Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

I sommer kjøpt jeg et sim kort og brukte nettbrettet til guttungen som wi-fi for hele familien.

Fungert utmerket opp og ned Svenske kysten og litt i Norge, er vel bare utenfor Lyngør vi sliter litt med dekningen.

 

Vi har kunn brukt wi-fi til "normal surfing", spill nyheter osv. Brukt ca 8GB på 3uker.

Jeg har med en hardisk på 1TB med film og serier, som kobles til TV ved behov.

TV har innebygget rikst-tv, dette holder mer enn nok for oss, var ikke mange timene TV stod på, påtross av drittvær i Sverige i Juni/Juli ..

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt mye frustrasjon med ICE denne sommeren - til tider flere minutter pingtid. I Skagen var ICE-ruteren offline, kanskje fordi det var tettpakket av norske båter? Vi krysset fra Smögen og over mot Skagen, sånn omtrent halvveis over var vi veldig offline, til tross for stor antenne.

 

Problemet "flere båter med ICE-modem i samme gjestehavn => full stopp" skulle jo utbedres av at de fikk høyere frekvenser tilgjengelig.

 

Fra et teknisk ståsted, når det er trafikkpropp bør de droppe pakker - det gjør de ikke, de køer dem opp. Internettprotokollene er designet til å håndtere pakketap bedre enn store forsinkelser i trafikken.

Link to post
Share on other sites

Problemet "flere båter med ICE-modem i samme gjestehavn => full stopp" skulle jo utbedres av at de fikk høyere frekvenser tilgjengelig.

 

Nå må du ikke blande sammen norske ICE og tilsvarende i Sverige og Danmark. Det er kun i Norge at det er tatt ibruk høyere frekvenser. I nabolandene kjøres det fremdeles kun 450MHz, dog også der med 4G.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...får man en opplasting på beskjedne 10Mbs...

 

Seriøst - mener man at 10Mbs i opplastingshastighet til "båtbruk", og på et kvotebegrenset abonnement, er beskjedent?

Eller kanskje man mener nedlasting, og ikke opplasting? Selv da stiller jeg meg undrende til at 10 er å anse som beskjedent. Egentlig burde man nesten være glad til, med mindre man har veldig mange samtidige brukere som skal dele denne hastigheten. Problemet med "fri fart", eller i nærheten, er at med dagens 4G hastighet og gode forhold så brukes data fort opp, i alle fall ved streaming. De fleste streaming-teknikker tilstreber best mulig kvalitet ut fra den tilgjengelige hastigheten man måler der og da. Kan man f.eks få til HD-kvalitet, så går man for det - som regel uten å si i fra til deg som spiller av. Noen avspillere, dog ikke alle, gir deg mulighet til å spille i en lavere oppløsning, men da må man vite hvordan man gjør det - det er ikke alltid rett fram. Lavere hastighet enn "best mulig kvalitet" er normalt helt uproblematisk på mindre og mellomstore enheter.

 

Jeg tror dette er en årsak til at flere klager på at "leverandørens målinger må være feil, vi har jo ikke brukte det så mye". Kanskje det ikke var sånn i fjor? 4G og 4G+ utbygges hele tiden, så samme bruksopplevelse som i fjor kan godt medføre mer forbruk i år.

 

Jeg tror også at dette er ganske bevisst fra teleoperatørene når de gir fri fart osv.. Se på for eksempel OneCall - nå skryter de av "prøveperiode" med fri fart, så du kan finne ut hva du egentlig trenger av fast datakvote. Høres jo forlokkende ut, ikke sant? De har nok en baktanke, spør du meg....

 

(Beklager at det dro litt i vei fra tråden egentlige tema)

Link to post
Share on other sites

Seriøst - mener man at 10Mbs i opplastingshastighet til "båtbruk", og på et kvotebegrenset abonnement, er beskjedent?

Eller kanskje man mener nedlasting, og ikke opplasting? Selv da stiller jeg meg undrende til at 10 er å anse som beskjedent. Egentlig burde man nesten være glad til, med mindre man har veldig mange samtidige brukere som skal dele denne hastigheten.

Godt poeng her! Jeg har et bedriftsabonnement der hastigheten er begrenset til 10 Mbps. Jeg kan kjøpe større hastighet for noen få kroner, men behovet har ikke vært der hittil. Har hatt det i et år, så dette er den første sesongen jeg bruker det i båten. Tidligere hadde jeg såkalt fri fart, noe jeg gjerne målte til rundt 40 den gang.

