Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

7 hours ago, Komodo said:

Har du samme modell på 6 gallon (22 l/min)? I så tilfelle, er du fornøyd med pumpa og effekten?

Jeg har en tilsvarende, men ikke maken. Spesifikasjonene er 20l/min ved 0 bar og 10 l/min ved 2.0 bar. Spyleefekten er OK. Min har streiket akkurat nå, men jeg tror det er pga. irr på rekkeklemmene. Hadde en liten ferskvannslekkasje med sprut som traff akurat der.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser at du har ratt uten sveiv. Jeg skiftet faktisk et brukbart ratt ved styreposisjonen akter til et med sveiv. Utrolig praktisk ved fiske og håndtering av teiner og slikt når du bare har en hånd tilgjengelig på rattet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig med NilsPils ang hurtigsveiv på rattet. Litt avhengig av vinkelen på rattet i forhold til fører, er kule eller stang på rattet en praktisk liten detalj. Mulig rattkule hadde vært bedre her for å unngå magepunktering i motsjø, men Stokken har disse små med hurtigsveiv til en hyggelig pris. Passer til Sleipner-pumpa.

https://stokken.no/p/6526/ratt-mhurtigsveiv-250-mm

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Så det kittet du fant er kanskje bare kobling mellom sensorene (altså motoren) og displayene. Men det er jo litt snodig siden eg trodde det var plug and play. 

Dette er vel det kitet jeg har: https://www.ravnsgarage.no/sc-conversion-kt 

Men jeg har også disse instrumentene: https://www.mercurymarine.com/no/no/gauges-and-controls/gauges-displays/digital-sc100-sc1000/ 

Et for fart, og et for turtall. Tankmåler er ikke med i utstyret jeg har, det er en standardgreie med eget instrument.

 

Joltus skrev for 2 timer siden:

Og man kan f. Eks koble farten fra gps inn på smartcraft og dermed få mer nøyaktig utregning av rekkevidde og forbruk pr mil osv. 

Det er en funksjon jeg kunne tenkt meg!

 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Jeg har en tilsvarende, men ikke maken. Spesifikasjonene er 20l/min ved 0 bar og 10 l/min ved 2.0 bar. Spyleefekten er OK. 

:thumbsup:

 

aebi skrev for 1 time siden:

Hva er forskjellen på de to skrogversjonene?

Ulik utforming av skroget fra midten av båten og bakover. Du finner mer lesestoff om dette om du blar deg tilbake i tråden :smiley:

 

Ratt med kule er en god ide. Jeg får vurdere å bytte etterhvert, men det er ikke pri en nå. Men går det ikke an å sette på løs kule også? Mener jeg har sett det. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 41 minutter siden:

 

Ratt med kule er en god ide. Jeg får vurdere å bytte etterhvert, men det er ikke pri en nå. Men går det ikke an å sette på løs kule også? Mener jeg har sett det. 

 

såg på nettet etter andre grejjer i går....snakke om trollen

https://www.wish.com/product/58be789e659d02529fd5d2ac

 

sikkert ikke stainless....men 34 Nok + 9 Nok frakt....så kan du ju teste om det funker :giggle:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Dette er vel det kitet jeg har: https://www.ravnsgarage.no/sc-conversion-kt 

Men jeg har også disse instrumentene: https://www.mercurymarine.com/no/no/gauges-and-controls/gauges-displays/digital-sc100-sc1000/ 

Et for fart, og et for turtall. Tankmåler er ikke med i utstyret jeg har, det er en standardgreie med eget instrument.

 

Det er en funksjon jeg kunne tenkt meg!

 

:thumbsup:

 

Ulik utforming av skroget fra midten av båten og bakover. Du finner mer lesestoff om dette om du blar deg tilbake i tråden :smiley:

 

Ratt med kule er en god ide. Jeg får vurdere å bytte etterhvert, men det er ikke pri en nå. Men går det ikke an å sette på løs kule også? Mener jeg har sett det. 

 

Ulik utforming av skroget fra midten av båten og bakover. Du finner mer lesestoff om dette om du blar deg tilbake i tråden.

Har prøvd å bla gjennom, men denne fantastiske tråden har jo flere hundrede innlegg!

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@Gunga Din : Ja, det var et slikt jeg så for meg :thumbsup:

 

aebi skrev 1 time siden:

Har prøvd å bla gjennom, men denne fantastiske tråden har jo flere hundrede innlegg!

