Jump to content

Fra Diesel til Hydrogen? Slutt på Norsk oljeindustri?


navid

Recommended Posts

Er nordmenn befengt med en genetisk defekt som medfoerer at vi kun kan leve av raavareeksport ?  Det er da plenty av land i verden som ikke produserer en eneste draape olje, men de har fremdeles baade bananer og appelsiner i butikkene sine.

 

Ja, det tror jeg, Norge har alltid vesentlig vært råvareeksportør. Dog, rett etter krigen- med solide innsprøytninger fra Marshallhjelpen, skjøt det opp en rekke industrier. Alt fra radiofabrikker til cellulose. Nå er det ikke noe tilbake.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen som vet hvordan det går med dette prosjektet?

 

http://www.tu.no/industri/2015/07/31/dette-er-norges-forste-fiskebat-med-elmotor

 

«Verdens første elektriske fiskebåt leveres til Vannøy i Karlsøy i september. Øra AS, ved Bent Gabrielsen, har kjøpt Selfa ElMax 1099, som skal inngå i rederiets daglige drift.»

 

«Den elektriske fiskebåten er delfinansiert av Innovasjon Norge - Troms. Det fordi den skal inngå i et forskningsprosjekt med MAROFF og SINTEF Nord»

 

Siden prosjektet er delfinansiert av offentlige midler vil jeg tro at det er i almen interesse å få vite hvordan prosjektet går?

Link to post
Share on other sites

Sist jeg hadde kontakt med Selfa begynnelsen av desember var den elektrisk drevne sjarken på vei til verksted for mindre justeringer og ettersyn så den var klar til ny sesong nå i januar.

De hadde da ikke hatt driftsavbrudd så langt på båten.

 

Høres positivt ut så langt. :yesnod:

 

Vet du om det finnes en link til prosjektet for almen beskuelse?

Link to post
Share on other sites

Til Navid:

Fikk en liten epost fra Selfa.

 

Sjarken Karoline klargjøres nå til nytt fiskeri. De monterer og utstyr til mer målinger. De håper da å få regnestykket på forbruk helt nøyaktig.

De har montert en generator i denne sjarken som backup da fiskefartøyene ofte seiler langt for å komme ut på feltet. De kommer og ut for dårlig vær og/eller godt fiske som gjør seilasen mye lengre enn planlagt.

Er heller ikke alle havner som har tilgang på 63amp uttak.  Da er det greit å ha en Plan B lett tilgjengelig.

Å lade med landstrøm til ca 90% av batterikapasiteen tar ca 8 timer.

 

Kommentarene så langt har vært positive, spesielt uten støy, vibrasjon og eksos. 

 

Håper vi får mer info når Lofotfiske er over en gang utpå våren.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er vel ikke mye jeg kan bruke mine to gamle grønne volvoer til når dieselen blir forbudt, og det er kun hydrogen å få kjøpt ved pumpene. Er jeg heldig, kanskje jeg kan bruke girene. :giggle:


 


Fant en animasjon på nettet her som på en fin måte beskriver hvordan energien i hydrogenet kan omdannes til elektrisk energi. (Nevnt i noen av linkene over også.) Sikkert mange med meg som lurer på hvordan det gjøres. Her beskrives hvordan en såkalt brenselcelle fungerer:


 


bilde


 


http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?tid=1113914


Velg animasjon (2) og a-b-c-osv...


 


Leste også i en artikkel, at sommer-OL 2020 i Tokyo skal bli verdens første grønne olympiade, der alle kjøretøy i forbindelse med olympiaden skal drives av energi som ikke har skadelige bieffekter. Hydrogen er nok energien de japanske aktørene har i bakhodet. I tillegg skal de bygge en deltakerlandsby med plass til 15000 personer som skal få all sin energi fra hydrogen. Så noe er tydeligvis på planleggings-stadiet enkelte steder når det gjelder hydrogen som energikilde.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ny hydrogenfabrikk i Glomfjord

 

NEL vil reetablere hydrogenproduksjon i Glomfjord, i Meløy kommune i Nordland. I en børsmelding opplyser NEL ASA at det er inngått en intensjonsavtale med Meløy Energi AS og Meløy Næringsutvikling AS å etablere Glomfjord Hydrogen AS, og utvikle et stort hydrogenproduksjonsanlegg i Glomfjord Industriparkpark. – Prosjektet har ekstremt god energitilgang i form av ren vannkraft. Med dagens elektrisitetspris kan vi produsere billig hydrogen til dieselkonvertert ferger, noe som vil gi en langt større kostnadseffektivitet enn å fortsette med dagens konvensjonelle fartøyer, uttaler administrerende direktør Jon André Løkke i NEL ASA. Anlegget er forventet å ha et produksjonspotensial på opptil 6000 kilo hydrogen per dag
 
Link to post
Share on other sites

Hydrogen er ikke en energikilde. Det er en energibærer på linje med et elektrisk batteri.

