Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Løfter et spørsmål fra innlegg #218. Er det noen som har en god ide på  hvordan man tetter hullene fra luftinntak i skroget? Restultatet behøver ikke ble strøkent, det holder at det blir bra :smiley:  I utgangspunktet har jeg sett for meg å stemple ei plate med byggeplast e.l. mot hullet og støpe mot det, men da blir jo flaten flush uten gelgoat. Noen ideer?

Link to post
Share on other sites

Løfter et spørsmål fra innlegg #218. Er det noen som har en god ide på  hvordan man tetter hullene fra luftinntak i skroget? Restultatet behøver ikke ble strøkent, det holder at det blir bra :smiley:  I utgangspunktet har jeg sett for meg å stemple ei plate med byggeplast e.l. mot hullet og støpe mot det, men da blir jo flaten flush uten gelgoat. Noen ideer?

 

Støper du i epoxy trenger du ikke gelcoat for vanntetting ihvertfall. Men det er vel ikke allverdens vann der oppe uansett, så jeg tror du er trygg i massevis med polyester også. Skal du grunne og lakkere opp hele skroget?

Jeg hadde en verftsreparert 28 foter en gang som det var støpt opp et hull i (ca 50x60cm) sånn du skisserer. Ny støp var gjort fra innsiden, og var flush med gelcoat. Det var under vannlinjen. Kan hende det var gjort med epoxy...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital: Nei, jeg har ikke tenkt å lakkere skroget utvendig, det får i tilfelle bli et annet år. Kommer til å prioritere å få den hel og funksjonell.

 

Cral: Det var en enkel og grei beskrivelse! Sånn blir det :yesnod:

 

 

Løfter en tanke til mens jeg først er i gang.

 

Jeg har grublet litt på å lage mannluke i akterspeilet istedenfor å støpe igjen hullet fra drevet. Jeg må da i tilfelle støpe inn en ramme eller brikker av rustfritt stål som jeg kan skru mot for å få hold til skruene. Tenkte at det kunne være smart å ha adkomst til å komme inn i braketten fra båten for inspeksjon samt montasje/trekking av kabler osv. Noen innspill på det?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke ta en eller annen form for gjennomsiktig akryl slik at du kan se inn om det er tørt eller ikke med en lommelykt?, boltene trer du fra kassa og inn i båten med litt god lengde på slik at du kan lage mothold med 2 muttere om nødvendig når det skal av igjen. Akrylplata tar du inne i båten. I utgangspunktet så er vel bare plata en ekstra sikkerhet som kan sløyfes?

Link to post
Share on other sites

Jeg var og tittet litt på noen Nordkapp båter i dag. På 705 har de et deksel over motorbrønnen som gir adkomst til innsiden av akterspeilet når motoren skal skrues fast. På 605 er ikke det dekselet, der er det til gjengjeld adkomst til å skru fra innsiden via benken bak. Det blir selvsagt litt krabbing, men jeg tenker at det må være en stor fordel å kunne få adkomst til dette rommet fra innsiden av båten.

 

Edit:

Ståle: Det var faktisk akkurat det jeg hadde grublet litt på :thumbsup:  Har en bit med 12mm polycarbonat (Lexan) liggende. Den er slagfast, og langt sterkere enn akryl, som forøvrig har en tendens til å sprekke. Men en slik gjennomsiktig luke kan man bare lette på lokket i benken og se at alt står bra til bakover :thumbsup:  Jeg får lete fram denne plata og se om den er stor nok.  

 

Søringen:

Pop nuts er sikkert en grei løsning, men jeg tipper det bilr å bruke noe av det som ligger og slenger i garasjen. Synes det er en fordel at det er litt størrelse på slike muttre som blir innstøpt. Har vært borti at de begynner å gå rundt når gjengene blir tråkke eller skjærer seg (ikke uvanlig med rustfritt mot rustfritt).

