Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Omtrent det samme som jeg har gjort det. Får fortsatt hummer på 15 meters dybde, men de fleste teinene har jeg på ca 20 meters dybde nå. Jeg bruker mest makrell som agn. Kan det være mulig at hummeren ikke er så gira på å gå inn i teina med makrell når det mye makrell i området, og mer interessert i gå inn i teina når makrellen har forlatt området utpå høsten?

Link to post
Share on other sites

Er nå og utover det er best fangst her.

Her blir det ikke noe nåde, her blir det spa avdelingen etter hvert ?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Ja du kan få sagt det du fjordgrynt. Jeg har vært nede i sanketeinene og hentet hummer til i kveld. Tok opp ni, må se å få spist litt før de bare spiser opp hverandre. Den største hadde fått av strikken på begge klørne, så der hadde det vært massakre.

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi bruker fiske ballonger, det fungerer bra, hummeren kryper oppover not linet,så de ligger ikke tett i tett. Bruker og ha neddi fiske avskjær jevnlig. Så har de hvertfall mulighet til og spise.

Det er vel noen enkelte som spiser hummer på 17 mai, så d går sikkert ant og lagre den lenge om man legger forholdene litt tilrette.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/37116023her ett helt tilfeldig eksempel, man får de i alle mulige former, feks den vi bruker på hummer er ikke så høy, men den er ganske vid, og småe masker i notlinet.

Angående mating er litt ymse, prøver og ha neddi så ofte så mulig, det går ant og følge med på om det er mere igjen i ballongen eller ikke ?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Takker for det ! Ble klarere nå,  Du bruker altså slike fiskeballonger istedet for en sanketeie slik jeg forestiller meg den , en "kasse" av trespiler med nett rundt ? Men hva ned klørne ? Klarer hummeren å ta til seg føde med begge klørne "strikket"  ? Og hvor mange hummere kan man ha pr kubikkmeter ballong ?

 

Er mange år siden vi sluttet og brukte kasser og gikk over til ballonger. Det virker som om de spiser litt allikevel, de har jo de små klørne som de bruker. Hvor mye hummer man kan ha i ballong vet jeg rett og slett ikke, men det er jo plass til ganske mye, siden hummeren kryper oppover siden osv, skal ha veldig mye før de går oppå hverandre trur jeg :lol:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

 jeg innser at jeg må lage meg en til neste år, som jeg må gjemme godt...posisjonen blir klassifisert CTS - Cosmic Top Secret - det høyeste hemmelighetsnivået i NATO :cool: Jeg må lure meg rundt odder og nes med slukte lanterne og sort balaklava - passe på at ingen ser meg - senke sanketeinen på flat bunn, med en blåse rett under overflaten . Automatriflen ligger skuddklar på toften - IS kan få has på meg og mine hummere, men ikke uten kamp. Merke av posisjonen på GPS-en,  og så smyge rolig ut fra stedet. Tøm våpen - kontroller - nok et vellykket tokt. :cool:

 

:lol:

Du sier mye rart fjordgrynt, men nå var du morsom :smiley:  Ble nesten mentalt satt tilbake til Håkonsvern anno 1991 når jeg leste dette :smiley:

 

Disse er forresten fine: http://stokken.no/p/13006/sanketeine-for-hummer-og-krabbe

Link to post
Share on other sites

Jeg mater hummerne med det jeg har av fiskeavfall etter hvert. Det ser ut til at de spiser opp maten. Ofte mater jeg med krabbe. Da knuser jeg krabba, men tar med meg de best klørne hjem. Etterpå finner jeg tomme krabbeskall i samleteina. Jeg sjekker også at strikken sitter på plass. Jeg bruker to strikker på hver klo.

 

Jeg har en todelt samleteinene med ett rom for hummer og ett for krabbe. Den største her: http://stokken.no/p/...ummer-og-krabbe. Det er vanskelig å få satt strikker ordentlig på krabbeklørne, så det har jeg gitt opp. Når krabbene ligger oppå hverandre i en bøtte ser det ut til at de roer seg. Men i samleteina er det nok litt verre. Der masakrerer de hveandre av og til, så jeg må nok lære meg trikset med å stikke klørne.

 

Vi tok opp teinene på feltet for godt forige uke. Det ble 25 stykker, hvorav 13 med rogn, altså bare nettto 12 stk. Jeg bor langt unna teinefeltet, så teinene ble ofte liggende lenge mellom trekkene. Det var derfor ofte tomme teiner uten åte, så det er tydelig at en da mister mye fangst. Neste år skal jeg arrangere meg så jeg kan ta noen ukesferier i hummersesongen når værmeldingen er bra, slik at jeg kan trekke hver dag bortsett fra søndager. På søndagene kan en slappe av og fiske!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ut som en god plan Nils :yesnod:  Vi gjorde noe av det samme når sesongen startet. Tok oss fri 1. og 2. som var torsdag og fredag, dermed fikk vi fire dager ute. Her hos oss er de beste trekkene den første uka. Får man trekt hver dag da så blir det bra.

 

Sanketeine med krabbe kan fort bli en hanekamp ja, men å sette strikk på de klørne der er vel ikke lett. Jeg har ikke prøvd det siden i guttedagene, men hvis du klipper opp en sykkelslange i f.eks. 3cm lange biter som du trer over så bør det funke. Man bør vel da ha et par ulike størrelser.

