Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Helt greit at du har fått hjelp til å dele den og få den sammen igjen. 
Skulle bare mangle! Skulle tatt seg ut om du kunne absolutt alt! Det hadde jo blitt forferdelig kjedelig!

Det er totalen vi hedrer litt her @Komodo!

En grundighet og vilje til å lære, pønske ut løsninger og prøve. Samt all den kunnskapen du besitter fra ditt fagfelt. Summen av alt dette er like fullt mer enn god nok grunn til å titulere deg mirakelmannen!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja dette kan du og mye dertil!:thumbsup::thumbsup:

 

Det som imponerte meg ( foruten all kunnskap om gjenger og metaller) er at du stoppet i tide med å ta ut de pinnene og isteden brukte freseholderen. 

Fort gjort å fortsette å prøve div tenger kombinert med andre brutalere metoder for å sen få større problemer.:headbang:

 

Tror du at de hadde kommet ut hvis du hadde sveiset på en pinnebolt på de for å sen presse de ut mha mutter og en rørbit, eller brukt glidehammeren på skruen?

 

Den freseholderen såg ut å koste ett par kroner.

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev On 18.3.2024 at 19.58:

Det som imponerte meg ( foruten all kunnskap om gjenger og metaller) er at du stoppet i tide med å ta ut de pinnene og isteden brukte freseholderen. 

Fort gjort å fortsette å prøve div tenger kombinert med andre brutalere metoder for å sen få større problemer.

Takk for hyggelige kommentarer Almvik! Dette var faktisk noe jeg hadde gruet meg kraftig til å gå løs på. Dersom jeg hadde prestert å knekke en eller begge av disse tappene, så hadde hele veivakselen vært vrak :sweat: 

Her ser du bilde av wisegrip-tanga som jeg prøvde med først. Ombyggingen til glidehammer er hjemmelaget. Fordelen er at man får slaget rettet helt liniært i aksialretning, det er vanskelig når man står og bryter med diverse tenger og bender med skrutrekkere.

20240318_140201.jpg.7c370c4a5187e17807bfe93122faa4c5.jpg

 

20240318_140156.jpg.56944abcbeee8aff36ff371012ac0616.jpg

 

Almvik skrev On 18.3.2024 at 19.58:

Tror du at de hadde kommet ut hvis du hadde sveiset på en pinnebolt på de for å sen presse de ut mha mutter og en rørbit, eller brukt glidehammeren på skruen?

Kanskje, men jeg er litt usikker. Tappene er herdet, så jeg vet ikke hvor lett det er å sveise på noe uten at de knekker eller ryker i sveisen. Men det er jo absolutt mulig at det hadde gått! Ville da laget meg ei konisk skive ala det jeg gjorde da jeg skulle ha ut den knekte M8 skruen til motorfestet (beskrevet med bilder lenger opp i tråden). Men dette hadde blitt eksperimentelt, så det måtte vært en kriseløsning. Hadde nok heller montert sammen motoren med de gamle tappene i veiva...

 

Almvik skrev On 18.3.2024 at 19.58:

Den freseholderen såg ut å koste ett par kroner.

Koster sikkert litt, men jeg tror det er noe han har kjøpt på ebay eller Ali. Fra proffleverandør i Norge er det i alle fall dyrt.

 

--------------

 

Ellers så kan jeg jo avslutte med at når man kjøper oljepumpe, så får man altså med alt man trenger av pakninger, nye pinner til veiva, og ny medbringerskive mellom veiv og pumpe. Den gamle medbringerskiva var i plast (og det er sikkert helt greit, mens den nye var i messing. Den gamle hadde litt slitespor etter de knekte tappene, så det var veldig greit at det fulgte med ny skive. 

20230920_203822.jpg.1ea27934a7673d1ddcb95e6f57052f95.jpg

 

20230920_203909.jpg.07fd4f86b7ce07faadb786afe3aa9427.jpg

 

Hvis noen skulle havne i denne situasjonen, så bestill også den O-ringen som sitter inni veiva på undersiden, der drivaksel til undervannshuset kommer opp. Denne blir jo aldri skiftet når man har undervannshuset av og på for å bytte impeller. 

