Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Lillef0t skrev for 6 timer siden:

@Komodo

Det er raust av deg å svare så utfyllende som du gjør, takk for det!

Jeg leser alt du skriver, og svarer deg heller kort tilbake.

Jeg håper på noen mer klare svar, som "Ja, H80 er sterkt nok, bruk 30mm der og 10mm der..gjør sånn og sånn" hehe, men forstår godt at det det er mange faktorer som spiller inn, som du skriver om.
Selv @Eika nevnte å bruke Xfiner i akterspeilet. Skulle gjerne vært foruten, men kanskje det ikke lar seg gjøre allikevel, om det skal en stor påhenget på etterhvert.

Du lager "puddy" av sagflis... hvordan sagflis og hvor tørr? Og du mener dette kan brukes som sparkelmasse all over egentlig, gjerne innblandet litt fiber? På stringers, akterspeil etc, både som lim og som masse for å avrunde hjørner før støp.
Flis kan en vel også kjøpe i sekk. Tror ikke jeg gidder å skjære plank i garasjen og sope opp flis med ukjent fukt% :giggle:

Ok, Polyester eller Vinylester it is. Leser om VE som har vesentlig bedre egenskaper, men som også koster omtrent det dobbelte.
Googler litt rundt, men Reichold sine produkter finner jeg faktisk ikke!

Denne nettsiden Har derimot PE og VE i litt større kanner, men ukjent kvalitet og 450g duk på rull. https://www.siddis.no/nettbutikk/polyestervinylesterduk/vinylester


Par nye;

Begynner smått å slipe litt.. slipe vekk rester av stringere og så må hele bunnen jevnes ut. Det virket til å være lagt på et lag med fiber og en topcoat/maling som jeg nærmest kunne rive av i flak. Jeg tenke å ned så jevnt som mulig over hele, før jeg tenker på nye strengere etc.
Men hvor dypt ned tør jeg slipe? :rolleyes: Så ikke jeg går på en smell og ser asfalten i mellom.

Noen måte å måle glassfiber tykkelsen i bunnen på? 

 

 

Reichhold er idag Polynt. Derfor er det vanskelig å finne mye på Reichhold.

 

Det er vi som er distributør av disse produktene idag.

 

Hans Rune på Siddis i Stavanger kan hjelpe deg, eller Peter på Bærum Plast hvis det er nærmere. 

Har du ett eget firma kan vi også evt hjelpe 😊

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Står det delenummer på "plastringen" ?

Nei, ikke noe nummer på den. I følge Ravns er det heller ikke mulig å kjøpe den løs. 

 

Du spurte forresten om delenummer på pumpa også. Heller ikke der finner jeg noe nummer. 

Link to post
Share on other sites

Guffent når det ikke står nummer på Mercury delene.

Jeg vet jo at du har bestilt ny pumpe og plastring... men klarer ikke la være å spørre etter disse delene når jeg er i kontakt med Mercury folk... men uten nummer så er det veldig vanskelig å få til noe seriøst, som kunne være positivt for deg om det skulle bli "skjær i sjøen" ifm leveringen fra Mercury. Hører ganske regelmessig om issues etter korona-tiden...

 

God tur også :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Kan dessverre ikke bidra med delenummer på den plastringen nei, den er jo heller ikke å få kjøpt løs. Merkelige greier. Så hvis den ringen ryker må man altså kjøpe ny oljepumpe...

 

Ellers, har hatt en lang samtale med Ravns igjen. Har bestilt øvre motorfeste, og det har estimert leveringstid tidlig desember :crazy: Hørte på han jeg snakket med at han nesten ble flau av å si det :giggle: Men de er ekstremt imøtekommende og hjelpsomme, det skal de ha. Tar seg god tid til å lete opp tegninger og forklare/diskutere i minste detalj hvordan jeg skal gå fram for å demontere. Aldri et ord om at jeg bare må sette den inn på verksted. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Må innrømme at det er artig å mimre litt i tråden din...

