Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg har hatt full dekning både med ICE og Telia mellom Drøbak og Göteborg tidligere i sommer. Til uken blir det en tur nedover mor Kragerø/Risør. Så får jeg sammenlignet der også. Men jeg kan ikke fortsette med to abonnementer, og iom. at Telia stort sett har bedre hastighet, blir det vel å fryse ICE. Om jeg noen gang da kommere til å "tine", den frosne ICE'n, eg vel tvilsomt. En av grunnene til at jeg har hatt ICE i mange år, har vært at det ikke har kostet noe ekstra å bruke i Sverige. Men nå er det jo slik med Telia også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 En av grunnene til at jeg har hatt ICE i mange år, har vært at det ikke har kostet noe ekstra å bruke i Sverige. Men nå er det jo slik med Telia også.

Samme årsak her - og i DK. Men nå er også Telenor på EØS-løsning, og fra året er det vel slik med alle. Jeg fikk altså (til slutt) tilbake ukesabonnementet mitt.

Men jeg stussa over at forbruket på ICE var høyt på fem-seks dager med ICE, og jeg har stussa før også. Menmen, med mobildata uten roamingtillegg kan nok den ett år gamle ruteren snart settes i en museumshylle.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte aldri ICE, nettopp fordi det bare funker dersom du er alene (satt litt på spissen). Dette begynner vel å bli en gammel historie her på baatplassen.

 

Mobilt bredbånd fra Telenor har fungert veldig bra på turen nesten ned til Marstrand isommer. Det gjorde også hotspot fra mobilen og ipad, men enklere med ruter.

 

At roaming avgifter nå har bortfalt i EU er nok alvorlig for ICE.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har ved flere anledninger gitt uttrykk for ICEs fordeler. I dag har jeg imidlertid sagt opp mitt abonnement.

 

Dette først og fremst fordi mitt dataforbruk på mobilen brått mangedoblet seg når jeg var tilkoplet ICE. Normalt har jeg et forbruk på 2-3 GB i løpet av en måned. Da inkludert sporadisk oppkopling av jobb-PC.

 

Når jeg benytter ICE ruteren, stiger forbruket mitt til 1-2 GB per dag, uten at jeg verken strømmer musikk eller film. Når jeg tar opp dette med ICE-kundeservice beskytter de seg bak personvernhensyn og vil ikke fortelle meg hvor dataene forsvinner hen.

 

Når dekningen var like dårlig over Kattegat, som mitt ordinære telefonabonnement og kjøp av tilleggskvoter krever side på side i en evig labyrint og deretter kun kan kjøpes med kredittkort, er grensen nådd for hva jeg gidder å holde på med.

 

Min anbefaling er derfor å anvende sitt Internettbudsjett på leverandører som har et visst kundefokus, og en tjeneste som virker når du har behov for det.

Link to post
Share on other sites

Om jeg fryser mitt ICE abonnement, får jeg vel kompensere med å flytte mobilabonnementet over fra Telia til dem, kr.99,- pr. måned med fri telefon og SMS-bruk må være bra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om jeg fryser mitt ICE abonnement, får jeg vel kompensere med å flytte mobilabonnementet over fra Telia til dem, kr.99,- pr. måned med fri telefon og SMS-bruk må være bra.

ICE er vel fremdeles billigst på 1GB mobilabonnement, ja. Datteren min har dette abonnementet, og det står ikke noe tilbake for tilsvarende abonnement fra andre leverandører. ICE bruker Telia der de ikke har eget nett, så i praksis har man samme dekning som Telia.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

At roaming avgifter nå har bortfalt i EU er nok alvorlig for ICE.

Der treffer du nok spikeren på hodet, den samme spikeren som er på god vei inn i ICE-kista... I hvertfall når det gjelder internettløsninger. Mulig at mobilsatsingen deres kan være redningen, men...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det med at telleren går fort hos ICE var rart. Jeg hadde 50 døgn på svenskekysten tidligere i sommer. Da brukte jeg vel ICE og Telia omtrent like mye, men merket ikke i det hele tatt at dataene rant fortere unna på ICE enn Telia. ICE har jeg hatt siden "tidenes morgen", og har heller aldri tidligere merket at telleren ikke skulle stemme med forbruket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukt "nye" ICE, men er helt enig med de som mener at ICE bruker mer data enn andre. I mitt tilfelle Telenor. Merkbar forskjell dengang jeg brukte ICE i Sverige og Telenor i Norge.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ICE fra de startet. Etter at de gikk over til 4G, rant datamengden gjennom (dokumenterte dette også til ICE). Klagde flere ganger, skiftet rutere, oppgraderte firmware, men dataene rant uten at jeg i det hele tatt brukte ruteren. Fikk masse bortforklaringer fra kundeservice. Hastigheten har i alle år vært som alle har erfart; Bra midtvinters, og elendig fra vår til høst. Etter alle år med ICE var jeg i sommer skikkelig lei hele ICE, byttet til Telia. Er nå kjempefornøyd med hastighet, dekning og databruk hos Telia. Frøs ikke ICE, men sa det opp en gang for alle. Skjønner nå ikke hvorfor jeg i det hele tatt gadd å være trofast kunde mot ICE helt fra starten av. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte akkurat nok en historie om gigabyte som renner ut av ICE-modemet.