:thumbsup:

Nærmere bestemt 1606 :crazy: Bare å sette seg ned og lese :lol: 

 

Skyter inn et kort spørsmål til publiken. Holder på å montere inn utstyr, men ble litt i tvil på om jeg har rotet når jeg skjøtet ledningen til tankmåleren. 

 

Skal bruke denne giveren:

Tankgiver.JPG.4e5c0a6ff866702fa878bf61ec93cc78.JPG

 

1820647821_Tank03.JPG.2d1b5bc4543cc36b79362492b514fd5f.JPG

 

og et Wema instrument. Kabelen fra giveren har en svart og en blå ledning. Når jeg skjøtet ledningene tror jeg bestemt at jeg skjøtet blå mot blå. Men nå når jeg står med koblingsskjemaet i hånda ble jeg litt usikker. Spørsmålet er derfor: Om jeg skulle koble feil av blå og svart fra giveren, vil jeg ødelegge noe da, eller vil det bare ikke virke? Det følger også med en motstand i pakka. Bruker dere å montere den? Snakket med en kar som mente det ikke var noe vits å montere den motstanden.

Link to post
Share on other sites

Komodo: Nå er ikke eg helt sikker på hvordan disse tingene funker sånn totalt sett med ditt utstyr, men eg er rimelig sikker på at du kan få tankmåleren din også inn på smartcraft.

 

Eg har tre klokker i min båt. Fart, turtall og bensintank.

 

Men under fart og turtall har eg displayer som du ser. På disse displayene kan du få en mengde informasjon. På turtallsdisplayet kan du finne det meste om trykk og temperaturer på motoren din. Vann temp, vanntrykk, oljetemp, oljetrykk, turtall digitalt, og en skjerm som viser om alt er innenfor riktige verdier på motoren, tiltverdi og noen flere ting. 

 

På fartsdisplayet kan du få en del info om ferden du er på. Hvis du kobler gps inn i smartcraft (dette gjøres svært enkelt bak på klokka, ledningene ligger klar, og du har disse ut fra gps'en vanligvis, samt at du setter opp smartcraft til å bruke hastigheten fra gps så lenge denne er tilstede, istedetfor propellen eller pitoten) Hvis du i tilegg kobler bensinmåleren inn i smartcraft (dette er gjort hos meg, og eg tror ikke eg har en mercury/quicksilver tankmåler...) så har du antall liter bensin digitalt, prosentvis, retning, fart, forbruk (i mil/l), rekkevidde med nåværende bensinnivå og forbruk og legger du da inn en rute kan du se når du er fremme, hvor mye bensin du trenger osv. Enormt mye info. Så dette bør du finne ut av. Smartcraft er veldig bra.

 

Link til hvordan koble gps til smartcraft. Tok meg 5 minutter. Gull verdt, da man får SOG og ikke alle andre uinterressante fartsmålinger opp mot smartcraftsystemet.

http://www.veradoclub.com/index.php?topic=520.0

 

Får du bensintanken koblet opp mot smartcraft kan du kalibrere denne ut fra form på tank, kapasitet osv.

 

Edit: Dette er jo stort sett ting som kan gjøres i ettertid og er gjerne ikke noe å prioritere akkurat i denne fasen..... Så lenge du har enkel tilkomst til klokkeledningene og gps....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 6 timer siden:

Motstanden er bare om du har 24volt og skal bruke 12volt instrument. 

 

Ang om bytte av ledning er jeg usikker på om noe kan gå galt.

Obs, sier du det ja ... kanskje lurt å lese skjemaet (så det jo med en gang da) :blush:  Ellers tro jeg at jeg satser på at jeg har loddet blå mot blå. Tar ikke jobben med å skjære løs serviceluka over tanken og kappe opp ledningen nå. 

 

Joltus skrev for 5 timer siden:

Komodo: Nå er ikke eg helt sikker på hvordan disse tingene funker sånn totalt sett med ditt utstyr, men eg er rimelig sikker på at du kan få tankmåleren din også inn på smartcraft.

 

Eg har tre klokker i min båt. Fart, turtall og bensintank.

Ja, men da må jeg vel ha et eget smartcraft instrument til måleren? Ser ingen stor gevinst i det egentlig, tror jeg klarer meg med Wema instrumentet til tank. I tillegg har jeg jo også mulighet til visuell kontroll av nivået i bakkant av tanken, der har jeg laget meg en søylemåler.