En av de første gangene som noe brant seg fast i minnet, var når jeg så dette bildet...

 

He he, ja jeg er jo selvsagt enig i det, men det er jo veldig moro at det er flere som synes det 👍😊

Det er en del bilder bakover i tråden som indikerer at det var litt jobb å bygge om den båten. Proffer hadde nok angrepet jobben på en annen måte. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 12 timer siden:

Kan dessverre ikke bidra med delenummer på den plastringen nei, den er jo heller ikke å få kjøpt løs. Merkelige greier. Så hvis den ringen ryker må man altså kjøpe ny oljepumpe...

 

Ellers, har hatt en lang samtale med Ravns igjen. Har bestilt øvre motorfeste, og det har estimert leveringstid tidlig desember :crazy: Hørte på han jeg snakket med at han nesten ble flau av å si det :giggle: Men de er ekstremt imøtekommende og hjelpsomme, det skal de ha. Tar seg god tid til å lete opp tegninger og forklare/diskutere i minste detalj hvordan jeg skal gå fram for å demontere. Aldri et ord om at jeg bare må sette den inn på verksted. 

Henger meg på opplevelsen av Ravns Garage. Utrolig serviceinnstillte og hjelpsomme både på telefon og oppmøte, og gjør også god jobb så langt jeg kan bedømme fra egen erfaring.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jøss, kan man se slikt der altså :worry: 

Men takker uansett så mye 👍 Dagen "feires" så langt her 🥂

 

20231107_134828.jpg.d2893c009e09efc7218191658c8a2ae0.jpg

 

Legg merke til @VegJohs verk på stolen 😄

 

Men snart er det hjem til novemberregn og søle. Får prøve å komme litt videre med motoren. Har ennå ikke lyktes med å få av motorfestene. Mistenker at jeg må kappe de nedre festene for å få av de øvre... Eventuelle råd tas imot med takk. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

På tide med en liten oppdatering.

 

Sist jeg forlot tråden hadde jeg kommet hit:

20231015_165650.jpg.e82d30ba41e0b717275566e1e9150a3c.jpg

 

Powerheaden ble løftet av, og undervannshuset demontert. Fikk så stadfestet at øvre motorfester og oljepumpe måtte byttes. 

 

Komodo skrev On 21.9.2023 at 0.44:

20230920_182641.jpg

 

Vet nå også litt mer om hva som kan tydes ut av dette bildet. De to rustne jernbitene som stikker ned ovenfra er bakre del av rorkulten. Det blanke man ser mellom disse og gummien er indre del av hylsene til øvre motorfester. Den tverrliggende braketten som er festet med fire skruer er en del av motorfestet. Motorfestet er montert med to lange M12 skruer av karbonstål, og i enden (nederst i bildet) ser man mutterene til disse. 

 

Det som har skjedd her er at motorfestene har røket i vulkingen. Det ser mat av det blanke på oversiden av gummien, som er rustfrie hylser. Disse er vulket fast i gummifestene. Man kontrollerer motorfestet ved å røske litt brutalt i motoren fra side til side og opp/ned. Da ser man om gummien beveger seg mot hylsene eller om dette henger sammen. Man lærer så lenge man lever. Når motorfestene har røket i vulkingen har motoren begynt å vandre mer når den belastes, dermed har disse spesielle filt-skivene blitt presset ut. Disse ligger mellom to store rustfrie skiver, og er der for å dempe endeslaget dersom gummifestene "bunner" i en vandring. Slik jeg forstår det er det for at det ikke skal gå metall mot metall om gummiene bunner. Men når vulkingen ryker, så vil slagene i bunn bli for harde, da har også stoffskivene blitt presset ut. Håper dette kan være nyttig for de som kommer borti lignende problemer.

