Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Jannmar skrev for 11 timer siden:

(Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor de har brukt støpt rør.)

 

Krimart skrev for 4 timer siden:

Synes også det er veldig merkelig at de bruker et støpt rør? Mye bedre med en ekstrudert profil.

 

At de støper handler om å få ned produksjonskostnadene. På den måten blir hele aluminiumskonstruksjonen (unntatt øvre arm) støpt i en del. Dersom de hadde brukt rør måtte de sveist på de andre delene, derav mange flere arbeidsoperasjoner. Lager man en eller ti spiller det ingen rolle. Lager man 1000 er det penger å spare...

 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Jeg har ikke tilgang til sveiseutstyr, dreiebenk osv, men ser at det er mulig å få til noe lignende ved å benytte et feste fra Hobbyfisher teinehalere.

 

Hobbyfisher.PNG

Hvis den ikke passer kan det jo være at det klarer seg med å lage ei ny plastforing i senter. Men vær obs på at denne braketten har vesentlig mindre areal på fundamentet enn min, i tillegg er også dette støpt aluminium :ghost:  (støpt alu har en tendens til å knekke uten forvarsel). 

 

Den nye festebraketten jeg lagde fungerer veldig fint, men hvis jeg hadde hatt litt bedre tid på meg skulle jeg lagd den annerledes. Da ville jeg splittet røret og foringen på langs, og laget en klemmekanisme som hadde klemt på røret. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:

Bruddet på nært hold.

655699955_07_10.18_Haler02.jpg.6c11a6529725ab731b71b016bf0814bd.jpg

 

det materialet der så ikke veldig tillitvekkende ut allefall  - sikkert like mye sink og annet skrapmetall i den støpen som alu  (såkalt pot metal?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tja, det koster å støpe også. Er det lavvolum er det vel sandstøpt, men det skurrer i mine ører både å bruke støpegods i en konstruksjon utsatt for så store bøyekrefter, og støpe en såpass enkel konstruksjon. Støper gjør man jo gjerne når man har mye kompleks geometri. Mulig det ikke er egnet ekstrudert rør å få tak i, og må man spesiellage er ekstruderingskerktøy blir det jo en stor enkeltkostnad.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott Komodo! Og raskt levert.

Det er akkurat slik den burde vært levert fra fabrikken . . .!

 

On 10/8/2018 at 4:43 AM, Krimart said:

Synes også det er veldig merkelig at de bruker et støpt rør? Mye bedre med en ekstrudert profil.

 

På min LH200av litt eldre modell er det brukt aluminiumsrør med påsveiste detaljer. og den sprakk jo akurat på samme stedet. Men jeg tror den fikk eksta med juling en gang jeg trakk løs en teine som satt fast. Med stor og tung båt i høy sjø kan jeg røske løs det meste. Heretter bruke jeg kryssholten i båten i stedet for haleren i slik tilfelle.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for interessen @aebi :thumbsup: Joda, jeg har både noen bilder og refleksjoner å komme med nå etter å ha fått brukt den litt, men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å legge ut noe mer om det. Har nå kjørt ca 22 timer, og alt fungerer bra så langt. Skal legge inn noen bilder en av dagene :smiley:

Link to post
Share on other sites

aebi skrev On 29.9.2018 at 18.34:

Takker ellers for fire underholdende år!!

 

mvh Aebi

https://baatplassen.no/i/topic/114432-kan-det-bli-båt-av-dette/

 

Takk i lige så aebi! Jeg husker ikke om du har linket til den tråden din før, hvis ikke så kom jeg over den ved en tilfeldighet i vår/vinter en gang. Det er bare å ta av seg hatten for det resultatet dere har fått til der :thumbsup: Den tråden fortjener å løftes, så når jeg får tid kommer jeg til å kommentere et par av tingene dere har gjort der. Utrolig lærerik tråd det også for de som vil bygge seg båt :yesnod:

 

snekkerbod skrev On 30.9.2018 at 10.45:

Gleder meg til fortsettelsen med beskrivelser av hvordan de ulike løsningene fungerer i praksis, hvordan sjøegenskapene er, vektfordelingen etc er. Og en video av hvordan mesterverket takler sjø og bølger.