 

SailorBoy

 

For det lokale systemet (bilen), så er jo hydrogenet en energikilde.

 

Hvis man skal være nøye på det, så er strengt tatt sola energikilden uansett, med mindre man bruker kjernekraft... :)

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydrogen brukes som et energilagriingsmedium. Et alternativ til opplading av batterier.

Både batterier og brenselceller kan drive en EL-motor.

 

Den store forskjellen er at med hydrogen, produseres strømmen etter hvert som den forbrukes, i brenselcellen.

 

Hele kjeden fra omvandling av strømenergi til hydrogen - som så lagres, og så senere brukes til å produsere strøm igjjen, da  i en brenselcelle, har ikke samme virkningsgrad som batterilagring av energien. Ulempene med lavere virkningsgrad oppveies av at hydrogenlagrinen av strømenergi, kan foregå når det er lite bruk for strømmen andre steder. Strøm er egentlig en ferskvare, slik at strømkapasitet som ikke utnyttes, går til spille. Derfor er det fornuftig å finne en rimelig teknologi for å lagre strøm, og det er hydrogen veldig egnet til.

 

Svaret på forurensiingsproblemer med fossilt drivstoff og biprodukter fra forbrenningsmotoren, er elektrisk drift. Og hydrogen er en av energikildene.

Det er ingen grunn til å se på hydrogen som en konkurrent til batteridrift. Der man kan lade batterier om natten og tømme dem i løpet av dagens transportbruk, fungerer batterier helt fint.

Men når det handler om effektivitet og miljøvennlig lagring av energi som ellers ville gå til spille, er hydrogen et godt svar. Og fylletiden for en reise på 600 km, er tre minutter. En hydrogenproduserende fyllestasjon kan også opprettes uten ekstern strømtilførsel, gjennnom solcellepanel og vind. Dette alternativet er kanskje mest aktuelt utenfor Norge, siden vi har rik tilgang på "grønn" strøm (vannkraft).

 

Det NEL planlegger nå, indikerer vel at de tenker på et system der de leverer hydrogen fra tankbil også. Så da trenger man ikke en full hydrogenstasjon i båthavna, men en gasstank for hydrogen er selvsagt nødvendig.

 

NEL-kursen steg 7% på Oslo børs i dag, var oppe i +10% i løpet av dagen. Så det er stadig flere som har tro på dette, og satser penger på det.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Dette med utslipp av vann er overdrevet, i følge de ekspertene jeg har snakket med, og er vel det siste halmstrå for Elon Musk og Fredrik Hauge i Bellona. Det kommer jo vann ut av eksosrøret på dagens katalysatorbiler også, uten at det har vært noe stort problem.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hmm, tror det går tomt for olje før den er utfaset som energikilde.

 

 

Om 20 år er vel storparten av det vi i dag kaller " den mest moderne teknologien", den eldste som er i bruk. Det kan jo være en oppløftende tanke. Man har lett for å tenke "fremtiden" som tiden det tar før en økologisk salat er pill råtten.

Kanskje man skal innfinne seg med at menneskeheten må gire ned og ikke brenne lyset i begge ender. Og det gjelder i særdeleshet den vestlige verden. For det er jo innmari lett for oss å snakke om elbil og greier og greier når det skipes ut afrikabiler i bøtter og spann.

Samvittigheten er jo så ren at det...

Men like gøy blir det jo ikke.

 

Så er er mitt bidrag: kortteist, økologisk, nullutslipp

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå kommer verdens første hydrogenferge.

 

FV_Hydrogen_powered_-_Zero_emission__MM_

Foto: Fiskerstrand

 

 "Vi skal utvikle teknologi som gjør at vi kan bruke hydrogen og brenselscelle om bord i ferge kombinert med batteri. Vi får en hybridløsning der hoveddriften vil være hydrogen og så vil batteri hjelpe til ved belastning til og fra kai. Det er en ladbar hybrid, så vi vil lade batteriet med brenselcelle og det er den som driver fartøyet i vanlig fart, forklarer Kåre Nerem til skipsrevyen.no etter at det ble kjent at Fiskerstrand Holding har fått tildelt midler til sitt hybridskip-prosjekt gjennom Pilot-E ordningen."

 

http://www.skipsrevyen.no/pilot-e-stotte-til-fiskersttand-ferge/

Link to post
Share on other sites

Fantino, dette er nok mer irrelevant nå enn for 13 år siden. Det blir for gammelt det der. Elektrolyse er det som brukes mest for å produsere hydrogen nå. Og det er gjort nye lønnsomhets studier med andre resultater for hydrogen som energilager.