 

Nåværende hastighet er fullstendig problemfri, og mer enn nok for oss. Vi bruker en del Netflix i båten, og streamer til 19" TV. Med Netflix kan man som mange vet begrense databruken, og det har vi selvsagt gjort for lenge siden. Bildet er likevel mer enn godt nok, og det er bare unntaksvis at jeg bruker opp kvoten på 25 Gb. Hvis det skjer, er det i den mest hektiske båtsesongen, det skjer aldri i vinterhalvåret. :smiley:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå har forresten Telia annonsert at de gir fri fart ut året til alle sine nye og eksisterende kunder. Så er det tilbake til vanlige begrensninger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fikk samme meldingen fra min leverandør, Lars. Jeg vil sikkert merke det litt når jeg laster nettsider, åpner vedlegg osv. Men det endrer ikke på bruksmønsteret mitt i båten, jeg vil fremdeles velge redusert kvalitet på streamingen der det er mulig.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

For meg blir kanskje dette med "fri fart" litt uheldig. Jeg abonnerer på en pakke med 15GB og max hastighet 20Mbps. Men for meg har de tydeligvis gjort en feil, jeg opplever stadig 30 - 40Mbps(!). Så det skal bli spennende hva de gjør 1. januar, havner jeg da på kun(?) 20Mbps? Men for all del, 20Mbps er mer enn nok.

 

Når det gjelder ICE, så kommer jeg til å fryse det abonnementet ved båtsesong slutt i november. Da risikerer jeg ikke å måtte returnere routeren dersom jeg sier opp abonnementet. Det kan være greit å ha ICE i bakhånd dersom det skulle skje noe med Telia, teknisk eller prismessig.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For meg blir kanskje dette med "fri fart" litt uheldig. Jeg abonnerer på en pakke med 15GB og max hastighet 20Mbps. Men for meg har de tydeligvis gjort en feil, jeg opplever stadig 30 - 40Mbps(!). Så det skal bli spennende hva de gjør 1. januar, havner jeg da på kun(?) 20Mbps? Men for all del, 20Mbps er mer enn nok.

Du skal ikke se bort i fra at de gir deg bedre enn avtalt så lenge det er kapasitet i nettet. Prioritering, "shaping" og struping er vanlig på linjer, og hvis de føler deg snille så har ditt abonnement en setting ala "Lars skal ha 20 Mbit/s, men hvis det er kapasitet får han inntil XX Mbit/s". (Og når jeg skriver "Lars" så mener jeg alle med samme abonnenent).

 

På ADSL-linjer var/er det vanlig at oppgitt kapasitet er "inntil", ikke "minst". Leverandørene fikk endel pepper for dette da de i begynnelsen ikke informerte godt nok og kundene mente de ikke fikk det de betalte for. Det kan tenkes at de har lært av dette, samt at de etter hvert har blitt flinkere til å forutse/anslå praktisk bruk vs teoretisk kapasitet over tid.

 

Jeg har tidligere jobbet med et produkt som het Packeteer PacketShaper, og der var det mulig å gjøre mye moro. Protokollene til mail og web prioriteres opp, men ikke like høyt som bedriftskritisk trafikk, og bittorrent ble uansett strupet til 1024 bit/s fordelt på samtlige klienter i nettet. Slikt kunne gjøres helt ned på enkelte IP-adresser, og opp til globalt, med spesifisering av IP-adresser/subnett i begge ender.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Først en inrømmelse, jeg har ikke båt.. håper jeg ikke kastes ut av forumet nå:)

Jeg fant at det var mye interessant lesning her, og mange nyttige erfaringer med Ice.

 

Jeg bor nokså grisgrendt til, og det er få eller ingen reelle alternativer for bredbånd. Det er en leverandør som leverer via et Wimax system, men dette er meget ustabilt, så jeg har derfor bestemt meg for å forsøke med Ice.

Men det er nokså dårlig signal på det også, men jeg får normalt mellom 2 og 4 mbit/s ned og noe mindre opp. Hadde dette vært stabilt, så kunne jeg klart meg med det, men det faller ut rett som det er, eller blir veldig tregt i perioder. Men det ser ut til å stort sett være tilstrekkelig til å serve IP telefonen.