 

Utfordringen var at for å få byttet øvre motorfester, så må hele stammen på motoren av. Dette er ikke komplisert i seg selv, men det innebærer at de nedre motorfestene må av, og de hadde irret fast :worry:  Her sitter de nedre motorfestene:

Nedremotorfestefrdemont.jpg.a1a717e162e5e56212930d4a4d12701d.jpg

 

Den blå pila peker på skruehodet på en lang skrue, det er en slik på hver side av motoren, og det er disse som holder fast motoren med de nedre motorfestene. Disse skruene er i rustfritt stål, i motsetning til de øvre som var av karbonstål. 

 

Motorfestene er veldig enkle og består av en indre og en ytre hylse som er vulket sammen med gummi. Utfordringen med å få demontert disse festene er at de har prestert å lage de indre hylsene i aluminium. Disse hylsene irrer fast i de rustfrie skruene slik at dette sitter "i sju stein". Jeg har ikke klart å få av disse motorfestene. Men her for en ukes tid siden fikk jeg hjelp av en kompetent kompis, og sammen fikk vi demontert motorfestene og fikk av hele stammen. Men det lot seg ikke gjøre uten å ødelegge de nedre motorfestene også. For å få dette av løftet vi opp gearsjalteren, og brukte en kraftig trekile laget av teak som vi slo inn mellom motorstammen og braketten i akterspeilet. Da klarte vi å røske ut hele festet i vulkingen. Dette hadde jeg ikke klart alene. Det idiotiske her er at Mercury har laget en patent hvor det ikke er mulig å demontere nedre motorfeste uten å ødelegge noe. 

 

Så da fikk vi av hele rorkulten og opphengsrøret for stammen. Det så slik ut:

20240113_160127.jpg.d7103cb31f8faea8b0466a7949a6c6f3.jpg

 

De nedre motorfestene sitter på denne braketten. Det eneste som er igjen her er de indre hylsene av aluminium. Brukte en kniv for å skjære vekk all gummien, og slipte vekk resten med smergelpapir. Må varme på dette, så da vil jeg ikke ha gummirester. 

20240113_160137.jpg.1bd1bdf9aa237d49b21994433f3295ae.jpg

 

Og her sitter restene av de øvre motorfestene. Legg merke til at her er den indre hylsa i rustfritt stål, på de nedre festene var hylsene av aluminium. Hadde de brukt rustfrie hylser på de nedre festene så tror jeg kanskje jeg kunne klart å demontere det. Vi ser også at det er en god stund siden gummien har løsnet i vulkingen. I alle fall i over halvparten av arealet. 

20240113_160207.jpg.1bb8b2eee04832a2a2229a7da25e145c.jpg

 

Etter litt godsnakking med skjærebrenneren kom hylsene av. Det var rustsprengning mellom hylsene og karbonstålsskruene, så jeg måtte varme til hylsene var kirsebærrøde, nesten gule, da slapp de. Måtte også varme godt på bosset i rorkulten for å få ut skruene. Pusset selvsagt rent for rust med smergel først slik at de ikke skulle skjære seg fast under demontering. 

20240113_162215.jpg.9bf20cc562fc663551cbe70a28613c60.jpg

 

Og der var alt av. 

20240113_163852.jpg.14d13f3493c26e6f7a8b9a56c3412d91.jpg

 

20240113_163947.jpg.97c602a1fcd5104bb4336fc778e015a1.jpg

 

Ser ut som om skruene til øvre fester har blitt litt bøyd.

