Fortego Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Planen din for utforming av bunnstokker høres fornuftig ut. Jeg ville da hatt en bredde på ca. 10cm øverst på det som blir flaten mot dørken. Dørkplaten kan fint limes med de fleste polyurethanlim til bunnstokkene. Hva du bygger bunnstokkene opp av er ikke så farlig, men hvis du bruker jackofoam til dette, så vil ikke dette ha noen annen funksjon enn å fylle tomrommet i bunnstokkene etter at disse er ferdig støpt, noe som uansett ikke er noe problem. Men da ville jeg brukt tapetlim eller trelim slik Knude foreslår før støping. Selv kjøpte jeg en 10cm tykk divinycellplate i H45 kvalitet, og utformet bunnstokker av denne. Ble sikkert litt dyrere... Men det var veldig kjapt gjort Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Komodo Svart 20.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2015 Tja, kanskje like greit å gå for et Jackon-produkt i stringerene allikevel? Tror nok forøvrig den hardeste varianten vil ha litt bæring også, den er bra mye hardere enn vanlig isopor. Som du ser av tabellen under har Jackodur XPS en trykkfasthet på 700 kN/m2 Divinycell H45 har en oppgitt "Compressive Strength" på 0,6 MPa. Jeg regner med at det blir omtrent det samme som trykkfasthet. 1 MPa = 1 N/mm2. , 1Pa = 1 N/m2 . kN/m2 derimot (som Jackodur oppgis i) er en enhet jeg ikke er vant med å bruke. Etter min ringe hoderegning skulle 700 kN/m2 bli det samme som 0,7 MPa. Dvs. at Jackodur 700 faktisk har høyere fasthet enn divinycell H45. Det som gjenstår da er bindingen mot kjernen for å unngå delaminering. Jeg har lest om "trelimtrikset" før her inne, men jeg tenkte at siden Jackodur tåler epoxy, så ville den gi bedre binding enn trelim. Det svake punktet blir da binding mellom epocxy og polyester. Som dere kanskje har skjønt er jeg ikke den første som gir meg hvis jeg først har satt meg noe i hodet Mulig dette egentilg ikke har noe nytteverdi overhode, men jeg liker å komme litt mer til bunns i saker enn bare "har hørt at" osv. Jeg leste et sted at polyester binder dårlig på utherdet epoxy. Oppfølgningsspørsmålet blir da om den biter bedre på epoxy som ikke er fullstendig herdet? Kjenner at jeg blir litt nyskjerrig på dette. Det kunne vært moro å gjort noen mer vitenskapelige tester av dette. Kunne jo f.eks. gjort vedheftstester ved ulik utherding av epoxy. At epoxy binder mot polyester er vel opplest og vedtatt, så det er jo greit. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grufolf Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Når det gjelder polyester og jackopor var det en her på forumet som brukte blank pakketape til å dekke platene med før han støpte. Dette fungerete visstnok utmerket... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2015 Det er godt mulig, men da blir det ingen binding mellom kjernen og laminatet. Hvor stor betydning det har i avstivningene under dørken er jeg litt usikker på, men det er liten tvil om at det er sterkere når det er binding. Og sterkere konstruksjon betyr jo at jeg kan laminere tynnere Fikk bursdagsgave av kona litt på etterskudd i dag, det er visst ei som har fått med seg at fokuset ikke bare er på å pusse opp gangen om dagen Så nå er det klart for litt faglig påfyll Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
eysteind Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Kva med å bruke membranplater for bad? Skulle tru polyester fester på desse? F.eks desse: https://megaflis.no/tetti-vatromsplate-50mm.html?nosto=nosto-page-product1 Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Jeg har flereganger bare sprøytet ut byggskum ft BT. latt det herde. Skjært ut fassongen jeg vil ha og støpt det in med polyester og duk. Må legge noe mere duk, da byggskummet kun er for å støpe på, ikke bæring. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
okristi Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Flott prosjekt dette som jeg skal følge med på videre og hyggelig med tilbakemeldinger på mitt Selco prosjekt, som vi nå har startet å arbeide litt med igjen. Epoksy er vel 3-4 ganger dyrere enn polyester, men jeg valgte å bruke kryssfiner for å bygge opp skott og forsterkninger for å lage selvlensende dekk. Legger på et par lag epoksy for å gjøre treverket mer motstandsdyktig mot fuktighet. Regner med en levetid for båten på nye 30 til 40 år, så det holder for meg. Til dekket skal jeg bruke divinycell. Legger det i en bue for få god styrke og limer det fast. Stå på vider og hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
