Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Da var det kroken på døra for årets sesong :smiley:  To hummer i sanketeina pluss en rognhummer. Veldig fornøyd med det, hadde tross alt bare fire teiner ute i dag. Men nå står de på brygga for å settes i opplag til neste års store begivenhet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke sett filmen, det ble kun trekking av teiner, koking av krabbe, og mekking på båt i går :smiley:  En kamerat tvers over sundet her rakk imidlertid å trekke noen teiner før han ilet avgårde på premiæren og fikk tatt et nytt trekk i dag på morran. Stå på Skate :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke regnet på Fjordgrynt. Jeg har kommet litt ut av tellinga. Jeg har heller ikke telt antall trekk. Det betyr nok mer hvor mange trekk man har enn hvor mange dager teinene står ute.

 

Forøvrig er jeg også nybegynner som  hummerfisker. Er vel 5. året nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kino? Å, det er sånn man har når man må gå til et rom sammen med masse tenåringer som skravler, fikler med mobilen og ellers lager generelt bråk. Og så får man ikke drikke øl til filmen, og heller ikke pauset den når man må tisse. Jeg husker de greiene der, ja... :lol: Hver gang jeg har vært på kino de siste 5-6 årene har jeg sagt at det var siste gang. "Hobbiten - Femhærersslaget" var virkelig siste gang. Da måtte jeg reise meg og bruke den dype stemmen før de ga seg med plapringen bak oss (fruen hindret meg i å hoppe over stolraden, jeg var på vei...). Så nå ser jeg bare film på hyttekinoen.

 

Oppsummering av årets hummersesong:

 

Antall ganger teiner er satt ned og trukket: 131 (altså ca. 13 fulle trekk av ti teiner, stemmer ikke helt fordi jeg noen dager har måttet la noen teiner stå og ta dem sammen med nytt trekk av de andre neste gang)

Antall separate steder teinene er satt: 80 (nytt punkt plottes inn når teina flyttes til mer enn ca. 25 fra det stedet teina sto forrige gang)

Størst antall setting på samme sted på etterfølgende trekk: 5 (én teine)

Antall undermålere: 0

Antall rognhummer: 6 (hvorav TRE I DAG!!!!! :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: )

Antall lovlige, fra 25 til 31 cm: 8 (jeg trodde det var 9, men husket feil) De fleste lå på 28-29

Spenning, naturopplevelser og båtturer: nok til å veie opp for lite imponerende fangst!

 

Alt i alt en dårligere sesong i år med 10 teiner enn i fjor med 6 teiner, men færre trekk fordi jeg var ute av spill delvis pga. vær og delvis pga. en tur til russerkrabbene i Kirkenes fra tirsdag 6. til mandag 12., så nesten en uke. I kveld skal den største, på 31 cm, fortæres sammen med noen reker og krabbeklør (krabbene er fremdeles tomme, uansett hvor de er tatt), mandalsloff og REMAs nye majones på plastflaske som er bedre enn Mills, samt et par øl og trolig noe hvitt til selskapet (fruen) og med finalen på Stjernekamp på hyttekinoen. Heia Maria! Bare synd at Knut Erik falt ut, den pimpen var klart morsomst!

Link to post
Share on other sites

Tråden har HELT feil navn, burde hete krabbetråden 2015 ?

Helt ferdig med fisket for i år. Har fiska med 6 teiner, to skikkelige og fire oransje biltema teiner. Har trukket seks eller syv ganger, funnet besøkte og eller flyttet teiner tre ganger. Ingen hummer, men heller ikke ekkolodd så fisker i "blinde". Har fått noe krabber men ikke så mange som i fjor. Begynte sesongen etter høstferien. Fisket med pellets og loins av laks, ikke kjøpt men fått av butikk pga misfarge. Brukte laksehoder i fjor og det fungerte mye bedre. I år prøvde jeg å gi bort noen krabber, men fikk betalt så gikk nesten i pluss! Haha ??

Av det mer skremmende opplevelsene så holdt jeg på og kantre med båten, en 78 modell GH 14, den ene dagen det blåste, kjørte over en bølge som kom skrått inn på babord baug, vinden tok tak i båten og skjøv den mot styrbord slik at fenderlist bak var under vann. Holdt med fast med høyre hånd og fikk vann over håndleddet, fylte motorbrønn helt full. Så til neste år blir det en nyere og større båt håper jeg?

