!), så jeg er 100% sikker på at den har fått rogn etter at den ble fanget. Noen som har opplevd det samme?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, det har jeg opplevd. Kanskje ikke så rart, på et eller annet tidspunkt går jo rogna ut i buken. Hunnene har jo stort sett rogn hele tiden, enten i hodet eller i buken.

 

Men det er jo et dilema at man har lov til å fange hummer med rogn i hodet, men ikke lov til å fange eller oppbevare "rognhummer", altså hummer med rogn i buken i sanketeiner. Ikke helt lett å holde kontroll på når rogna går ut i buken...

Link to post
Share on other sites

Ikveld blir det og trøkke innpå hummer ?

 

På bilde er det hummer på 3,3 kg 3.6 kg og 3,8 kg. Den uten klør er 2,1 kg.

 

Er 5 stk igjen i samle ballongen nå.

 

bilde

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Hei Fjordgrynt!

 

Har dere andre kalendere der borte på vestlandet enn det vi har her på Hvaler? Her er det nyttårsaften i morgen.

 

Forøvrig kjedelig at den fine hummeren din ble til joggesko, men godt å vite for oss andre så slipper vi å gå på den smellen. Hvor lenge kokte du den forresten?

 

Ps: Hvis du tenker å bruke samleteine neste sessong er det et tips å fore jevnlig. Tror den holder seg litt bedre da. Inbiller meg også at det har det bedre med det :smiley:

Link to post
Share on other sites

OK-Da var den råfryste. tinte og kokte hummeren spist. Til stor skuffelse. Smakte som godt brukte joggesko. Jeg går nok for samleteine til neste år, ev. kokiing og frysing i blokk. Å fryse hummer rå var ikke en god ide, etter min erfaring :sad: .

 

Ush, Tenkte jeg skulle fryse ned 2 stk rå, som jeg skulle grille til sommeren, men nå ble jeg skeptisk...

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at det er årsaken. Det er to måter å bli dårlig av skalldyr; enten må kjøttet være bedervet, eller så må man få i seg paven. Den siste der tror jeg er vesentlig opphauset. Ja, og så en tredje da- om man er allergisk.

 

Man får jo kjøpt poser med frossne, rå scampi. Der er jo hodet tatt av, tviler på at de fjerner hodet før de fryses??

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at det er årsaken. Det er to måter å bli dårlig av skalldyr; enten må kjøttet være bedervet, eller så må man få i seg paven. [....]

og nr 3: Algegift. Særlig krabber som spiser blåskjell og rur kan inneholde mye algegift og da blir man dårlig, akkurat som om man hadde spist giftige blåskjell: http://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/algegifter_i_skjell_og_skalldyr 

Link to post
Share on other sites

Krabber smaker jeg nesten ikke forskjell på når de er kokt og så vakuumfryst (med vakuumpakkeren jeg ellers bruker til sous viden). Så det funker ypperlig å fryse dem. Og det var helt greit å koke og vakuumfryse hummer, men jeg er nå spent på de blokkfryste rakkerne mine. Hvis ikke jeg er fornøyd, blir neste skritt (altså til høsten) å koke og blokkfryse. Det er vel en grunn til at man alltid får kjøpt frossen hummer i blokk. Jeg tror ikke de legger dem i blokk for moro skyld, frakten av vannet koster jo også litt penger. Godt nytt år, alle sammen!

Link to post
Share on other sites

For de som måtte ha hummer igjen ennå etter 2015 sesongen er det kanskje greit å forsøke noe nytt?

 

Her om dagen prøvde vi oss på denne varianten som forrett.

 

 

Halen på en hummer ble renset og skåret opp i biter. Bitene ble fordelt i to små skåler.

bilde

 

 

Deretter smeltet jeg en god klatt meierismør, og finhakket en halv hvitløk og en halv chilli og hadde oppi. Denne blandingen lot jeg stå å koke litt i microen for at smaken fra chilli og hvitløk skulle kokes ut i smøret. Usikker på om det var nødvendig egentlig.

bilde

 

 

Så ble smøret helt over hummeren.

bilde

 

 

Rev litt cheddar ost over og satte skålene i ovnen

bilde

 

 

Og vips, klar til nytelse med nystekt baguett til å dyppe i krafta :smiley:

bilde

 

 

Ble godt dette, men jeg lurer på om jeg skal la være å koke smør og hvitløk først neste gang. Synes litt for mye av hvitløksmaken ble borte. Men det er muligens litt lite med en halv hvitløk? Uansett, det smakte godt, og fristet til gjentagelse. Ikke mye jobb heller, skål  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I år skal jeg legge om stilen. Det blir til at jeg tar fri en hel uke av gangen (når været er brukbart) og trekker teiner hver dag (bortsett fra på søndager). Er det ikke slik du gjør det Komodo?

 

Og før det skal jeg prøve litt med krepseteiner. Ser at noen fanger en god del i nærområdet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei Svensk, og gratulerer med fangsten   :flag_bp:  Nesten litt dårlig gjort å gjøre oss misunnelig på den måten der.... På den annen side har jeg fredeles 10 hummere igjen fra i høst som vi ennå ikke har fått spist opp, så det er ingen krise :smiley:

 

Nils: Ikke helt. Jeg tok meg fri noen dager i starten av oktober, ellers forsøkte jeg bare å få trekt teinene så ofte som mulig etter jobb pluss lørdag. Etterhvert som dagene blir kortere er det jo en utfordring  å rekke å komme seg hjem fra jobb, skifte, finne fram agn, og så kjøre ut for å trekke teiner innen det blir mørkt. Men jeg ser jo også det her ute at de mest ivrige og de som får mest er pensjonister eller uføretrygdede som har så vondt i ryggen at de kun kan trekke hummerteiner :giggle:  (en spøk det siste der altså :yesnod: )

 

Når det gjelder kreps burde det være gode muligheter for deg rett utenfor der du har båten. Regner med du kjører ut Hankøsundet sørover, så kjører du bare ut forbi Garnholmene og finner deg en passelig fjellskrent som går ned til flat bunn på 50-100m. Der er det alltid leire. Du må få teinene helt oppunder denne fjellskrenten, da har du gode muligheter for å få kreps.

Link to post
Share on other sites

F... Det var ikke bra. Jeg har nå tint opp hummerne mine til 50-årslaget (kjøleskapstining i to døgn fra blokkfrysing). Noe av hummeren hadde en nærmest pastalignende konsistens, og det var mindre smak i den enn jeg ventet. Det var faktisk mye mer vellykket å koke hummeren fersk og så vakuumfryse den. Så da blir det svaret neste gang. Jeg angrer som f... på at jeg ikke gjorde det denne gangen også! Men det pastalignende var like i overgangen fra skall til hale, og da de ble tatt ut av restene av isen, var det noen av dem som var litt løse i sammenhengen der. Jeg vet ikke om det kan være årsaken?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...