boble65 Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Kjør på med polyester og divinycel på alt ☺ enkelt og greit og det blir sterkt og bra ? (bare min mening ☺) jepp, fint prosjekt ☺ nå får jo jeg også lyst til og lage fiskebåt.. fillern.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Divinycell og polyester er nok det mest kurante alternativet, jeg kommer nok til å gå for det. Det med Jackopor som kjerne var en ide for å spare penger, men hvis det blir mye mer arbeid og ikke fullgodt resultat kommer jeg ikke til å bruke det. Jeg vil ha et bra og varig produkt. Men nå har jeg blitt så nysgjerrig at jeg tror jeg skal forske litt i dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Jeg har flereganger bare sprøytet ut byggskum ft BT. latt det herde. Skjært ut fassongen jeg vil ha og støpt det in med polyester og duk. Må legge noe mere duk, da byggskummet kun er for å støpe på, ikke bæring. Byggskum under vannlinje (over også for min del) er fy fy! Byggskum har ikke lukkede celler, og vil derfor suge vann. Har selv prøvd det i min ungdom. Byggskummet var 100% forseglet, men polyester er ikke tett, og når jeg åpnet opp i forbindelse med en modifikasjon etter et år var skumemt gjennomtrukket. Men det finnes tokomponent skum å få tak i som gir lukkede celler. Miljøteknikk er et firma som leverer dette. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Husk at det ikke bare er trykkfastheten, men også skjærkapasiteten som teller når det gjelder delaminering. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Komodo Svart 22.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2015 Nei, byggskum er nok utelukket. Og ja, skjærkrefter og evnen til å motstå det er jo selvsagt også viktig. Slike faktorer gjør jo selvsagt divinycell til et naturlig førstevalg, det er utprøvde greier og man vet hva man får. Spørsmålene mine tidligere var i forhold til det å få binding mellom kjerne og laminat for å unngå delaminering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Epoxy er dyrere ja, men epoxy + vevd duk gir et mye sterkere laminat. 5X dyrere men 10-20 X sterkere (og tilsvarende lavere vekt). På den annen side blir polyester+ matte mer motstandsdyktig mot slag. Se min post #33 her: https://baatplassen.no/i/topic/119391-biltemas-glassfibermatter/page-2#entry1732616 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2015 Styrke / vekt forhold er et viktig poeng krimart! Et alternativ som jeg også har tenkt på er å bruke epoxy og duk og laminere inn all avstivning under dørken før jeg legger dørkeplatene oppå. Da kan jeg også bruke Jackodur som kjerne. Dørkeplatene skal limes mot avstiviningene, så der får jeg ikke dilemaet med binding mellom epoxy og polyester. Hvis jeg skulle velge å gjøre det på den måten, hvor mange lag med duk bør jeg bruke? Vil det holde med to lag? Hvis det er 10 x sterkere skulle jo det tilsvare 20 lag med polyester og duk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Hva slags dørkeplater er det snakk om? Forstår jeg det riktig at du tenker først styrofoam (ekstrudert polystyren), så epoxy/duk, før dørkeplater legges oppå der igjen? Jeg antar at 2 lag holder, men er ikke sikker. Da vi i sin tid lagde surfbrett på sløyden brukte vi et lag på de ultralette brettene og to på de som skulle tåle mer, men det er jo noe annet enn en dørk som skal tåle X antal kg som står på det i diverse bølger over lengre tid. Det jo avhengig av type duk også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2015 Som dørkeplater tenker jeg divinycell/polyester. Knude har foreslått H80 og WR (woven roving). Antar han foreslår roving fordi den er sterkere. Ideen med Jacodur i "spantene" var for å på en billig måte kunne lage breie vanger som gir en god overflate å lime dørken på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 23.November.2015 Del på Facebook Svart 23.November.2015 Du har jo tatt bort mye kg i båten så kan jo være greit at det blir litt tyngde nederst i båten☺ gjør ett stort innkjøp av divinycel og polyester og prøv og få rabatt og sett i gang ? tror du må få båten inn i garasjen så vi har noe og følge med på i vinterkulda her på baatplassen ? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 23.November.2015 Del på Facebook Svart 23.November.2015 Tiltredes boble 65... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2015 I går fikk jeg tatt et lite røsk i Dracoen igjen. Jeg renkappet resten av dollbordet slik at kun den vesle skråkanten utenfor gjenstår Og så fjernet jeg litt mer av dekket Jeg fikk også kappet vekk resten av avstivningene i bunn, ramma rundt tanken, og motorbeddingen. Bajonettsaga fra BT ble virkelig satt på prøve på den jobben! Det neste blir å fjerne "innmaten" i akterspeilet og renslipe innvendig for støping Så nå blir det å legge inn en annonse på Finn.no: "Pent brukt innredning til Draco selges. Ferdig demontert. Kan leveres mot tillegg i prisen" Skal si det røk ut en del kilo med dritt og vasstrukken finer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