Svigers har ICE på hytta. Tidligere i sommer brukte de opp 15 Gb på fire dager, til tross for at barnebarna fikk streameforbud. Det var i alt 9 personer på hytta, men med mindre internettbruk enn når man er hjemme, burde ikke dette være mulig!

 

Det er faktisk helt på trynet!

 

Det stinker faktisk mer og mer av ICE på dette punktet, synes jeg.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

(ICE ) Net 1 i Sverie og Danmark har ubegrenset datamengd til kr. 299 så hvorfor kjøpe  ICE NO. kr.299 og 15GB og ekstra kvote. 

Har hvert fornøyd med Net 1 (ICE Sverige) i Telemark, Vestfold og fra Grebbestad - Helsingborg vestkysten av Sjælland, Langeland, Fyn rundt, østkysten av Jylland, fra Hals og nordover er det bare nedoverbakke.

Østerby tregt om dagen sådær før 0800.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

. . . . . . Svigers har ICE på hytta. Tidligere i sommer brukte de opp 15 Gb på fire dager, til tross for at barnebarna fikk streameforbud. Det var i alt 9 personer på hytta, men med mindre internettbruk enn når man er hjemme, burde ikke dette være mulig!

 

Det er faktisk helt på trynet! . . . . . .

 

Er det faktisk "helt på trynet"? Det tilsvarer 0,42GB pr. person pr. dag. Bruker jeg den mengden pr. dag, blir det 12 - 13GB pr. måned. Og det stemmer med mitt forbruk, noe jeg ikke synes er så feil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det faktisk "helt på trynet"? Det tilsvarer 0,42GB pr. person pr. dag. Bruker jeg den mengden pr. dag, blir det 12 - 13GB pr. måned. Og det stemmer med mitt forbruk, noe jeg ikke synes er så feil.

Jo, med den bruken de hadde på hytta er det helt på trynet. Jeg sammenligner bl.a med forbruket på min egen ruter i båten. Og der streamer vi når det passer oss.

Det var junior på 18 som fortalte dette, jeg var ikke der. Han brukte telefonen via ICE på samme måte som han pleier når han bruker sin egen datapakke. Og han bruker sjelden opp 1 Gb pr. måned.

 

De var ute på aktiviteter store deler av dagen, så databruken var ikke i nærheten av det den er når man er hjemme.

 

Jeg er 110% sikker på at det går vesentlig mer data med ICE enn med andre leverandører. Det grenser til sv.....!!

 

Men nå gidder jeg ikke bruke mer tid på å klage på ICE, siden jeg uansett aldri skal bruke dem igjen.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er greit, men da må vel jeg få lov til å antyde at det ikke renner på mer data når jeg bruker ICE enn når jeg bruker Telia? Men jeg har vel kanskje litt mer kontroll på forbruket som en person mot 9 personer? Men la nå det ligge iom at du som du sier er ferdig med ICE.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En av hovedårsakene til at jeg sa opp mitt ICE abb for 2 dager siden er at de ikke vil svare meg på hvorfor forbruket mitt øker med det mangedobbelte når jeg er tilkoplet deres ruter.

 

Normalt bruker jeg opp ca 2-3 GB på mobilen i løpet av en måned. Med ICE øker forbruket til 1 GB om dagen. Det henger rett og slett ikke på greip, jeg er sikker på at de jukser på en eller annen måte.

 

Nå har jeg kjøpt 1gb datakvote utland hos Telenor, og forbruket har falt ned til det normale igjen.

Link to post
Share on other sites

Går en inn i menyene på roterenen, enten den nå er Telia minirouter, ICE-router eller hva, kan en se hvem som er koblet på i øyeblikket. Kanskje greit å gjøre når en har unaturlig høyt forbruk?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eller så har man samme situasjon som vi oppdaget i sommer: Jentungen på 10 har Wimp på sin telefon, og spilte av musikk på den da jeg reagerte og ba henne stoppe. "Men jeg spiller en offline-liste" var svaret, og hun vet at hun kun kan spille offline-innhold når vi er i båten. Jeg kjente ikke igjen musikken, så derfor mistenkte jeg at det var ny liste som ble streamet. En nærmere sjekk viste at listen ikke var lastet ned lokalt ennå, så den ble naturlig nok streamet på nytt hver gang. Wimp ga ingen indikasjon på at den ikke lå lokalt, men da jeg kuttet mobildata på telefonen så stoppet avspillingen. Greit tegn på at den ble hentet via nett, og en forklaring på hvorfor datakvota forsvant raskere enn den burde.

 

Vi oppdaget også enkelte spill som bruker datatrafikk selv om de er installert lokalt på telefonen. Det er ikke snakk om så store datamengder, men hvis 3-4 spiller det samme spillet så går dagskvota før kvelden er omme.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...