 

Knude skrev On 1.10.2018 at 9.31:

Håper du fortsetter tråden litt til med bilder og brukserfaringer. 

 

aebi skrev On 17.10.2018 at 16.59:

Etter å ha fulgt byggprosess over flere år er det sikkert flere enn meg som er spent på hvordan båten nå fungerer.  Har du bilder og refleksjoner Komodo?

 

Joltus skrev On 18.10.2018 at 15.01:

Syns godt at når du har brukt så mye tid på å lage denne båten og vi har brukt så mye tid på å følge med så kan du godt prioritere å poste her inne og ikke drive på og kjøre rundt og kose deg!!! 

 

Jeg ser jo at det er på tide å etterkomme disse ønskene :smiley: Det har ikke vært meningen at tråden skulle dø ut straks jolla var på vannet, men siden den ble sjøsatt helt oppunder hummerfisket har det rett og slett vært for mye som har skjedd denne måneden. Det er jo andre ting som skal gjøres også :rolleyes:

 

Begynner med noen bilder

 

Her ligger den endelig fortøyd i båtplassen etter en lang renoveringsprosess :flag_bp:

549868770_06_10_181.jpg.831153d7a2ce349964d90320934ae655.jpg

 

Jeg ønsket ikke å ha targabøyle, så jeg måtte finne en alternativ plassering av lanternene. Viktige kriterier var at det ikke skal være generende refleksjoner i skroget fra lyset, samt at de ikke skal være i veien for teinetau, fiskesnører, eller utsatt for knusing mot brygger eller andre båter. Jeg ble veldig fornøyd med den delte SB/BB som jeg monterte i baugen. Akterlanterna er montert bak mot motoren, så den er også helt ute av veien, samtidig som den ikke gir lys inn i båten. 

242627041_06_10_183.jpg.366fe1e3bdaaee267806dbdbc4f419e0.jpg

 

 

1169502610_06_10_184.jpg.2166c788fe67ecc7697f2c22265748d6.jpg

 

 

287445038_06_10_185.jpg.ebf6b33465eba4e6dd6c12316c5eebcf.jpg

 

Som man ser på dette bildet har båten litt slagside når den ligger i ro. Årsaken er vekta fra teinehaleren (over 20 kg.), spylepumpa, samt noen småting.  Til sammenligning så er jolla ved siden av mi er en Øyen 530.

259341312_06_10_186.jpg.32c44529cdc0c6f6b56b1bc8587d25aa.jpg

 

God plass til teiner, kasser, agnbøtter osv. her :thumbsup:

313793250_06_10_1810.jpg.3fc90c73e4b013854ffc249ae4d26df2.jpg

 

 

1638934445_06_10_1811.jpg.f0d38aacfdf67dc9af92d6678d63f91e.jpg

Link to post
Share on other sites

Fiskejolla i sitt rette element :sailing:1395739675_06_10_1813.jpg.02ecdbc4227859908bb34dcb7aaabc66.jpg

 

Ikke noe problem å laste 10 teiner her :thumbsup: Dette  bildet er tatt i forbindelse med at jeg flyttet teinene da de meldte sterk kuling. 

900490402_06_10_1814.jpg.616658c357abce54a6a6be7c12d3fa1a.jpg

 

Her er fangsten fra det første trekket. En toppet bøtte med hummer, og en knapp kasse med krabbe.

841875765_06_10_1812.jpg.9f70d15661e0cffbdb8e4a67463983ea.jpg

 

Merker jo også at det går litt mer suppe enn med den gamle Steadyen da. Kan vel kanskje si at den bruker litt mer enn jeg hadde trodd :rolleyes:

2059988742_06_10_188.jpg.ce68862066ef4aabc472c3ccf1ca770f.jpg

 

 

Så litt om detaljene ombord etter litt bruk.

En av de tingene jeg ikke rakk før sjøsetting var å montere en låsemekanisme på luka bak. Det vi opplevde på prøveturen var at i motvind får vinden tak i lokket, så det var like før det blåste av. Det ble derfor montert en høyst provisorisk låseklaff for å holde luka nede. På grunn av buen bak på luka lar det seg ikke gjøre å hengsle den, så jeg må leve med at den er løs. En patent for på klemme den fast er pønsket ut og vil bli montert etterhvert. Ellers er dette rommet et prakisk sted å oppbevare båtshake, skurekost, slange til spylepumpe osv. Jeg har også målt at det er plass til den bensindrevne dykkekompressoren jeg har stående i garasjen, så ved behov kan jeg plassere den tørt og trygt nedi der. 

