Jump to content

Fra Diesel til Hydrogen? Slutt på Norsk oljeindustri?


navid

Recommended Posts

Her bruker altså MAN en velprøvd V12-marine motor, der hydrogenet føres inn i ladeluften via et adapter og så videre inn i forbrenningsyklusen.

 

https://hydrogen24.no/2022/06/03/mot-baten-som-kombinerer-to-v12-motorer-med-hydrogen/

 

red: Cummins satser også på hydrogen:

 

https://hydrogen24.no/2022/05/12/cummins-15-liters-forbrenningsmotor-pa-hydrogen/

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Airbus vil også være med inn i fremtiden med hydrogen...

 

Stockholm, 31. januar 2024:
Airbus, Avinor, SAS, Swedavia og Vattenfall har signert et Memorandum of Understanding (MoU) for å undersøke muligheten for en hydrogeninfrastruktur på flyplasser i Sverige og Norge.

 

312E104C-DE19-4E98-8417-90CAE43A84F1.png.624f177fb29f0f594a53584ab73f5a40.png

 

"Hydrogen skiller seg ut som en viktig muliggjører når vi er pionerer for en bærekraftig luftfartsfremtid. Norge og Sverige er blant de mest krevende regionene for luftfart og har et stort potensial for hydrogenproduksjon fra fornybare energikilder. Jeg er veldig glad for å inngå dette samarbeidet med partnere som er fullt engasjerte for å ta betydelige skritt mot å redusere karbonisering av luftfarten. Det passer perfekt med vår strategi om å distribuere hydrogenflyøkosystemer i de mest egnede delene av verden.» Sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-01-airbus-avinor-sas-swedavia-and-vattenfall-pave-the-way-for-hydrogen

 

Link to post
Share on other sites

Langdistansefly må antagelig bruke flytende hydrogen på grunn av volumet. Det er ganske krevende å plassere, for i flytende form er hydrogen tyngre enn luft, mens i gassfase er den lettere enn luft. Og så må tanken ligge nær flyets tyngdepunkt i lengderetning.  Så skal tanken være over, under  eller ved siden av passasjerene? 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

- En stor dag for Egersund, Rogaland og verden...

https://www.hydrogen.no/aktuelt/nyheter/nytt-hydrogenanlegg-apnet-i-egersund

- "Det er en stor dag for Dalane Energi. I 1905 var vi første energiselskap i Rogaland som produserte elektrisitet "for allmenn benyttelse", som det het den gangen. Nå er vi først i Rogaland til å produsere grønt hydrogen for det kommersielle markedet." 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Verdens største hydrogenskip skal gå mellom Bodø og Lofoten. Det skal bygges i Møre og Romsdal.

 

For abonnenter

(Avisa Nordland): Sambandet Bodø-Værøy-Røst-Moskenes er Norges lengte fergetur på tre og en halv time. Selskapet GreenH inngikk i 2023 en 15-årig kontrakt med Torghatten Nord om leveranse av hydrogen fra sitt produksjonsanlegg i Bodø, der det er planlagt en produksjon på 6–10 tonn grønt hydrogen per dag.

Kontrakten mellom Torghatten og med Statens vegvesen er på hele 15 år, verdt 4,9 milliarder kroner og løper fra 2025–2040. Fergene som skal bygges har en lengde på 117 meter og en kapasitet på 120 biler og 599 passasjerer.
 

943551FB-0A65-4CC2-A128-62E334AEC9B0.png.6c67cd4bed512a93ec67b1e733258659.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...