Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg har hatt ICE nesten fra starten av og har følt at det har dekket mine behov med 8 GB. Har ikke alltid vært fornøyd med hastigheten men det har funket til mitt bruk. Etter at de kom med 4G er jeg av den oppfatning at både hastigheten og dekningen har blitt dårligere. Har hatt riktig ekstern antenne og testet både med den og intern antenne. Jeg ferdes på Sørlandskysten om sommeren og hytte på fjellet om sommeren / vinteren.

 

Fikk tidligere i sommer Telia 4G miniruter (ubegrenset hastighet) til testing og jeg opplever at hastigheten går betydelig opp, fra 1-5 Mbps, av og til opptil 12 Mbps med ICE til 10-30 Mbps og ofte høyere (50-100) med Telia. I tillegg mener jeg å ha fått bedre dekning også. Her tror jeg ICE overselger dekningskartet sitt. Dette gjelder både på sjøen og på fjellet.

 

​Men det jeg mener svir mest er at kvoten forsvant merkelig fort etter at 4G ble innført. Kan det være en bug i ruteren/senderne som gjør at telleverket går amok? Kundeservice hos ICE, som for øvrig er både hyggelig og hjelpsom, mener at telleverket er riktig.

Jeg tror ICE må se på teknologien i ruteren og senderne en gang til.

 

I hvert fall har jeg nå sagt opp ICE og går for Telia fra nå av.

Link to post
Share on other sites

Lyder fristende å gå over til Telia, men når man går inn på telia sin hjemmeside og velger 4G Bredbånd og 7GB får man en opplasting på beskjedne 10Mbs, samt at jeg må binde meg til et år. Hva er så lukrativt med dette eller har dere funnet andre metoder. jeg trnger kun dette i båten om sommeren og ønsker ikke årlig binding.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg har i tillegg til ICE, Telia med 15GB og maks hastighet 20Mbps. men der tror jeg de har surret litt, jeg har stadig nedlasing på 30 - 50Mbps. Håper ikke Telia leser denne tråden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lyder fristende å gå over til Telia, men når man går inn på telia sin hjemmeside og velger 4G Bredbånd og 7GB får man en opplasting på beskjedne 10Mbs, samt at jeg må binde meg til et år. Hva er så lukrativt med dette eller har dere funnet andre metoder. jeg trnger kun dette i båten om sommeren og ønsker ikke årlig binding.

Da bør du vurdere Banzai. Her betaler du pr. måned. Når du er ferdig med båtsesongen kan du deaktivere fra og med kommende måned. De bruker nettet til Telia. 40Mbit/s hastighet.

 

Edit: Dette er jo i Norge. Ferdes du i Sverige må du jo ha en egen løsning.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Lyder fristende å gå over til Telia, men når man går inn på telia sin hjemmeside og velger 4G Bredbånd og 7GB får man en opplasting på beskjedne 10Mbs, samt at jeg må binde meg til et år. Hva er så lukrativt med dette eller har dere funnet andre metoder. jeg trnger kun dette i båten om sommeren og ønsker ikke årlig binding.

Er i nøyaktig samme situasjon. Snakket med Telia som anbefaler meg å gjøre om abonnementet til kontantabonnement når sesongen er over og tilbake til 7Gb/mnd. ved begynnelsen av neste sesong. Ble også advart om dyr bruk hvis jeg skulle finne på å bruke abonnementet i "kontant"-perioden.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

.............og velger 4G Bredbånd og 7GB får man en opplasting på beskjedne 10Mbs, samt at jeg må binde meg til et år. Hva er så lukrativt med dette eller har dere funnet andre metoder. jeg trnger kun dette i båten om sommeren og ønsker ikke årlig binding.

ICE sier at "opplevd hastighet er 50 mbs" Det har jeg aldri vært i nærheten av med ICE.

 

Alt har selvfølgelig 2 sider: Jeg skulle prøve TELIA for å sjekke dekning og hastighet på sjøen og hytta. Ble da anbefalt 50 GB som hadde fri hastighet. Utprøvingen måtte være på maks 14 dager, utover det ble abonnementet gjort om til avtaletid 12 mnd. De de ikke sa var at avtaletid betydde bindende i 12 mnd. Min feil at jeg ikke var kritisk nok men det har sikkert noe med at jeg var fed up av ICE.

Så nå har jeg 50 GB med fri hastighet og det passer igrunnen utmerket da jeg nå har RiksTV både på hytta og i båten.

RiksTV boksen trives visstnok best når den er tilknyttet internett etter som jeg har forstått og det er den nå. Skal bytte ut kortet med boks i båten også. Vurderer også å bytte bort GET med RiksTV hjemme da en kan ha 4 enheter på samme abonnement. I tillegg så oppdaget jeg at printeren på hytta også har begynt å snakke med ruteren. Jeg kan sende mail til printeren. Egentlig meningsløst da det kun er jeg som leser det.

Nok avsporing.

 

Etter min mening så har ICE ikke teknologi som matcher de flestes behov, kanskje de har kjøpt noe Kinavarer som mange her på siden ( inkl. meg selv) har gjort og funnet det lite tilfredsstillende?

De har dårligst dekning og dårligst hastighet.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De har dårligst dekning og dårligst hastighet.

 

Min erfaring over lang tid, er at ICE har suveren dekning i både Norge og Sverige, men at hastigheten nå er mye bedre med Telia, spesielt i Norge. I Sverige er jeg ikke helt sikker på om jeg kan stå inne for den uttalelsen.

 

Det som dere må ha i mente, er at jeg omtrent ikke bruker mobilt internett i juli. Jeg bruker det fra slutten av mars og frem til "fellesferien", og så fra august og ut oktober.

