Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Ice har virka upåklagelig på de tre overnattingsplassene vi har vært på til nå.

Ystholmen ved Kalvøn/Havstenssund, 3 streker (ny ruter, uten å kople til ekstern antenne).

Dannemark, 5 streker.

Malmön, 2 streker, ingen vansker med kapasiteten til det vi gjør med to nettbrett, facebook, epost, baatplassen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hva koster det abonnementet du har, og hvor mye data kan du bruke?

 

Jeg har 40GB i mitt telenor abonnement på jobben, og dette betaler vi ca 5-700 kr for i mnd, og så har jeg kjøpt den mobile bredbåndsruteren til Telenor. Bruker jeg mer kan jeg kjøpe mer data for noen hundrelapper. Viktigst av alt er at internett går som ei kule.

 

I EU går det heller ikke på noen flere kostnader så lenge man har et Fri+ abn. Så igjen, forstår fortsatt ikke hvorfor ICE skal være så attraktivt med så mange klager her på baatplassen. Supert dog at det funker for deg:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

99kr/mnd. Bindingstida for den nye ruteren er vel over nå, så jeg registrerer meg vel for ukesforbruk igjen. Men med de nye åpningene med Fri+ er det neppe aktuelt å bruke ice - det var likevel ikke slik da ruteren ble anskaffet.

Men ice virker ihvertfall greitt her på Bohus-Malmön nå, også med 2 streker.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

- og så gir ruteren bare to ganger fem røde streker, og ingen forbindelse; i dag samme plass som hadde fullt signal på 450 MHz i forrige uke (Dannemark). Må ta kontakt med support når vi er hjemme. Greitt at bedriftsabo hos telenor gir 4g mobildata uten ekstra betaling.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått oppjustert jobb-abonnementet hos Telenor til 15GB/mnd, og når man også kan benytte dette i Sverige falt hele behovet for ICE egentlig bort.. kranglet meg til en gratis oppgradering fra den gamle R90'n til den nye Smartrouteren, men den har enda ikke vært slått på og blir det vel heller ikke nå.

 

Noen som vil kjøpe den?  200kr? :-)

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

99kr/mnd. Bindingstida for den nye ruteren er vel over nå, så jeg registrerer meg vel for ukesforbruk igjen. Men med de nye åpningene med Fri+ er det neppe aktuelt å bruke ice - det var likevel ikke slik da ruteren ble anskaffet.

Men ice virker ihvertfall greitt her på Bohus-Malmön nå, også med 2 streker.

Har de ukesabonnementet enda? jeg finner det ikke på sidene deres. Det er vel noe de helst ikke vil selge tipper jeg....

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt og har hatt ukesabonnement siden starten på ICE. Først og fremst på grunn av 450 MHz som med retningsvirkende antenne gir dekning til fjells der Telenor og de andre ikke har dekning,. Jeg tar med modemet (variant nr 4 etter diverse skift via ulike EVDO codec til dagens) ned på Sørlandet sommerstid.

 

OK hastighet til epost, værmelding og nyheter på ukurante tider. MEN i "rushtiden" påsken og midtsommers er det så langsomt at det ikke engang går å få kontakt med Ookla for å måle hastigheten. Telenor setter opp ekstra utstyr i områder der de vet at det kommer mye trafikk. Hvis ICE ikke går konk først må de også gjøre det for å kunne konkurrere.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sendt melding til ICE om at jeg vil ha tilbake mitt "Uke" abonnement. Jeg gikk over på 99/mnd. for å få den nye ruteren for et drøyt år siden men siden jeg bare har ICE som backup for Telenor på hytta og i båten så bruker jeg det bare en sjelden gang. Ser ikke uke-abonnementet på hjemmesiden deres så jeg antar at det er en "hemmelig tjeneste".

Link to post
Share on other sites

- og så gir ruteren bare to ganger fem røde streker, og ingen forbindelse; i dag samme plass som hadde fullt signal på 450 MHz i forrige uke (Dannemark). Må ta kontakt med support når vi er hjemme. Greitt at bedriftsabo hos telenor gir 4g mobildata uten ekstra betaling.

Har sendt melding til support, fått automatisk svar med saksnummer, men ingen oppfølgende henvendelse.

Men en reset av ruteren brakte tilbake forbindelsen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tilbakemelding fra kundeservice om at det var uaktuelt å gjenopprette ukesabonnementet mitt, som var satt til siden da jeg bandt meg til ett år med ny 4G-ruter - og at abonnementene nå begynte med 199.-/mnd (ikke en gang de 99,-/mnd som jeg har nå!).

Abonnementet er sagt opp.

Jeg kan klare meg med trådløst samband via mobiltelefonnettet, og (uten internett:) maritim VHF og amatørradio.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

- og oppsigelse må skje i undertegnet brev (i posten) eller på 08200.
på tlf kommer man til en sentral etter ti minutter (hadde jeg flaks?), og blir satt videre til "rett sted" - har venta ni minutter der til nå. hmpf.

(redigert:)
Men jeg kom fram til noen. Og da fikk jeg tilbud om å beholde ukesabonnementet. Det er greitt.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

De fleste slike 5-sifrede nummerene er dyre å ringe til. Men det finnes som oftes vanlige 8-sifrede nummer med normal takst. I stedet for å ringe til ICE på 08200, kan en bruke 21002129.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis Snovshoved = Skovshoved skulle der være god dækning idet du er 4sm nord om masten på Margretheholm som er overfor Langelinie. Har haft 10 mbps+ på den lokation. Evt restart router via http://192.168.0.1/ -> System Settings, alternativt er tlfnr til support i DK 004538414141, men da får du vente indtil på mandag

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I skjærgården her i Aust-Agder fungerer nettet forsovet bra. Men jeg mistenker Ice for å ha kommafeil i forbruksmålingen! 18Gb gikk på to dager. På mobilen med 4g tar det en måned å bruke 1 GB!

Du er ikke den første som lurer på det...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Virker som de sliter med kapasiteten selv om signalet er bra, feks på Oscarsborg og i Holmestrand, hadde kidsa Youtube kun frem til alle de andre båtene sto opp...

Dette har alltid vært ICE sin achilleshæl. Det fungerer fint inntil man blir flere som bruker samme sender. Så fort det blir flere ICE-klienter i samme område synker hastigheten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...