Jump to content

Fra Diesel til Hydrogen? Slutt på Norsk oljeindustri?


navid

Recommended Posts

Framtia skrev 4 minutter siden:

Du har god oversikt over hva klimaforskerne vet og ikke vet ser jeg...

 

Det du skriver over er de samme påstandene som klimaskeptikere har gjentatt gang etter gang, selv om man faktisk vet veldig mye om de forholdene du tar opp. Og konsensus er klar. 

 

Latterliggjøring av meningsmotstandere funker ikke Fremtiden...

 

Hva med å begynne å svare på konkrete spørsmål du nettopp fikk ??

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 8 timer siden:

 

Det er ingen som tør nevne det faktiske problemet,  nemlig at vi er for mange.

 

Du har helt rett.

Global tobarns politikk ville løst hele problemet.

Ettbarns politikk enda raskere.

Ingen politikere tør ta opp det egentlige problemet verden står overfor.

Klimareligionen er bare dagens populærvitenskap og betyr nada i det store og hele.

 

 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 49 minutter siden:

Ida Maria: du kan jo forklare hva som er (?) feil i forklaringen  på denne siden: https://earthobservatory.nasa.gov/Features/GlobalWarming/page3.php

 

Det er jo hyggelig med grafer og slikt, men så tar det noen sekunder å gå på Wikipedia eller andre steder, å finne noen andre grafer, som viser at det ikke er så veldig varmt likevel.

Det er faktisk ganske kaldt nå, rent historisk sett, sett i noen tusen, eller noen millioner års perspektiv, i stedet for bare fra 1880 og opp osv.

 

 

GISP2-Ice-Core-Temperature-Reconstructio

 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 4 timer siden:

ja, det er mye rart på internett...

Som du muligens  skjønner, så betyr ikke gode kunnskaper om å lete propaganda  opp  på nettet noe.. 

Venter fortsatt på DITT svar på årsaken til div. temp økninger i tiden lenge før den industrielle revolusjon....

Venter, men holder ikke pusten... 

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev for 7 timer siden:

 

Ooooh, hjemmelaget hydrogenbombe i kofferten er tingen. De selger nok bra i midtøsten og andre steder terrorister kjører biler.

Neida produsere kun det du bruker. Bare ikkje glem å skru den av når du stopper motoren. Blir fiffig effekt når den startes igjen.. Anbefales å koble via laderele ?

Men dette virker faktisk.. 

Link to post
Share on other sites

Interessant å se de forskjellige meningene her inne.

Sjøl er jeg nok en global klimaskeptiker. Klimaet går i sykluser, og er vel først de siste 4-5 mill år det har vært snakk om istider på jorden. Utenom et par ganger jorden har vært en snøball.

Og alt som betyr mer avgifter for vanlige folk tar jeg med en diger klype salt.

 

Når det gjelder lokale variasjoner er jeg nok mer enig med det store flertall, jfr plast i havet.

Dette er en uting, og det hjelper lite å kjøre elbil når man kjører denne til nærmeste butikk og fyller på med varer i diverse innpakning.

Hadde myndighetene gjort noe for å minimere dette problemet hadde det nok vært mer forståelig sett med mine øyne.

 

Er nå greit å sette ting litt i perspektiv før man utbasunerer det ene og andre.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt kjører jeg elbil fordi det pt er utrolig mye rimeligere som jobbpendler kontra fossilbil. Ingen problemer med å være åpen på det. Jeg er vel nærmest miljøsvin-forkjemper, siden jeg også har en 4x4 bensin SUV for lengre turer med og uten henger, har en stabel med motorsykler og tre båter med bensinmotor. Men samtidig ser jeg at "det grønne skiftet" faktisk har noe for seg ikke bare økonomisk ift statens insentiver, men også at det er utrolig behagelig og enkelt å kjøre elbil. SUVen skal byttes om 2-3 år, og hvis jeg da får en elSUV med 4x4, hengerfeste og rekkevidde på ca 60 mil, blir det garantert elSUV. Som gammel motormekanikker liker jeg å pusle med motorer, men når framtiden er bedre, ser jeg meg ikke tilbake når det gjelder noe så kjedelig som bil.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Verdens første hydrogenferge.