puddingen Svart 23.November.2015 Del på Facebook Svart 23.November.2015 Å jøjeseg......! Følger spent med på fortsettelsen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2015 Moro at du følger med Puddingen, men ikke regn med noe særlig fremdrift I går ble jeg nemlig tatt på fersken mens jeg gikk amok med vinkelsliper og bajonettsag i båten mens det egenlig var oppussing av gangen som sto for tur Så da ble det å rive litt vegg i gangen etterpå Rent bortsett fra det så lurer jeg litt på hvordan jeg skal finne ut høyden på dørken... Jeg har jo muligheten til å knabbe noen mål fra en ute på øya her som har gjort noe lignende. Men den vil jo flyte litt annerledes siden jeg har tenkt å støpe på denne kassa bak for å sette motoren på. Vil anta at min kommer en del høyere i hekken av den grunn Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 24.November.2015 Del på Facebook Svart 24.November.2015 Hvis du vet vekten av båten (slik den står i dag) + motor + konsoll + det du skal ha av folk og utstyr om bord så har du en pekepinn på hvilket volum du minimum må legge inn. Ut fra det kan du beregne minimum-høyden på dekket. Legg så inn en passe sikkerhetsmargin oppå den. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 24.November.2015 Del på Facebook Svart 24.November.2015 Dørkhøyden er det ikke likefrem å ta høyde for, men mitt råd er å ta godt i. Kipt om den blir for lav. Bedre å bygge opp med rekker for å holde skipper og mannskap innombords. Jeg velger i tillegg å bygge opp dekksluka, slik at man tåler litt vann på dekk. Har også tenkt å lage tett skott mot cabin og oppdriftstanker under dekk. Greit med en båt som flyter selv om den fylles med vann ? Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Komodo Svart 24.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2015 Planlegg godt, støp alle platedeler for å bygge motorbrønnen med kjernemateriale, men la de siste centimeterene ut mot kanten av platene være enkeltlaminat. Da er det bare å støpe sammen alle delene i kjøtene, deretter støpe hele greia fast i akterspeilet, og vips, et stk motorbrønn! Hei Fortego! Jeg har tenkt litt mer på det med å støpe den kassa til påhengeren, og tenkt på denne beskrivelsen din (det gjelder å være mentalt forberedt når det braker løs ) Hva er årsaken til at man skal la de siste centimeterene mot kanten være enkeltlaminat? Du mener at det skal være enkeltlaminat i hjørnene, eller skal jeg lime inn divinycell i hjørnene til slutt og laminere over? Om du kunne tegnet en skisse av en slik sammenføyning og lagt ut hadde det vært helt gull Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 25.November.2015 Del på Facebook Svart 25.November.2015 Hei igjen ! Nå begynner det å bli blanke ark i strukturen Kanskje en liten slipejobb .......... Ser at du henviser til en WR matte og H-80 divinycell. Den var det ikke meg som kom med. Derimot så ville jeg ha brukt i dekket 20 mm H 60. (grønn) Glassfiber : Du må se litt på hva du kan skaffe, men jeg ville ha brukt denne på begge sider. Divinycellen smøres med polyester som primer. (du fortsetter når dette har nesten "gellet" 1 lag. 450 csm 2 lag 600/125 gr. Bi aksial kombimatte Legg 125 laget ned. (Formax) 1 lag 600 gr. på toppen. Alle lag trappes av opp på skroget. min.100 mm+50 mm alle lag. Disse lagene må legges i en operasjon ( du lager strimler ved at den første er bredest. så neste minst 15 cm smalere osv. Kosteskaft på rullene er da en lur ting. Om jeg skulle foreslå en laminat spesifikasjon på innstøpet. Uten styrke i konstruksjonen (diviny. eller noe annet) 1 lag 450 gr.csm 1 lag 600/125 Kryss aksial kombi (eller bi aksial) 2 lag 600 gr. csm Det forutsettes da at ikke bunnstokker er så høye max 200 mm ( Dette laminatet koster litt kroner) og at alt blir dekket. Drenering bores ut etter herding og forsegles med innlimte rørbiter. Så min. et lag toppcoat over alt. Nå fikk du litt å tygge på ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.