989644666_06_10_189.jpg.e084abe61f390b751a6d694eb2cbd452.jpg

 

Oppbevaringsrommene på hver side i motorkassa holdet seg knusk tørre. Her slår av og til sjøen over, samt at jeg har spylt med slangen etter hver tur, så man har igjen for å lage en god lukepakning og gode kanter.

1360032382_06_10_1815.jpg.14427d0aa0735b0140c9da553517dda4.jpg

 

Rommet i jockeysetet er også knusk tørt. Her blir det kontinuerlig utsatt for vannsøl på dørken, samt spyling med slange, så pakningene mot dørken samt luketetning fungerer tydeligvis iht. intensjonen.

393526604_06_10_1816.jpg.f4b20303cfa5d8d9e24f21de2771206a.jpg

 

Derimot så er jeg litt plaget med vanninntrengning i styrekonsollen. Etter kraftig regnvær blir det en skvett med vann her...

336794958_06_10_1820.jpg.7eb9b31051f833e1a596131456c4c881.jpg

 

Et av lekkasjepunktene er naturligvis hullene jeg har tatt ut til plotter/ekkoloddkabler. Her har jeg tenkt å lage meg noen plugger slik at jeg kan slippe hele ledningen med kontakt inn i konsollen slik at de henger i en tråd i pluggen. Da slipper jeg at pluggen blir eksponert for fukt og regnvær når båten ikke er i bruk. En annen kilde til lekkasje kan være kontrollboksen. Jeg synes den originale pakningen som fulgte med var litt simpel. Ellers vil jeg si at den rustfrie braketten jeg lagde til plotteren fungerer veldig bra. Den er kortere og vesentlig kraftigere enn den originale, så jeg merker at instrumentet er mye mer stabilt enn i aluminiumsbraketten som jeg brukte på Steadyen. 

591093683_06_10_1821.jpg.f0993384952335cccf76449937624e14.jpg

 

Oppbevaringsrommet under setet foran på konsollen holder seg derimot knusk tørt. Greit å vite hvor man kan legge klær osv. som skal være tørt.

336610248_06_10_1822.jpg.8682b3bc1108bbbf9ce62c7e4724bafb.jpg

 

Det samme gjelder rommet under benken framme. Men her er det drenering ut nede, så når jeg spyler dørken kan det komme inn litt vann der. Tror jeg plugger disse hullene og heller åpner ved behov. 

1732857377_06_10_1824.jpg.e9b0153a05ea870f0b19f7262d09215f.jpg

 

De to store rommene under dørken holder seg også tørre, men når jeg spyler dørken kan det komme inn noen dråper. Som man ser på dette bildet har det blitt litt leire på lukekanten akter, det er resultat av spyling av dørken. Rommet foran er knusk tørt. Etterhvert blir det montert lukelåser av samme type som på alu-lukene bak, da regner jeg med at det holder seg helt tørt her også. Dette rommet er et superpraktisk sted å oppbevare ekstra bøtter og diverse ting og tang. 

1759395632_06_10_1825.jpg.5fe004fa42e3fbd81530d912b7b81f82.jpg

 

En annen ting jeg er fornøyd med er drenering av lukekanten bak. For de som husker litt tilbake i tråden la jeg litt jobb i å få fall framover slik at det ikke skal legge seg vann i sporet rundt lukekanten. Dette fungerer utmerket, så når jeg spyler over renner alt vann og smuss ned på dørken og blir drenert ut selvlensingen. 

2139352128_06_10_1819.jpg.93d21695472dd1562a81f623c6757978.jpg

 

Har jo også nevnt tidligere at jeg valgte ut store pullerter i forhold til båtens størrelse. Utrolig deilig når man skal fortøye, samt praktisk at man får plass til flere tau på en pullert. Som man ser på dette bildet går også låsewiren gjennom.

