Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Nå har ikke jeg noen grunn til å ønske ny FW da min router virker 100%.

Her er chatten med ICE:
 

Hei, jeg lurer på om det er noen ny FW oppdatering på gang for min router

 

Hei, Lars.
Det er det dessverre ikke.
Mvh Glenn.

 

Grunnen til at jeg spør, er at danske Net1 nå har kommet med en oppdatering.

 

Jeg skjønner.
Dette er et annet selskap.
Jeg har ingen informasjon om at vi skal gjøre dette på nåværende tidspunkt.
Mvh Glenn.

 

OK, takk for raskt svar.

 

Bare hyggelig!
Ha en fortsatt fin dag!
Mvh Glenn.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

Antagelig finne rjeg svarene ved å lese igjennom alle ICE tråder her, men det er mye enklere å få svarene servert. Er det noen som kan hjelpe meg.

På ICE hjemmeside. Ser jeg at det det finnes en smart router og muligens 2 varianter av minirouter, med gode introduksjonspriser

 

Har ekstern antenne fra en gammel R90 router. Kan denne anvendes på noen av de nye routerne?

Regner med at denne antennen bare håndterer 450 MHz, stemmer dette?

Har noen av disse routerne vanlig patchekabel (RJ45) som R90?

Hvilken router anbefales om man både skal bruke denne I båten og hjemme?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ICE sin Smartrouter A1, og den har samme type antennetilkobling, TNC som R90 routeren. Min eksterne antenne (for 450MHz) fungerer utmerket på den nye routeren. Den håndterer selvfølgelig bare 450MHz. Routeren har 3 innganger (RJ45) for kablet tilkobling til PC. Så vidt jeg har forstått har minirouteren ikke samme følsomhet som Ai og W1 routerne, og den har vel en begrensning på 10 enheter tilkoblet med WiFi. Jeg har ikke testet W1 routeren, men etter hva jeg forstår etter innlegg her på forumet, har den hatt flere problemer enn A1 routeren (som vel er den routeren som er den de stort sett leverer). W1 routeren har vel en annen kontakt for antennetilkobling også.

 

Når jeg bruker ICE hjemme, kobler jeg den til en 800MHz MiMo antenne (billig Kina-variant) som jeg retter mot nærmeste basestasjon (som ikke er langt unna), og får da en hastighet varierende mellom 20 og 40Mbps.

Nå venter jeg bare på båtsesongen for å teste denne antennen i båten.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg går ut fra at det er likt som på A1 routeren, der er det den venstre inngangen sett forfra. Den er merket med "External  Antenna" på A1 routeren.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Tror ikke det er merket ext. ant. Fra ICE fikk jeg høre at begge antenneinngangene skulle tilkoples, men en "vanlig" antenne har vel ikke to kabler?

 

I og med at jeg har A1 routeren, kjenner jeg ikke detaljene for din W1 router, men står det ikke noe om eksterne antenner i bruksanvisningen din? For min del, kobler jeg en 450MHz ekstern antenne til der det er merket "External Antenna" og lar den andre inngangen enten være åpen eller tilkoblet medfølgende antenne. Og så må minibryteren i batterirommet være satt til ekstern antenne. Satser jeg på å få max kontakt med 800MHz basestasjonene (som kan gi høyest hastighet), er meningen å bruke en MiMo antenne med to tilkoblinger, se foto lenger oppe i tråden. Dette siste fikk jeg ikke testet ut i båten i høst, så det skal bli spennende å teste i båten neste helg. Hjemme fungerer det utmerket med høy hastighet opp mot 40Mbps.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Spm til Lars, bruker du web cam på ice abonnementet og hvor mye data bruker det f.eks pr dag i drift ?

Nå annonserer Telio også med rimelig abonnement, kr 229 for 10 GB  og kr 299 for 20Gb data pr mnd,

er vel bedre enn Ice med 10Gb for kr 299 pr mnd ? 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hvor mye data et webkamera bruker, er nesten umulig å si noe om. Det avhenger selvfølgelig av om det er enkeltbilder eller live video. Er det enkeltbilder er det jo stor forskjell på et VGA bilde eller et HD bilde. Og så er det forskjell på om det er et IP kamera eller et webkamera og om det kun legger ut et bilde hver gang en seer ønsker det eller om det feks. legger ut et nytt bilde til en webside hvert annet minutt eller hver time. Det er fint mulig å legge ut et nytt brukbart bilde hvert 5. minutt døgnet rundt, og da går det med ca. 5GB i måneden. Så med et ICE abb. på 15GB har en fremdeles 10GB til å surfe for.

