Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

att den er fysisk isolert, trenger ikke o betyde att den ikke utnytter metallen i karossen som radiojord

min SSB/AT 140  er fysiskt isolert fra jordplatene som sitter under skroget (for å minske galvaniske strømmer)

 

men når det er sagt, så spiller radiofrekvensen også rolle her. 

 

å hvis jeg husker rett, fra NMT450-tiden og 'slepebare' telefoner....så tok vi inn telefonen med magnetantennen å satte den på skrivbordet...og det funke det også... 

så du kan godt prøve ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra Håvard på webbutikken.no (Emcom AS)

 

Spørsmål:

Ser at dere selger denne antennen, beregnet for bruk i bil:  Panorama 7 dBi piskantenne, 450-470 MHz 
Kan denne brukes som transportabel antenne og monteres hvor som helst uten tap. Eller er det slik at denne modellen krever at det er et metallunderlag under basen for å gi best signal?
 
Svar:
Ja, den kan brukes som en transportabel antenne sammen med en base/fot som du finner her.
Det er litt tap i kabelen, men på 450 MHz frekvensen og den lengden som benyttes, vil ikke det være utslagsgivende. Metallunderlag under basen gir bedre signal selv om det kan fungere fint uten også.
Link to post
Share on other sites

Vurderer også å anskaffe en mast, ser at eidolon.no har noen teleskop master i glassfiber som går opp til 15m.

Svar:

Ja, den kan brukes som en transportabel antenne sammen med en base/fot som du finner her.
Det er litt tap i kabelen, men på 450 MHz frekvensen og den lengden som benyttes, vil ikke det være utslagsgivende. Metallunderlag under basen gir bedre signal selv om det kan fungere fint uten også.

 

 

Hei amyren

 

jeg skulle prøvd med så kort kabel som mulig mellom router og antenne.

det er små effekter som går ut fra disse og du vill ha så mye effekt som mulig ut i antenna..........og det er alltid tap i antennekabler

sen skulle jeg gått med vanlig datakabel videre fra routern....

bare en tanke :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei amyren

 

jeg skulle prøvd med så kort kabel som mulig mellom router og antenne.

det er små effekter som går ut fra disse og du vill ha så mye effekt som mulig ut i antenna..........og det er alltid tap i antennekabler

sen skulle jeg gått med vanlig datakabel videre fra routern....

bare en tanke :smiley:

Er enig i det. Men noe kabel blir det nok uansett, det er forholdsvis dårlig IP grad på routeren slik at den bør stå på et tørt sted. Eller så må jeg lage et eget lite hus til den :)

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å skifte ut Telenor på grunn av roaming kostnadene i S og DK og at dekningen iallefall i henhold til dekningskart skulle være bra i de områdene jeg seiler.  Tegnet avtale på både mobiltelefon og bredbånd i båten

 

Positivt -

 

Dekningen er grei.  Vi var på tur 7-8 uker på sørlandslysten og svenskekysten .  Dekning hele tiden.  Nå er det stort sett værmeldinger ,nyheter og mail vi sjekker, og dette fungerte forsåvidt greit.   mellom 2 og 10 M de fleste steder med ekstern 450 Mhz antenne heist opp til nederste saling - ca 6 meter o.h.

 

 

 

Negativt -

Ingen dekning i Skagen havn  -  Men wifi fungerer jo her.

 

1.  Fikk aldri første faktura som ble lovet sendt som e.faktura.  I stedet kom det et inkassokrav.  Betalte umiddelbart, men måtte,etter krangel, ut med inkassogebyr på Kr 236,-  Lite penger, men prinsippet irriterer meg.

 

2. Midt i fellesferien sender ICE ut nye SIM kort.  Dette kom til adresse i Grimstad, og måtte få slektning til å kjøre dette med bil 20 mil for fremdeles å ha mobil.  Ingen tanke på at folk kan være borte om sommeren...

 

3. Kvoten på mobilt bredbånd forsvinner utrolig raskt.

 

4. Nå har jeg sagt opp både mobilt bredbånd og telefon - skiftet til telia på begge.  Sendte router i retur til oppgitt adresse, men den kom i retur i dag som ikke avhentet.  Betaler ikke fraktfor denne en gang til, så de får hente den hos meg i Sverige.