 

PS alternativet er å se etter en ombygd Draco og sette teinene oppe på deres ??

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden stadig flere har puttet teinene i opplag, og tråden sklir ut på viddene...: Hva er oppsummeringen av årets sesong? 

Vil det bli nødvendig med ytterligere regulringer? Virker fredningssonene etter hensikten? Fikk du flere/færre enn vanlig? Virker rømmningshullene, eller er det stadig små hummer i teinene? Er mer redskap stjælt enn vanlig? etc?

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har nøye statistikk i en post over. Men til de siste spørsmålene: Færre enn i fjor, men det kan også være fordi jeg gikk glipp av en ukes fiske. Jeg har snakket med flere som har fått færre. Rømningsveiene fungerer 100 %, for andre år på rad var det ingen hummer under minstemålet. Og jeg har ikke fått noe stjålet, og jeg tror heller ikke noe er tjuvtrukket, så i Mandals ytre skjærgård har det så vidt jeg vet vært ærlige folk på ferde.

 

Det mest spesielle er at nesten alt jeg har kokt av krabber har vært fullstendig tomt, og bare klørne har inneholdt mat, men også de har vært mindre mat i enn vanlig. I tillegg syns jeg (uten å ha målt strekkfastheten vitenskapelig) at krabbene har hatt ganske tynne og skjøre skall. Dette har jeg aldri opplevd før på høsten. Jeg ser også at lokalt fiskede reker er mindre enn vanlig for årstiden, og de har mindre rogn. Jeg vil tippe at begge deler har med en sommer med uvanlig kaldt vann å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Bør vel svare på min egen oppfordring også...

 

Det virker som det blir mer krabber for hvert år, er det mulig at krabbene tar over "hullet i økosystemet" etter at kysttorsken i skagerrakk er "utryddet"? 

Jeg setter stort sett teinene på faste steder og trekker de omtrent like ofte hvert år og jeg synes det virker som det er blitt mer hummer etter at fredningssoen(e) rundt Bolærne ble opprettet, men dette er jo også sammenfallende med krav om rømmningshull og fredning av rognhummer....

 

Men det er to ting jeg savner....

Det første er ett størstemål på hummer (enten i lengde, f.eks 35 cm?, eller som max tillat diameter på inngangshull i teinene), det andre er ett troverdig oppsyn... Har vært over gjennomsnittlig aktiv på sjøen i oktober og noember de siste 20 år, både som hummerfisker, dykker og sjøfugljeger og har blitt kontrollert null ganger og har på denne tiden sett oppsyn/politi/kystvakt totalt 4 ganger. Det er litt irriterende når jeg selv prøver å følge lover og reguleringer, mens jeg vet om flere som f.eks selger "rognhummer til halv pris siden de er ulovlig".....

Link to post
Share on other sites

Ok, her er en kort oppsummering fra min side :smiley:

 

Har ikke telt helt på slutten, men det ble vel ca 70-80 lovlige. Antall som er kastet ut har jeg sluttet å telle for lenge siden. Men generelt kan jeg si at det var lite rognhummer de første to ukene, og relativt mange de siste to ukene. Antall undermålere har vært veldig lavt, så det kan virke som om fluktåpningene gjør jobben. Det kan jo også tenkes at en god del på minstemål eller over kommer seg ut som det ble nevnt tidligere.

 

De siste to ukene har det også vært veldig mye krabbe i teinene, og som Mastiff skriver har de vært særdeles tomme for mat. Selv klørne har vært til dels slunkne. Det blir mye vann på asjetten når man knekker disse klørne. På fredag tok jeg med fem krabber hjem og kokte som så ok ut. To av disse var det bra med mat i. De var ikke fulle, men de var bra.

 

Det Mastiff skriver om tynt skall har vel bare med skallskiftet å gjøre. Det er jo også noe man tydelig ser når man dykker. "Skallkrabbene" er helt lyse i skallet. Når de nettopp har skiftet skall er skallet helt bløtt. Da ligger de gjemt under en stein og tar ikke til seg føde. Når skallet begynner å bli hardt begynner de også å beite, men da har de ligget og tæret på opplagret engeri og er helt tomme for mat. At krabbene er mørke i skallet er imidlertid ingen garanti for å få bra krabber, de kan være tomme som kv... hjerner de også. At dette har med vanntemperatur å gjøre tror jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Her har det blitt 24, hvorav 12 med rogn, ingen undermålere og godt med krabbe. Den største lovlige var på 33 cm, den største rognhummeren på 34 cm. Vi har hatt et par gode måltider med fine krabbeklør. Ellers var krabbene noe tomme i skallet. Vi har hatt ca 2 teinetrekk i uken. Teinene ligger ute enda så lenge været ser bra ut.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Foreløpig rapport fra nord: 4 teiner i havet siden 1okt.