 

Når det gjelder prisen hos ICE, så er det nå kr.299,- for 15GB, ikke 10GB. De har priser fra kr.199,- for 7GB til kr.599,- for 100GB. Dette finner du på deres nettsider.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Spurte ICE om faktisk forbruk stemte. De kunne ikke svare på det. Så på Netflix på laveste oppløsning i en time og 20 minutt i båten forleden dag, brukte 6 GB på det. Skulle vært 0,3 GB/time på den oppløsningen, altså under 1 GB. Med andre ord rundlurt. ICE har null kontroll på ned og opplasting. Frister nå etter mange år med ICE, å skifte til Telia.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha dratt ut strømmen i båten gikk modemet tom for strøm. En iphone 4 beholdt kontakt når batteriet ladet igjen og 3 enheter mistet kontakt. Fikk heller ikke kontakt etter å ha restartet 3 ganger. Ringte ICE og fikk beskjed å låse ICE modemet til bestemte kanaler. Kan være en grei opplysning hvis andre har hatt samme problem.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå som Netcom heter Telia, er det vel neppe nødvendig med Ice net?

Sa i alle fall opp Ice nett abb mitt sist uke, og regner med at alt blir bare fryd og gammen med null roaming kostnader i Norden.:)

e

Hentet meg Huawei ruteren til Telia før påsken, de har dekningsgaranti så jeg ville sammenligne Ice og Telia i ferien da jeg ikke har vært så veldig imponert over dekning og stabilitet til Ice.

Så nå etter hyppig testing blir det ryddigere fremme under vinduet på Karito, for nå er mitt abonnement hos Ice avsluttet og Telia har fått seg en ny kunde.

(Har to mobilabonnementer på Ice som jeg er meget fornøyd med, bare så det er nevnt)

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med ustabilt nett på min W1 router. Både 4G og internett lampa detter ut med jevne mellomrom. I tillegg er nettet til tider veldig tregt selv med 2 eller 3 streker på signalstyrke. ICE ber meg prøve å endra channel fra auto til 7 eller 11 samt endre "Security Mode" fra WPA2-PSK til WPA-PSK. Noen som har prøvd dette? Jeg får ikke testet før neste gang jeg er på hytta. 

Link to post
Share on other sites

Som fluefiskeren var jeg også spent på Telia-dekningen. Her har det tydeligvis skjedd en del ting det siste året, for tidligere erfaring med NetCom på mobilt bredbånd var stedvis et sorgens kapittel.

Har nå utmerket dekning over Oslofjorden med Bastøfergene (har de repeatere om bord?), og ellers også på en del kronglete kyststier som jeg har testet fra nå i påsken. Også i båt langs kysten av Østfold, der hvor jeg normalt ferdes mest. Er veldig spent på dekningen nedover svenskekysten og i Vestfold-skjærgården, noe jeg får anledning til å teste ut om noen få uker.

Telia har nok gjort en liten genistrek overfor båtfolket med å inkludere "fri" roaming med datakvoten.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Hei

Da har jeg tatt i bruk mn A1 router. Sitter å prøver ut antennekombinasjoner. Har ekstern orginal ICE antenne både i båten og hjemme. Litt overraskende observerer jeg her hjemme at ved å la bryteren stå på intern antenne og fjerne begge antennene får jeg høyest hastighet. 30 Mb nedlasting og 25 Mb opplasting 30ms Ping.

 

Ved å sette på de to medfølgende antennene skiftet fargen fra blå til gul og hastigheten ramlet ned til 10 nedlasting og 5Mb opplasting.

 

Satte så bryteren på ekstern antenne, ingen forandring

 

Fjernet begge antenne og satte på en utvendig yagi på uttaket for ekstern antenne. Da spratt hastigheten igjen opp til 30Mb nedlasting og 20 Mb opplasting. Fargen skiftet igjen til blå.

 

Noen som vil prøve å forklare hvordan denne antennebryteren egentlig virker?

Hva er egentlig kriteriene for å velge frekvens?

Er det slik at en kan få 3G og 4G på alle frekvensene?

 

Har ikke gjort tilsvarende krumspring i båten på Mågerø, men klarte ikke å få blått signal der.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

As per the manual & post #76 - denne tråd:

 

Antenner

Routeren har både interne og eksterne antenner. De interne antenner anvendes til frekvensbånd over 450 MHz (800, 1800, 2600) og de eksterne antenner til 450 MHz. Under batterilågen er der en switch, som bestemmer, om routeren skal tilføje de høje frekvensbånd til de eksterne antenner (O-ANT = eksterne, C-ANT = interne).  I Danmark og Sverige understøtter netværket kun 450 MHz, og derfor skal O-ANT indstillingen altid benyttes (vil også virke i Norge). C-ANT er kun relevant for Norske kunder.