Link to post
Share on other sites

Jada, greit å bruke det en allerede har. :smiley:

 

Pop-nuts finnes i hvert fall opp til M10 - 12, men en er jo avhengig av å ha tilgang til en god pop-nut skralle (eller bruke gammel-metoden med å bruke bolt + mutter til å trekke pop-nuten sammen). Viktig å bruke pasta / fett ved montering i tilfelle irring, det har du helt rett i.

 

Har også vært borti tilfeller der pop-nut sviver, men da er det ofte brukt feil lengde på pop-nuten, feil borstørrelse, eller at nut ikke er dratt godt nok til. Skal stå beskrevet på pakke med nuts hva som er min og max godstykkelse til aktuell pop-nut. Er dette rett montert, skal det holde som heia. Pop-nuts får en både i alu, lavkarbon stål (forsinket) og rustfritt.

 

Dagens tale for pop-nuttens fortreffelighet   :giggle: ​

Link to post
Share on other sites

Herlig prosjekt, jeg gjorde lignende med lillebroren, Fjordling 17. Funker bra som fiskebåt. Brukte ca 100 kilo polyester og sikkert 150 kilo til med tre, gamle glassfiberbiter fra diverse prosjekter osv. Valgte og ikke bruke Divinycell på grunn av pris, ville gjøre dette billigst mulig. Båten går 28 knop med en gammel 55 hk OMC påhengs.Har noen bilder på Facebook, vet ikke om de viser her....

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Jøss, det må jeg si!

 

Det ble jo et kjempeflott resultat :yesnod:  Mange gode ideer å hente her. Har veldig sans for enkelheten i konseptet. Hovedfokuset mitt er å ha god dørkeplass til teiner og dykkerutstyr, men jeg føler allerede at jeg er i ferd med å miste litt vel mye plass til styrekonsoll og sete. Vi får se hvordan det blir :smiley:

 

Det har dessverre stått stille de siste dagene pga. mye jobbing. Fikk slipt litt mer på lørdag, men det var det. Jeg har blitt litt i tvil på kvaliteten på glassfiberen i bunn, lurer på om den har vært utsatt for noen slag og skader i kjølen. Skal se om jeg får tatt noen nærbilder av det. Lurer derfor på om det hadde vært smart å skjære bort de langsgående stiverne i bunn (det sitter litt langt inne da, var litt av en jobb å fjerne topcoat rundt dem...).

Link to post
Share on other sites

Det har dessverre stått stille de siste dagene pga. mye jobbing. Fikk slipt litt mer på lørdag, men det var det. Jeg har blitt litt i tvil på kvaliteten på glassfiberen i bunn, lurer på om den har vært utsatt for noen slag og skader i kjølen. Skal se om jeg får tatt noen nærbilder av det. Lurer derfor på om det hadde vært smart å skjære bort de langsgående stiverne i bunn (det sitter litt langt inne da, var litt av en jobb å fjerne topcoat rundt dem...).

 

Nei, la dem være. Så lenge du ikke har delaminering, så la ting være. Det er bare 369 dager til neste hummersesong tross alt. 

 

Når det gjelder konsollen din, så har du vel nesten halvannen meter ekstra dørk, så innvendig plass blir vel ca like stor etter at du har montert den i lengden, og litt ekstra i bredden også, så du burde få god plass til teiner eller garn.

 

(20 vs 17 fot er nesten en meter, men så slipper du jo setet baki, og du flytter motoren utenfor skroget)

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Søringen. Det er imidlertid et par ting jeg ikke liker med den båten. Det viktigste er at den ikke har noen motorbrønn. En kraftig brottsjø bakfra vil fylle båten med vann!

 

Cral:

Da tror jeg at jeg følger ditt råd og lar dem være. Usikkerheten slik jeg ser det er eventuelle skader som skjuler seg under disse avstiverne.

