Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Har hatt ICE siden de startet. Men er utrolig misfornøyd med dataforbruket og hastighet. Har nå fått ruter fra Telia, den bruker mye mindre data enn ICE og nettverket er

raskt. ICE sitt dataforbruk er jo hinsides all fornuft. Har pratet med kundeservice flere ganger, men de sier de ikke finner ut av hvorfor det er så stor forskjell på dataforbruket

på ICE's ruter kontra f. eks Telenor eller Telia.

 

Målinger fra båten igår kveld.

 

ICE hastighet

 

ice.jpg

 

Telia hastighet

 

telia.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

... når det er sagt, så skjønner jeg ikke en dritt av Sognemaul heller...

Fortsatt OT: For rundt 20 år siden var jeg på besøk på ei lita øy helt ytterst, faktisk litt på utsiden av Sognefjorden. Der møtte jeg tre generasjoner. Besteforeldregenerasjonen - jeg skjønte ikke noe som helst av hva som ble sagt. Foreldregenerasjonen - jeg forstod hva som ble sagt, men det var et merkelig språk. Barna - de snakket en mer "normal" vestlandsdialekt ...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

 

Er frustrert. Har a1router men ikke Internett vi danne i kveld Ping er 195 ms og speedet viser 0,06 mps. Tar 1-2 minutter og åpne Google . Og får timeout før den klarer å åpne båtplassen. Ser at det er 3 andre ice nett i havna. Kan dette lage problemer? Eller er det slik at i pinsen så må man regne med å være uten forbindelse?

Link to post
Share on other sites

Jeg sa nettopp opp ICE, da det var liten interesse i å hjelpe meg med innstillinger slik at jeg slapp å bli kastet ut av WiFi hver halvtime. Voldsomt irriterende. Når Telia i tillegg kom med fri roaming i Norden var valget enkelt. Har nå Telia med datatvilling. En i båten og en på hytta. Hjemme har vi fiber.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi har også nå begynt å bruke Telia "roame-like-home" i båten. Jeg har satt opp et Samsung nettbrett som WiFi-ruter med datatvilling-kort. Vi lå i Strömstad sist søndag, og bortsett fra at dataforbindelsen akkurat denne dagen "flagret" ganske mye opp og ned (varierte mellom 4G, 3G og ingen forbindelse), så er vi godt fornøyd med løsningen. 

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du der og da ikke egentlig har behov for 4G, kan du låse ruteren på 2 eller 3G. Holder i massevis for enkel bruk så som avislesing, BP mv. Langt bedre mottaksforhold med 2/3G

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

@Lars & Co - hvordan går det med NET1 langs Svenskekysten? 2016 resultater omkring København er meget nedslående. Stort set ingen connect så snart man nærmer sig Sverige. Virker mest som om Svensk NET1 abandonner Danske Modems. Der var ingen kontakt 12 sm i Barsebæk sidste weekend (jeg kan sådan set se sende masten i København og Malmø derfra). Ligger nu i Skanør (Sverige SW) og der er er heller ikke forbindelse 17 sm til masten i København,

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt noen problemer med ICE her ned til Knippla i Sverige, men hastigheten er hele tiden mye dårligere enn med Telia.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Opplever flere ganger att jeg ikke kommer på nett med ICE . Det eneste jeg får opp er att Safari ikke kan koble til dette til tross for att jeg har ruter med ekstern antenne og ja jeg har slått over bryteren for exstern antenne.Derimot prøver jeg min mobil med Chess abonnent og kommer på nett med en gang lurer nå på hva jeg betaler 400 kr måneden for Har forsøkt og ringe ICE for og si opp abonnentet Har prøvd flere dager det er helt umulig og komme igjennom på telefon.

Link to post
Share on other sites

jeg tror nu mere bryteren har noget at gøre med om ruteren skal lytte på de høje frekvenser eller ej.