 

Hvordan belastningen på de forskjellige nettene er i juli, får andre uttale seg om.

 

Som "trogen" ICE-bruker i mange år, men kun Telia-bruker det siste året, kommer jeg til å fryse ICE-abonnementet fra vinteren av og sats på Telia. Hva jeg gjør i mars  når neste års båtsesong starter, vår tiden vise.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå var det svært sparsomt med info om denne antennen, det er mulig at den støtter 800MHz, men neppe 450MHz som er hovedfrekvensen til ICE. Og ikke står det hvilken antennekontakt den har. Det er mange bedre antenner i alle prisklasser på markedet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar?

Har du en konkret anbefaling?

 

Nå var det svært sparsomt med info om denne antennen, det er mulig at den støtter 800MHz, men neppe 450MHz som er hovedfrekvensen til ICE. Og ikke står det hvilken antennekontakt den har. Det er mange bedre antenner i alle prisklasser på markedet.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter den søte klør kommer den sure svie, det stemmer.

Etter å ha surfet med  "Obegränsad  Net 1"  i Sverige og Danmark i hele sommer  ble det bom stopp 18nm  av Svenner.

DA tok ICE  og Sperret Simkortet. så nå må jeg vente på nytt simkort fra NET 1 Sverige før en kommer på lufta igjen.

En skulle tro at slikt ikke var lovelig?? 

Greit at Ice ikke har "Obegränsad "  de kunne ha strupet ned hastigheten etter 50GB foreksempel  ikke bare sperre

uten forvarsel.

Godt en ikke har onlinekart til navigeringen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da bør du vurdere Banzai. Her betaler du pr. måned. Når du er ferdig med båtsesongen kan du deaktivere fra og med kommende måned. De bruker nettet til Telia. 40Mbit/s hastighet.

 

Edit: Dette er jo i Norge. Ferdes du i Sverige må du jo ha en egen løsning.

 

Forstår ikke helt når dere mener at Telia krever 12 mnd binding på nye data abonnement.  Jeg har kjøpt abonnement fra dem flere ganger og bare hatt det aktivt en 3-4 måneder.  Men jeg vet de krever binding dersom du kjøper abonnement og ruter i sammen.  Det skyldes at du får ruteren sponset av Telia.  Kjøper du abonnement alene så er det ingen binding men da må en kjøpe ruter til full pris et annet sted.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt når dere mener at Telia krever 12 mnd binding på nye data abonnement.  

 

Enig med hermansen, jeg var heller ikke helt med på Key Freaks påstand. Jeg har mailer fra Telia hvor de eksplisitt sier at hastighet kan skrus opp/ned underveis, evt. deaktiveres helt.

 

Nå valgte jeg liekvel å gå for Telio/NextGenTel i stedet. Det var fordi jeg ønsker noe, men relativt lite, bruk også om vinteren (står på hytte og server et par sensorer). Telio ble da valgt fordi jeg kan skru helt ned til 1GB/mnd (kr. 79), noe som holder i massevis de 6-7 månedene. De andre operatørene lå på høyere/dyrere "tomgangskvoter". For øvrig kjører Telio i Telias nett, sånn sett er dekning og øvrig funksjonalitet den samme.

Link to post
Share on other sites

Ronald og hermansen; jeg skriver om Banzai, ikke om Telia. Så jeg forstår ikke helt hva dere mener...

Jeg vet ingenting om hva Telia tilbyr, men jeg har et SIM-kort fra Banzai som jeg benytter av og til.

 

Jeg har med andre ord ikke påstått noen verdens ting om Telia i denne tråden (eller noen andre tråder)...

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Lyder fristende å gå over til Telia, men når man går inn på telia sin hjemmeside og velger 4G Bredbånd og 7GB får man en opplasting på beskjedne 10Mbs, samt at jeg må binde meg til et år. Hva er så lukrativt med dette eller har dere funnet andre metoder. jeg trnger kun dette i båten om sommeren og ønsker ikke årlig binding.

Har Telia tlf abb med tvillingkort.

En i tlf, og en i modemet.

20 gb nett med fri hastighet og fri tale/sms osv til 400/mnd.

 

Dekker alle behov jeg har når det gjelder tlf og internett. Men veit ikke om dette er noe for deg om du bare vil ha det over sommeren.

 

Ps.

For dem som enda sverger til Telenor, Telia har blitt mye bedre på dekning de senere år. Lite som skiller disse to nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har som mange andre gitt opp ICE som leverandør av mobilt "bredbånd".

 

Makan til seigpining kan jeg ikke huske at jeg har vært borte i tidligere.

Ekstern antenne med det beste utstyret de kunne selge.

Kunde siden starten av dette "eventyret" som skulle være perfekt for båtfolket. Nå er det forliksrådet som er neste.

Umulig å bli kvitt denne dritten.

Har sagt opp mitt abonnement hos ICE men får fremdeles purring og inkasso på betaling for noe de ikke leverer.  

Mitt forslag til dere som ønsker å prøve dette er: Styr unna, spar deg for frustrasjonen dette vil gi.

 

Dette er svindel og lureri. Sjekk forresten gulesider.no for omtale av dette firma.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Vi seilte sammen med et vennepar for to uker siden. De har ny ICE 4G router. Den fungerte så der OK mellom Tanum Strand og Kungshamn. Den fungerer OK der de er i sentrale Østland. Null kontakt i Skagen, den tiden vi var der. De bruker ICE kun for e-mail og værmelding. Vi har minirouter med Telia, kjører knallbra i Norge, Sverige og Danmark, der det er mobildekning uten ekstern antenne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...