Og skal du bytte øvre motorfester, så belag deg på å ødelegge de nedre for å få av stammen. Og bestill også de fire M8 skruene som holder det øvre motorfestet i adapterplata. Disse har så høyt moment, så det er nok ikke bra å gjenbruke disse. 

 

-------------

 

Det neste nå blir som nevnt å overhale styresylinderen. Har sendt en forespørsel til Mits Hydraulikk i Vestfold, så da blir det spennende om de klarer å skaffe de tetningene som lekker. Hvis ikke må jeg kjøpe nye endegavler på sylinderen, og det koster litt. 

 

Endegavlene ser slik ut på sylinderen

20240120_141835.jpg.bd8279f375e7f5cbb7c127f425fc7c99.jpg

 

Og det er ikke bare jeg som har dette problemet, for det ligger drøssevis av videoer på Youtube om hvordan man bytter disse. Det irriterende er bare det at man ikke får kjøpt tetningene løse :headbang:

Fra en annen styring skrudde vi av en gavel for å se hvordan tetningene så ut. Dessverre var disse montert på en annen måte enn hva vi så for oss, så vi ødela den gavelen i forsøket på demontering. Tok da like godt baugfila og kappet den i to, da ble det lett å se hvordan den er laget, og måle hva tetningene skal være.

 

Massakre i skrustikka

20240206_203601.jpg.dd55527a3eced863ce55b63cff4690a5.jpg

 

Gjennomskjært

20240206_203644.jpg.1e0067fce915a819f06382201d4f8fb3.jpg

 

20240206_203715.jpg.f381cf9089a60bc6cec2ccfaf808160d.jpg

 

20240206_203807.jpg.1dff0f17d86de4863d6187331bcaad9a.jpg

 

Ikke veldig spesielt dette her altså. To leppetetninger med ulik ytterdiameter (tommemål selvfølgelig), og en O-ring. 

Link to post
Share on other sites

I en ekstrem mangel av arbeidslyst ble jeg isteden sittende å bla litt i tråden og lese litt gamle innlegg. Jammen mange minner som strømmer på! Moro å se bilder av detaljer som jeg hadde glemt helt til jeg ser bildene igjen, og imponerende mange bidragsytere som har fylt på med gode råd i byggeprosessen :flag_bp:

 

Kom også over denne kommentaren fra rett etter første sjøsetting i 2018 på side 68, så da tenkte jeg å benytte anledningen til å linke til et par videosnutter. 

aebi skrev On 29.9.2018 at 18.34:

Skulle gjerne ha sett noen bilder etter hvert , av jolla i sjøen? Både liggende stille og i fart? Takker ellers for fire underholdende år!!

 

Denne snutten er tatt en sensommerdag i fjor. Jentungen kjører jolla, og jeg filmer fra Viksunden. Skulle jo helst hatt en video i plan, vil anta at farten her kanskje er 10-12 knop.

 

Denne snutten er fra en februardag i 2019. Kun filmet mens jeg kjører selv, så man ser jo ikke hvordan den ligger i vannet.

 

Været er jo også ekstremt pent, så den forteller ingenting om hvordan båten oppfører seg i mye sjø. Får se om jeg får lagt inn noen flere snutter etterhvert. Fortsatt god lørdag :cheers: 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Lekkert! Berre lekkert!😃

Takk for det @Chilli Solbris👍 Du kan glede deg til den er på vannet igjen, da tar vi en skikkelig sightseeing rundt Tisler! Tar med oss matpakke og en termos med kaffe, det blir hyggelig 😊

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 47 minutter siden:

Takk for det @Chilli Solbris👍 Du kan glede deg til den er på vannet igjen, da tar vi en skikkelig sightseeing rundt Tisler! Tar med oss matpakke og en termos med kaffe, det blir hyggelig 😊

Jeg gleder meg!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 23.3.2024 at 17.07:

Skulle jo helst hatt en video i plan, vil anta at farten her kanskje er 10-12 knop.

