Jump to content

Fra Diesel til Hydrogen? Slutt på Norsk oljeindustri?


navid

Recommended Posts

Ja, da er de høye damer og herrer enige om en Klimaavtale. Hva vil det bety for oss båtfrelste med motorer som går på fossilt brennstoff?


 


Blir avgiftene på bensin og diesel så skyhøye at vi pensjonister og de med vanlige lønnsinntekter ikke har råd til, og dermed ikke kan bruke båtene til fritid og rekreasjon lengre?


 


Er det teknisk mulig å bygge om mine to gamle volvoer til å forbrenne hydrogen? Eller vil det bli så omfattende og dyrt at jeg bare skal glemme det, og la båten ligge i fortøyningen?


Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

litt hydrogen for oss dummies.. Men hydrogenet kan på et eller annet tidspunkt komme fra "et sted nær deg!"

 

 

 

– Vi produserer hydrogen på to måter – elektrolyse av og fra biogass fra matavfall som vi foredler til hydrogen, sier Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Hynor Lillestrøm. Han mener Norge har gode forutsetninger for hydrogenbiler...
– Norge har verdens beste insentiver for elbiler og hydrogenbiler. Dessuten kan vi produsere hydrogen med vann-elektrolyse ved hjelp av fornybar vannkraft. Hver enkelt fyllestasjon kan produsere egen «kortreist» hydrogen...

 

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/motor/super-elbilene-med-eget-kraftverk/

 

Men om det vil komme ombyggingskit... Tror nok min påhengsmotor er moden for utskiftning på det tidspunkt dette er klart til bruk  :yesnod:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

 

[...] vil det bli så omfattende og dyrt at jeg bare skal glemme det, og la båten ligge i fortøyningen?

 

Til fritidsbruk for rike mennesker skal det vel mye til at drivstoff blir for dyrt til å bruke båtene våre, vi bruker de strengt tatt ikke så fryktelig mange timene i året... i verste fall må man ty til sære løsninger: Billigste matolje vil alltid "lett" kunne omdannes til (bio)diesel, og for bensinfolket har man alltids knottgeneratoren  :-)

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Potensielt komplisert regnestykke. Hydrogen kommer idag i hovedsak med fossil gass (CH4) som hovedkilde. Elektrolyse er fullt mulig , men det går jo med endel strøm, så da må man se på effektiviteten i hele kjeden strømkilde til hjul sammenliknet med el-biler.

 

Når man ser på hele kjeden er norsk vannkraft meget fortreffelig, men kablene med kraftutveksling til utlandet gjør at man må spørre seg om den siste kWh som brukes i Norge kommer til fortrengsel for en kWh brukt på kontinentet- der den fortrenger fossilbrensel. Da blir plutselig elektrolysen nokså ineffektiv. Eller man kan si at det er gjennomsnittet over tid som teller, og foreløpig er andelen utenlandsk kraft i Norge og Norsk eksport til utlandet liten i forhold til hele elproduksjonen her.

 

De som for et par år siden fant ut at 2-300kmt hurtigtog pluss skinner osv. i Norge ville slippe ut masse CO2,  regnet med strøm fra kontinentet. De som fant ut at elbiler var utslippsfrie (bortsett fra produksjonen av bil, hjul og veier) regnet med strøm fra Norge.

 

Både elbiler og hydrogentransport kan lagre energi slik at de i prinsippet kan nytte sol og vind selv om det er energibidrag som kommer og går, -noe som eller krever overføringslinjer på tvers og langs av land og kontinenteter eller spesielle lagerinnretninger - slik som vannkraftdammene våre .

 

p.

Link to post
Share on other sites

Hydrogen er fremdeles bare en energiBÆRER. Vi må fremdeles produsere energien. Det er ingen energikilder i nær fremtid som kan erstatte fossilt drivstoff. Oljeindustrien blir ikke lagt ned med det første, selv om jeg ikke vil anbefale ungene mine å satse på en oljeutdanning.