20240113_163905.jpg.1a56807ea7f0a959425ba462d271549f.jpg

 

En annen ting som er utrolig irriterende er at de ikke overflatebehandler disse delene bedre når de lager motorer. Det er et kjent fenomen at malingen flasser av etter kort tid på disse delene, og det er umulig å få malt dette opp på en skikkelig måte uten å demontere hele motoren. Dersom de hadde tatt seg bryet med å galvanisere akkurat disse to delene i stål hadde de holdt seg pene lenge, men i stedet må vi leve med slike rustklumper på nesten nye motorer. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 26 minutter siden:

Lurer på hvor mye en sånn jobb hadde kostet med verkstedpriser 😳

 

Et verksted hadde nok gjort dette vesentlig fortere. Jeg har ikke skrudd mye på påhengere, og et verksted hadde nok ikke vært like nøye med å fjerne rust, male opp og alle de tingene jeg tar meg tid til. Har nå brukt et par timer på å gjøre rent dette røret for rust innvendig, det måtte jeg til slutt gi opp. Blir nok et par runder med owatrol inni der. Utvendig blir nok delene sandblåst. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

 

Et verksted hadde nok gjort dette vesentlig fortere. Jeg har ikke skrudd mye på påhengere, og et verksted hadde nok ikke vært like nøye med å fjerne rust, male opp og alle de tingene jeg tar meg tid

Ikke alle verksted som sitter med din kunnskap komodo, kanskje ikke skrudd mest påhenger, men.. du er nå en ræser på mekanisk. Å fastrustede ting tar tid...😳

 

 

@Eika, du er jo en kløpper på motorer, samt alt det andre💪

Men når ting blir så fastrustet som det ser ut som i dette tilfellet her.. så synes jeg 15 var lite.🙂 men jeg er menigmann😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev Just now:

Ikke alle verksted som sitter med din kunnskap komodo, kanskje ikke skrudd mest påhenger, men.. du er nå en ræser på mekanisk. Å fastrustede ting tar tid...😳

 

 

@Eika, du er jo en kløpper på motorer, samt alt det andre💪

Men når ting blir så fastrustet som det ser ut som i dette tilfellet her.. så synes jeg 15 var lite.🙂 men jeg er menigmann😅😅

 

Når det kommer til motor, så er jeg en amatør i forhold til de som virkelig kan det, jeg rekker de ikke opp til anklene engang. Men jeg har vært med på å stå med en tom blokk på en stamme, 2 timer seinere så starta den :) det skal i teorien ikke være muligt og sette sammen en 90etec på så kort tid. det er helt utroligt hva de som jobber med dette hver eneste dag får til etter ett par kaffekopper som er svartere enn motorolja fra en Yamaha som har gått 300 timer. Det er rutine jobb for de som vet akuratt hvilke rekkefølge alt må gjøres i. Jeg har en kamerat, som bytter stammer på v4 etec på 1time og 15 min (har bytta ca 50 av de pga eksosventilene) 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 6 minutter siden:

Ikke alle verksted som sitter med din kunnskap komodo, kanskje ikke skrudd mest påhenger, men.. du er nå en ræser på mekanisk. Å fastrustede ting tar tid...😳

Takk for det Bjørn :thumbsup: Men egentlig ikke så frustrerende. Det har tatt lang tid å få deler, men jeg har hatt så mange andre jern i ilden, så jeg har ikke bekymret meg så mye for dette båtgreiene. Nå er det bikkjekald her (minus 13 på Hvaler nå, ikke normalt her ute på øyene, så det frister uansett ikke veldig å stå ute foran garasjen å gnu. Det er nesten så man kan mistenke at Lan Marie har avlyst den globale oppvarminga :giggle:

 

Bjørn Løvjomås skrev 6 minutter siden:

@Eika, du er jo en kløpper på motorer, samt alt det andre💪

Men når ting blir så fastrustet som det ser ut som i dette tilfellet her.. så synes jeg 15 var lite.🙂 

15 lapper = litt mindre enn 15 timer. Kanskje ikke helt urealistisk. I starten brukte jeg en del tid for å forsikre at det ikke var oljetrykk på motoren, men fra vi begynte å skru den i biter så har jeg ikke brukt så mye tid på dette. Har hatt hjelp av kompiser (som er proffe på akkurat dette) to ganger. En gang for å løfte av powerheaden, og en gang av en annen for å få av stammen. Hadde det bare vært å bytte oljepumpe så hadde det ikke vært mange timene med skruing (selv om det tar et kvartal å få deler :crazy:). 