Ellers, takk for super informasjon om Smartcraft :thumbsup: Pri en nå blir å få på motoren og få koblet opp alt som trengs, deretter utsett og testing. "Kjekt å ha funksjoner" blir nok litt fram i tid. Begynner i alle fall med det jeg har :smiley:

 

aebi skrev for 4 timer siden:

Har planer om ombygging til vinteren, greit å vite at Komodo har trakka løypa.:smiley:

Såpass ja! Da forventer vi en detaljert byggetråd på prosjektet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 19 timer siden:

Ja, men da må jeg vel ha et eget smartcraft instrument til måleren? Ser ingen stor gevinst i det egentlig, tror jeg klarer meg med Wema instrumentet til tank.

Nei det tror eg egentlig ikke.

 

Å ha tankmål inn på smartcraft vil eg anbefale mtp mulighet til å se rekkevidde ut fra forbruk, men også en så enkel sak som at da vil du få varsel om low fuel...... 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest denne tråden og bøyer meg i hatten av alt det fine arbeidet!! :cool:

 

Smartcraft: Enig med Joltus om at det vil lønne seg å få tankmåleren inn på systemet så du får rekkevidde mm. 
Jeg ville nok også ha brukt Smartcraft instrument i panelet rett og slett for å få samme finish som på de andre SC-instumentene, ikke koster de allverden heller.. Uten å ha sjekket her i landet så ser jeg at slike link-instrumenter koster rundt 300 på ebay.

Ønsker du full integrasjon også med plotteren så kan du vurdere Mercmonitor som også vil gi deg full NMEA2000-støtte og dermed kan du hente opp det aller meste av info opp på plotteren, den vil også vise deg hva som er mest økonomisk turtall og tilt/trim.

Litt avhengig av motoren din så vil den også vise feilkoder med forklaring (på min QSD350 får jeg bare opp Check Engine).

Mercmonitor vil også gi deg utetempføler samt inngang for to tanker. Merk at om du handler en slik så finnes den i flere utgaver og da er det vel den som heter Level 2 som gir deg mest info på NMEA.

 

Uansett så er vel ikke dette noe du trenger for å rekke hummersesongen så du får heller se på det når den er over :)

Redigert av Autofil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor har du handlet pullertene dine?
Trenger to ekstra bak på båten min for å få bedre fortøyningspunkter nå til vinteren. 
Kikket på disse på Biltema https://www.biltema.no/bat/fortoyning/pullere/puller-200-mm-2000041047
rett og slett fordi de passet estetisk. Det gjorde jo heller ikke noe at de var rimelige men jeg ble skeptisk når jeg kikket på de på butikken. 
De er beregnet på å sette inn bolt fra undersiden men det var jo kun gjenger i tykkelsen på den tynne bunnplata så jeg ble litt skeptisk på holdbarhet.

Link to post
Share on other sites

Litt overkill, men bedre med for mange smartcraft-instrumenter enn for få. 

Greit å se trim og tank i analogt format også, så kan man ha annen info på de store instrumentene samtidig.

Her er tankmåler på 3 forskjellige måter, analogt samt digitalt i % og i liter.

Det er forøvrig VDO som lager instrumentene, eller Continental Automotive som det visstnok heter nå.

 

 

DSC_0428.JPG

 

 

vdo2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, hvorfor skulle du koble en vanlig tankmåler inn på smartcraft? Tenker du på giveren?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mer utstyr måtte kjøpes inn

455394125_19_09_1801.jpg.365f8ce51e14f4898fd918fe31807a9b.jpg

 

Så var det bare å begynne å bore, skru og trekke kabler :smiley:

 

Kappet til en liten platebit av glassfiber for å montere lensepumpa på. Da blir det lett å demontere pumpa, og jeg slipper å skru i skroget. Den lille platebiten limes fast med fugemasse.

1754186330_19_09_1810.jpg.0a86e9636468c0f4b68a1a091355db7d.jpg

 

Skjøtene ble loddet og forseglet med krympestrømpe.

1728241064_19_09_1811.jpg.41dc734cdef342301ffda5a3eda80fe3.jpg

 

2117879562_19_09_1823.jpg.f2c9a08d5adad4aca399f9d874176113.jpg

 

Et lite problem dukket opp da jeg skulle montere tankmåleren. Baksiden var ikke plan, så jeg fikk ikke anlegg for mutteren bak instrumentet.