Når det gjelder lengden stemmer ikke det helt. Båten er oppgitt til 20 fot, men som jeg har nevnt i et av de første innleggene har jeg målt den, og den er faktisk bare 19. Jeg kommer også til å støpe en sittebenk bak. Føler at jeg trenger å ha noen sitteplasser dersom vi skal på badetur o.l, samt at det blir en adkomst til skutebunn med lensepumpe, framover mot bensintank, og bakover til motorkasse. Her blir det også trekking av kabler og styreslanger. Dørken blir helstøpt, men avsluttes ved denne benken.

Link to post
Share on other sites

Det er blitt en lang tråd etter vært, og jeg husker ikke om du har besvart det før, men hvilke planer har du for undersiden? Visst du skal pusse helt ned, og merke nye vannlinje, så vil du jo se om det er skader på gelcoaten der? 

 

Og disse føttene ja, burde vel snart bli standardisert hvem sine man bruker når man måler lengden på båtene ;)   5.20 mot 6.00 i følge boat.no

~Cral

Link to post
Share on other sites

He he, ja dette er vel en av de lengste trådene hvor det har vært minst framgang :giggle:

 

Ja, har planer om å slipe den ren under ja. Vurderer litt å slipe vekk all gelcoat og legge på et lag eller to med polyester og duk under slik at den garantert blir tett. Om jeg kommer så langt er en annen sak...

 

Når det gjelder lengde forholder jeg meg til at båtens lengde er fra framkant av baug til bakkant av akterspeil, altså kun skroget ikke påskrudde gjenstander. 1 fot = 12" = 12 x 25,4mm = 304,8mm

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Fjordlingen er jo bygd på en litt annen måte en Dracoen men jeg hadde også samme tankene som deg, syntes båten i utgansgpunktet virket dårlig bygget, alt av avstivere av tre var ikke skikkelig tildekket av glassfiber så mesteparten av tre under vannlinjen var pille råttent og kunne tas ut med hendene. Selve glassfiberen båten var bygd av virka også meget tørr og porøs. jeg la noen lag i hele båten innvendig + sikkert 3-4 lag ekstra der det var hull/skader/delamineringer, Min var en del skadet i bunnen etter det som så ut som skader etter den var kjørt rundt på en gaffeltruck + noen gamle skader som ikke var tatt skikkelig. Jeg snudde båten og slipte vekk alle skadede partiene og la diverse lag over for å være sikker på at reparasjonen fikk friskt stoff på begge sider. Jeg bygde også vanntunnel i min for å få den mer stabil ved stilleliggende, denne innenbordsversjonen hadde ikke det originalt. Jeg må bygge litt om på selvlensinga da den slik den er nå blir selvfyllende med vekten av to mann helt bak. Får vel egentlig nok oppdrift ved å tette vanntunnelen men da blir båten alt for rank, nå er den overraskende stabil selv om den har ganske skarp V bunn. Jeg hadde også som mål å ha den enklest mulig, ingen batteri og styring osv var målet. Motoren starter på 1 drag og to, det eneste jeg trenger å tenke på er å fylle bensin/olje og å spyle/bunnstoffe den en gang i blant, herlig, jeg har en annen jolle som krever mer vanlig vedlikehold. Den er malt med Jotun Polyuretan maling, Hardtopp, industrigreier som kommer i 5 liters spann. Den synes jeg har vært meget slitesterk.

Link to post
Share on other sites

Ville slipt vekk gammalt bunnstoff,for å påføre epoksyprimer.Å legge ekstra duk å polyester er ein stor jobb for  å få ei slett overflate,samt heft tll eksisterende laminat blir tidkrevende.Båten har vel fungert greit som den er.Ville kontrollert for tidligere skader,å event utbedra dei.Neste hummer sesong kommer brått på :smiley:

Link to post
Share on other sites

 alt av avstivere av tre var ikke skikkelig tildekket av glassfiber så mesteparten av tre under vannlinjen var pille råttent og kunne tas ut med hendene.

Der har du en likhet  :yesnod:  Liker forøvrig den tanken om enkelhet. Bare spyle vekk dritten, fortøye og dra hjem. Ikke masse greier å styre med.