 

Jeg har også matet hummeren med knust krabbe. Jeg inbiller meg at det er bedre enn fisk for smaken på hummeren. Men jeg fikk jo også se i går at hummer er glad i hummer :worry:

Link to post
Share on other sites

Og det var fyren som kjeftet på meg for å true med å bruke balltre på hummertjuver! :lol:

 

Men seriously, jeg bruker sanketeinene til OK Marine. Jeg har den store til krabbene og den lille til hummerne. Jeg slenger oppi et par knuste krabber innimellom, og hummerne spiser de ganske fort rene. Men jeg tror nok jeg vil satse på bare å blokkfryse dem når jeg får dem neste sesong, hvis jeg er fornøyd med smaken på dem jeg har blokkfryst i år.

 

ags88, hvis noen spiser hummer 17. mai, håper jeg de har vært fryst. Ellers kunne det lett blitt veldig dyre hummer! Det er strengt forbudt å oppbevare hummer i sanketeiner fra og med 1. januar. Bortsett fra hvis man er yrkesfisker og har meldt dem inn og registrert dem hos salgslagene, da.

Link to post
Share on other sites

Det er snakk om å ha levende til 17 mai ja. Har faktisk sett det selv. Men aldri hatt det selv.

Er mye som er ikke er lov, som blir gjort likevel, så det får bli på eventuell samvittighet til de det angår

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

I det tilfellet er det vel heller snakk om mot enn samvittighet. Jeg ville aldri våget å ha hummer gående så lenge, med de bøtene det kan gi. Det står forresten bare at det gjelder i sjø. Lurer på om det er lov til å ha dem gående nedi der hvis man har en båt med leppefiskkum. Da er de jo teknisk sett på sjøen, og ikke i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Har hatt glede av å følge forumet gjennom årets hummersesong, mye spennende lesning om teorier og fangster. Liker å være på sjøen i den kalde fine tiden og har normalt sett fisket ut november mnd. I år lot det seg ikke gjøre og bruket ble tatt i land fredag forrige uke. Godt fornøyd med årets sesong hvilket viste i snitt 0,39 hummer pr. teine pr. trekk, totalt 63 hummer på 16 trekk. 

 

Fluktåpningene er effektive og få undermåls i teinene, rognhummeren var stadig representert i fangstene tidlig i fisket men gradvis avtagende utover i sesongen. Skulle vært interessant å vite hva som er årsak til dette. Har inntrykk av at de aller fleste setter tilbake hummer med rogn og velger å tro at ulovlig fiske ikke er årsak. Overflate vannet har vært unormalt varm for årstiden og fangstene stabile gjennom hele sesongen, det er derfor grunn til å tro at lav temp ikke har påvirket vandring. Fikk 6 hummer på nest siste trekket hvor 5 var ho hummer uten rogn og har generelt ett inntrykk av at det blir mer ho hummer uten rogn i fangstene senere i sesongen. Noen som deler min erfaring og er det noen fra forumet som sitter med kunnskap om når hummeren slipper rognen til frie vannmasser?

Link to post
Share on other sites

 

. Fikk 6 hummer på nest siste trekket hvor 5 var ho hummer uten rogn og har generelt ett inntrykk av at det blir mer ho hummer uten rogn i fangstene senere i sesongen. Noen som deler min erfaring og er det noen fra forumet som sitter med kunnskap om når hummeren slipper rognen til frie vannmasser?

 

Kan ikke gjøre noe annet en og svare det jeg "syns og mener". Men husker ikke alt fra tiligere sesonger. på seinsommeren og tidlig høst, fikk jeg mest han hummer (krabbe teiner), I begynelsen av hummer sesong var det mest hunn hummer både med og uten rogn, og nå har det vært klart mest hann hummer igjen. Det svinger og varierer hele tiden, er bombe sikker på at alt har med temp og måne/og om det er store sjøer(flo og dårlig vær)

 

Ifjord har jeg ikke noe eksakt dato da heller, men den lille loggen sier sånn: begynnelsen blanding på kjønn, lite rogn hummer. Så ble det mere rogn hummer (bla en med rogn på 47-48 cm) . og så  ble det ett rush med stor rognhummer i slutten på november og begynnelsen i desember. Før det tydligvis gikk over til omtrent bare hann hummer igjen og avslutten da 12 desember.

 

Har bilde av en hummer som sannsynligvis har sluppet rogna Ifjord, 12 desember, husker det var en annen hunn hummer ett par dager før det også, som hadde bare rester av rogn igjen.

 

Såååå sånn e no d me den saken da sjø.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Har hatt glede av å følge forumet gjennom årets hummersesong, mye spennende lesning om teorier og fangster.

Hei Gammarus, og velkommen til forumet og hummerdebatten :flag_bp:  Hvor i landet er det du fisker?

 

 

 

Jeg oppbevarer hummer i trekasse i overflaten. Det er ingen elveutløp og det er mye strøm der kassen ligger.

Nå regner det ekstremt mye. Bør jeg være bekymret for hummerens ve og vel på grunn av ferskvann?

Tror egentlig ikke det. Tror det skal mer enn regnvann til for tynne ut sjøvannet den øverste halvmeteren. Men hvis den treteina ligger og dupper i overflaten, du er ikke redd for at hummeren skal bli sjøsyk da :puke:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...