 

5.  Umulig å få tak på kundeservice på telefon.  De svarer heller ikke på mail.

     Den ene gangen jeg fikk tak på kundeservice var det helt kunnskapsløst.

 

Konklusjonen min er at dette er et helt useriøst selskap, så velg noe annet om mulig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kanskje vært heldig med kundeservice, men så langt har jeg fått svar på alle mine henvendelser både på mail og den ene gangen jeg ringte dem

Sendte dem senest i dag en mail med spørsmål om A1 routeren, som jeg fikk svar meget raskt på.

Selv om svaret virker noe uklart på meg i forhold til det jeg spurte om, men mulig jeg burde ha formulert spørsmålene mine på en annen måte.

Se min mail, og svaret fra kundeservice under. 

 

> Hei.
>  Jeg har en ICE Smartrouter A1 og har noen tekniske spørsmål om denne og bruk av antenner.
>
> Jeg har funnet ut en del gjennom ulike forum, men vil gjerne ha bekreftet at følgende er riktig:
> - Når antennebryteren står i normalposisjon så er antenneutgangene satt opp til kun 450mhz, mens de høyere frekvensene tas inn via intern antenne i routeren.
> - Wifi antenne står også bare inne i routeren
> - Når bryter står i posisjon for ekstern antenne, så blir også de høye frekvensene tatt inn via tilkoblet antenne.
> - Det er kun antenneinngang nærmest bryteren (på venstre side når man se routeren fra framsiden) som tar inn de høyere frekvensene, mens den andre inngangen vil bare ta inn 450 mhz.
>
> Hvis dette over stemmer så har jeg noen flere spørsmål:
> - Når bryter står i modus for ekstern antenne, vil da den interne antennen for de høye frekvensene være utkoblet?
> - Dersom jeg har en ren 450 mhz antenne tilkoblet, har det da noen hensikt å sette om bryter til ekstern antennemodus?
>
> Jeg har forsøkt med panelantennen deres som dere anbefalte. Denne ble jeg nødt til å sende i retur, siden den gav meg dårligere nett enn uten antennen. Der jeg bor så har jeg ikke direkte sikt til sender, så dette kan være årsaken.
> Nå har jeg bestilt den rundstråleantennen dere selger, Poynting OMNI-A0275. Men jeg ser at denne bare gir 2,5dbi på 450Mhz båndet.
> I områder med dårlig dekning er det vel 450mhz båndet som bærer best?
> Jeg begynner derfor å lure på om kanskje en annen antenne, med bedre mottak på de lave frekvensene ville vært bedre for best mottak hos meg.
> Det jeg tenker på er å ha en best mulig 450mhz antenne for tilkobling på antennetilkoblingen til høyre, kanskje da i tillegg til den A0275 antennen .
> Men jeg ser at dere ikke har noen produkter i webshoppen spesielt for dette. Har dere noen andre antenner å anbefale til dette?

 

Hei og takk for din henvendelse.

Du har rett, frem til det siste punktet. Piskeantennene som sitter på routeren tar inn 450-frekvensen. Ved å flytte bryteren til ekstern antenne, ber du routeren om å ta in mot signaler fra antenneutgangene. Om du har koblet til en 4G antenne, som din båtantenne, vil routeren da ta inn alle frekvenser, fordi antennen du har koblet til tar inn alle frekvenser.

Routeren vil velge den frekvensen som den får best kontakt med.

450-frekvensen har størst rekkevidde, det er riktig, men om det er det at hindringer skygger for signalene, vil ikke 450-frekvensens signaler kunne trenge seg bedre igjennom hindringen.

Jeg vil si at båtantennen, som du har, antagelig er vår beste antenne.

Link to post
Share on other sites

1.  Fikk aldri første faktura som ble lovet sendt som e.faktura.  I stedet kom det et inkassokrav.  Betalte umiddelbart, men måtte,etter krangel, ut med inkassogebyr på Kr 236,-  Lite penger, men prinsippet irriterer meg.