> 800 Mhz som i  jo har i Norge skal den interne antenne altid være slået til. Om du så anvender extern til 450 mhz finder routeren selv ud af. (deraf er antenne switchen kun relavant i Norsk territorie)

 

Du kan saktens få "404 Page not found" selvom admin programmet rent faktisk indikere du er connected til en sender (det der hedder en celle. 404 kræver bare at NET1 signalet er svagt nok !!! ;-( (celle info findes i admin hovedmenu i øverste venstre hjørne))

 

NET1/ICE nærmer sig mere og mere end dead end....

Redigert av BMF (see edit history)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

- hvordan går det med NET1 langs Svenskekysten? 2016 resultater omkring København er meget nedslående. Stort set ingen connect så snart man nærmer sig Sverige. Virker mest som om Svensk NET1 abandonner Danske Modems. Der var ingen kontakt 12 sm i Barsebæk sidste weekend (jeg kan sådan set se sende masten i København og Malmø derfra). Ligger nu i Skanør 

Hadde ingen problemer nedover Svenskekysten (litt trekt i Varberg) Helsingør og Isefjord bra.

Har antennen i masten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Ice-net ombord forrige sesongen...funkede ned, til halvvegs mellom Bornholm o polske kysten. 

da stod modemet med de små antennene nede i akterlugaren...

 

i år har jeg montert extern antenne på targan...skall bli kul o se om det blir noen forskjell

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

@roger er dette en 2015 eller 2016 observation? Overgangen til 4G var jo sen september 2015 og siden da er der elendig performance her i Københavns området (trods jeg kan se sendemasten overfor Langelinie fra mon eksterne antenne 16 meter over havet. Jeg får endnu dårligere signal på Svenskekysten (Barsebäck & Skanør fx) NET1 DK undskylder sig med "een og anden konflikt men Danske & Svenske sendere". Skal prøve Helsingborg til midsommer....

 

Start 4G har i CPH var een succes, desværre varede det kun 1/2 til 3/4 dag,,,,,lige indtil de Svenske stationer også begyndte på 4G....

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere. Jeg var trofast ICE-kunde siden de startet opp med mobilt bredbånd, tviholdt av en eller annen grunn på ICE. Men etter å ha gått over til Telia, er jeg storfornøyd. De årene jeg hadde ICE var det ikke noe annet enn sirruphastighet, bytte av forskjellige rutere, firmware, alt for høyt dataforbruk osv.  Se forøvrig post 227 i denne tråden (ICE målingen der var noe av det høyeste jeg har målt, men det var tross alt i April måned, ikke noe datatrafikk å sloss med andre mot, båndbredde).

Problemet med ICE og mobilt bredbånd på det gamle mobilnettet er variabel dekning, og sist, men ikke minst, deling av datatrafikk med mobilabbonenter. Sistnevnte går forholdsvis greit på sen høst og vinter, men ikke i sesongen. Jeg testet dette gjennom mange år, da jeg bruker båten året rundt.

Tips; Gå over til Telia.

 

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Siden tidlig i april i år har vi seilt langs Bohuslänkysten, Danmark og norskekysten opp til litt nord for Sandnessjøen, med Ice som internettleverandør. Vi er ikke fornøyd verken med dekning eller hastighet. Vi har klaget til Ice, og har bedt om bli løst fra bindingstiden og abonnementet. Vi fikk avslag og har meldt saken inn til Forbrukerrådet.

 

Det står litt her, for de som er på fjesboka: https://www.facebook.com/erik.haugestad/posts/10209178136719866

 

Nå skal vi altså finne en annen internettleverandør. Er det noen som kan si noe om erfaringene med Telia kontra Telenor vest- og nordover i landet?

Link to post
Share on other sites

Maken til mas om ICE? Funker dersom du alene bruker det. Funker ikke i gjestehavn med flere på samtidig. Gjentar seg sesong etter sesong her på baatplassen med klager.

 

Hvorfor ikke bare velge noe som funker? Som feks Telenor sitt opplegg ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...