 

ser ut til å ligge fint i vannet i det som ofte er et problematisk fartsområde for planende båter, litt baugreis men slipper vannet fint bak  :thumbsup:  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Må si det var deilig å få motoren i gang igjen! Det var vel en liten periode i vinter hvor jeg begynte å titte på motorer på Finn.no og vurderte utskiftning :blush: 

 

Men i helgen kom jeg til en ganske radikal beslutning. Fikk en telefon fra en kar som var veldig interessert i båten, og siden motoren var oppe og nikket igjen, så fikk jeg et meget anstendig bud. Med tanke på familiesituasjonen og at barna nå begynner å bli store, så valgte jeg da å la båten gå. En ny epoke i båtlivet var vel ikke til å komme unna :worry: 

 

Så hvis den nye eieren ikke registrerer seg på forumet og fortsetter å bidra her, så er altså denne tråden nå historie :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Nesten litt vemodig :lol:

bør få med som en betingelse for salget at vi kan følge båten videre her på BP :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det var litt av en overraskelse!😳😳

Hva skal du fiske med nå da? 
Hmmm, her lukter det ny tråd lang vei!

Ny eier får jo en knallfin fiske og dykkerbåt!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jammen kjære tid Komodo, nå kommer jo alle utvandrere hummere til å reise hjem til Hvaler igjen.. hva skal vi finne på her nede da....

 

Må ha vært rart å se den båten seile videre uten deg...:sailing:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

Nesten litt vemodig :lol:

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Det var litt av en overraskelse!😳😳

 

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Må ha vært rart å se den båten seile videre uten deg...:sailing:

 

Ja, det var ikke fritt for at dette var i overkant vemodig :worry: Det har jo vært utrolig mange flotte turer i skjærgården med den båten, og motoren har fått seg ca 500 timer på de bra nøyaktig fem årene den har vært i bruk. Fra første sjøsetting i midten av september i 2018, til motorhavariet i september i fjor. 

 

Men jeg har tatt et valg. Jeg har nå bestemt meg for å slutte med dykking og hummerfiske, og kommer nå til å satse all fritid på frimerkesamling og komplettering av Colakork samlingen. Benytter anledningen til å takke alle Baatplassens bidragsytere for alle gode råd og tilbakemeldinger, men nå blir det slutt på båtlivet for meg...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

 

 

 

Ja, det var ikke fritt for at dette var i overkant vemodig :worry: Det har jo vært utrolig mange flotte turer i skjærgården med den båten, og motoren har fått seg ca 500 timer på de bra nøyaktig fem årene den har vært i bruk. Fra første sjøsetting i midten av september i 2018, til motorhavariet i september i fjor. 

 

Men jeg har tatt et valg. Jeg har nå bestemt meg for å slutte med dykking og hummerfiske, og kommer nå til å satse all fritid på frimerkesamling og komplettering av Colakork samlingen. Benytter anledningen til å takke alle Baatplassens bidragsytere for alle gode råd og tilbakemeldinger, men nå blir det slutt på båtlivet for meg...

Og i morgen drar jeg til Mars!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hva med modelljernbane?

Perfekt for mørke vinterkvelder, og enkelt å mekke på så lenge synet eller brillene holder :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sent svar, måtte skysse noen til Gardermoen. Men jeg må vel være ærlig nok til å si at det med å selge Dracoen selvsagt bare var tull 😅 Fortsetter med dykking og hummerfiske en stund til, så frimerker, Colakorker og modelljernbaner får vente noen år ennå 😄 Akkurat det med Colakorkene tror jeg uansett jeg overlater til Ivar 🤣

 

Kan ellers bekrefte som @Ask forteller at det har kommet en sprek Yamaha F150 til gårds :cool:

20240401_185655.jpg.27f9525cb6b8b998f392a5e316599e42.jpg

 

20240401_202306.jpg.91cda218b60c444153cdeca0682748ee.jpg

 

Mer om det senere.

 

Chilli Solbris skrev for 11 timer siden:

Og i morgen drar jeg til Mars!😂😂😂

God tur 👋😄

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Fortsetter med dykking og hummerfiske en stund til, så frimerker, Colakorker og modelljernbaner får vente noen år ennå 😄 Akkurat det med Colakorkene tror jeg uansett jeg overlater til Ivar 🤣

Puh!  :lol:

 

Lar min navnebror i Pondus ta seg av korkene :giggle:

9789198568417 by Smakprov Media AB - Issuu

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...