4. Nå har jeg sagt opp både mobilt bredbånd og telefon - skiftet til telia på begge.  Sendte router i retur til oppgitt adresse, men den kom i retur i dag som ikke avhentet.  Betaler ikke fraktfor denne en gang til, så de får hente den hos meg i Sverige.

ref pkt 1. Jeg fikk også purring og ekstra gebyr en gang. Jeg hadde da fått fakturaene på epost hver mnd, men så skulle jeg registrere meg på Min Side (beta) og det ble noe tull med registreringen. En kar på kundeservice slettet brukerprofilen min og gjenopprettet den slik at jeg skulle registere meg på nytt. Hvilket jeg gjorde, og kom da inn på min side. Men påfølgende måned så fikk jeg ikke fakturaen på epost, istedet gikk det en tid og purringen kom. Prøvde å argumentere for at jeg ikke hadde fått eposten, men jeg orket ikke å mase så mye om det. Har fått fakturaene siden.

 

ref pkt 4. Hvorfor måtte du returnere routeren? Jeg mener i alle fall at den må være min, all den tid jeg har betalt for den. Eller hadde de andre avtaler tidligere?

Link to post
Share on other sites

Interessante videoer over. Men jeg lurer på om han smurte litt på i den første videoen der han snakket om de krysspoliariserte antennene, som "skrur seg gjennom" hindringer i terrenget. Panelantennen som Ice selger skal også være krysspolarisert, og jeg kan ikke si at jeg merket noe til den effekten hos meg.

Link to post
Share on other sites

Begrebet "skrur seg gjennom" hindringer i terrenget forsvandt for ICE ved overgangen fra 3G til 4G.

Besøger du båthavne der er omgivet af menneskesiloer er der bare 0 signal.

I andre tilfælde har jeg observeret at om båten vender stævnen mod nord eller omvendt 180 grader mod syd kan også give store forskelle. Hvilket betyder at blot fx. en windex i mastetop der skygger for antennen i mastetop er en showstopper. ICE har ikke evnen til at se rundt hjørner.....lost

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

ICE har ikke evnen til at se rundt hjørner.....lost

Helt korrekt (nesten).  Men det har ikke de andre operatørene mulighet til heller. Jeg skrev nesten, og det har med hvilken frekvens som brukes. Lyd med frekvenser går godt rundt hjørner. Det gjør ikke lys. For de frekvensene internett bruker, har ICE den laveste frekvensen med best mulighet til å komme rundt hjørner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ble litt inspirert av Lars H. her, som i et tidligere innlegg viste noen bilder av noen selvbyggede antenner.

Har prøvd meg på en Slim Jim antenne laget av tynne kobberrør, men får ikke testet denne før jeg er hjemme igjen til slutten av neste uke.

Hadde ikke BNC bend liggende, så på bildet er det en BNC T-kobling. Får se om jeg får skiftet den ut senere.

Evt lodder på en variant med BNC hun på eller får tak i en kabel med BNC hun i ene enden så den går direkte på antennen.

Antennen er laget etter mål fra en av disse kalkulatorene som man finner på nettet. Det som jeg er mest usikker på er selve tilkoblingen (feed punktet)

Dette skulle være 1,6cm opp. Men det stod også at avstanden mellom stengene skulle være 1,4cm.

Sistnevnte avstand betegnes som ikke-kritisk, men det stod at den kunne ha innvirkning på hvor feed punktet skulle være.

 

Så stod det også at målene bare var retningsgivende og at man skulle tune inn den etterpå, måle SWR og flytte feed punktet opp eller ned til man kom så nær 1.0 som mulig.

Dette har jeg hverken utstyr eller tålmodighet til, så antennen får bli som den ble tror jeg.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ingen dekning i Skagen havn  -  Men wifi fungerer jo her.

Jeg tror ikke det var dekningen det var noe i veien med, men heller kapasiteten.

 

Skagen var tettpakket med norske båter, sikkert en stor del med ICE-modem, og i Danmark kjøres det bare 450 MHz. 450 Mhz er supert for å få et stort dekningsområde på én basestasjon, men dessverre bryter alt sammen når det blir for mange båter som er koblet opp mot samme basestasjon.

 

1.  Fikk aldri første faktura som ble lovet sendt som e.faktura.  I stedet kom det et inkassokrav.  Betalte umiddelbart, men måtte,etter krangel, ut med inkassogebyr på Kr 236,-  Lite penger, men prinsippet irriterer meg.

Absolutt; det inkassogebyret burde du ikke betalt, dersom du har ditt på det tørre skal du prinsipielt sett be de ta det opp til forliksråd ... men nå blir ting litt mer komplisert dersom de truer med å skru av internettet ditt hvis du ikke betaler ...