 

I tillegg har jeg spent opp undervannshuset i dreiebenken og slipt og høyglanspolert akselen der det er slitespor etter simmerringene i oljepumpa. Slike ting hadde de rett og slett ikke gjort på et verksted. Der hadde de bare fart over med et smergellerret i full fart. Men for min del betyr noen timer fra eller til på dette ingenting. 

 

Eika skrev 9 minutter siden:

Det er rutine jobb for de som vet akuratt hvilke rekkefølge alt må gjøres i. Jeg har en kamerat, som bytter stammer på v4 etec på 1time og 15 min (har bytta ca 50 av de pga eksosventilene) 

De kompisene mine som har hjulpet meg med dette er nok av de mer drevne på e-tec på denne siden av fjellet, så jeg skjønner veldig godt hva du mener. Har sett dem når de holder på. Det går med muttertrekkere og batteridrill så deksler og deler spruter. Men det er jo greit når du vet hva du holder på med og ikke blir stående å gruble hvor den skruen og det dekselet skulle være. For min del blir det mer grubling og studering av verkstedsmanual enn skruing. Men når man først begynner å ta det fra hverandre så er det ikke så voldsomt vanskelig allikevel. 

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert bare meg som får tak i sånne motorer der hver minste skrue eller bolt har bestemt seg for å lage trøbbel😅😅 å når jeg tenker på hvor mye jeg hadde skjelt ut motoren til Komodo, dersom det hadde vært min... så hadde nok den motoren vært sjøsatt, uten båt på😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det skal jo sies at uansett hvor dreven motormekaniker man er, så er det jo litt knot å få fra hverandre hylser og bolter som har rustet og irret fast. Da er det skjærebrenner og hydraulisk presse som gjelder. Flink eller ikke, slikt tar jo alltids litt tid. Og for min del så tar det mer tid, for jeg må av og til kjøre til et verksted for å låne utstyr. Har ikke skjærebrenner hjemme dessverre. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden:

Sikkert bare meg som får tak i sånne motorer der hver minste skrue eller bolt har bestemt seg for å lage trøbbel😅😅 å når jeg tenker på hvor mye jeg hadde skjelt ut motoren til Komodo, dersom det hadde vært min... så hadde nok den motoren vært sjøsatt, uten båt på😅😅😅

 

Du er ikke den eneste, jeg står bare og hyler på hjelp av mekanikerene og spør om de har noen glassfiber/gelcoat skader de skal ha fiksa i bytte :p haha 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

Takk for det Bjørn :thumbsup: Men egentlig ikke så frustrerende. Det har tatt lang tid å få deler, men jeg har hatt så mange andre jern i ilden, så jeg har ikke bekymret meg så mye for dette båtgreiene. Nå er det bikkjekald her (minus 13 på Hvaler nå, ikke normalt her ute på øyene, så det frister uansett ikke veldig å stå ute foran garasjen å gnu. Det er nesten så man kan mistenke at Lan Marie har avlyst den globale oppvarminga :giggle:

 

15 lapper = litt mindre enn 15 timer. Kanskje ikke helt urealistisk. I starten brukte jeg en del tid for å forsikre at det ikke var oljetrykk på motoren, men fra vi begynte å skru den i biter så har jeg ikke brukt så mye tid på dette. Har hatt hjelp av kompiser (som er proffe på akkurat dette) to ganger. En gang for å løfte av powerheaden, og en gang av en annen for å få av stammen. Hadde det bare vært å bytte oljepumpe så hadde det ikke vært mange timene med skruing (selv om det tar et kvartal å få deler :crazy:). 