31 keepers, 5 undermålere, 2 rognhummer.1 bergnebb, 2 uer, 3 flyndre, 4-5brosmer, 6-7 småsei, 8-9 torsk og noen hundre kongesnegler, sjøstjærner, trollhummer og erremittkreps. Alt i alt fornøyd som førstegangs fisker, og med OKmarine teinene ;) fant nye plasser og fått halvparten av alt der nå siste uka. Største var en hann på 36,5cm, som manglet knusekloa, så misstenker en større for å stå bak, skal sies at den klippet to hummer på 26cm i to så var ikke akkurat hjelpeløs med kun saksekloa... Ps. Artig med ikke for råtten sild i teinene, får så mye rart nå...

bilde

Link to post
Share on other sites

Komodo, jeg vil fortsatt si at det er noe funky med krabbene, for jeg har fisket krabber i mange år (lenge før jeg begynte med hummer), og jeg har aldri før vært ute for en så stor andel med tynt skall som det er nå, uansett årstid. Kan det være at temperaturendringen i vannet nå gjør at alle plutselig får det travelt med å skifte skall samtidig, etter at de har utsatt det på grunn av kaldt vann tidligere i år? For i sommer var det uvanlig mange med tjukt skall, jeg fikk ikke en eneste med tynt skall som jeg kan huske. Men tomme var de like fordømt.

 

MikkelFLom, Litt av en fangst, gratulerer! Men er det ikke uvanlig å få brosme så grunt? Her nede går den iallfall stort sett bare ned mot 100 meter.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff: joda er mere brosme nede på dypt vann, men får småbrosmer helt opp til ca 20m dyp. De som har gått i teinene har vært på ca 35meter. typisk å få småbrosme når man sklir av sandbankene på kveitejakt. Har ikke tall på hvor mange jeg har fått da. Nå er man forresten oppe i 41 keepers. Hadde et forrykende trekk idag, 3 i to teiner og 2 i de andre. Totalt 10 keepers idag... Men dårlig med fisk i teinene idag, kun en småsei som hadde fått sinnsykt med juling av kardinalen. Begynner å få dreisen på dette nå.

bilde

snushummer
Link to post
Share on other sites

Det er kanskje litt annerledes der oppe enn her. Jeg har aldri i mitt liv fått en brosme på stang. Broderen har fått noen på line, på 75 meter og nedover. Jeg har tenkt å prøve meg med fisketeine til sommeren, satser på å legge dem på ned mot 100 meter (greit nok med teinehaler). Så da kan jeg kanskje få noe sånt.

 

Men du må ikke finne på å spise den hummeren der! Den er garantert kreftfremkallende! :giggle:

Link to post
Share on other sites

10 hummer på 4 teiner!! Det er jo helt utrolig, gratulerer med god fangst :yesnod:

 

Mastiff: Jeg er ikke marinbiolog, så jeg skal ikke begi meg inn på noen dyptpløyende diskusjoner om krabber og skallskifting. Skomaker, bli ved din lest :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja, hadde bare krabbene blitt ved sitt matfat i litt større grad i år...Må vel vurdere å ta hummerfisket nordpå neste år. Jeg har jo familie i Kvæfjord ved Harstad, men det blir nok et lite hakk for langt nord. Kanskje en kombinasjonstur med båten min, med teinehaler: Først russerkrabbefiske sørvest for kvotegrensen i Finnmark (Honningsvåg), og så hummer i Nordland.

Link to post
Share on other sites

Liten rapport från Sverige.

Varit det bästa vädret på många år och detta återspeglas på fisket som varit mycket bra. För vår del är det 30-38 m som har gällt. Fler romhonor tillbaka än vad vi fått ta med i land. Krossade krabbor i tenerna har fungerat bra för att hålla krabbor borta.

Tror det är bästa året på 10-12 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...