 

Hvis kaldfusjon blir en realitet en dag, så blir det en game changer. Isåfall kommer jeg til å sprette en flashe champagne mens jeg finpusser CVen. Det vil være gode nyheter for verden, men dødsstøtet for oljeindustrien ;-) 

Link to post
Share on other sites

Ser mange her er utdatert når det gjelder produksjon av Hydrogen!   selv i dag har f.eks Honda laget fyllestasjoner son gjør om solenergi til Hydrogen..dog ikke i de største mengder, men nok til å skaffe daglig rekkevidde til en Hydrogenbil med sagens teknologi.

Det er lett å være negativ til å bruke Hydrogen som drivstoff med tanke på dyr tungvindt produksjon og eksplosjonsfare.. Nå er nok eksplosjonsfare ganske bra eliminert i selve tankens konstruksjon og plassering i kjøretøyet.

Sett dere inn i teknologien før dere dømmer Hydrogen nord og ned!

 

http://world.honda.com/news/2012/4120327Solar-Hydrogen-Station/index.html

 

http://www.hyfive.eu

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Inne i teksten står det som følger:    Using Solar and grid power

men ingenting om hvor stor del grid power (selvfølgelig også avhenging av hvor mye sol/lys man har tilgjengelig for solcellene).

 

Det er forsåvidt ikke tvil om at det går å produsere hydrogen av solenergi, men spørsmålet bør likevel stilles om ikke den energien og investeringen kunne bli brukt mer effektivt til andre formål en til å produsere hydrogen. 

Link to post
Share on other sites

Det skjer litt av hvert på emnet hydrogenfremstilling.

 

Reinertsen AS jobber med å utvikle en menbran som gjør det mulig å skille ut hydrogen fra naturgass. Da vil man skille ut hydrogengassen, men carbonet blir holdt tilbake.

https://www.norskindustri.no/Bransjer/OljeGass/AKTUELLE-SAKER/palladium-magi/

Hvor energikrevende denne metoden er i forhold til andre metoder vet jeg ikke. Men den er nok først og fremst ment for å rense fossilt brensel hvor det er mye hydrogenforbindelser.

 

I vestfold er det en kar som har utviklet elektrolyse med roterende elektrolyserør. Dette gir en kunstig tyngdekraft på vannet som separeres slik at gassboblene raskere forlater elektrodene, og følgelig oppnår man høyere virkningsgrad enn tradisjonell elektrolyse. Dette er beskrevet i Teknisk Ukeblad om jeg ikke husker feil.

 

Vil tro produksjon av hydrogen blir bedre og rimeligere i løpet av ganske få år nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte nettopp på radioen, riktignok fra en representant fra bilbransjen, at en moderne dieselmotor var likeverdig med en moderne bensinmotor i forhold til utslipp av NOx og partikler. Så de som mener at dieselkjøretøy blir verdiløse pga utslipp ikke har fulgt med i timen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tror nok at vi får andre og større problemer å stri med, enn rekreasjon i båt og bil hvis oljeproduksjonen fases ut. Og prisene stiger til uante høyder,    Skipsfart,  fiskeri  og matproduksjon blir nærmest utradert , ingen lystelig tanke.  Får håpe at det er noen av våre politikere som fremdeles har vettet i behold.

Link to post
Share on other sites

Enig Ballard.. jeg jobber selv i brangsjen, og sitter her med en stor klump i halsen akkurat nå.. det går stort sett nedover med alt nå, selv om norske installasjoner ikke har slutta å produsere noe ennå.. Invisteringene har stoppa opp..  og hva vi skal finne på her i Norge om oljeindustrien blir helt fast ut lurer jeg virkelig på.. Det har vært basis og hovedgrunnlag for norsk økonomi og velferd de siste 30 åra!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Interessante meningsutvekslinger fra dere. Jeg hørte på nyhetene i går kveld da vår minister for klima ankom fedrelandet, hun uttalte at det kom til å bli en omfattende omveltning i hverdagen for oss alle.

 

Jeg frykter ministeren har med seg noen jokere i ermet som blant annet vil slå dårlig ut for oss i fritidsflåten.

