Jump to content

Fra Diesel til Hydrogen? Slutt på Norsk oljeindustri?


navid

Recommended Posts

NilsPils skrev 1 time siden:

Det hadde vært artig hvis hydrogenteknologien hadde fått prøve å utvikle seg uten subsidier eller incentiver fra det offntlige. Da tror jeg storkapitalistene hadde funnet noe bedre å bruke pengene på. I dag har de sugerør med merkelappene "bærekraft" og "klima" langt nede i statskassa, mens Erna fyller på med oljepenger . . .

 

Bedre kan det neppe sies....👍👍👍

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 33 minutter siden:

Hvor er miljøgevinsten når  Hydrogenet kommer med trailer fra Tyskland?

hvor mye fordamper?


Ja, det lurer jeg også på. Termosen er vel nesten tom ved ankomst Hjelmeland. Regner med at hydrogen vil bli produsert i nærområdet etter hvert som prosjektet skrider frem. Men moro å følge med.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gass fra Norge til Tyskland for å lage H2.

H2 transport til Norge. 

Bruke H2 til å lade batterier. 

 

For den gassen som går med, kan man drifte flere ferger om man brenner gassen i en ordinær forbrenningsmotor.

 

Hint: Det går med ca 5 ganger så mye energi å produsere H2 som det man kan hente ut av den etterpå, og da har vi ikke begynt med etterfølgende overføringstap.

Ei heller investeringskostnader.

 

Artige miljøprosjekter. Ikke så rart de applauderes av oljebransjen.

Det eneste som er rart er at 'ingen' stiller spørsmål.

Finnes det ingen journalister lengre?

Hva blir bærekraftig billettpris for denne overfarten?

 

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 3 timer siden:

Hva blir bærekraftig billettpris for denne overfarten?

Det får du aldri vite. Men du vil bli fortalt at:

 - Vi kan lage H2 med "gratis" overskuddskraft fra vindmøller . .

 - H2 er den nye oljen

 - Staten må gå foran og" legge til rette" for at vi skal bli verdensledende på H2 . .

 - pluss diverse annet visvass om bærekraft og klima og at Norge må vise vei . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 16 minutter siden:

Det får du aldri vite. Men du vil bli fortalt at:

 - Vi kan lage H2 med "gratis" overskuddskraft fra vindmøller . .

 - H2 er den nye oljen

 - Staten må gå foran og" legge til rette" for at vi skal bli verdensledende på H2 . .

 - pluss diverse annet visvass om bærekraft og klima og at Norge må vise vei . .

Du glemte hold kjeft og smil og betal for hysteriet. :giggle:

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Sakset fra TU for de som er interessert i temaet:

 

«Volvo og Daimler går sammen om utvikling av brenselceller for tungtransport. Scania har startet arbeidet med å bruke direkteinnsprøytet hydrogen i forbrenningsmotorer. Også MAN velger å gå veien om hydrogen i ombygde dieselmotorer på veien mot brenselceller.»

 

https://www.tu.no/artikler/tungtransporten-ma-ta-omvei-via-hydrogen-i-dieselmotor/510805

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Etter enkeltes meninger fortsetter galskapen...:crazy:

 

Tirsdag 25. Jan 2022:

"Statens vegvesen har signert kontrakt med Torghatten Nord om å drifte hydrogenferjer mellom Bodø og Lofoten fra 2025.

Torghatten Nord skal frem til kontraktsoppstart 1. oktober 2025 bygge to nye hydrogenfartøy. Eksisterende hovedfartøy levert i 2012 skal bygges om fra naturgass (LNG) til lavutslippsløsninger."

 

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2022/01/statens-vegvesen-gir-torghatten-nord-kontrakt-for-drift-av-hydrogenferjer-til-lofoten--klimaprosjekt-i-verdensklasse/
 

 

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir nå ikke så mye verre en opplegget de har i dag. Nå er det vel 14 vogntog i kontinuerlig drift for og transportere gass til vestfjordfergene. De bruker nokk mer diesel en fergene ville brukt om en hadde kjørt de på det. Men på denne måten får en jo brukt begge deler.:yesnod:

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

navid skrev for 2 timer siden:

Javel, javel... to skritt tilbake. :headbang:

Vel,vel. Om det er to skritt tilbake eller ikke er ikke det vesentlige her tenker jeg. Det er enkelt nok å sitte på et kontor og lage planer og å vedta både det ene og det andre, men å få omgjort dette til praksis tar nok noe lenger tid. Storskala produksjon av hydrogen på en energieffektiv måte ligger fortsatt litt inn i fremtiden, og da er det lite fornuftig å planlegge for bruken av dette før produksjon og annen nødvendig infrastruktur er på plass. 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 16 minutter siden:

Storskala produksjon av hydrogen på en energieffektiv måte ligger fortsatt litt inn i fremtiden, og da er det lite fornuftig å planlegge for bruken av dette før produksjon og annen nødvendig infrastruktur er på plass. 


