Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Det var ikke værst Svensk, gratuelrer med god fangst! Men det var altså ikke meningen å presse deg for denne informasjonen, kun nyskgjerrighet i forhold til statistikken. Vi har selv også fått bra i år, bedre enn noen av de åra som har vært. Har kommet litt ut av tellinga, men et sted mellom 70 og 80 tror jeg. Vekt vet jeg ikke, har ikke veid alle. Men jeg vet at vi har fått 8 - 10 kg per trekk opp til flere ganger (i begynnelsen). Til neste år tror jeg at jeg skal gjøre som Mastiff og skrive opp fangstene og hva jeg har fått hvor. Men jeg tror ikke jeg kommer til å fiske så mye som i år. Det kommer jo også an på været. I år har det som du sier vært veldig mye bra vær i oktober, så det har vært mulig å fiske langt ute og trekke ofte. Og så har det jo mye å si hva man har tid til i forhold til jobb og familie osv. En annen ting er jo også hvor mye hummer man egentlig trenger. Føler vel egentlig nå at jeg har fisket mer enn jeg trenger, og det er jeg egentlig motstander av.

Link to post
Share on other sites

Dagens trekk av sju teiner: to lovlige, en rognhummer og en havål på 100-150 cm. Har ikke opplevd lignende angående sistnevnte.

 

Noen som vet hva som går som sekunda hummer(redusert pris) ved levering til fiskemottak? Vil for eksempel hummer med små klør eller skadede klør bli redusert i pris?

Link to post
Share on other sites

Måtte koke ett par idag, for og få unna litt. Mye mellom stor hunn hummer, snitt på 1,36 kg her.

 

bilde

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

De på bilde blir fryst og delt ut videre til familie etc :smiley: Trenger vel ikke så mange til frokost, lunsj og middag, det holder vel med en på 3.3 kg som er levende i ballongen enda :giggle:

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Apropos penger i banken, selvangivelse og reinsdyr, Rune Nilson er på sitt beste når han spør sin "samevenn": "Kan jeg spørre hvor mange rein du har ?" - "Ja, du kan spørre om det."-"Hvor mange rein har du ?"- "Ganske mange" :lol:

 

Eller en annen variant jeg har hørt: "jeg har 1000 rein på selvangivelsen, og resten på vidda...  "   :cool:

Link to post
Share on other sites

Muligens et dumt spørsmål, men jeg er jo som kjent nybegynner: Du som får så mye hummer - har du teinene på samme sted hele tiden, eller flytter du litt rundt på dem ? Kan en teine stå på ett sted hele sesongen igjennom, og allikevel fiske hummer til siste dag ? (Kjenner ikke til hummerens levesett - om den vandrer kort eller langt, eller har sin faste stein den holder seg til hele livet).

Det går bra Fjordgrynt, nybegynner jeg også, så jeg har bare prøvd meg litt fram.

 

Nå vet jeg ikke hva alle andre gjør, men jeg flytter teinene litt rundt. Har liten tro på å fiske på den samme plassen hele tiden, men jeg vet at endel gjør det også. Hummeren kan vandre en del i løp av en natt, men om den går tilbake til sin faste bergsprekke, eller om den stadig finner nye gjemmeplasser vet jeg ikke. Jeg prøver i alle fall å bruke fantasien og kart/plotter/ekkolodd mest mulig. Bruker en god del tid om sommeren til å kjøre rundt å studere bunnforhold. Har en 12" Lowrance med sonar, og den er utrolig grei. I tillegg er det jo ingen ulempe å ha dykket i nesten 30 år, man får jo en viss oppfatning om hvordan det ser ut der nede og hvor hummer og krabbe liker seg da :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Skal man oppbevare hummer levende, så må de ha friskt vann. Forsøkte å oppbevare en hummer i 5 cm vann i en murerdunk over natten - var helt slapp og livløs dagen etter. Raste ned til sjøen og fikk gitt den et par bøtter friskt vann - etter et par timer var den tilbake til sitt gamle jeg, og fektet vilt med klørne når man tok den opp.

Skal du oppbevare hummer levende må du ha ei sanketeine. Det må stå et sted der det er friskt sjøvann (ikke for mye ferskvann, og ikke stillestående). Hvis den står i ei balje i garasjen vil oksygenet gå ut av vannet rimelig fort, og hummeren drukner :diving:

 

 

 

Så har jeg en som er fryst ned levende, og som jeg koker til jul. :clap:

Det trikset der lurer jeg på ennå. Putter man da bare en levende hummer rett i fryseren? Jeg vet ikke om jeg hadde fått meg til å gjøre det... Men nå har jeg fire sanketeiner ute med ganske mye hummer, så noe må jeg jo gjøre med dem. Klarer aldri i verden å få spist opp det før jul. Nå har vi stort sett spist hummer 2-3 ganger i uka siden 1. oktober, og begynner vel egentlig å bli forsynt for en stund. Denne helga er første helg vi ikke har hummer...