923394607_06_10_1823.jpg.c0a6033454ae592424bfa2b8f3be8dbd.jpg

 

Et skår i gleden er at dørken skulle vært noe høyere bak. Det er bra fall bakover, og høyden framme er meget bra, men når jeg står bak er det helt i grenseland med høyden i forhold til vannlinja. Dette bildet er tatt på babord side, og som man ser ligger vannspeilet helt opp i selvlensingen. Som jeg nevnte i forrige post har jo jolla litt slagside, så når jeg står på styrbord side blir det 2 cm med vann på dørken. Når jeg bakker opp kommer det også ganske mye vann inn. Det har liten betydning nå på høsten når jeg fisker med teiner osv, da bruker jeg jo støvler uansett, og når jeg kjører fram igjen renner jo vannet ut. Men til sommerbruk og turbruk er det jo ikke ønskelig med vann på dørken, så da må jeg stenge selvlensingen.  Det er jo i seg selv uproblematisk og fort gjort, men utfordringen vil da være at det står vann høyt opp i slangene på selvlensingen, så der må jeg pønske ut noe lurt. 

477542715_06_10_1817.jpg.0e12c83bece75a264caa1cb4aeec3dc2.jpg

 

 

Ellers vil jeg si at jolla fungerer over all forventning så langt. Det store usikkerhetsmomentet før sjøsetting følte jeg at var motorhøyden. Denne ble jo estimert etter en tommelfingerregel, så der var det spennende hvor godt jeg traff. Jeg må jo si at jeg har hatt flaks med høyden. Det fungerer veldig greit, selv om jeg godt kunne hatt motoren litt lavere. Akkurat det er jo diskutert tidligere, så deg kan godt hende jeg følger rådet til @Teerex og forsøker en firebladers Spitfire før jeg tar skrittet med å ta av motoren og kappe ned akterspeilet. 

 

Andre usikkerhetsmomenter var motorstørrelse og skrogets egenskaper. Når det gjelder motoren føler jeg at den passer perfekt til båten så langt. Den har overhode ingen problemer med å dra opp i plan med 10 våte hummerteiner, agnbøtter og alt som hører til, og jeg mangler heller ikke kraft til å holde båten i plan når det er mye sjø. Jeg har imidlertid ikke hatt med dykkerutstyr og flere mennesker ut ennå, så det gjenstår å se hvordan det vil fungere. Jeg var også litt redd for overplaning pga. at skroget er noe konkavt enkelte steder. Dette er nøye drøftet tidligere i tråden på det tidspunktet båten lå opp ned. Overplaning har jeg imidlertid ikke merket noe til, så der kan jeg tydeligvis slippe ned skuldrene. 

 

En annen ting som har vært diskutert tidligere er hvordan disse båtene oppfører seg i sjøen. Tidlig i tråden var det en som bragte på banen at disse båtene dunker og slår noe forferdelig i sjøen. Det er vel bare en som har påstått det (husker ikke hvem), men siden skroget har en god V-bunn ca. fra midten og fram har jeg ikke vært så engstelig for det. Men nå etter å ha brukt den litt må jeg ærlig si at den slår mer i sjøen enn jeg hadde sett for meg. Dette er kun et tema i åpent farvann, ikke i smult farvann innaskjærs. Men det er veldig åpent utenfor her hvor vi holdet til, og nå på denne tiden av året er det nesten alltid dønninger. I tillegg kan det bli veldig rotete sjø her ute pga. strøm fra Glommas utløp som møter været fra syd-vest og skaper høye og krappe strømsjøer. I moderat sjø oppfører den seg eksemplarisk (med unntak at jeg gjerne skulle hatt noe mer vann på propellen slik at jeg kunne tiltet motoren litt mer), men når det er mye sjø er fort hele båten i lufta mellom dønningene, og da dunker det godt. Det var disse slagene som gjorde at teinehaleren fikk påkjenninger slik at den knakk. 

 

Men summa summarum er jeg veldig fornøyd med båten. På de aller fleste punkter har den så langt tilfredsstilt ønskene og kravene jeg hadde da jeg startet. Den drar lett opp i plan, har god marsjfart, den er romslig og fint å bevege seg rundt i, god plass til teiner og utstyr, og dørk og innredning er lettvint å holde rent. Nå som de har stengt vannet på brygga er det også utrolig deilig å kunne spyle vekk leire, agnrester osv. fra dørken på vei inn til båtplassen. 