 

I tillegg har jeg spent opp undervannshuset i dreiebenken og slipt og høyglanspolert akselen der det er slitespor etter simmerringene i oljepumpa. Slike ting hadde de rett og slett ikke gjort på et verksted. Der hadde de bare fart over med et smergellerret i full fart. Men for min del betyr noen timer fra eller til på dette ingenting. 

 

De kompisene mine som har hjulpet meg med dette er nok av de mer drevne på e-tec på denne siden av fjellet, så jeg skjønner veldig godt hva du mener. Har sett dem når de holder på. Det går med muttertrekkere og batteridrill så deksler og deler spruter. Men det er jo greit når du vet hva du holder på med og ikke blir stående å gruble hvor den skruen og det dekselet skulle være. For min del blir det mer grubling og studering av verkstedsmanual enn skruing. Men når man først begynner å ta det fra hverandre så er det ikke så voldsomt vanskelig allikevel. 

 

 

Det er morro og se på de som kan det, vet akuratt hvilke verktøy som trengs der og der, ikke grubler, har alt verktøyet som trengs innenfor en omkrets på 5meter, bare kjører på, har momentet i hodet osv osv osv. 

 

Det er når man ser sånne, man egentlig skjønner hvor mye man har og lære 

Link to post
Share on other sites

Det skjer ikke mye om dagen, men jeg har kommet litt lengre med rorkulten og brakettene.

 

Røret som selve stammen er hengt opp i er sveist i rorkulten. Disse delene var rustne og stygge, det ville jeg gjøre noe med. Røret hadde store rustflak på innsiden, så overflatebehandlingen av disse delene er nok så som så. 

 

Prøvde først å renske opp med en justerbar brotsj, men rustlaget var rett og slett for hardt til at jeg klarte å få det vekk. Holdt på å gi opp, men ville gjøre et siste forsøk. Som tenkt, så gjort. Fant en passelig bit av en stålaksel som jeg dreide ned til 13mm i enden, da går den akkurat i en vanlig drill. Den andre enden splittet jeg med ei tynn kappeskive på vinkelsliperen. Så tok jeg et K60 papir til en båndsliper og skar av en passe lang bit. Dette papiret er vesentlig hardere og sterkere enn vanlig smergelpapir, tåler mye mer juling. Til formålet brukte jeg en sterk drill med litt lav gearing. 

20240116_212208.jpg.b30461da52b03b1db0603acbfb5ca5cc.jpg

 

Slet ut to av de papirene, men til slutt klarte jeg å få vekk all rust og kom inn på rent stål, så da er det bare å male. 

 

Må bare passe på at verktøyet ikke hugger og kiler seg fast, da skjer dette. Like før jeg fulgte med rundt, egentlig flaks at tommelen ikke knakk :rolleyes: 

20240117_181801.jpg.046812fe710adee343c82c2378be485f.jpg

 

Snek meg inn på en tidligere arbeidsplass og fikk lånt en sandblåser, så da var det klart til maling.

20240119_153532.jpg.9b67e7362e02c3a32e56f48756f9475b.jpg

 

20240119_153628.jpg.bbad756f7459e880bbf0c63a1497afb3.jpg

 

Her har delene fått to strøk med SeaJet 117. Det blir et strøk med svart også før montering. Spurte forresten karen i butikken om man bør bruke 017 først når man skal male f.eks. messingpropeller osv. Det trenger man ikke sa han, for nå er det ny oppskrift på 117, så den kan man bruke rett på. Regner med at det gjelder for aluminium også.

20240119_175357.jpg.add4731b38d8bcb66bc0248df5818cb9.jpg

 

Fikk også pakket opp forundringspakken fra Ravns Garage, og det ser ut til at alle delene var på plass. Og vel så det. Det viste seg at når man bestiller oljepumpe, så følger de pakningene man trenger automatisk med. Så nå har jeg noen pakninger til overs. 