Norled skriver verdenshistorie ved inngåelse av hydrogenferge-kontrakt.

HydrFerge.jpg.08fcb97a91efbf0e94842983eb6bd620.jpg

Fergen skal settes i drift i april 2021. Den skal trafikkere sambandet Hjelmeland - Skipavik - Nesvik i Rogaland. Den har en lengde på 82m og 16,5m bred, med en kapasitet på 80 biler og 299 passasjerer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har vært stille lenge i denne tråden ser jeg. Legger ut noen nye rykter.

 

«Utviklingsselskapet Teco 2030 planlegger å bygge en diger fabrikk for hydrogen-brenselceller i Narvik. De lover 500 arbeidsplasser.»

 

https://www.nrk.no/nordland/teco-2030-og-avl-vil-etablere-hydrogenfabrikk-i-narvik-og-skape-500-arbeidsplasser-1.15409897

 

Blir spennende å se om dette blir realisert.

 

Link to post
Share on other sites

Det er bra Okkaby :yesnod:! Jeg har ikke fått konvertert til hydrogen enda, så jeg håper du fortsetter med å hente opp litt olje til dieselpurka mi, og at det fortsatt blir lov å bruke diesel noen år til.
Ikke press prisen i været slik at jeg ikke får råd til å fylle tanken da. :worry:

 

Link to post
Share on other sites

navid skrev On 27.1.2019 at 17.09:

Verdens første hydrogenferge.

Norled skriver verdenshistorie ved inngåelse av hydrogenferge-kontrakt.

HydrFerge.jpg.08fcb97a91efbf0e94842983eb6bd620.jpg

Fergen skal settes i drift i april 2021. Den skal trafikkere sambandet Hjelmeland - Skipavik - Nesvik i Rogaland. Den har en lengde på 82m og 16,5m bred, med en kapasitet på 80 biler og 299 passasjerer.


Da er vi plutselig kommet dit! 

https://www.tu.no/artikler/grenser-flyttes-med-verdens-forste-hydrogenferge/507556

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. Ser hydrogen/brenselceller består for bare 50% av energien som kreves for å drifte fergen. Batterier og lading ved kai skal sørge for resterende. I tillegg blir fergen utstyrt med to dieselgeneratorer som nød/reserve. Men det er en god start.

Blir spennende å følge prosjektet. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tilbake til diskusjonens opprinenlige tema før den sporet av: Norsk petroleumsutvinning er stadig vekk vel så mye  gass som olje. CH4 er hovedråstoffet for det meste av verdens H2 prodiuksjon.. Med dagens ordninger for deponering av CO2 i gamle oljebrønner vil det være mulig (men dyrere) å utvinne   hydrogenet  med betydelig mindre  utslipp enn i andre land .Markedet for H2 er i hovedsak industien, men hvis man i tillegg kunne bruke det i eksplosjonsmotorer eller turbiner ville det unngå veien om brenselsceller. Det interessante blir hvorvidt norsk virksomhet takler pris- , kostnadsutvikling og markeder

 

p.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært artig hvis hydrogenteknologien hadde fått prøve å utvikle seg uten subsidier eller incentiver fra det offntlige. Da tror jeg storkapitalistene hadde funnet noe bedre å bruke pengene på. I dag har de sugerør med merkelappene "bærekraft" og "klima" langt nede i statskassa, mens Erna fyller på med oljepenger . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 20 timer siden:

Spennende prosjekt. Ser hydrogen/brenselceller består for bare 50% av energien som kreves for å drifte fergen

Hvor er miljøgevinsten når  Hydrogenet kommer med trailer fra Tyskland?

hvor mye fordamper?

Tanken som skal inneholde flytende hydrogen om bord, kan sammenlignes med en diger termos som skal holde på kulden. Det skal ikke installeres kjøleaggregat om bord. En tilsvarende termos omslutter flytende hydrogen underveis på lastebilen fra Tyskland.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...