Litt underlig da at de som planlegger nye ferger med fremdrift av hydrogen ikke er samsnakket eller planlegger sammen med de som skal produsere hydrogenet. :confused:

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 3 timer siden:

Javel, javel... to skritt tilbake. :headbang:

Jeg regner med at med to skritt tilbake mener:

-Skritt 1: Å gå for hydrogen som krever mer energi gjennom næringskjeden enn MGO.

-Skritt 2: Å gå for Biodiesel som også krever mer energi gjennom næringskjeden enn MGO.

 

Begge skrittene har gode intensjoner om en miljømessig mer fordelaktig fremdriftslinje, og begge resulterer i større miljøbelastning (CO2-utslipp) enn utgangspunktet de var ment å erstatte.

Link to post
Share on other sites

Joda men sett i forhold til dagens løsning i på Vestfjorden hvor det brukes både diesel og naturgass blir jo hydrogen ikke så verst.

At produksjonen av drivstoffet vil føre til økte strømpriser for hele landet er nå en annen sak. 

Får nå bare håpe at de produserer den lokalt så det ikke blir som nå at den må kjøres i tankbil fra Gøteborg. 

 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev On 11.3.2021 at 18.00:

Gass fra Norge til Tyskland for å lage H2.

H2 transport til Norge. 

Bruke H2 til å lade batterier. 

 

For den gassen som går med, kan man drifte flere ferger om man brenner gassen i en ordinær forbrenningsmotor.


Har det vært planer om å sende gass fra Norge til Tyskland for å produsere hydrogen? For så å frakte hydrogenet oppover igjen?
Trodde først og fremst det var overskuddet på el kraften her på berget som skulle brukes til å produsere hydrogen.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 7 timer siden:

Blir nå ikke så mye verre en opplegget de har i dag. Nå er det vel 14 vogntog i kontinuerlig drift for og transportere gass til vestfjordfergene. De bruker nokk mer diesel en fergene ville brukt om en hadde kjørt de på det. Men på denne måten får en jo brukt begge deler.:yesnod:

Ja, det er mulig at det regnskapet der er uheldig. Men hadde de kjørt på diesel så måtte vel også den blitt fraktet opp.

Link to post
Share on other sites

navid skrev 1 time siden:


Har det vært planer om å sende gass fra Norge til Tyskland for å produsere hydrogen? For så å frakte hydrogenet oppover igjen?
Trodde først og fremst det var overskuddet på el kraften her på berget som skulle brukes til å produsere hydrogen.

Om du finner overskudd av el-kraft her på berget, vil du få godt betalt for den i øyeblikket. I god samfunnsånd bør du også melde den inn til Norpool, og gjøre den tilgjengelig.

 

Gassen man bruker til å drive turbinene i Nordsjøen er/skal erstattes med strøm fra land. Det gir ytterligere kraftunderskudd, tomme magasiner og høy strømpris i Norge.

Kraftunderskuddet i Europa er vedvarende alle dager og netter det ikke blåser akkurat passe. Dvs 2/3 av tiden, statistisk sett.

H2 som brukes på fergene produseres i Tyskland, og krever mye energi å lage. Her er gass fra Nordsjøen (og Russland) essensiell, sammen med fransk kjernekraft, og Polsk kull.

 

Prisene på all energi har skutt i været.

🤑🤑

Merk deg at dette er ønsket og villet politikk, og at man må nesten være politiker (eller kraft-/oljemegler) for å synes det er lurt å kaste bort masse energi på denne måten.

 

Men det sysselsetter jo noen da, og da er det vel verdiskapning?

Regningen for gildet får du uansett på strømregningen din.

'Nå er det vanlige folks tur....'

...til å ta regningen.

 

Putin og Xi gnir seg i hendene over Europa som selv ønsker å skade sin konkurranseevne.🤔

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...