983816602_19_09_1803.jpg.7d389e76beb55f5e3d568ade3f2614d5.jpg

 

Løste det ved å lage en forsenking med en større hullsag fra baksiden. For å styre tredde jeg en bit av en akseltapp (som tilfeldigvis hadde riktig mål og hull i senter) på senterboret. Kunne bare slipt vekk også, men da slapp jeg unødvendig støving i konsollen, samt å risikere å komme borti noe annet.

975347989_19_09_1802.jpg.37a5ff95266447bf4d3d9863c3cc4437.jpg

 

For å få strøm til akterlanterna måtte jeg sette inn en inspeksjonsluke bak over benken. 

1582250917_19_09_1815.jpg.c72603740f7a5cf31292f9ffd61ee66e.jpg

 

Og der har det kommet på plass litt instrumenter :thumbsup:

1589108018_19_09_1820.jpg.d4cd3e0b5a0061070d2a0b6998012f83.jpg

 

SmartCraft instrumentene

1566090351_19_09_1821.jpg.2e196c9ddad8efc40aa37c4352b349b2.jpg

 

Tankmåler og bryterpanel. Tankmåleren er egentlig for vanntank, men det får stå sin prøve. Siden jeg ikke har vanntank ombord blir det vel ikke til at jeg glemmer meg bort :giggle: Bryterpanelet er BEP.

1497193488_19_09_1822.jpg.e0fb4f615e41131a4088dcbe8d46e455.jpg

 

Trekking av tau for å måle ut lenger på kabel og ledning. I dette røret blir det ledning til teinehaler og lanterner.

332991129_19_09_1825.jpg.00f49c07f0dd040021e9f7ec62decb47.jpg

 

Begynner å fylle seg opp i det "tekniske rommet" i konsollen. Nå kommer det godt med å ha litt å velge i av trekkerør :yesnod:  På en serieprodusert båt vet man jo alltid hvor kablene kommer, men på et slikt prosjekt som dette er jo alt noe uvisst fram til man begynner monteringen. Kontrollkabler og hydraulikkslanger har begrenset bevegelighet, så de må prioriteres.

78956713_19_09_1826.jpg.656d1e6aa03bdc20c170815d0e4d8ce1.jpg

 

Og i dag nådde jeg jammen en ny milepel i prosjektet. Fikk nemlig hjelp av en kompis til montering av motor :thumbsup: :thumbsup: 66939487_19_09_1817.jpg.22b78d3a7e533c6de76bec35a6c5cfc7.jpg

 

Begynner å ligne båt nå :smiley:

1733708406_19_09_1818.jpg.24ab1bfc5eea7264645ef8a7d3ab9659.jpg

 

Styring er også koblet til, og ser ut til å fungere som den skal. Litt mer tilkobling på motor samt i konsollen må til.

1868235072_19_09_1824.jpg.c8d4d2c3f0223bafc2c138439feb4814.jpg

 

Skisset også raskt opp hvordan jeg ser for meg å koble det elektriske. Startmotorer er vel normalt plassert rett på hovedstrømsbryter uten sikring, men det kunne kanskje vært like greit å flytte den til andre siden av sikringen av det jeg har skisset her? Sikringen er egentlig tiltenkt teinehalerkursen.982227535_19_09_1827.jpg.10f64a0ffd02828096d5bede1ece1c1c.jpg

 

 

Autofil skrev for 3 timer siden:

Hvor har du handlet pullertene dine?

De kjøpte jeg på Stokken Båt og Motor. Kommer fra Flak. Valgte store pullerter, slik at det blir lett å tre tauløkker av en viss dimensjon. Utrolig irriterende med de små pullertene som blir montert på de fleste "skjærgårdsjeeper". Knapt plass til en hyssing. 

De så fine ut de fra BT også, men de jeg har er nok enda litt finere synes jeg. Topprøret er ovalt, det gjør mye. De har forøvrig også samme patent på innfestning ved at man skrur inn en skrue fra undersiden. Som beskrevet over valgte jeg å sette inn pinneskruer med loctite på forhånd, og skru med mutter fra undersiden. Da vil også gjengene i pullerten tåle mye mer, siden de blir utsatt for en ren strekkraft i skruen, ingen torsjonskrefter som gir uønsket friksjon i gjengene. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...