 

 

 

Ville slipt vekk gammalt bunnstoff,for å påføre epoksyprimer.Å legge ekstra duk å polyester er ein stor jobb for  å få ei slett overflate,samt heft tll eksisterende laminat blir tidkrevende.Båten har vel fungert greit som den er.Ville kontrollert for tidligere skader,å event utbedra dei.Neste hummer sesong kommer brått på :smiley:

Ikke noe dårlig forslag det Jakob, det ligger allerede an til skjæring på flere plan :sweat:

 

Det kan jo tenkes at det greier seg å legge på et par lag ekstra med polyester og duk på innsiden, og gjøre som du sier på utsiden. To lag med 600 duk som er godt utrullet blir veldig sterkt, og det vil jo komme i tillegg til det som er.

 

Jeg må imidlertid si jeg er en smule bekymret for kvaliteten i laminatene i bunn. Jeg var ute akkurat nå og tok noen bilder. Skal se om jeg får lagt ut noen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det jeg tenkte. Usikkerheten ligger da bare i om det er skader under de hule stiverene.

 

Her er noen bilder.

 

Første bildet er fra en mindre skade i baugen. Dette er langt over vannlinja. Man kan lett se en rose i gelcoaten på utsiden.

bilde

 

 

Ooobs, det innlegget ble rykket inn i vannvare. Legger inn et bilde til.

 

Dette er ikke en skade, kun et lysere parti som stammer fra innstøpingen av et skott. Antar at den lyse fargen skyldes dårlig utrulling under lamineringen. Tok med dette bare for å vise at ikke alle fargeforskjeller er skader.

bilde

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På dette bildet ser man at det har vært utført reparasjoner en gang i tiden. Området var under bensintanken.

bilde

 

På nærbildet ser man tydelig at de ikke har tatt bryet med å fjerne all coat før de har støpt.

bilde

 

bilde

 

 

De neste bildene lar jeg tale for seg selv:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dette er den styggeste skaden. Mistenker at dette kan være årsaken til at båten har gått ned.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Vel, nå ser jo dette ganske stygt ut, men husk at det meste er nærbilder hvor små feil kommer til dels godt fram. Litt usikker på hvor mye av dette som bør vekk.

 

Alle indikasjonene på bildene er tatt under nedre avstivning i skroget. Det kan nesten virke som om båten har ligget og slått i fjæresteinene og fått knusningsskader av egen vekt.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde brydd meg så mye med slikt, noen lag oppå skaden, min var det mange skader/hull, det var derfor jeg ønsket å ha reparasjon på begge sider, her er de to verste. OBS, der ser jeg du har posta noen bilder til, de styggeste der er bare til å slipe vekk den dårlige fiberen, hvis det er dårlig helt igjennom ville jeg slipt litt, støpt, snudd båten og slipt inn til du kommer til friskt stoff og lagt noen lag her også. Det var slikt jeg gjorde med min. hadde også tenkt og strippe bunnen og ta på epoksygrunning osv men fant ut at båten har overlevd siden 1967 så konsentrerte meg heller om de skadede partiene og lot bunnen være som den var resten.

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde er liksom fra siden inni båten ca rett foran gamle styreposisjonen. Oppe til venstre er en avstiver fra dørken og opp på skrogsiden, det tregreiene du ser er tro det eller ei dørken, denne båten var skumfylt så alt var tynt og spinkelt, skummet tok seg av mye av avstivningen. Den var faktisk så tynn og lealaus når jeg hadde ribba den at jeg vurderte å skrinlegge hele greia...Var mange slike skader i min men siden det ikke skulle være noe super speed båt så valgte jeg heller å legge noen ekstra lag under over skadene, prøvde jo selfølgelig å få det glatt og fint men litt mer humper en originalt ble det jo men syns 28 knop med 55 hk er mer en nok, går 26 med tre personer så er ikke så ømfintelig for last heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...