 

Men båten er jo heller ikke helt ferdig. Det er ennå noen punkter på lista over ting som skal gjøres før jeg sier meg ferdig med prosjektet:

  • Luka bak skal få en permanent låsemekanisme.
  • Luka i dørken skal ha lukelåser som klemmer den ned. Dette er et også et viktig punkt da det vil sikre oppdrift i skroget ved et eventuelt havari.
  • Det skal lages rustfrie rekker langs skutesidene. Rekkene skal være solide, og ha en viss høyde slik at jeg får en ekstra sikkerhet mot å ramle i sjøen. Viktig punkt dette også altså.
  • Dykkestige/ badestige skal fremstilles og monteres. Slik det er nå har jeg strengt tatt liten mulighet til å komme opp i båten hvis jeg ramler ut.

En kort oppsummering etter knapt 30 timers bruk:

 

Pluss:

  • Drar lett opp i plan. God masjfart, og høyere toppfart enn forventet!
  • Det er god plass i båten til å bevege seg rundt, selv med masse teiner, kasser og utstyr. Dette er et av de viktigste punktene! 
  • Meget behagelig i sjøen dersom det ikke er stor sjø.
  • Overplaner ikke.
  • Veldig behagelig førerposisjon. Lunt bak vindskjermen, og utrolig mykt og behagelig å sitte på jockeysetet i fart. Også fint å stå og kjøre.
  • Båten virker veldig solid. Det er ingenting som knirker, vibrerer, eller durer når man kjører. Alle støpte detaljer virker solide, og ingenting gir seg når man tråkker på det. Det være seg dørk eller luker. 
  • Veldig lett å holde dørken ren for agnsøl osv. Dette er også et av de viktigste punktene i forhold til den gamle jolla jeg har brukt. 
  • Spylepumpa er kraftig og har god effekt. Etter at jeg fikk modifisert braketten på teinehaleren har den også fungert veldig bra. Jeg stopper motoren når jeg ligger og trekker, og det er ingen problem med effekt på haleren.
  • Drenering rundt luker osv. fungerer bra.
Minus:
  • Båten slår mer i stor sjø enn jeg hadde forventet. Med mye last fremme (alle teinene) merkes dette mindre.
  • Dørken skulle vært noen centimeter høyere bak.
  • På grunn av alle skader som var i skroget ble jeg nok litt vel engstelig for styrken, noe som har bidratt til at jeg har brukt litt mer materialer enn det jeg antagelig egentlig hadde trengt. Har også en mistanke om at jeg brukte tykkere laminat i dørken enn hva som er nødvendig. Disse tingene har ført til at vekten har blitt høyere enn jeg først så for meg da jeg startet på dette prosjektet. Lavere totalvekt hadde vært en fordel i forhold til fart, drivstofføkonomi, lasteevne, samt høyde på dørken. 
  • Kommer egentlig ikke på noe mer... 
Det blir spennende å få brukt båten mer framover og gjøre seg mer kjent. Blant annet har jeg ikke hatt med dykkerutstyr ut ennå (må få på plass en stige!), og en annen ting som står på ønkselista er å få prøvd seg på ei lenk med krepseteiner. Så tråden vil bli fulgt opp etterhvert som jeg får gjort meg noen erfaringer og får på plass de tingene som foreløpig er ugjort :thumbsup:
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

En av de tingene jeg ikke rakk før sjøsetting var å montere en låsemekanisme på luka bak. Det vi opplevde på prøveturen var at i motvind får vinden tak i lokket, så det var like før det blåste av. Det ble derfor montert en høyst provisorisk låseklaff for å holde luka nede. På grunn av buen bak på luka lar det seg ikke gjøre å hengsle den, så jeg må leve med at den er løs. En patent for på klemme den fast er pønsket ut og vil bli montert etterhvert.

 

hvis du kjeder deg for mye til vinteren så vil jeg tro det lar seg gjøre å pønske ut en hengselanordning av typen bildør/bagasjelokk ..? 

 

Sitat

Båten slår mer i stor sjø enn jeg hadde forventet. Med mye last fremme (alle teinene) merkes dette mindre.