 

Bestilte da en slik panelantenne, da det var denne Ice anbefalte. Denne har jeg båret rundt rundt og oppå huset og pekt i alle himmelretninger for å teste. Det er antakelig reflekser de signalene jeg får inn, for når jeg peker den i kompassretning mot senderen så får jeg ikke noe inn. Peker jeg den mot en nærliggende fjellside så ble de et par-tre strek. (har en A1 smartrouter). Med de antennene som fulgte med routeren får jeg også normalt 3 strek, som regel er de gule først og blir blå når routeren har stått på en stund.

Etter et par dager med test av panelantennen så konkluderte jeg med at signalet i snitt ble dårligere og mer ustabilt med panelantennen enn med det orginale antennene.

Nå har jeg returnert antennen, og istedet bestilt den A0275 antennen som Ice selger, beregnet for båt. Jeg håper at denne gir meg bedre signal, siden den ikke er retningsavhengig.

 

Det hadde vært interesant å høre om andre har erfaringer med denne antennen,

- Hvor stor forbedring i signalet kan jeg forvente i forhold til de orginale antennene?

- Jeg har bare bestilt 1 stk av disse, men på produktsiden står det at det er best med 2. Hvor stor forbedring vil det være med 2 eksterne antenner?

- Finnes det andre antenner på markedet som er bedre enn de som Ice selger?

Redigert av amyren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

A0275, he he??

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

A0275, he he??

He he. Ble en klipp og lim feil der. Skulle kopiere innlegget kjapt før jeg postet det, men i farten limte jeg inn istedet og postet... Så måtte jeg skrive innlegget på nytt.

 

Men siden jeg først skriver, kan jeg komme med et lite tips til andre angående bruk av Ice og windows 10.

Ser det har vært diskutert tidligere i tråden om høyt forbruk av data.

I Windows 10 har man ikke samme muligheten som tidligere i windows, at man kan slå av automatiske oppdateringer. Men istedet kan man sette opp tilkoblingen slik at den defineres som en "forbruksmålt tilkobling". Når dette er gjort så vil ikke windows laste ned noen oppdateringer så lenge du er tilkoblet det nettet.

Link to post
Share on other sites

 

Det hadde vært interesant å høre om andre har erfaringer med denne antennen,

- Hvor stor forbedring i signalet kan jeg forvente i forhold til de orginale antennene?

- Jeg har bare bestilt 1 stk av disse, men på produktsiden står det at det er best med 2. Hvor stor forbedring vil det være med 2 eksterne antenner?

- Finnes det andre antenner på markedet som er bedre enn de som Ice selger?

Båtantennen fungerer bra hos meg oppe i masten.

Normalt jo høyere jo bedre.

Har heiste en antenne til opp i den andre masten på to steder hvor det var dårlig dekning, ingen målbar effekt.

Mulig at avstand på 4 m mellom antennene var for liten??? 

Om det fins bedre antenner, så burde "Lars H" være rette mannen for det spørsmålet.. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte feks på en antenne som dette: (bare ment som et eksempel, har ikke lett så mye)

http://www.l-com.com/wireless-antenna-450-470-mhz-9dbi-omni-antenna-rp-tnc-connector-type

Denne gir 9dbi på dette båndet, mens den båtantennen gir 2,5dbi på de lave frekevensene. Antennen over dekker bare de laveste frekvensene, men det er vel kanskje de 3G frekvensene det er størst sjanse for å kunne få et stabilt nett på når det er dårlige mottaksforhold. Eller tenker jeg feil her?

 

edit:

Slik jeg har forstått det så er det kun den ene antenneinngangen på A1 routeren som tar imot de høye frekvensene, så da er det vel uansett ikke behov for annet enn 450mhz området hvis man koblet til en ekstern antenne nr. 2 ?

 

Fant også noen andre antenner som kanskje kan brukes til å koble på som antenne nr 2:

http://www.antenneservice.no/produkter/detaljer/ice-antenne-acy7/160/17

http://www.btv.no/webshop?referer=none&p=W&id=32

Redigert av amyren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja du tænker fejl. 3G med ICE er fortid. Yderligere er det switchen under batterilåget der bestemmer om  routeren skal tilføje de høje frekvenser > 450 Mhz til den externe antenne og dermed "lytte" og sende den vej.

Antennen til de høje frekvenser sidder inde i routeren....du anvender switchen til ændre på dette.