Link to post
Share on other sites

Jeg syns så synd på deg, Komodo. Tenk å måttte lide seg gjennom hummermåltider helg etter helg! :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue:

 

Jeg fryser levende, og det er faktisk metoden som dyrevernorganisasjoner anbefaler. Jeg har en litt spesiell teknikk. Jeg blokkfryser i ferskvann, som er blitt anbefalt. Frysing i saltvann skal visstnok lett gjøre at hummeren blir for salt (et eller annet med at saltet samler seg når det fryser, eller noe sånt). Så jeg har en egen, uhyre høyteknkologisk hummerblokkfryser (eller innlegg til Smart Store bokser, kjøpt på Clas):

bilde

Den er 37 cm lang, 12 cm bred i hvert rom og 9 cm dyp. Perfekt for en hummer med klør, eventuelt lagt litt bøyd sammen når det trengs. For de største jeg har i år (rundt 30 cm, som sagt ingen god sesong...) ble det litt i grunneste laget, særlig med det utskårne håndtaket, så jeg brukte stiv vakuumplast fra sous viden og laget innlegg til innlegget for å få et par centimeter ekstra og dekke hele hummeren. Denne fyller jeg med vann og setter inn i frysen et par timer før hummeren hentes i sanketeina. Den passer tilfeldigvis perfekt oppå rammen til skuffene i agnfryseren. Så tas hummeren opp og får ligge løst i en egen skuff i den vanlige fryseren (smal skuff ved siden av isbitskuffen) , og hvis det er to, legges den andre i isbitskuffen (lite brukt på denne årstiden). De ligger helt stille der, og i løpet av en time er de gått fra søvn til dvale til ihjelfryst (som sagt altså visstnok smertefritt). Da legger jeg hummeren oppi vannet, som allerede holder like over 0, med snerk av is på toppen. Ferdig. Dagen etter kan det tas ut to ferdige hummerblokker, som legges i vanlig plastpose og stappes i fryseren. Det er plass til mange i en vanlig fryseskuff fordi de er så symmetriske. Og med vakuumplasten slipper isblokkene lett løs. Samme metoden kan selvsagt også brukes til å blokkfryse kokt hummer, men ifølge mateksperter skal man da fryse dem i kokevannet blandet halvt om halvt med ferskvann, igjen for å unngå problemer med for mye saltsmak.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur til Søndre Missingen i dag. Det var mye vind og bølger, rundt 14 m/s så det ble ingen teinetrekking. Og til min store forbauselse og irritasjon lå det tre teineblåser i innseilingen til nødhavna. De lå faktisk helt på linje med overettmerkene som markerer innseilngen. Hva tenker folk på? Den som er kjent her vil vite at en ikke har mye slingringsmonn når en går inn med skvalpeskjær på begge sider. Dette er ikke et sted en bør kjøre slalom mellom teineblåser, spesielt ikke i sterk vind ig store bølger.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mastiff: Takk for grundig redegjørelse om frysing av hummer! Ikke umulig at det vil bli testet ut.

 

 

Jeg var en tur til Søndre Missingen i dag. Det var mye vind og bølger, rundt 14 m/s så det ble ingen teinetrekking. Og til min store forbauselse og irritasjon lå det tre teineblåser i innseilingen til nødhavna. De lå faktisk helt på linje med overettmerkene som markerer innseilngen. Hva tenker folk på? Den som er kjent her vil vite at en ikke har mye slingringsmonn når en går inn med skvalpeskjær på begge sider. Dette er ikke et sted en bør kjøre slalom mellom teineblåser, spesielt ikke i sterk vind ig store bølger.

Ja, der er jeg lommekjent. De teinene hadde jeg trekt og flyttet. Eieren fortjener juling. Kanskje vi burde sende en mastiff på ham :giggle:

Link to post
Share on other sites

..........................

Ja, der er jeg lommekjent. De teinene hadde jeg trekt og flyttet. Eieren fortjener juling. Kanskje vi burde sende en mastiff på ham :giggle:

 

Tenkte i samme baner, men det var ikke vær til det i går. De lå faktisk helt nøyaktig i siktelinjen for leia inn, akkurat mellom skvalpeskjærene. Dersom de ligger der neste gang jeg kommer og været tillater, tar jeg dem opp og legger teinene på land med beskjed.

 

Ellers var det urolig på Missingen i går, selv innerst på brygga, så vi ble ikke lenge. Det var bare en kort tur for å treffe kjente og for å mosjonere Saowanee.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ble så stille i denne tråden nå, har folk tatt på land bruket nå når den beste tia kommer?

 

Her ett bilde fra idag 3,3 og 1,3 kg

 

bilde

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Ser at mange har dratt opp teinene sine nå, men jeg fisker enda. Hadde årets beste trekk i går med 6 lovlige og en rognhummer på 9 teiner. Hadde jeg dratt teine nr 10, så hadde jeg sannsynligvis endt på 7 hummere den dagen siden det var en i den teinen i dag. I dag fikk jeg 2 lovlige og en rognhummer på 6 teiner.

 

Rognhummeren jeg fikk i dag er en stamgjest som jeg har hatt besøk av 3-4 ganger, noe som kan tyde på at jeg har tatt de fleste lovlige hummere som befinner seg akkurat på den plassen med to teiner.

 

Jeg opplever det stikk motsatte av folk flest som får mest hummer i begynnelsen av sesongen. De første ukene fikk jeg veldig lite, og etterhvert ble det gradvis bedre. Det er samme erfaring jeg har fra tidligere år med en godt fangst i begynnelsen av november og helt dødt i midten/slutten av november når vinteren slår inn for fullt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...