 

hvor stor fart har du da?   Kjører du hele skroget ut av vannet så vil det jo smelle godt uansett når det treffer det litt flatere området av bunnen bak, og jeg vil tro det uansett må være bedre enn andre "fiskesjarker" som feks Antares / Merry Fisher. De flater jo enda mer ut bak mener jeg..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 2 timer siden:

Ble en kjempefin båt? gratulere

 

Joltus skrev 53 minutter siden:

Strøkent!!! 

 

Ask skrev 40 minutter siden:

Eg er svært imponert! 

 

Framtia skrev 27 minutter siden:

det ble veldig bra Komodo, all grunn til å være stolt av resultatet!

 

Takk for hyggelige kommentarer, det er jo mye av årsaken til at jeg har klart å holde motet oppe gjennom den langsommelige renoveringsprosessen :thumbsup:

 

ivar skrev 26 minutter siden:

hvis du kjeder deg for mye til vinteren så vil jeg tro det lar seg gjøre å pønske ut en hengselanordning av typen bildør/bagasjelokk ..? 

Kjedsomhet blir neppe et tema i vinter heller, men jeg har vært inne på tanken av det du nevner her. Mener å huske at @Rytteren fant på en lignende patent på et lokk i sin båt? Inntil videre har jeg slått det fra meg da jeg anser at det blir for mye leamikk. Noe som er i strid med enkelhetsprinsippet i denne båten :smiley:

 

Sitat

hvor stor fart har du da?   Kjører du hele skroget ut av vannet så vil det jo smelle godt uansett når det treffer det litt flatere området av bunnen bak, og jeg vil tro det uansett må være bedre enn andre "fiskesjarker" som feks Antares / Merry Fisher. De flater jo enda mer ut bak mener jeg..? 

Nei, det er klart. I forhold til de båtene du nevner vil jeg tro at den slår mindre. De båtene er jo til og med flate helt framme, nesten som en katamaran. Nå har jeg ikke vært ute med de båtene heller, men jeg har jo sett undervansskroget når de ligger på land. Det samme gjelder jo Øyen, Sting, og andre populære fiskejoller. Brede og romslige, men veldig flate i bunn. Fin marsjfart på Dracoen er 20-25 knop. Under 18 knop begynner den å sette seg bak, og vil ramle ut av plan. Da hører man også at motoren jobber mye tyngre. Den slår jo ikke så mye lenger da, men da er nok også drivstofforbruket femdoblet. I 22 knop er den helt ute av vannet, ligger høyt og fint, og motoren jobber uanstrengt på ca 4200 rpm. Ved maks pådrag og flatt vann ser jeg at turtallet er oppe i ca 6200 rpm. 

 

 

Legger også til et par momenter jeg kom på i ettertid.

Pluss:

  • Båten er tørr og fin, det skal være mye sjø før det spruter inn.

 

Minus:

  • Styrekonsollen kunne med fordel vært en del mindre. Det blir mange turer mellom styreposisjon og fram til teinehaler, og selv om det ikke er trangt hadde det helt klart vært en fordel med mer plass mellom.

 

Flere betraktninger kommer nok etterhvert. Men først et spørsmål: Hvor høy synes dere jeg skal lage rekka? Har tenkt å bruke 28mm rør, og ser helt klart nytteverdien i at rekka er så høy som mulig i forhold til sikkerhet. Samtidig skal det jo se sånn nogenlunde ut også...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også ventet på et resultat av sjøtestene. Det ser jo særdeles bra ut. 

Jeg kan rett å slett bli fristet til å spørre som de gode journalister.. hva føler du nå? ?

 

Du har virkelig imponert. Å hvis du ikke skal ha de krabbene.. så tar jeg dem gjerne..bare send de på havbunnen bortover mot Arendal. ? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 16 minutter siden:

Jeg har også ventet på et resultat av sjøtestene. Det ser jo særdeles bra ut. 

Takk for det Bjørn :thumbsup:

 

Bjørn Løvjomås skrev 16 minutter siden:

Jeg kan rett å slett bli fristet til å spørre som de gode journalister.. hva føler du nå? ?