Nå konkurrerer solkraft på pris også, mange steder der ute i den store verden.

 

Danmark har ofte kraft til overs, da de også har masse vindkraft. Og der har de nå et landsdekkende hydrogen-nett for bilfylling. Norge ligger etter allerede her.

 

Det skjer noe hele tiden, og hvis norske politikere bruker hodet, vil de se at Norge har både innovasjon og industriprosjekt som passer godt i en hydrogenfremtid. Utvikling av hydrogenferger er bare en liten del av det.

 

Vi har f.eks. Hexagon på Raufoss, som produserer tanksystem for distribusjon av hydrogen til store biler. Og så NEL Hydrogen,da, mitt hjertebarn. Nå ventes det på nyheter fra USA der. De eier en spesiell elektrolysemetode for å produsere Hydrogen som heter Rotolyzer. Og vi har Scatec Solar, som bygger solcelleparker ute i verden. Og vi har et selskap med en 3D printing teknologi, utviklet i Norge, for avanserte metalldeler (titan) til fly- og rom industri, som er under oppbygging i USA med en helt ny fabrikk. Teknologi utviklet i Norge.

 

Utfordringen for nordmenn er å velge politikere som vil at vi skal få til noe, i stedet for å oppdra oss med adferdsregulerende avgiftspolitikk (som å støtte biodiesel laget av norske trær f.eks.), nå er det slik at norske innovatører helst må etablere seg i utlandet for å få til sine ting.

 

Hydrogenferger er en liten begynnelse kanskje. Hurtigruten utvikler også egne løsninger med eldrift.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg legger meg flat.

 

Jeg gikk i den fellen at jeg bare tenkte på elektrolyse-generert hydrogen til hydrogendrift for bilelektrisk drift/brenselceller.

Hydrogenproduksjon til industriell bruk er naturligvis helt dominerende fremdeles, sammenlignet med biltrafikken som ikke har materialisert seg i markedet ennå. Vi er ikke kommet lenger enn noen få slike fyllestasjoner.

 

I USA er det imidlertid et stort prosjekt for tungtransport biler (Nikola) basert på hydrogen laget med vann/elektrolyse, i et landsdekkende nett med fyllestasjoner for dette. Siden dette er nytt og egentlig et gigantisk "høna-og-egget" dilemma over alt (hva kommer først, fyllestasjonene eller bilene man skal tanke opp), har man valgt å konstruere dette som et gigantisk joint-venture prosjekt der man både selger bilene og oppretter nettet i samme prosjekt. Bilene er nå ferdigutviklet på prototyp nivå, og har hatt sin verdenspreimiere for noen måneder siden. Avtaler om ellektrolysebaserte hydrogenstasjoner blir opprettet i disse dager (man venter på nyheter), i  tråd med forhåndsbestillinger på kjøretøyene. Dette er litt på sammem måte som at en boligbygger ikke setter i gang prosjektet før et antall boligenheter er solgt/forhåndsbestilt. Og nå nærmer dette hydrogenprosjektet seg byggestart ser det ut tii. Mens man bygger bilene, bygges også stasjonsnettverket.

 

Jeg beklager at faktasjekkingen sviktet helt fra min side her, og ikke stemte med fremtidstankene jeg var så ivrig med å formidle. Dette er jo en utvikling som ikke er gjort over natten, og den er bare så vidt i sin spede begynnnelse.

 

Men  hovedbudskapet mitt er det samme:  Her må Norge være med!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å forstå debatten rundt hydrogen. Mesteparten av hydrogen som fremstilles blir produsert fra fossile råvarer. Så hva er da hensikten? Og det kortslutter i logikken når det foreslåes å produsere hydrogen ved hydrolyse ved bruk av elektrisk kraft, for deretter å bruke hydrogenet til å lade et batteri ved hjelp av ei fuelcelle. Det må da være langt enklere å bruke den elektriske kraften til å lade batteriet på direkten.

Link to post
Share on other sites

Atomkraft er tingen. Det er få ting innen kraftproduksjon som kan stille opp mot miljøvennligheten i et slikt anlegg. Og Norge som har et tildels enormt uutnyttet potensiale i tidevannskraft gjennom havstrømmer, tidevannsforskjeller opp til 3 meter i nord mellom høl/lavvann har vel i grove trekk ikke klart å utnytte en eneste watt fra denne gratiskilden. Vi er egentlig ganske tilbakestående her til lands i vår iver til å demonstrere "best i klassen" prinsipppet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...