Link to post
Share on other sites

Sikkert dumt spørsmål for mange, men hva heter den pluggen som jeg trenger for å koble inn en ekstern antennekabel til den nye 4G ICE boksen.  Den er jo mindre enn den gamle.

 

Det er lett å gå seg feil i disse pluggbetegnelsene, det er mange typer FME, BNC, SMA, TNC, N, ..osv. Og så kommer de i male eller female, men også i RP-male og RP-female. RP betyr reverse polarity og betyr generelt at pluggen er lik utvendig men kommer med pinne ut i midten på female variantene. (se vedlagte bilder, de forklarer antakelig bedre enn det jeg klarer å skrive)

 

Du spør etter den nye 4g Ice boksen, mener du A1 Smartrouter da, eller har det kommet en annen boks etter den?

 

Jeg har en A1 router og den har en TNC tilkobling (TNC jack female). Men da jeg kjøpte boksen hos Expert, så hadde jeg en annen router hjemme til prøving, og denne hadde SMA female tilkobling. SMA er mindre enn TNC koblingen, men jeg tror at A1 routeren som jeg har er nyere enn den jeg hadde til prøving. Fordelen med TNC i forhold til SMA er at TNC er grovere og gjerne tåler mer hvis du driver og flytter routeren for å prøve signalet. 

Ser ut til at D35, R90 og A1 routeren har samme tilkobling, se her for bilde av den connectoren som vil passe inn på disse routerene (den til høyre i bildet) http://www.antenneservice.no/produkter/detaljer/overgang-fme-tnc/178/7.

 

 

SMA varianter:bilde

TNC: bilde

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RP TNC: bilde

Redigert av amyren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har testet antennen jeg har bygget (se post #362). Resultatet var heller skuffende, det ble dårligere signal med den enn de orginale antennene.

 

Jeg har også fått testet en antenne fra Ice, Poynting OMNI-A0275. Jeg må si jeg er ikke spesielt imponert over denne antennen heller. Den ser ikke ut til å gi noe sterkere signal enn orginalantennene dersom den plasseres på samme sted som routeren.

Med orginalantennene så får jeg tre signalstrek på routeren, når jeg satte på A0275 antennen så ble det bare 2 strek.

 

Jeg laget meg en mast så jeg fikk den noen meter opp, men det hjalp lite på signalet. Har sjaltet litt mellom den eksterne antennen og de orginale, og har så langt ikke funnet at det er noe mer stabilt med den eksterne antennen.

 

Eneste fortrinnet med en slik antenne er at man har mer fleksibilitet mht plasseringen.

Senest i dag var jeg ute og flyttet litt på masten, og ved å flytte den en meter sideveis klarte den plutselig å komme opp til 3 strek signal, så jeg skyndte meg å sette den fast der. Tiden vil vise om det blir mer stabilt, begynner å bli mektig lei av nett som ikke virker.

 

Et annet spørsmål. Når jeg resetter routeren (A1), så er signalindikatorene på routeren gule. Og da viser nett-interfacet at det er kanal 31(450mhz) som er i bruk. Som regel så skifter disse indikatorene til blå farge etter at routeren har stått på en stund, har forstått det slik at dette betyr at det da er 4G signal. Men da viser routeren frequency band: unknown.

Er det flere som får denne visningen - er det normalt?

Link to post
Share on other sites

Når signalstolpene viser blått, er du koblet opp med 800MHz. 4G har du enten du bruker 450 eller 800MHz.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dere som stadig tester hastighet. Husk at disse testene tar myyye data. Mao så spiser dere gode jafs av datakvoten hver gang dere tester hastigheten. 

 

Men jeg fant en app hvor jeg kan stille mengden som skal bli brukt pr. test: 

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.speedspot.speedspotspeedtest&hl=no

 

Så da har man i hvertfall kontroll på datamengden som blir brukt. 

Link to post
Share on other sites

Går det an å bruke den gamle R-90 routeren fortsatt?

 

En kompis hadde R-90, men beskjed fra ice at han måtte ha ny router og fikk tilsendt en W1 smartrouter. Denne mener han er mer ustabil enn den gamle routeren. Han har den gamle routeren liggende ennå, er d mulig å bruke den om man flytter sim kortet over fra den nye routeren?

Link to post
Share on other sites

Nix, den gamle R90 routeren er nå spesialavfall. Den gikk på et helt annet system og hadde heller ikke SIM-kort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...