Tja, hva føler jeg nå... faktisk et godt spørsmål. Det er vel egentlig ikke så verst akkurat nå, men etter de første turene var egentlig følelsen ganske dårlig. Jomfruturen var gøy, men den første ordentlige turen var 1. oktober da jeg dro ut med teinene. Som jeg skrev i en IM til en god kompis her inne så fikk jeg sant å si en vemmelig følelse i kroppen av at det ikke hadde vært verd all jobben med å bygge båten. Hele den turen var en stor nedtur. Det ble ikke en koselig tur, og jeg følte meg ikke hjemme med båten. Fikk egentlig mest lyst til å bare kvitte meg med båten med en gang. Nå som har jeg fått brukt båten noen ganger og har begynt å bli litt mer kjent med den så er følelsen bedre. Satser på at det blir bra til slutt, når jeg får gjort ferdig de tingene jeg har på lista, og blir enda bedre kjent med den.

 

Bjørn Løvjomås skrev 16 minutter siden:

Du har virkelig imponert. Å hvis du ikke skal ha de krabbene.. så tar jeg dem gjerne..bare send de på havbunnen bortover mot Arendal. ? 

De på bildet har nok avgått med døden for lenge siden, men jeg skal sørge for å sende en kolonne vestover neste gang jeg er ute og trekker :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Synes jeg kjenner den skuffelsen når du får lyst å kvitte deg med båten. Ting er ikke som en har forventet umiddelbart. Men desto større blir da gleden når en finner ut at en kan vokse sammen. Lykke til med båten Komodo. 

Jeg synes du har grunn til å være stolt. 

 

Ps. Send bare fulle krabber vestover. De tomme trenger jeg ikke. ???

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Obs.,,, da må jeg nesten skuffe deg. Kokte en kjele med krabber i går (pleier normalt bare å koke klør), og 90% av dem var tomme som kvinnehjerner. Såkalt rett-i-koppen krabber :lol:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi.. tomme.. som kvinnehjerne.. den var ny for meg..  ???? håper ikke frøkna leser dette. 

 

Utrolig kjedelig med tomme krabber. Det opplever jeg altfor ofte her nede. Så håper du kunne sende noen gode krabbegener vestover. Men bare beholde dem du... ? om de er like kleine hos deg.. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tror nok du skal bruke båten så ofte du kan. Blir nok som Bjørn skriver bedre for hver tur. 

 

Det er gjerne slik etter et langt og omfattende prosjekt at man blir mettet av det man har drevet med. 

Spesielt om det har vært mange utfordringer underveis. 

 

En av mine gamle naboer hadde Viking Crusader 31 som en av sine drømmebåter. 
Svært sjøgod for størrelsen og med en layout som er god for en familie. Når det ble avleggere, så begynte han å renovere en eldre Crusader med absolutt alt: Tanker, maskiner, elektrisk, innredning etc. 

 

Han stoppet å telle timer etter 2000 timer etter jobb og eks familietid. 

Når båten endelig var ferdig så var den første sesongen ombord et antiklimaks. 

Pga all tiden ombord, så greide han ikke glede seg over alt arbeidet men ble faktisk uvel. 

 

Neste sesong gikk den på markedet og ble erstattet av en Bavaria 37. 

 

Tror at så lange prosjekter som ditt krever en dedikert bruk av sluttproduktet som du har hatt i tankene hele tiden underveis. Selv om underveis ble en lang fart i seg selv. Med dine mål for hummer-raceren, og ikke minst de småsakene du allerede har påpekt som du ønsker å videreutvikle, så tror jeg at jo mer du bruker den jo mer fornøyd blir du. Ikke la "tomheten etterpå" som oppstår når et prosjekt er ferdig ødelegge for alle de flott opplevelsene du kan lage deg med en skreddersydd løsning for akkurat det du gjør nå. Prosjektet må få tid til å vokse på deg som det det er påtenkt å gjøre og ikke bare noe du må gjøre mens den er i garasjen og er en konstant faktor for forbruk av timer. 

 

Har fulgt prosjektet ditt gjennom hele periode og er stum av beundring for hvor godt alle utfordringer er løst. Ikke la prosjekt-trettheten farge brukserfaringene. Bruk den så mye du kan, så kommer godlysta! 

 

my 50 cents

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...