Om en kombi antenne der dækker et bredt spekter er din løsning kunne være en mulighed,,,,har ikke erfaring med dette. https://www.bedresignal.dk/mobilt-bredband/antenne-guide/net-1/alr-u270/poynting-xpol-a0016-med-tnc.html

Redigert av BMF (see edit history)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Ja du tænker fejl. 3G med ICE er fortid. Yderligere er det switchen under batterilåget der bestemmer om  routeren skal tilføje de høje frekvenser > 450 Mhz til den externe antenne og dermed "lytte" og sende den vej.

Antennen til de høje frekvenser sidder inde i routeren....du anvender switchen til ændre på dette.

Om en kombi antenne der dækker et bredt spekter er din løsning kunne være en mulighed,,,,har ikke erfaring med dette. https://www.bedresignal.dk/mobilt-bredband/antenne-guide/net-1/alr-u270/poynting-xpol-a0016-med-tnc.html

 

Det er nettopp den samme antennen som jeg har prøvd. Det ble dårligere signal med denne antennen enn bare med routeren. Det er defor jeg har bestilt en rundstråleantenne for test.

 

Men er det feil da, at det er bare den ene antenneinngangen på A1 routeren som tar de høye frekvensene?

Link to post
Share on other sites

Nei, WiFi antennene er inne i routeren, det har jeg fått bekreftet fra ICE. Begge de to utvendige antennene som følger med routeren er for 450MHz. Antenner for høyere frekvenser er også innebygget i routeren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om bryteren står på ekstern eller ikke hos deg med kun 450MHz, skulle ikke bety noe. Jeg har også en slik 450MHz 1,2m lang antenne koblet til extern uttaket. Og i Sverige fikk jeg bedre mottak med den. Da hadde jeg bryteren i extern stillingen. Nå hopper jeg nok etter hvert av denne diskusjonen om ICE. Når denne sesongen er over, fryser jeg abonnementet fra dem og satser på Telia som denne sesongen har fungert utmerket fra Kragerø til Göteborg, både med og uten ekstern antenne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg gikk fra 3 strekk til 5 strekk med eksternantennen

 

jeg liker rekkevidden med ICE, og Netflix eller streame film funker også....det håller i massevis for mitt bruk 

 

hadde problem i Skagen, kanskje jeg låg i radioskygge, ser att sender masten står i Brønderslev (mitt imellom Hjørring å Aalborg)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å finne en antenne til et rimeligere prisnivå. Fant denne som egentlig er tenkt for bil, men bør vel kunne brukes til hjemmebruk også.

http://www.webbutikken.no/antenner/bil/buss/taxi/ice/450-mhz/panorama-7-dbi-piskantenne-450-470-mhz-uten-base-kun-pisk-107123-p0000019512

Sammen med rimeligste antennebase og en FME-TNC overgang så kommer det hele på kr 474,- + frakt.

Denne gir dessuten 7dbi, så den gir forhåpentlig bedre signal enn Ice sin på 450mhz.

 

Siden jeg allerede har bestilt den båtantennen fra Ice, så har jeg lite lyst til å betale nye kr 1649,- for antenne nr 2. 

 

Vurderer også å anskaffe en mast, ser at eidolon.no har noen teleskop master i glassfiber som går opp til 15m.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å finne en antenne til et rimeligere prisnivå. Fant denne som egentlig er tenkt for bil, men bør vel kunne brukes til hjemmebruk også.

http://www.webbutikken.no/antenner/bil/buss/taxi/ice/450-mhz/panorama-7-dbi-piskantenne-450-470-mhz-uten-base-kun-pisk-107123-p0000019512

Sammen med rimeligste antennebase og en FME-TNC overgang så kommer det hele på kr 474,- + frakt.

Denne gir dessuten 7dbi, så den gir forhåpentlig bedre signal enn Ice sin på 450mhz.

 

Jeg ser den står under bil/buss/taxi, så den er nok beregna på en stor nok metallflate under basen. Det er det ikke så mange plastbåter som har. Hvis det er riktig, så vil du få dårligere virkning.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

@salt tydeligvis har du ikke læst #335 hvor amyren melder han ingen båt har....

Det stemmer det. Men jeg lurte på å bruke den hjemme i huset, så spørsmålet om den krever en metallflate er likevel aktuelt.

Tenkte først på det jeg også, siden den basen jeg fant var beregnet for å skrus fast gjennom karosseriet. Men så så jeg at de også har en base med magnetfot, og den er vel fysisk isolert fra karosseriet.

Men mulig at metallflate under betyr noe likevel som du sier.

Jeg kan forsøke å sende dem en mail og spørre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...