 

I sommer betalte jeg fra 9,95 til 11,09 pr liter for dieselen. Jeg vil tro at vi får se helt andre tall på dieselpumpene etter hvert. Så jeg er også av den mening at hydrogen vil tvinge seg frem før eller siden. Håper ikke jeg maler fanden på veggen.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaha navid, du lever nok i lykkeland med dieselpriser på rundt ti-kronen. Her nede var prisen på Styrsö kr. 13.47, Mollösund kr. 15.50 og Morsø (Danmark) kr. 14.30 nå i sommer. Men dere kommer nok etter ganske snart.

 

Vi må nok tenke oss tilbake til 1950-tallet da det var appelsiner kun til jul, og bananer i butikkene en gang i året. Og i drabantbyen der vi bodde, var det tre biler i hele gaten.

Link to post
Share on other sites

Er redd for at vi kanskje ender der Hulda. Bananene får vi kanskje beholde. Men de som drev næring i fiske den gangen fikk noe vi kalte "bensinkort". Altså bensinen var rasjonert til de som hadde "bruk" for den.

 

red: bensinmerker het det kanskje.

 

For oss andre som bare skal kose oss blir det nok bare seilbåter å se på fjorden. 

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Støtter Bårdp 100%. Hva er problemet med seilbåt. Ikke bare er problemet løst, det eksisterer ikke i utgangspunktet. 

---

 

Trenger hverken ny teknologi eller andre lure ting. Bare å heise klutene og seile rundt jorda om en vil. 

 

Så hvor ligger løsningen hvis en vil være ute på sjøen i fritidsbåt i fremtiden og drivstoff har blitt så dyrt at man ikke lengre har råd? 

 

Problemet med en del motorbåter er jo at de krever sinnsyke energimengder å drive fremover i vannet. Det problemet vedvarer uansett hvilken kilde til energi man tar i bruk med mindre man bygger om båten slik at den gir mindre motstand i vannet og feks setter på en mast og heiser seil. 

Link to post
Share on other sites

Men de som drev næring i fiske den gangen fikk noe vi kalte "bensinkort". Altså bensinen var rasjonert til de som hadde "bruk" for den.

 

 

"Bensinkortene" ga fiskerne tillatelse til aa kjoepe en viss mengde avgiftsfri bensin, det var ikke rasjoneringskort.  Ordningen med avgiftsfri bensin til fiskere eksisterte ihvertfall helt till 1970 tallet. Det var bensinrasjonering en kort tid etter krigen (til 1947 tror jeg). Biler var rasjonert helt til 1960.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi må nok tenke oss tilbake til 1950-tallet da det var appelsiner kun til jul, og bananer i butikkene en gang i året. Og i drabantbyen der vi bodde, var det tre biler i hele gaten.

 

Er nordmenn befengt med en genetisk defekt som medfoerer at vi kun kan leve av raavareeksport ?  Det er da plenty av land i verden som ikke produserer en eneste draape olje, men de har fremdeles baade bananer og appelsiner i butikkene sine.

Link to post
Share on other sites

Det er en tid for alt.Norge kan fint klare seg uten å produsere så mye dette oljedritet som forpester planeten.

Der et mange andre bransjer det går an å utvikle videre så dette går seg til.Det er bare å begynne å omstille seg, men en nedtur på kort/lengre sikt må det bli.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Vel, det blir lettere og lettere å finne god design med moterate maskinkrav, noen også på elektrodrift. En seilbåt med elektromotor er vel noe som også kan fungere, eller som under; sterkt inspirert av eldre båtdesign, eller seilbåter:

 

http://www.setsail.com/the-concept-explained/

 

http://www.greenline-boats.com/english/

 

http://www.elcomotoryachts.com/history-of-elco.shtml

 

 

Tror vi vil ha en løsning, etterhvert.

:smiley:

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Skipsfart,  fiskeri  og matproduksjon blir nærmest utradert , ingen lystelig tanke. 

 

Det var da voldsomt til pessimisme.  Varer skal fraktes og folk skal ha mat i framtida, uansett oljepris.  Saa jeg kan ikke skjoenne at hverken skipsfart, fiske eller annen matproduksjon skal bli utradert.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...