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da får jeg komme med min erfaring så langt. Her i Norge brukes frekvensene 450MHz og 800MHz. Høyere frekvenser er planlagt, men ikke i år etter hva ICE har fortalt meg.

 

Antenner for 800MHz er gjemt inne i boksen og de to medfølgende antennene til å feste utvendig er avstemt til 450MHz. Etter en del testing med bryteren i forskjellig stilling og med tilkobling av de medfølgende antennene , ser det ut til at de interne antennene alltid er tilkoblet. Bryteren under batteridekselet virker for meg som om den prioriterer mottak på 450MHz fra medfølgende utvendige antenner. Signalindikatoren på boksen viser gult når boksen bruker 450MHz og blått ved 800MHz. Så langt har jeg lite måleresultater fra forskjellige steder, men jeg har da fått opp til 40Mbps med 800MHz og 10 - 15 med 450Mhz.

 

At du JRK får høyest hastighet uten å koble til de utvendige antennene, stemmer bra. Da velger boksen frekvensen 800MHz (det er jo ingen antenne for 450MHz), indikatoren blir blå og 800MHz er jo den frekvensen som skal kunne gi best hastighet, men med begrenset rekkevidde.

 

Så langt uten egne eksterne antenner.

 

For å optimalisere mottak på 450MHz (som har lengst rekkevidde) har jeg fått best resultat med en ca. 1,2m lang 5dBi ekstern antenne plassert i venstre tilkobling sett forfra og som er merket 'External Antenna'. Da har jeg beholdt den ene medfølgende antennen tilkoblet i den andre antennnekontakten. For dette oppsettet blir det best med bryteren i stilling 'Ekstern'. Med bryteren i den andre stillingen, vil boksen velge 800MHz dersom det signalet er veldig sterkt.

 

For å "tvinge" boksen til å velge 800MHz der det er mulig å få høyeste hastighet, har jeg kjøpt en ren 800MHz antenne fra eBay med to tilkoblinger. En slik antenne kalles en MiMo antenne (multiple input, multiple output). Med den tilkoblet til begge antennekontaktene og bryteren i "Intern", får boksen små muligheter til å motta på 450MHz og velger 800MHz. Her hjemme med under 1 km til basestasjon, ligger jeg da stabilt på 30 - 40Mbps.

 

Når det gjelder hvilken frekvens boksen skal velge utenom egne antennevalg og bryterstilling, er det greit å vite at kun noen få basestasjoner bruker begge frekvensene. De fleste stasjonene har kun en frekvens. Til helgen skal jeg en tur til Oscarsborg i Oslofjorden med båten. Der er valget en basestasjon oppe i skråningen ovenfor Drøbak som bruker 450MHz, og en annen på Hurumlandet oppe i høyden over Sandspollen som bruker 800MHz. Denne siste ligger dessverre en del i skyggen bak Håøya dersom en ligger langt inne i gjestehavnen. Så det skal bli spennende å teste med 800MHz antennen min til helgen. Den antennen hadde jeg ikke i høst. På vei inn i havnen i høst fikk jeg 40Mbps fra den stasjonen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Spurte ICE om faktisk forbruk stemte. De kunne ikke svare på det. Så på Netflix på laveste oppløsning i en time og 20 minutt i båten forleden dag, brukte 6 GB på det. Skulle vært 0,3 GB/time på den oppløsningen, altså under 1 GB. Med andre ord rundlurt. ICE har null kontroll på ned og opplasting. Frister nå etter mange år med ICE, å skifte til Telia.

Det er jo helt hårreisende med et slikt påstått forbruk! Med 6Gb kunne du sett i Ultra HD i en time, i følge Netflix. Vi bruker konsekvent lav kvalitet når vi ser Netflix i båten, og har god kontroll på databruken. Mini-ruter med Telenor.

 

Jeg har kun vært ICE-bruker på uke-basis, men jeg satt alltid med følelsen av at datakvoten ble spist opp raskere enn på mobilnettet.

 

Har ikke skaffet meg nytt modem, og kommer neppe til å gjøre det heller.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Telia har nok gjort en liten genistrek overfor båtfolket med å inkludere "fri" roaming med datakvoten.

 

Litt irriterende nesten for jeg byttet akkurat til Hello med telenor dekning fordi de er så billige på data i mobilabo. 

 

Sende de en melding om de snart har tenkt å fjerne roamingkostnader i Sverige og Danmark, men fikk godagmannøkseskaft svar. 

 

I praksis må en av oss (fire mobilabo i familien) bytte til Telia slik at vi kan ha wifi nedover svenskekysten i sommer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...