20240120_161420.jpg.c06b36bcf0c719665ad3a039e1cfdb5a.jpg

 

Ny oljepumpe

20240120_161837.jpg.ca411f99350269021125077d5fc870ba.jpg

 

De berømmelige tappene som hadde knekt på den gamle. I følge manualen skulle altså disse vært i rustfritt stål på min motor siden den var av den siste produserte årgangen, det var de ikke. Usikker på om disse er rustfrie, men det ser sånn ut. Men det er ganske irriterende at Mercuryimportøren ikke klarer å hoste opp disse tappene som reservedeler. Kunne nemlig godt tenkt meg å byttet de som stikker ned fra veiva. Det står jo i manualen at de kan oppgraderes til rustfrie tapper, og det er nøye forklart hvordan de skal byttes. Irriterende. Kjenner at jeg har litt lyst til å lage nye av et kobolt spiralbor etter tips fra @dieselfan og Håkon på Ravns Garage. Begge de to er meget drevne mekanikere, og mente tangen på et slikt bor var godt egnet til å lage slike tapper av. 

20240120_161536.jpg.8045622e0acf0a278bb384afae1ffd79.jpg

 

Nedre motorfester ser slik ut. De var egentlig helt intakt, men vi klarte altså ikke å få av stammen uten å vrenge av gummien på disse. Så da ble det to nye. Skruene var syrefaste, de var like fine og blir brukt på nytt. Det som er irriterende her er at den indre hylsa på disse festene er i alu. Og med syrefaste skruer, hylser i alu og sjøvann, så sier det seg selv at dette ikke er lett å få fra hverandre etter noen år. På de øvre motorfestene er de hylsene av rustfritt stål, og skruene er i galvanisert (eller muligens lakkert) karbonstål. Fatter ikke hva ingeniørene på Mercury har tenkt på her. 

20240120_161904.jpg.045621ebc17e3ac12e854dde5b2f6c91.jpg

 

Øvre motorfester og skruer. Muttrene er gulkromatisert svartstål. Er antagelig rustne innen båten er på vannet. 

20240120_161933.jpg.b20a75f026e670aaededd5fcd1846656.jpg

 

Skruene har den noe uvanlige fasthetsklassen 9.8.

20240120_162005.jpg.aeadad338987ce15242ad3e8d2071119.jpg

 

De berømmelige tekstilskivene

20240120_162158.jpg.40475b7f859fd9dd351ab93f6cf660ad.jpg

 

Bytter også grensebryteren for gearsjalteren. Den gamle er ikke ødelagt, men det er myyyye skruing dersom den skulle ryke, og det ser ut til at det har blitt dratt litt i ledningene. Var derfor litt redd for at det skulle kunne komme inn fukt med påfølgende korrosjon og dårlig kontakt. 

20240120_162113.jpg.34f7907956242882cfc8513d3170a84c.jpg

 

Fikk også med bensinfilter, motorolje, gearolje og oljefilter. Impelleren har ikke gått mange timene, så den nøyer jeg meg med å inspisere.

20240120_162246.jpg.aee5990c00dd6f1df5a79facf017fafc.jpg

 

Så da var det gjort...

 

Men, nå som det var snø så oppdaget jeg tilfeldigvis at jeg har en oljelekkasje på styresylinderen.

20240119_160831.jpg

 

Sylinderen er en SeaStar HC5345-3. En modell som passer på mange motorer. 

20240120_141824.jpg

 

Enden på sylinderen ser slik ut. Gavelen er til å skru ut og byttes. Finner flere filmsnutter på Youtube hvor disse byttes, så det er tydeligvis ikke et ukjent fenomen.

20240120_141835.jpg

 

Men de settene koster litt, 2.649,- for ett sett. 

https://www.telmo.no/pakningssett-for-hc5345-hc5342-hs51?parent=2302955 

 

Er det noen som har byttet disse og vet om det er kurante pakninger i de gavlene? Det er jo helt idiotisk å kjøpe nye komplette gavler med pakninger til 2.649,- når det antagelig bare er en pakning inni der som har en liten rift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...